Apa itu Gnosis?

Gnosis ialah platform pasaran ramalan dibina sebagai aplikasi terdesentralisasi (dapp) di rangkaian Ethereum. Platform ini merangkumi dompet multisig dan juga Bursa Belanda, tetapi kami hanya akan memberi tumpuan kepada produk unggulan mereka, pasaran ramalan, untuk panduan ini. Lebih dari sekadar membina pasaran ramalan, Gnosis adalah mewujudkan keseluruhan lapisan infrastruktur yang boleh anda gunakan untuk membina aplikasi pasaran ramalan anda sendiri.

Dalam panduan Gnosis ini, kita akan melihat:

Bagaimana Gnosis Berfungsi?

Untuk menerangkan bagaimana Gnosis berfungsi, pertama-tama kita perlu menggariskan apa sebenarnya ramalan pasaran dan mengapa ia berharga.

Pasaran ramalan menggunakan ramalan pengguna untuk mengumpulkan maklumat mengenai peristiwa masa depan. Pengguna di pasar token perdagangan yang mewakili hasil dari peristiwa tertentu. Oleh kerana beberapa hasil lebih mungkin berlaku daripada yang lain, token ini akhirnya mempunyai nilai yang berbeza di pasaran terbuka.

Seiring berjalannya waktu atau peristiwa berkaitan terungkap, beberapa hasil token menjadi lebih mungkin berlaku sehingga meningkatkan nilainya. Sebaik sahaja peristiwa itu berlaku, token yang mewakili hasil akhir akan mendapat nilai penuh sementara token selebihnya menjadi tidak bernilai.

Mari cuba contoh:

Seorang pengguna mendaftarkan pertanyaan peristiwa di pasar ramalan, “Di mana Amazon akan mencari ibu pejabat barunya?” Dia merangkumi pilihan jawapan: Chicago, Atlanta, Austin, New York, dan Lain-lain. Lain-lain mesti disertakan untuk memastikan bahawa kemungkinan semua jawapan meningkat hingga 100 peratus. Sekiranya dia tidak menyertakan Lainnya, ada kemungkinan tidak ada jawapan yang tepat.

Apabila pasaran dibuka, token lain mungkin memperoleh harga tertinggi kerana sangat mungkin salah satu dari beratus-ratus bandar lain akan mendapat tawaran daripada empat pilihan tertentu. Namun, apabila bandar-bandar dihapuskan, ramalan harga pasaran akan disesuaikan dengan sewajarnya.

Katakanlah Amazon mengumumkan pilihan empat bandar terakhir: Chicago, Atlanta, Los Angeles, dan Boston. Harga untuk token Austin dan New York akan segera turun menjadi sifar apabila orang ramai bergegas menjual token mereka yang tidak berharga. Sekiranya berita itu terkenal, kebanyakan pemegang bahkan tidak dapat mencari pembeli.

antara muka gnosis

Contoh Pasar Ramalan Gnosis

Kini, harganya juga menunjukkan berita pengumuman. Harga token Lain mestilah kira-kira dua kali ganda daripada token Chicago dan Atlanta. Namun, ini mungkin tidak berlaku. Masyarakat mungkin percaya bahawa, walaupun dengan pengumuman itu, Chicago mempunyai peluang terbaik untuk dipilih. Oleh itu, token Chicago mungkin mempunyai harga yang lebih tinggi daripada token Lain walaupun satu bandar berbanding dua.

Akhirnya, Amazon mengumumkan bahawa mereka akan mendirikan kedai di Chicago. Pasaran ramalan ditutup dan pemegang token Chicago dapat menuntut ganjaran mereka.

Terdapat dua cara untuk menjana wang di pasaran ramalan. Cara yang jelas adalah dengan meramalkan hasil peristiwa dengan betul. Kurang jelas, anda boleh menukar token hasil untuk mendapatkan keuntungan apabila keadaan pasaran berubah.

Nilai Pasaran Ramalan

Pasaran ramalan memanfaatkan “Kebijaksanaan orang ramai” – fenomena di mana ramalan kolektif sekumpulan orang biasanya lebih tepat daripada individu, walaupun mereka pakar.

Tidak ada penghujung jenis senario yang dapat diramalkan oleh pasaran ramalan. Mereka berguna dalam mengumpulkan maklumat untuk topik seperti perubahan iklim, wabak penyakit, dan ramalan harga. Anda juga boleh menggunakannya untuk model pemerintahan yang berbeza untuk menentukan dasar yang akan memberi kesan paling positif kepada seluruh penduduk. Dan, ia berharga untuk tujuan insurans untuk menolong melindungi risiko.

Sektor kewangan juga mendapati pasaran ramalan berguna untuk menentukan kemungkinan harga aset masa depan.

