Apa itu Risiko?

Lisk adalah platform pengembangan rantai sampingan yang memudahkan para pembangun untuk membina dan menggunakan aplikasi terdesentralisasi dalam Javascript. Salah satu perjuangan terbesar dalam industri ini ialah membuat pemaju mempercepat pembinaan blok rantai dan memahami asas kod butiran di bawah tudung.

Pembangun bekerja sangat keras dan sering berada di kehendak platform terpusat (seperti Google Play dan Apples App Store). Entiti besar ini mendapat perhatian dan pendapatan yang kerap menjadikan pemaju tidak dapat memenuhi keperluan. Lisk bertujuan untuk mewujudkan platform yang lebih adil untuk aplikasi terdesentralisasi yang membolehkan pemaju mendapatkan bahagian yang lebih besar.

Projek ini berharap dapat mempercepat dan mempermudah pembangunan dengan memfokuskan pada Javascript (bukan bahasa baru milik) yang akhirnya membuka platform mereka kepada berjuta-juta pengaturcara yang sudah terlatih.

Dalam panduan kami, kami akan melihat:

Bagaimana Kerugian Berfungsi?

Spesifikasi

Masa Sekatan: 10 saat

Masa Pusingan: ~ 17 minit

Bekalan: 100 juta ganjaran penempaan tahunan LSK + (kini 4 LSK setiap blok)

Sistem Konsensus: Proof-of-Stake yang Delegasikan (DPoS)

Simbol penanda: LSK

Lisk bertujuan untuk menjadi penyedia platform (serupa dengan Ethereum dan NEO) dengan rangkaian yang terdesentralisasi, namun, ia berbeza dalam beberapa cara.

Ethereum menggunakan Solidity, yang memerlukan para dev untuk mempelajari bahasa baru, dan memfokuskan pada kontrak pintar. Konstruk fokus belakang ini memerlukan pihak ketiga untuk beroperasi sebagai aplikasi front-end (mis. My Ether Wallet untuk token ERC-20).

Lisk menggunakan sidechains dan Kit Pembangunan Perisian (SDK) yang lengkap untuk membolehkan kit dan kaboodle lengkap untuk pembangun menghasilkan dapps yang digilap (aplikasi terdesentralisasi) dan blockchain bebas di bawah satu sistem. Blockchain sisi ini dihubungkan dan dijamin oleh blockchain Lisk yang dipelihara secara berasingan.

Rugi sampingan

Rugi Sampingan dalam Tindakan

Rantai Sampingan

Sidechains adalah lejar bebas kriptografi (blockchain) yang menghubungkan ke rantai utama tanpa menjejaskan prestasi dan kelajuan rantai utama. Sambungan ini membawa ciri interoperabiliti seperti memindahkan dan menyegerakkan token anda di antara rantai.

Pada akhirnya, rantaian sampingan membolehkan pemaju tahap penyesuaian maksimum untuk algoritma konsensus, penskalaan rangkaian, penjejakan aset dan juga pelepasan crypto beta (mis. Testnet) dan penjejakan aset (mis. Stok).

Banyak penyelesaian sidechain di luar sana adalah blockchain tunggal atau blockchain peribadi. Lisk berusaha untuk menawarkan yang terbaik dari kedua dunia – kestabilan dan keselamatan rantai utama sambil membiarkan rantai sisi mempunyai fleksibiliti tanpa had.

Pembangun mempunyai kawalan penuh untuk membuat rangkaian blockchain mereka sendiri sebagai sidechain sementara pasukan Lisk mengekalkan rantai utama yang dijamin oleh 101 delegasi. Sekiranya terdapat bug pada blockchain yang lain, rantai utama tetap tidak terjejas.

Apa yang Membezakan Risiko?

Untuk menjadikan teknologi blockchain lebih mudah diakses, pasukan membuat kit pembangun perisian (SDK) berdasarkan JavaScript dengan fokus pada pengalaman pengguna (UI) dan sokongan pembangun.

