Apa itu ICO? | Penjelasan mengenai Tawaran Syiling Permulaan

Apa itu Tawaran Syiling Permulaan (ICO)?

Penawaran duit syiling awal, atau ICO, adalah strategi penggalangan dana di mana pasukan blockchain menjual cryptocurrency yang mendasari projek mereka sebagai pertukaran dana yang mereka perlukan untuk membuat platform. Secara amnya, dana tersebut terdiri daripada bitcoin, eter, atau kedua-duanya.

ICO memasuki pusat perhatian pada tahun 2017 sebagai kisah 24 jam, kenaikan berjuta-juta dolar mula beredar berita di seluruh dunia. Status meningkat $ 100 juta pada bulan Jun, Tezos mengumpulkan $ 237 juta pada bulan Julai, dan Filecoin membawa $ 257 juta pada bulan Ogos tahun itu. Tiba-tiba, sepertinya mana-mana pasukan yang mengusahakan cryptocurrency dengan mudah dapat mengumpulkan sekurang-kurangnya seratus ribu dolar. ICO memberi para pemula muda kemampuan untuk mengumpulkan modal yang besar tanpa harus berurusan dengan firma modal teroka (VC) yang kadang-kadang kejam.

Lima ICO dengan Peningkatan Tertinggi Sepanjang Masa

Lima Penawaran Syiling Permulaan Menaikkan Tertinggi Sepanjang Masa (Gambar melalui MENGUNDI)

Dengan semua gembar-gembur yang diterima ICO, anda mungkin masih tertanya-tanya, “Tetapi, apa sebenarnya ICO, dan bagaimana cara kerjanya?” Mari kita perhatikan lebih mendalam mengenai kemajuan teknologi ini dan bagaimana cara ini membawa kaedah baru untuk menjana wang. Penjelasan kami merangkumi:

Sejarah ICO

Walaupun ICO mendapat populariti pada tahun 2017, mereka telah wujud selama empat tahun pada ketika itu. ICO pertama berlaku pada pertengahan 2013 dengan Mastercoin mengumpulkan sekitar setengah juta dolar dalam bitcoin. Pemaju projek, J.R. Willet, mencadangkan penggunaan Bitcoin sebagai lapisan asas protokol untuk protokol masa depan dalam kertas putihnya, Kertas Putih Bitcoin Kedua, serupa dengan cara kita menggunakan Ethereum hari ini. Projeknya, Mastercoin, akan menjadi projek pertama yang membantu memudahkan mekanisme ini.

Tanpa terperinci dalam perinciannya, Mastercoin sebelum waktunya, tidak dapat melakukan beberapa fungsi penting kerana kekurangan Turing Bitcoin.

Tidak sampai kedatangan Ethereum, komuniti blockchain mula memperhatikan ICO. Ethereum dan bahasa skripnya, Solidity, menyelesaikan banyak masalah awal yang dimiliki Bitcoin dengan pembangunan kontrak pintar dan aplikasi terdesentralisasi (dapp). Terutamanya, Ethereum ditulis dalam huruf a Bahasa yang lengkap, “Membenarkan sesiapa sahaja untuk menulis kontrak pintar dan aplikasi terdesentralisasi di mana mereka dapat membuat peraturan sewenang-wenangnya sendiri untuk pemilikan, format transaksi dan fungsi peralihan negara.”

Pasukan Ethereum mengumpulkan kira-kira $ 18.4 juta semasa ICO projek pada bulan September 2014. Dan dari sana, ketenaran ICO meluncur ke salji salji yang ada di hadapan kita hari ini.


Bagaimana ICO Berfungsi?

Sebilangan besar, jika tidak semua, penawaran duit syiling awal menggunakan beberapa jenis rangkaian kontrak pintar. Rangkaian ini berbeza dari segi seni bina, kekuatan dan kes penggunaan yang ideal, tetapi semuanya menggunakan blockchain yang terdesentralisasi. Contoh popular termasuk EOS, Tron dan NEO. Walau bagaimanapun, sejauh ini, platform ICO yang paling popular adalah Ethereum.

Piawaian ERC20

Sebilangan besar token melancarkan ICO di rangkaian Ethereum mengikuti standard ERC20. Piawaian ini secara berkesan menguraikan sekumpulan peraturan pengaturcaraan yang mesti dipatuhi oleh semua token ERC20. Ia merangkumi enam fungsi token utama:

  • Elaun
  • Terima
  • BakiOf
  • Jumlah Bekalan
  • Pindah
  • Pindahkan Dari

Keenam fungsi ini membolehkan anda mendapatkan jumlah bekalan token, mendapatkan baki akaun, memindahkan token dan meluluskan token sebagai bentuk wang. Oleh kerana fungsi ini diseragamkan, pembangun tahu tingkah laku apa yang diharapkan ketika bekerja ada Token ERC20. Tetapi mari kembali ke ICO …

Kontrak pintar adalah tulang belakang ICO. Pengaturcaraan sumber terbuka menjamin bahawa:

  1. Projek ini menerima bitcoin atau eter yang anda sumbangkan,
  2. Anda mendapat pulangan cryptocurrency projek itu, dan
  3. Dalam beberapa kes, anda akan menerima pelaburan anda kembali sekiranya projek tersebut tidak mencapai matlamat penggalangan dana minimumnya.

