DigiByte ialah cryptocurrency yang memberi tumpuan kepada keselamatan, desentralisasi, dan kepantasan. Ditubuhkan pada tahun 2014, ia merupakan sebahagian daripada projek cryptocurrency kelas lama. Walau bagaimanapun, walaupun usia dan perkembangannya yang berterusan sejak empat tahun yang lalu, projek ini masih belum diketahui.

Dalam panduan ini kami merangkumi:

Apa itu DigiByte?

Penyokong DigiByte berpendapat bahawa ia adalah gergasi cryptocurrency yang sedang tidur. Menurut peminatnya, ini adalah teknologi canggih. Ia mengehoskan rangkaian yang lebih pantas, lebih diskalakan, dan lebih selamat daripada mata wang utama yang lain. Lama kelamaan, mereka berpendapat, teknologi unggulnya akan menang berbanding Bitcoin, Litecoin, dan pilihan tunai digital teratas yang lain. Projek ini mempunyai komuniti yang berdedikasi dan hampir 100,000 nod di seluruh dunia.

ciri digibyte

Ciri DigiByte

Sebaliknya, penggunaan sejak empat tahun kebelakangan ini perlahan. Mata wang ini masih agak kabur berbanding pesaingnya. Laman web DigiByte menawarkan banyak salinan pemasaran dan kata kunci yang hebat. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit maklumat teknikal mengenai bagaimana rangkaian sebenarnya berfungsi. Adalah sukar untuk mengetahui pencapaian sebenar DigiByte berbanding perkara yang telah mereka rancangkan untuk masa depan.

Dalam artikel ini, kami akan berusaha untuk menggali lebih dalam platform – sejarahnya, spesifikasi teknologi, dan pencapaiannya. Pada akhirnya, anda harus membuat keputusan sendiri mengenai sama ada DigiByte adalah perkara besar seterusnya atau kebanyakan.

Sejarah & Pasukan

Jared Tate mengembangkan DigiByte pada tahun 2013 dan melancarkan blok genesis pada Januari 2014. Pada masa itu, ia adalah salah satu daripada hanya sebilangan kecil projek blockchain awam. Ia dilancarkan tanpa penjualan token awal dan dengan sedikit sambutan.

digibyte jared tate

Pencipta DigiByte Jared Tate

Selepas pelancaran, Tate mendedikasikan dirinya sepenuh masa untuk pengembangan DigiByte. Sejak itu, pembiayaan untuk projek tersebut dilakukan melalui sumbangan kepada DigiByte foundation. Adalah wajar juga untuk menganggap bahawa Tate dan orang lain yang terlibat dalam projek tersebut memiliki sejumlah besar DGB (duit syiling asli) dari perlombongan dan transaksi awal. Kekayaan mereka akan meningkat setiap kali harga DGB meningkat.

Bercakap tentang orang lain yang bekerja dalam pasukan, sukar untuk mengetahui banyak tentang kakitangan yang menyokong projek ini. Laman web tidak mengandungi maklumat mengenai pasukan. Sedikit penggalian di LinkedIn muncul a kurang daripada sepuluh pemaju yang mengaku bekerja untuk projek itu, termasuk Tate.

Sejarah Perdagangan

Seperti semua cryptocurrency, harga DigiByte tidak stabil baru-baru ini. Sehingga 2017, harganya tetap stabil, dengan pertumbuhan yang sedikit. Walau bagaimanapun, 2017 dan 2018 menyaksikan siri lonjakan dan kemalangan untuk DGB.

Lonjakan Jun 2017 datang ketika DigiByte mengisyaratkan sebuah pengumuman yang akan berlaku di Twitter. Pelabur yang ingin mendapatkan wang dari pengumuman dengan cepat membeli ke DigiByte. Ini menaikkan harga. Walau bagaimanapun, pengumuman tidak datang untuk beberapa hari lagi. Ia memperkenalkan dompet baru dan beberapa ciri tambahan. Pada saat pengumuman, harga DGB telah jatuh ke hampir tahap pra-pengumuman.

Harga DigiByte melonjak lagi pada Disember 2017-Januari 2018. John McAfee, pelabur kripto yang popular, tweet mengenai DigiByte sebagai syarikat yang patut ditonton. Yang dihasilkan Lonjakan bulan Disember dibawa ke tahun baru. Tetapi, ia akhirnya runtuh bersama dengan pasaran crypto yang lain dalam pembetulan Januari 2018.