SDK terdiri daripada empat bahagian utama:

  1. Algoritma Konsensus – Dalam kasus Lisk, Delegated Proof of Stake (DPoS) yang juga merupakan pengaturan default
  2. Rantaian sampingan – Membolehkan kemampuan membuat blockchain autonomi yang dihubungkan dengan rantai utama Lisk
  3. Bahagian belakang – Kod yang boleh disesuaikan untuk devs untuk membuat DAPPS secara bebas
  4. Bahagian hadapan – Antara muka pengguna (UI) yang merupakan komponen yang menghadap ke umum

Fikiran di sebalik ini adalah projek bebas ini akan menghubungkan ke rantai induk yang stabil yang mempunyai skala dan ketahanan yang sudah ada. Lisk juga mempunyai perwakilan yang dapat membantu mengamankan rangkaian rantai sampingan.

Urat simpul

Bagaimana perwakilan mengamankan rangkaian rantai sisi

Dengan menggabungkan kekuatan rangkaian Lisk asli dan blockchain dengan SDK sumber terbuka, pemaju mempunyai kekuatan untuk membuat aplikasi digital yang mudah dan senang dimuat turun dalam satu pakej. Aplikasi ini boleh diakses di repositori terdesentralisasi seperti kedai aplikasi. Token LSK digunakan untuk menggunakan rangkaian dan perkhidmatan Lisk. (Sama dengan eter dengan Ethereum)

Ini membolehkan pembangun memberi tumpuan secara eksklusif pada utiliti aplikasinya tidak mencipta blockchain baru dan semua pengurusan yang sesuai dengan itu.

Contoh Perkhidmatan Blockchain Lisk

  • Identiti sebagai perkhidmatan – Tombol tekan masuk tunggal masuk (SSO) untuk laman web yang memerlukan pendaftaran
  • Hosting yang tidak terpusat sebagai perkhidmatan – Simpan media dalam awan terdesentralisasi dan disulitkan di rangkaian
  • Pelaksanaan kontrak pintar sebagai perkhidmatan – Membolehkan perkhidmatan escrow yang tidak dipercayai dan menghilangkan risiko rakan niaga
  • Oracle sebagai perkhidmatan – Kaedah untuk mendapatkan data masa nyata yang dapat disesuaikan atau hasil daripada peristiwa kehidupan nyata

Salah satu perkara paling keren untuk memiliki SDK dan ekosistem sumber terbuka di sekitar rantai utama Lisk adalah bagaimana keseluruhan sistem mendapat manfaat dari setiap kes dapp dan penggunaan baru yang dibuat oleh pemaju. Contohnya, ketahanan diri tidak mempunyai perpustakaan di Lisk tetapi pemaju boleh membuat kod kontrak pintar Ethereum Virtual Machine (EVM) dalam rantai sampingan mereka sendiri atau sebagai perkhidmatan blockchain. Seluruh rangkaian kemudian dapat menggunakan perpustakaan itu.

Setelah selesai, seluruh rangkaian Lisk kini akan mendapat keuntungan dari kecekapan dan penawaran baru ini. Oleh kerana semakin banyak pemaju, mereka akan mencipta kesan rangkaian yang kuat dan membuat aplikasi dan perkhidmatan yang diperlukan dengan pantas. Ini memberi pertimbangan baik kepada Lisk dengan mencipta lebih banyak nilai dan utiliti untuk pembangun dan pengguna.

Direktori Aplikasi Lisk Decentralized

Anda boleh mencari dapp dalam ekosistem dalam pelanggan Lisk (seperti yang anda lakukan di mana-mana App store). Semua aplikasi blockchain di platform mesti mendaftar di rantai utama. Pendaftaran ini mewujudkan hubungan antara rantai utama Lisk dan rantai sisi yang membolehkan direktori aplikasi mencari semua aplikasi dan perkhidmatan blockchain.

Semasa proses ini, pembangun dapat menetapkan nama, keterangan, kategori, ikon, tag, dan pautan muat turun aplikasi yang unik. Sangat serupa dengan proses pendaftaran aplikasi atau podcast pada perkhidmatan seperti kedai aplikasi Apple.

