Anda mungkin tidak menyedarinya, tetapi setiap kali anda menandatangani kontrak tradisional, anda masih mengambil risiko. Pihak lain mungkin tidak memberikan. Mereka mungkin melanggar perjanjian tanpa pendedahan. Mungkin anda tidak menerima gaji anda. Walau apa pun, anda harus pergi ke mahkamah dan membayar ribuan wang peguam, hanya untuk kemungkinan mendapatkan keadilan.

Bunyi paranoid? Itu lebih biasa daripada yang anda fikirkan. Sekurang-kurangnya 47% daripada semua kes sivil berkaitan dengan kontrak, menurut kajian di 26 negeri AS.

Blockchain, untungnya, tidak hanya merevolusikan urus niaga kewangan kami. Ini juga membuat kejayaan dalam undang-undang.

Jadi Bagaimana Kontrak Pintar Berfungsi?

Kontrak pintar tidak seperti pendahulunya. Ini membantu anda menukar harta benda, perkhidmatan, dan mata wang. Tetapi tidak seperti timbunan kertas yang hampir tidak dapat dilaksanakan, kontrak ini adalah dokumen yang boleh dilaksanakan sendiri.

Sebenarnya, kontrak pintar tidak betul-betul “baru”. Istilah ini diciptakan oleh Nick Szabo pada tahun 1994. Seorang sarjana kedua-dua sains dan sains komputer, Szabo yang tersembunyi telah terlibat dalam cryptocurrency sejak hari pertama (lihat sumbangan Bit Goldnya). Dengan kontrak pintar, dia ingin membuang orang tengah, yang secara tradisional memainkan peranan sebagai penguatkuasa kontrak. Sebagai gantinya, dia membayangkan kontrak pintar menjadi seperti mesin layan diri.

Fikirkan prosedur mesin layan diri – ini adalah urus niaga termudah yang boleh anda buat. Anda menentukan apa yang anda mahukan dan memasukkan wang ke dalam mesin. Sebaik sahaja anda mengklik butang atau memasukkan kod untuk item dengan nilai yang sama, mesin akan melepaskannya secara automatik. Kontrak pintar pada dasarnya berfungsi dengan cara yang sama. Kontrak ini secara automatik menguatkuasakan diri setelah syarat tertentu dipenuhi.

Nick Szabo, yang muncul dengan idea kontrak pintar

Nick Szabo

Dengan cara ini, satu-satunya individu yang terlibat adalah mereka yang terlibat secara langsung dalam kontrak. Tidak perlu peguam, notaris, atau masalah lain.

Kontrak pintar dikodkan ke dalam blockchain, jadi kontrak juga tidak terdesentralisasi. Aspek inilah yang mempermudah proses dan membuang orang tengah. Oleh kerana penguatkuasa sekarang adalah kodnya, anda tidak memerlukan peguam untuk memastikan kontrak itu dilaksanakan dengan betul. Beberapa orang malah menambahkan komponen multi-tandatangan (multi-sig, pendek), yang meminta setiap pihak menandatangani sebelum memindahkan dana atau bekerja. Walaupun dengan komponen multi-sig, anda dapat menghabiskan masa menunggu kerana kontrak berulang-ulang antara semua pihak yang terlibat. Jadi bukan sahaja anda dapat menyelamatkan sakit kepala dan risiko ditipu oleh pihak ketiga, tetapi prosesnya menjadi lebih cepat.

Setelah kontrak ditulis dan ditandatangani oleh kedua-dua pihak, kontrak dipantau oleh komputer pada sistem blockchain. Dalam kebanyakan kes, kontrak itu sendiri adalah umum, dan pihak yang terlibat adalah palsu-anonim (lebih lanjut kemudian). Di samping itu, terdapat pencetus tertentu dalam kod tersebut. Sebagai contoh, apabila penyedia perkhidmatan memberikan produk akhir, majikan harus membayar dalam cryptocurrency. Apabila keadaan pertama dicetuskan, dana dilepaskan secara automatik.

Ethereum: Pen dan Kertas

Oleh itu, teknologi apa yang anda gunakan untuk membuat atau menandatangani kontrak pintar?

Ethereum, yang dikembangkan oleh Vitalik Buterin, adalah asas bagi kebanyakan kontrak pintar hari ini.