Tidak ada turun naik besar pada tahun 2018, kecuali untuk jangka masa pendek pada Q3 tahun ini di mana harganya meningkat selama satu atau dua bulan. Ini berlaku pada masa yang sama syarikat mengumumkan ketersediaan dompet untuk iOS dan Android, yang mungkin menjelaskannya. Juga pada masa ini, Apple App Store mula membenarkan pembayaran di Digibyte.

Spesifikasi Teknikal

Seperti Bitcoin, DigiByte adalah cryptocurrency berasaskan UTXO. Ini bermaksud bahawa transaksi baru tidak berasal dari “baki” dompet. Sebaliknya, setiap duit syiling individu mempunyai pengecam. Apabila duit syiling memasuki dompet anda, ia dianggap “tidak dibelanjakan” oleh dompet anda. Apabila anda menghantar duit syiling itu kepada orang lain, ia akan menjadi duit syiling yang dibelanjakan. Ini mengelakkan masalah perbelanjaan berganda mata wang digital. Ia juga menyelesaikan masalah keselamatan lain dengan blockchain.

digibyte vs bitcoin

DigiByte vs Bitcoin

Algoritma Blok, Perlombongan dan Hashing

DigiByte melancarkan blok genesisnya pada 10 Januari 2014. Semasa pelancaran, ia menggunakan satu bukti algoritma kerja. Namun, tidak lama kemudian, ia melakukan garpu keras untuk memperkenalkan lima bukti algoritma kerja termasuk SHA256 (algoritma Bitcoin) dan Scrypt (digunakan oleh Litecoin dan Dogecoin). Memisahkan perlombongan antara algoritma mendorong desentralisasi dan meningkatkan keselamatan rangkaian.

Blok baru dilombong kira-kira setiap 15-18 saat. Setiap lima algoritma perlombongan melombong satu blok setiap 1.5 minit. Dalam setiap blok, ukuran transaksi adalah terhad. DigiByte juga merupakan orang pertama yang menerapkan teknologi Segregated Witness, yang membantu menjaga blockchainnya tetap kecil dan terukur. Waktu block yang pantas digabungkan dengan empat tahun keberadaannya bermaksud projek ini mempunyai blockchain terpanjang yang kini wujud. Lebih lama daripada Bitcoin.

Bekalan Syiling

bekalan syiling digibyte

Bekalan Syiling DigiByte

Pada akhirnya, blockchain DigiByte akan menambang 21 bilion DGB selama 21 tahun. Kini terdapat lebih dari 11 bilion DGB yang beredar.

Infrastruktur Berlapis

lapisan infrastruktur digibyte

Lapisan Infrastruktur DigiByte

Infrastruktur perisian terdiri daripada tiga lapisan yang berfungsi satu sama lain:

  1. Komunikasi Teras & Rangkaian Global – Ini menghubungkan semua nod di rangkaian bersama. Ia menyokong pemindahan data yang sangat asas antara nod dan menjadi asas bagi lapisan lain.
  2. Lejar Awam & Aset Digital – Di sinilah data rangkaian disimpan. Ia juga memiliki langkah-langkah keselamatan untuk mencegah manipulasi data. Ini memberi insentif dan menguruskan pelombong yang melindungi platform.
  3. Permohonan – Ini adalah bahagian blockchain yang menghadap pengguna. Ini melibatkan antara muka, pemindahan, API, dan aplikasi harian lain yang dibina di rangkaian DigiByte.

Masa Sekatan Lebih Cepat & Hasil yang lebih tinggi

Masa blok DigiByte yang lebih pantas bermaksud transaksi diproses dan disahkan lebih pantas di rangkaiannya. Masa blok DigiByte adalah 15 saat, menjadikannya sekitar 40x lebih cepat daripada Bitcoin. Sudah tentu, masa blok yang lebih cepat datang dengan masalah skalabiliti kerana setiap nod di rangkaian mesti mengekalkan keseluruhan sejarah blockchain untuk mengesahkan transaksi baru. Blockchain DigiByte sudah menjadi yang terpanjang di dunia.