Kontrak pintar menyelesaikan semua tugas ini secara automatik dan tanpa memerlukan perantara.

Proses ICO Khas

Menyertai ICO adalah proses yang agak mudah. Untuk contoh ini, mari fokus pada yang berasaskan Ethereum.

Pertama, tuan rumah ICO mencetak cryptocurrency baru mereka menggunakan kod ketahanan Ethereum dan meletakkan syiling tersebut di dompet mereka sendiri. Berikutan itu, sebagai peserta, anda menghantar sejumlah ETH ke dompet tuan rumah. Sebagai balasan, anda menerima sebahagian daripada cryptocurrency baru. Jumlah yang anda terima bergantung pada nilai apa yang dihoskan oleh host kepada crypto semasa dia membuatnya. Oleh kerana kedua Ethereum dan token baru mengikuti standard ERC20, tidak perlu membuat dompet berasingan untuk masing-masing.

Kontrak Pintar ICO Asas

Kontrak Pintar ICO Asas

Itu sahaja. Mana-mana pasukan yang mempunyai reputasi baik akan menjadikan kontrak pintar yang menggunakan ICO mereka tersedia untuk umum. Berhati-hati dengan sebarang projek yang menyembunyikan kod ini.

ICO vs IPO: Adakah Penawaran Syiling Permulaan adalah Sah?

Pada ketika ini, anda mungkin telah membuat persamaan antara awal duit syiling persembahan (ICOs) dan awal awam persembahan (IPOs). Dalam kedua-dua senario tersebut, anda menyerahkan sejumlah wang sebagai ganti apa yang menjadi pegangan dalam syarikat / projek. Andaian ini berbahaya untuk dibuat, kerana terdapat beberapa perbezaan kritikal antara keduanya:

Tawaran Awam Permulaan (IPO)

  • Berpusat
  • Peraturan berat
  • Birokrasi peringkat tinggi
  • Perlindungan pelabur
  • Terima stok / ekuiti

Penawaran Syiling Permulaan (ICO)

  • Desentralisasi
  • Sedikit hingga tidak ada peraturan (pada masa ini)
  • Tanpa pita merah
  • Tiada perlindungan pelabur
  • Terima token

Seperti yang anda lihat, sementara ICO memberikan beberapa kelebihan berbanding IPO tradisional (desentralisasi, tidak ada birokrasi), mereka juga mempunyai lebih banyak risiko. Seperti sekarang ini, tidak banyak yang menghalang pasukan kripto melarikan diri dengan wang anda selepas ICO. Banyak projek telah berjaya melakukannya.

Risiko tambahan, anda menerima token dan bukannya ekuiti dengan pelaburan anda. Oleh itu, ada kemungkinan bahawa walaupun syarikat di belakang token anda berjaya, token yang anda miliki tidak akan bernilai, meninggalkan anda sebentar. Kejayaan pelaburan ICO anda akhirnya bergantung pada penggunaan token dalam ekosistemnya.

Jadi, Adakah ICO Sah??

Ya mereka. Baiklah.

Peraturan di sekitar ICO berbeza dari satu negara ke negara lain. Walaupun negara-negara seperti Switzerland dan Malta telah mengambil pendekatan perundangan yang lebih progresif, negara-negara lain, seperti Amerika Syarikat, masih menyelesaikan masalah peraturan..

Di Amerika Syarikat, Suruhanjaya Keselamatan dan Pertukaran (SEC) telah menyatakan bahawa kebanyakan ICO sebaliknya adalah tawaran keselamatan kerana token yang mereka tawarkan adalah sekuriti kerana kegagalan Ujian Howey. Oleh itu, pasukan di belakang mereka perlu mendaftar dengan SEC – sesuatu yang belum mereka lakukan. Selain itu, Komisi Dagangan Niaga Hadapan Komoditi (CFTC) mengklasifikasikan token sebagai mata wang maya yang memerlukan sekumpulan pelesenan yang berbeza, dan Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri (IRS) mempunyai klasifikasinya sendiri, menjatuhkan cukai mengenai mereka.

Sekiranya kepala anda berputar sekarang, anda tidak sendirian. Lontarkan kenyataan bahawa setiap negeri juga mempunyai peraturan yang tersendiri dan anda dapat memahami kesukaran semasa menjalankan ICO yang sah.

Masa Depan Penawaran Syiling Permulaan

Walaupun landskap peraturan mereka tidak pasti, jelas bahawa tawaran duit syiling awal, atau beberapa alternatif, masih ada. Walaupun di pasaran beruang 2018, ada lebih 1250 ICO yang mengumpulkan $ 7,85 bilion terkumpul – lebih satu bilion dolar lebih banyak daripada 2017.

Secara lebih umum, penggalangan dana secara token mulai bergabung dengan kaedah tradisional. Kami mula melihat Penawaran Token Keselamatan (STO), Penawaran Token Ekuiti (ETO) dan bahkan Perjanjian Mudah untuk Token Masa Depan (SAFT), satu kelebihan pada kegemaran YCombinator yang dibuat SELAMAT.

Dengan kecairan yang lebih tinggi, perdagangan 24/7 dan penghapusan orang tengah, nampaknya masa depan tokenisasi, termasuk lebih banyak ICO, sedang dalam perjalanan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map