Vitalik Buterin, pengasas Ethereum

Sebilangan besar kontrak dibina menggunakan Ethereum, platform berasaskan blockchain. Ethereum pertama kali dicadangkan oleh pengaturcara Rusia-Kanada Vitalik Buterin pada tahun 2013 dan dikeluarkan pada tahun 2015. Setiap kontrak dilaksanakan menggunakan Mesin Maya Ethereum yang lengkap dengan Turing. Ya, kita tahu itu penuh mulut. Ini pada dasarnya bermaksud bahawa program ini dapat mensimulasikan komputer. Ia tidak berfikir per kata, tetapi ekspresif. Ia dapat “memutuskan” sesuatu dengan cara jika / kemudian. Logik ini menjadikannya sempurna untuk kontrak pintar, yang perlu dapat berfungsi dan melaksanakan perintah dengan banyak pemboleh ubah.

Ini menjadikan Ethereum pada asasnya berbeza dari Bitcoin, yang menggunakan mekanisme mudah untuk mengagihkan wang. Ethereum cenderung lebih sesuai untuk sebarang transaksi yang memerlukan beberapa langkah.

Kontrak Pintar: Masa Depan Segala-galanya?

Sejak awal, kita sudah dapat melihat empat faedah utama kontrak pintar:

  • Kemerdekaan – Anda tidak perlu bergantung pada perantara. Ini mengurangkan kos, meningkatkan kecekapan, dan mencegah penipuan dari pihak ketiga. Oleh kerana kontrak pintar didesentralisasi, anda juga tidak perlu risau tentang berat sebelah dari mana-mana badan pemerintah.
  • Amanah – Tidak perlu mempercayai seseorang, yang perlu anda percayai ialah sistem. Dan jika anda mengetahui apa-apa mengenai blockchain, anda tahu sistem ini benar-benar berlaku.
  • Keselamatan – Ini berkaitan dengan kepercayaan. Fikirkanlah dengan cara ini: Sekiranya pencuri ingin mengambil wang anda, dia akan meretas akaun bank anda. Tetapi kerana blockchain terdesentralisasi – tidak ada satu tempat untuk menyerang. Pencuri tidak boleh hanya menggodam akaun bank anda. Mereka harus mengambil alih 51% rangkaian untuk mengawal apa sahaja. Kontrak pintar, yang dikodkan ke dalam blockchain, sama selamatnya.
  • Kepantasan – Kontrak ini tidak hanya selamat atau tepat – tetapi cepat. Dan bukan hanya kerana membuang masa menunggu peguam dan notaris. Oleh kerana kontrak dipantau oleh blockchain, hasilnya hampir seketika. Ini adalah proses yang sepenuhnya automatik.

Semua perkara ini meningkatkan kecekapan kos kontrak pintar berbanding kontrak tradisional. Bukan itu sahaja.

Seperti yang anda bayangkan, kontrak pintar tidak hanya terhad kepada bidang kewangan. Anda boleh menggunakannya dalam urusan kerajaan, pengurusan kesihatan, pengurusan kursus pendidikan tinggi, insurans, dan harta tanah. Segala keadaan yang memerlukan perdagangan barang untuk perkhidmatan secara teknikal dapat memanfaatkan kontrak pintar dengan baik.

Infografik yang menerangkan logik kontrak pintar

Bagaimana kontrak pintar berfungsi?

Dan negara maju seperti AS dan Eropah bukan satu-satunya yang mendapat keuntungan. Warganegara di negara-negara seperti India, di mana mendapatkan pasport atau visa boleh memakan waktu berbulan-bulan dan bukannya berminggu-minggu, mendapat banyak manfaat. Tawaran perniagaan antarabangsa tiba-tiba dipermudah – menjadikan perdagangan lebih mudah dan lebih menguntungkan bagi semua orang yang terlibat.

Kemungkinan, pada masa akan datang, semua dan semua perniagaan akan mempunyai kontrak pintar. Pada skala global.

Kontrak Pintar dalam Tindakan

Masih tidak pasti seperti apa kontrak pintar di alam liar? Inilah pandangan:

Anda memulakan hari Sabtu anda dengan fender bender. Kami tidak pernah mengatakan ini adalah perjalanan yang glamor, bukan? Bumper anda lekuk. Anda menghubungi syarikat insurans anda dan mengambil gambar kerosakan. Anda bukan pesalah – tetapi anda mempunyai maklumat mereka. Ejen insurans memasukkan maklumat anda dan data kerosakan ke dalam sistem berasaskan blockchain mereka, yang mencetuskan klausa dalam kontrak anda. Anda menerima makluman. Dianggarkan kos pembaikan anda dan memberi anda penyedia perkhidmatan yang disokong. Pergilah ke sana, dan bil akan dijaga.