Untuk mengatasi cabaran ini, DigiByte adalah cryptocurrency pertama yang melaksanakan saksi berasingan (SegWit). SegWit memisahkan pengesahan transaksi dari maklumat transaksi di blok. Ini menjadikan lejar lebih padat. Sebagai tambahan, SegWit membenarkan inovasi seperti urus niaga rentas rantai dan transaksi pengesahan tunggal. Pilihan ini merupakan jalan berpotensi untuk pengembangan di blockchain DigiByte.

DigiByte juga menghadkan saiz dan skop transaksi. Terdapat sedikit dokumentasi yang menerangkan bagaimana ini berfungsi dengan tepat, tetapi pasukan itu mendakwa had transaksi tersebut menjadikan blockchain mereka lebih cekap. Di samping itu, mengehadkan skop transaksi secara teori melindungi keselamatan rangkaian.

Waktu sekatan yang cepat dan ukuran transaksi yang kecil membolehkan jumlah transaksi sekitar 280 transaksi sesaat. Itu pantas berbanding dengan lapan transaksi Bitcoin saat ini. Walau bagaimanapun, ia lebih rendah jika dibandingkan dengan pemproses pembayaran seperti Visa, yang dapat menangani 2,000 transaksi sesaat. DigiByte merancang untuk mencapai 2.000 transaksi sesaat yang ditetapkan oleh Visa dan mungkin melaluinya. Namun, setakat ini, rancangan tersebut masih kabur, tanpa peta jalan yang jelas.

Lebih Selamat

DigiByte juga mendakwa lebih selamat daripada mata wang lain. Mengutamakan keselamatan bermaksud memastikan keseluruhan platform terdesentralisasi mungkin. Ini adalah sebahagian daripada sebab mengapa pasukan projek tidak berkembang dengan pesat. Mereka meninggalkan banyak promosi dan pengembangan kepada masyarakat, dengan cara yang benar-benar terdesentralisasi. Masalahnya, tentu saja, adalah masalah koordinasi. Walaupun banyak orang telah menyumbang ke pangkalan kod dan mengislamkan platform, sebahagian besarnya adalah ad hoc, tanpa arahan yang jelas dari DigiByte Foundation.

DigiByte, bagaimanapun, telah berjaya mendententralisasi perlombongannya. Mereka melakukannya dengan banyak melalui insentif perlombongan yang baik dan penggunaan lima algoritma. Algoritma perlombongan ini membahagikan pelombong dan kuasa perlombongan menjadi lima kumpulan yang sama kecil. Ini menjadikan perlombongan berdaya saing sementara masih membolehkan setiap kumpulan melombong blok setiap 1.5 minit. Blockchain mempunyai lebih daripada 100,000 nod di enam benua.

DigiByte mengimbangi semula beban antara lima algoritma perlombongan dengan menyesuaikan kesukaran masing-masing sehingga satu algoritma tidak menjadi dominan. Teknologi pengimbangan semula ini disebut MultiShield, dan ini adalah salah satu daripadanya Kemajuan teknikal DigiByte. Prototaip awal MultiShield, DigiShield, melaksanakan penyesuaian kesukaran responsif untuk mengelakkan pelombong dengan banyak kuasa pemprosesan memanipulasi blok block yang lebih kecil. Kesukaran asimetri DigiShield telah terkenal dan digunakan di banyak blok lain.

Pembangunan Menjelang Keluk

DigiByte telah membuktikan reputasinya sebagai yang terdepan dalam pengembangan crypto. Teknologi DigiShieldnya mendapat penerimaan luas sebagai penyelesaian untuk penyesuaian kesukaran. Ia juga merupakan blockchain pertama yang menerapkan SegWit. Perlombongan MultiAlgo masih belum dapat dijalankan. Walau bagaimanapun, itulah bidang lain yang telah dipelopori oleh projek ini dalam industri blockchain.

Oleh kerana DigiByte mempunyai blockchain terpanjang yang ada, mereka juga menghadapi masalah skalabilitas yang belum dihadapi oleh rantai lain. Blockchain DigiByte mempunyai panjang lebih dari 5 juta blok. Namun, berada di canggih pembangunan juga meninggalkan ruang untuk kesilapan. Sehingga penggunaan pengguna meningkat ke tahap cryptocurrency teratas, sukar untuk mengatakan apakah teknologi DigiByte kukuh seperti yang dituntut.