Direktori Lisk Dapp

Direktori Lisk Dapp

Mengenai Lisk

Sejarah

Dengan inti Bitcoin ditulis terutamanya dalam C ++ dan Ethereum in Solidity (kerangka kerja berasaskan javascript bebas) terdapat banyak kekeliruan bagi pembangun mengenai bahasa mana yang harus difokuskan atau dipelajari sama sekali.

Pengasas risiko Max Kordek dan Oliver Beddows melihat dan mengalami perjuangan ini dan mencipta visi untuk menjadikan teknologi blockchain lebih mudah diakses. Memandangkan bahawa kebanyakan aplikasi yang paling popular (mis. Uber) dan web itu sendiri berjalan terutamanya pada Javascript, mengapa mencipta semula roda?

Semuanya bermula pada tahun 2014 dengan Crypti, platform aplikasi blockchain sumber terbuka yang akhirnya berkembang menjadi Lisk. Walaupun berjaya di peringkat komuniti, Crypti memerlukan lebih banyak kekuatan untuk mencapai visi mereka dan memasuki Lisk pada bulan Mei 2016.

Pasukan

Max Kordek – Presiden / Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas

Kordek menyedari potensi blockchain pada masa awal. Dia terlibat dengan pelbagai komuniti dan menyerap semua maklumat yang dapat dijumpainya sebelum mengasaskan Lisk. Dia melihat pertumbuhan besar di hadapan dan percaya bahawa Lisk akan berada di barisan hadapan dalam penerapan itu dengan menyediakan Kit Pembangunan Sampingan yang mudah digunakan. Di luar pekerjaan, dia sangat meminati fiksyen sains.

Operasi Risiko

Max Kordek dan Pasukan Operasi Teras

Oliver Beddows – Naib Presiden / CTO dan Pengasas

Beddows mempunyai pengalaman dua belas tahun dalam bidang pembangunan. Seperti banyak projek blockchain lain, dia melihat teknologi seperti ini dapat menjadi alat yang ampuh untuk menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih adil. Dia melihat bahawa kebanyakan platform blockchain terlalu kompleks dan ada peluang untuk membawa pembangun ke ruang dengan kemahiran yang ada.

Pembangunan Risiko

Oliver Beddows dan Pasukan Pembangunan Teras

Peta Jalan dan Perkembangan

Lisk tidak berlaku tanpa lebam di jalan dan cabaran lain. Walaupun begitu, ia telah berkembang menjadi projek sebenar yang mendapat kepercayaan lebih banyak dengan setiap tonggak selesai.

Perkongsian dengan Microsoft pada tahun 2016 memberikan peluang kepada Lisk untuk memberikan “Blockchain sebagai Perkhidmatan” melalui Azure serta beberapa pengiktirafan industri.

Satu perkembangan besar baru-baru ini keputusan untuk penjenamaan semula. Mempekerjakan firma strategi jenama dan pereka profesional menunjukkan pembangun yang rajin bukan sahaja platform aplikasi Blockchain tetapi, jenama. Pelancaran semula ini telah berlaku dan adalah selamat untuk mengatakan bahawa penjenamaan semula telah berjaya dengan penampilan yang lebih profesional yang penting untuk menarik minat pelabur dan bakat baru.

Pesaing

Lisk bertanding di ruang yang agak sesak. Ethereum sudah mempunyai kelebihan penggerak pertama yang sihat di ruang platform aplikasi yang terdesentralisasi. Tambahkan ke pertandingan itu dari NEO, Stratis, dan ICON dan anda mungkin tertanya-tanya di mana Lisk sesuai.

Nasib baik, kebanyakan projek ini mempunyai kepakaran mereka sendiri dari segi pengekodan bahasa dan lokasi geografi. Dan seperti yang kami sebutkan sebelumnya, tidak ada projek lain yang sangat fokus pada pengembangan Javascript.

Sejarah Perdagangan

LSK mula diperdagangkan pada awal 2016 dan setelah beberapa turun naik awal menetap pada harga USD sekitar tanda $ 0,30. Harga hanya mula naik pada pertengahan 2017 ketika pasaran lembu mulai berkuatkuasa. Ia mencapai harga tertinggi sepanjang masa pada $ 38.40 pada awal Januari 2018. Ini menunjukkan pulangan 100x yang luar biasa bagi mereka yang berjaya mendapatkan beberapa tahun sebelumnya.