Oleh itu, anda pergi ke kedai kereta. Seorang bumper baru baru saja tiba di kedai, dan hak milik barang itu dipindahkan ke kedai melalui – anda dapat meneka – kontrak pintar. Malangnya, penghantaran penggantian penapis udara mereka ditangguhkan, tetapi tidak perlu dibimbangkan. Wang tidak akan dipindahkan ke pembekal mereka sehingga kedai menerimanya. Kontrak pintar dan rantaian bekalan dalam tindakan.

Kami boleh meneruskannya, tetapi kami fikir anda mendapat intinya.

Apa Yang Boleh Keliru?

“Kontrak pintar tidak mungkin sempurna! Bagaimana jika seseorang dihukum kerana kesalahan kecil? Ia pasti tidak boleh diretas! ”

Kebimbangan utama: Adakah kontrak pintar benar-benar selamat, walaupun berada di blockchain?

Betapa selamatnya kontrak pintar?

Walaupun kesalahan manusia adalah kritikan sistem yang sah, kontrak pintar tidak semestinya membawa anda ke mahkamah untuk mengatasinya. Dana mungkin tidak dilepaskan, atau majikan akan dikembalikan secara automatik. Kesalahan manusia akan berlaku, pada blockchain atau tidak.

Kesalahan dalam kod atau kesalahan manusia dengan keselamatan (memberikan kunci peribadi anda) juga boleh menyebabkan penggodaman atau pencurian. Kodnya sangat rumit, sehingga kadangkala kontrak menjadi terdedah kepada penggodam.

Contohnya, ICO KICKICO kehilangan $ 8 juta selepas pelanggaran kontrak pintar pada bulan Julai. Tetapi peretasan yang paling ketara berlaku di DAO (Decentralized Autonomous Organisation) pada bulan Jun 2016, di mana penggodam berjaya menghasilkan $ 50 juta. Ini menyebabkan perpecahan, atau garpu keras, Ethereum Classic (ETC) ke Ethereum (ETH) dalam usaha untuk menjadikan platform lebih selamat.

Kedengarannya seperti jumlah yang cukup besar – tetapi adakah itu benar-benar? Pada tahun 2017, pengguna di AS kehilangan hampir $ 17 bilion dari kecurian identiti sahaja. (Sudah tentu, anda juga dapat melindungi identiti anda dengan teknologi blockchain.)

Ada kemungkinan kontrak blockchain dan pintar – walaupun ada kelemahan manusia – adalah jawapan kepada masalah sistem tradisional kita. Teknologi blockchain masih menawarkan lebih banyak perlindungan. Ini adalah perbezaan antara gembok biasa dan buntu Schlage… atau tidak mempunyai kunci sama sekali.

“Baik, tetapi tidak ada batasan? Sekiranya semuanya bersifat umum, tidak ada cara untuk menyimpan data sensitif. “

Itu benar – tetapi tidak lama.

Terdapat sekurang-kurangnya dua projek utama yang menangani privasi dan “kontrak rahsia” – Enigma dan Wanchain. Kontrak rahsia adalah kontrak pintar yang membolehkan data sensitif disimpan dengan selamat, walaupun disahkan menggunakan teknologi blockchain. Untuk menjaga privasi pengguna, Wanchain menggunakan tandatangan cincin dan generasi alamat sekali untuk transaksi kontrak pintar mereka. Ini menjadikan identiti tidak dikenali.

Oleh kerana masalah muncul dengan kontrak pintar, begitu juga penyelesaiannya. Sama ada bercakap mengenai Bitcoin atau kontrak pintar, Szabo, Satoshi, dan Buterin semuanya berminat untuk menaik taraf sistem kewangan yang tidak cekap. Tidak kira sama ada penyelesaiannya terletak pada kontrak pintar Ethereum, atau platform lain, teknologi blockchain teras sangat penting untuk masa depan FinTech.

Screencap Engima, projek blockchain yang ditetapkan untuk menswastakan kontrak pintar.

Skrin iklan dari laman utama Enigma.

Buat masa ini

Sebenarnya, masalah terbesar dengan kontrak pintar sama sekali bukan mengenai kontrak pintar. Masalahnya ialah banyak kerajaan tidak memahaminya – dan tidak tahu bagaimana mengaturnya. Tetapi itu berubah. Negeri Tennessee AS meluluskan rang undang-undang tahun ini untuk mengiktiraf kontrak pintar sebagai mengikat secara sah. Kanada juga ada di dalamnya. Pada awal 2018, mereka bermula percubaan untuk menggunakan kontrak kerajaan pintar. Apabila faedah menjadi lebih jelas, tidak akan lama sehingga seluruh dunia melompat.

Tetapi mengapa menunggu mereka menyusul? Anda boleh mula menggunakan kontrak pintar hari ini – atau anda boleh belajar membuat kod sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me