Pada masa akan datang, DigiByte mempunyai rancangan untuk menyokong pembangunan kontrak pintar di atas blockchainnya. The komuniti pemaju memerlukan alat sumber terbuka yang boleh dipercayai untuk melaksanakan aplikasi dan perkhidmatan DigiByte. DigiByte.JS menyediakan API yang boleh dipercayai untuk aplikasi JavaScript yang perlu berinteraksi dengan platform.

Laman web DigiByte juga mendakwa platform tersebut akan menyokong aplikasi AI dan IoT yang dibina di blockchainnya.

Pada akhir tahun 2018, banyak kemas kini ini masih dalam perancangan untuk perkembangan masa depan. Perkembangan pada tahun 2018 sebagian besar difokuskan pada peningkatan penggunaan melalui lebih banyak senarai pertukaran, dompet tambahan, dan pedagang yang akan menerima duit syiling DGB.

Masa Depan Digibyte

Traction adalah nama permainan untuk DigiByte. Sejauh ini dalam sejarah empat tahun, ia tidak mendapat banyak. 100,000 nod adalah ukuran rangkaian yang terhormat untuk mata wang alternatif. Namun, itu adalah mata wang yang agak lama, dan ia memiliki peluang untuk mendapatkan sokongan besar-besaran dengan pemesejan dan hubungan masyarakat yang tepat.

DigiByte kini mendapat tarikan di komuniti permainan. Offshoot, yang disebut DigiByte Gaming, menawarkan DGB kepada pemain sebagai ganti masa yang dihabiskan untuk bermain permainan tertentu.

Tate, Ketua Pegawai Eksekutif, telah berjanji untuk memberi tumpuan kepada jangkauan orang ramai dan DigiByte Foundation. Pada tahap ini, memperoleh adopsi yang lebih besar adalah cabaran terbesar yang dihadapi oleh projek ini. Nasib DigiByte tergantung pada keseimbangan. Ini dapat menjadi pemimpin dalam kepantasan, skalabilitas, dan keamanan; atau dapat mereda dalam ketidakjelasan relatif yang berterusan.

Pada akhir tahun 2018, Digibyte terus menarik pengikut setia.

Tempat Membeli DGB

Anda boleh membeli DGB di banyak bursa utama termasuk Bittrex, Huobi atau Poloniex – tetapi bukan Binance.

Sekiranya anda ingin melombongnya, maka pelbagai algoritma menyokong perlombongan ASIC dan GPU.

Tempat menyimpan DGB

Anda boleh memuat turun dompet penyimpanan panas DGB untuk sebarang sistem operasi dari laman web Digibyte di bawah Menu dompet. Anda juga boleh menyimpan duit syiling DGB anda di salah satu dompet storan luar biasa seperti Trezor atau Ledger Nano S.

Pertandingan

Sebagai cryptocurrency UTXO, DGB bersaing dengan banyak cryptos lain, termasuk Bitcoin yang maha kuasa dan juga Litecoin. Memandangkan DigitByte mempunyai beberapa pembayaran crypto terpantas dan termurah, Dash juga merupakan pesaing. Projek lain pada kedudukan yang setanding tetapi juga menggunakan UTXO adalah Dogecoin.

Kesimpulannya

Dengan komuniti yang menyokong, peningkatan desentralisasi dan penggunaan kes di luar pembayaran tulen, DigiByte banyak berusaha. Dengan pasaran beruang 2018 yang berpanjangan dan beberapa perkembangan besar, ia masih berusaha untuk mendapatkan penerapan arus perdana yang sebenarnya. Walau bagaimanapun, pasaran beruang mungkin merupakan perkara yang baik – ia akan membersihkan token tersebut tanpa kes penggunaan yang kuat dan memberi jalan bagi projek dengan potensi sebenar. Sekiranya DigiByte terus memfokuskan usaha pada peningkatan adopsi sambil mengerjakan pengembangan tiket besar seperti kontrak pintar, masa depan dapat menjadi cerah untuk altcoin ini.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Sarah Rothrie pada 30 November 2018, untuk menggambarkan perubahan terkini projek ini.

Sumber DigiByte Tambahan

Laman web

Dokumentasi

Telegram

Twitter

Reddit

Github

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me