Antaramuka Pengurusan Gnosis Olympia +

Olympia adalah versi ujian Gnosis dari aplikasi pasaran ramalan mereka. Pada satu ketika, mereka mengadakan kejohanan percuma dalam produk ini, jadi anda berpeluang mencubanya tanpa perlu mengeluarkan wang. Setiap dua hari, pasukan akan memperuntukkan sejumlah wang kepada anda Token Olympia (OLY) yang boleh anda gunakan untuk bertaruh di pasaran ramalan yang berbeza. Sekiranya anda berjaya di pasaran, anda memenangi token Gnosis (GNO). Anda kemudian boleh menjual GNO di pasaran terbuka, memberi mereka nilai wang.

Catatan: Nampaknya pasukan Gnosis sejak itu menarik Olympia keluar dari pasaran. Tidak jelas bila ia akan kembali.

Fasa Gnosis seterusnya adalah Antara Muka Pengurusan. Pasukan ini mengeluarkan versi beta pada bulan Disember 2017 tetapi belum mengumumkan tarikh untuk peluncuran bersih utama. Antaramuka Pengurusan pada dasarnya adalah papan pemuka anda untuk pasaran ramalan Gnosis. Di sinilah anda dapat memeriksa baki anda, mengambil bahagian dalam pasaran, dan juga membuat pasaran anda sendiri.

Sejak Apollo (versi 1.0 protokol pasaran ramalan) dilancarkan pada Mei 2018, pasukan Gnosis nampaknya mengalihkan tumpuan mereka ke Gnosis Safe. The Safe adalah dompet dan penyemak imbas cryptocurrency untuk berinteraksi dengan Ethereum dapps.

Senibina Gnosis

Gnosis mengandungi tiga perbezaan lapisan pembangunan:

  1. Lapisan Teras. Asas yang berisi kontrak pintar untuk acara, token hasil, penyelesaian, dan mekanisme pasar. Satu-satunya caj dalam lapisan ini adalah bayaran maksimum 0.5 peratus kepada pengguna yang membeli token hasil dari pembuat pasaran. Walau bagaimanapun, pasukan berusaha untuk menghilangkan yuran ini.
  2. Lapisan Perkhidmatan. Menawarkan perkhidmatan seperti chatbots dan stablecoin. Ia menggunakan model yuran perdagangan, dan pasukan menjangkakan bahawa aplikasi pengguna terutamanya akan berinteraksi dengannya.
  3. Lapisan Aplikasi. Aplikasi depan khas yang dibina di atas lapisan Perkhidmatan dan Teras. Gnosis akan membina beberapa aplikasi, tetapi sebahagian besarnya adalah dari pihak ketiga yang menagih anda untuk menggunakan perkhidmatan mereka.

Token GNO dan OWL

Gnosis merangkumi dua jenis token: Gnosis (GNO) dan OWL. GNO adalah token ERC20 yang dijual oleh pasukan semasa ICO mereka. Mereka mencipta 10 juta token GNO dan tidak menambahkan token tambahan. Ini adalah token yang anda lihat diperdagangkan di pasaran terbuka.

Dengan mempertaruhkan GNO, anda menerima token OWL. Untuk melakukan ini, anda mesti mengunci GNO anda dalam kontrak pintar menjadikannya tidak boleh dipindah milik. Jumlah OWL yang anda terima bergantung pada jangka masa kunci anda dan juga jumlah bekalan token OWL di pasaran. Pasukan ini bertujuan untuk memiliki jumlah OWL 20x lebih banyak daripada jumlah purata penggunaan OWL bulanan selama 3 bulan sebelumnya.

Acara generasi OWL pertama berlaku pada bulan Jun / Julai 2018.

Gambar rajah token Gnosis GNO dan OWL

Gambaran Keseluruhan Gnosis GNO dan OWL Token

Anda menggunakan token OWL untuk membayar yuran di platform, dan 1 OWL selalu sama dengan 1 USD. Gnosis tidak mengumpulkan yuran token tetapi membakarnya, menjadikannya tidak dapat diedarkan. Anda juga boleh membayar yuran anda dengan token ERC20 yang lain. Apabila anda memilih pilihan ini, Gnosis membeli GNO dengan bayaran anda dan membakar GNO.

Sebaik-baiknya, mekanisme pembakaran dan penumpukan ini akan menghadkan bekalan GNO, meningkatkan nilainya. Sebaliknya, Gnosis akan menyesuaikan pengedaran OWL untuk memastikan ia sentiasa berada pada satu dolar.

Pasukan Gnosis & Kemajuan

Pasukan Gnosis diketuai oleh Martin Köppelmann (CEO), Stefan George (CTO), dan Dr. Friederike Ernst (COO). Köppelmann dan George mula bekerja di platform pada Januari 2015 sebagai salah satu yang pertama ConsenSys rakan kongsi. Menjelang Ogos tahun yang sama, mereka melancarkan produk alpha sebagai DApp utama pertama di Ethereum.