Malangnya, harga telah turun secara mendadak seiring dengan keseluruhan pasaran cryptocurrency bear pada tahun ini dan, pada masa kemas kini, berada di tahap $ 2.85.

Lisk saat ini tidak mempunyai peta jalan yang tersedia, jadi sukar untuk meramalkan pemangkin apa yang dapat meningkatkan harga di masa depan. Seperti kebanyakan projek, penggunaan dan perkongsian tambahan semestinya membantu.

Tempat Beli LSK

Lisk diperdagangkan di pelbagai bursa dengan 3 teratas adalah: Bittrex, Poloniex, dan Binance. Seperti banyak cryptocurrency lain, anda perlu memulakan dengan Bitcoin (atau sesuatu untuk ditukar menjadi Bitcoin) supaya anda dapat membeli pasangan itu di bursa kegemaran anda.

Cara Menyimpan LSK

Sebagai sebahagian daripada pelancaran semula, pasukan Lisk telah mengembangkan sejumlah alternatif untuk menyimpan LSK anda. Yang tua Dompet Nano tidak lama lagi akan dihentikan sehingga anda perlu meningkatkan ke penyelesaian yang lebih baik. Sebilangan besar pengguna ingin menggunakan Lisk Hab tersedia untuk Windows dan Mac. Hub menambah fungsi ke dompet Nano dan membenarkan beberapa faedah tambahan seperti mengundi perwakilan.

Kerugian Teras adalah penyelesaian dompet untuk pengguna lanjutan sahaja dan mempunyai papan pemuka baris perintah tanpa GUI. Sekiranya anda ingin menyediakan nod penuh anda sendiri, dompet ini sesuai untuk anda. Akhirnya, Lisk Mobile juga keluar dan menyediakan beberapa fungsi terhad, walaupun pengguna berkuasa mungkin menginginkan salah satu versi desktop sebagai gantinya.

Semua dompet di atas boleh didapati di Lisk rasmi halaman muat turun.

Kesimpulannya

Lisk adalah pemain yang sangat perlahan dan stabil. Dalam dunia ICO “rasa bulan”, sangat menyegarkan untuk melihat perkembangan yang konsisten, pencapaian yang dicapai, dan peningkatan secara beransur-ansur.

Sejak zaman Crypti, kedua-dua pengasas telah menjalankan projek ini dengan memerhatikan anak buah mereka. Dari meja dapur baru yang penuh dengan coders hingga pasukan berkembang yang jauh lebih besar dengan pejabat yang bagus di Berlin, Jerman, Lisk telah datang jauh.

Walaupun ramai yang menganggap Lisk sebagai “Ethereum killer”, pandangan yang lebih dekat menunjukkan bahawa projek itu hanyalah pemain hebat dan akan datang (antara banyak) di dunia crypto yang baru dibina yang sedang dibina tepat di depan mata kita.

Walaupun Ethereum memfokuskan pada kontrak pintar dan mekanisme dalam Solidity sebagai alat back-end, Lisk berharap dapat menangkap hati dan fikiran kedua-dua pembangun (JavaScript) dan pengguna.

SDK mereka berdasarkan Javascript mempunyai kesederhanaan yang mudah dilewatkan. Mengapa mencipta semula kod internet apabila begitu banyak pembangun sudah mengetahui dan menggunakannya? Di sinilah Lisk menolak keinginan untuk membuat sesuatu yang proprietari dan sebaliknya menggunakan kerangka kerja yang sudah ada yang membolehkan mereka mengakses kumpulan pemaju yang jauh lebih besar dengan lebih cepat.

Hanya masa yang akan memberitahu (dan memutuskan) siapa raja gunung Crypto dan Lisk dengan stabil (dan senyap) tumbuh sebagai penyandang jawatan yang harus dipertimbangkan untuk peranan itu.

Artikel ini dikemas kini oleh Ryan Smith pada 11.08.2018 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Dapatkan lebih banyak maklumat mengenai projek di saluran berikut:

Facebook

Twitter

Reddit

Github

Instagram

Youtube

Telegram

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me