Pada bulan April 2017, projek ini diadakan sebagai Penawaran Awal Syiling (ICO) yang kontroversial. Dengan menggunakan gaya lelong Belanda untuk mengumpulkan dana, pasukan itu mencapai $ 12.500.000 dolar dalam 10 minit sambil mengekalkan 95 peratus token. Di tengah serangan balas, pasukan mengunci token di peti besi dan berjanji tidak akan membuangnya di pasaran. Mereka akan memberi amaran sekurang-kurangnya tiga bulan sebelum menjual mana-mana token.

Disember 2017 menyaksikan pelancaran platform Olympia. Dan pasukan melancarkan DutchX pada suku kedua tahun 2018. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, mereka juga mengeluarkan Apollo pada tahun 2018. Mereka kini sedang mengembangkan Gnosis Safe. Versi tersedia untuk Android dan Google Chrome sementara produk iOS masih dalam proses.

Pasukan ini merangkumi senarai penasihat terkenal termasuk Joseph Lubin (pengasas bersama Ethereum dan pengasas ConsenSys) dan Vitalik Buterin (pengasas dan ketua saintis Ethereum). Laman web tidak lagi menyenaraikan penasihat ini.

Pertandingan

Augur adalah pesaing utama Gnosis. Dengan permulaan yang sedikit lebih awal, pasukan Augur juga membuat platform ramalan pasaran. Ada yang berpendapat bahawa dengan pengedaran token yang lebih adil dan oracle yang terdesentralisasi, Augur adalah yang kurang berpusat dari keduanya.

Perbezaan lain – Augur menggunakan ETH untuk perdagangan pasaran dan REP untuk memberi penghargaan kepada oracle yang melaporkan hasil peristiwa sementara Gnosis mempunyai struktur ganjaran token yang digariskan di atas.

Berniaga

Gnosis telah berjaya mencapai harga Bitcoin sepanjang masa yang tinggi sebanyak 0.141 BTC (~ $ 357) pada bulan Julai 2017. Sejak itu, harga GNO belum berjalan dengan baik. Ia menyaksikan pergerakan naik pada bulan Disember 2017 dan awal Januari 2018 dengan pasaran yang lain, tetapi harganya berbanding Bitcoin hampir tidak berubah.

Token pada masa ini telah berubah pada sekitar $ 10 (~ 0.00292 BTC) – lebih besar daripada 98 peratus di bawah paras tertinggi sepanjang masa. Dengan hanya 10 peratus token di pasaran, ini bukan petanda baik. Oleh kerana pasukan menjual saham majoriti mereka, harganya dapat turun lebih jauh disebabkan oleh peningkatan penawaran.

Sebaliknya, pelepasan produk mungkin memberi sokongan kepada harga GNO kerana tokennya kemudian akan meningkat penggunaannya. Senario ini, bagaimanapun, nampaknya tidak mungkin pada ketika ini.

Di mana Membeli GNO

Anda boleh membeli GNO dengan Bitcoin atau Ethereum di Bittrex dan Kraken. Sekiranya anda keliru di mana hendak memulakan, lihat panduan kami tentang cara membeli Bitcoin dan Ethereum.

Tempat menyimpan GNO

GNO adalah token ERC20, jadi anda boleh menyimpannya di mana-mana dompet yang serasi dengan ERC20. Pilihan paling selamat anda adalah menggunakan dompet perkakasan seperti Ledger Nano S. Anda juga harus mempertimbangkan MyEtherWallet untuk menyimpan GNO anda – pilihan percuma, walaupun sedikit kurang selamat.

Sudah tentu, anda juga menghidap Gnosis Dompet selamat sedia maklum.

Kesimpulannya

Gnosis mencipta infrastruktur untuk aplikasi pasaran ramalan. Selain itu, projek ini merangkumi Bursa Belanda yang dibangunkan sendiri, dompet multisig, dan kukuh alat pembangun. Pasukan ini mempunyai misi untuk menjadikan Gnosis sebagai alat peramalan paling berkesan di dunia sambil memberikan pengalaman terbaik kepada pengguna dalam pencarian maklumat yang disesuaikan.

Walaupun dengan pengedaran token tanpa sepihak, pasukan telah mencapai objektif mereka dan terus mengeluarkan kemas kini dan fungsi baru. Pertumbuhan pembelajaran mesin dan sumber ramai dalam model ramalan membawa potensi Gnosis untuk memberi sumbangan besar kepada pasaran yang semakin berharga. Tetapi, tindakan harga baru-baru ini menunjukkan sebaliknya.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 12.13.18 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Gnosis Tambahan

Laman web

Kendur

Twitter

Reddit

Sedang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me