Apa itu Litecoin?

Litecoin (LTC) adalah cryptocurrency peer-to-peer terdesentralisasi yang dikeluarkan pada 7 Oktober 2011, dan disiarkan secara langsung pada 13 Oktober 2011.

“Perak ke emas Bitcoin. Adik Bitcoin yang tidak banyak keluar. “

Ini adalah beberapa perkara yang mungkin anda dengar apabila peminat kripto bercakap mengenai Litecoin. Pada pandangan pertama, Litecoin tidak mendapat banyak penghormatan sebagai 10 cryptocurrency top market. Walau bagaimanapun, setelah anda memasuki rumpai, Litecoin menghadirkan aplikasi blockchain Bitcoin yang sangat berguna dan menarik. Untuk semua kekurangan Litecoin, mudah untuk mengabaikan apa sebenarnya, dan fungsi apa yang disajikan.

Dalam panduan ini, kami akan merangkumi bahagian-bahagian projek berikut. Langkau ke yang tertentu jika anda lebih suka mendapatkannya:

The Low-Down di Litecoin

Bekas pekerja Google Charlie Lee mengasaskan Litecoin. Ini adalah salah satu garpu pertama pelanggan teras Bitcoin. Ini diusulkan sebagai penyelesaian untuk beberapa masalah hambatan dan skalabilitas dengan Bitcoin, terutama jumlah transaksi yang dapat diproses dalam jangka waktu tertentu. Keuntungan yang dimiliki Litecoin daripada Bitcoin adalah bahawa kos transaksi pembayaran sangat rendah, dan mampu memfasilitasi pembayaran sekitar empat kali lebih cepat.

Perak ke Emas Bitcoin

Ada sebab Litecoin menerima banyak perbandingan dengan Bitcoin. Kecuali beberapa perbezaan kecil, Litecoin berfungsi sama seperti Bitcoin. Bagaimanapun, ia adalah salah satu garpu Bitcoin pertama.

bitcoin vs litecoin

Litecoin adalah salah satu garpu Bitcoin pertama.

Membandingkan Litecoin dengan Bitcoin bukan hanya masuk akal dari sudut kemudahan, tetapi juga memungkinkan kita mengezonakan apa yang membezakannya di peringkat teknologi. Litecoin dimaksudkan untuk digunakan sebagai cryptocurrency peer-to-peer. Ia sebenarnya dapat melakukan pekerjaan yang sama dengan Bitcoin pada kadar yang lebih cepat dan lebih murah.

Kepantasan

Kelajuan pengesahan transaksi memainkan peranan besar dalam seberapa cepat mata wang diterima pakai. Pengesahan Bitcoin biasanya mengambil masa sekitar sepuluh minit dengan jangka masa setinggi 2,548 minit. Rangkaian Litecoin dapat mengesahkan transaksi pada kadar yang lebih cepat.

Tempoh pengesahan Litecoin berlangsung selama 2.5 minit tetap. Untuk setiap blok Bitcoin individu yang disahkan, empat blok Litecoin dengan ukuran yang sama dapat disahkan.

Kos

Kos menghantar sebarang denominasi LTC berharga sekitar $ 0.02, sedangkan Bitcoin pada masa ini berlegar sekitar $ 0.35. Kosnya tidak dapat diabaikan pada masa ini, namun, semasa trafik puncak, kos transaksi Bitcoin nampaknya meningkat secara mendadak. Ini adalah kelebihan segera untuk urus niaga kecil kerana membagi $ 10 Uber dengan rakan tidak masuk akal bagi kebanyakan orang jika anda perlu membayar $ 5.00 di atas semua itu. Litecoin menawarkan pilihan untuk membayar barang sehari-hari tanpa bayaran tinggi yang mulai bertambah dengan cepat.

Perlombongan

Salah satu tujuan Litecoin adalah untuk mengagihkan kuasa hash lebih sekata daripada rangkaian Bitcoin. Ini termasuk kumpulan perlombongan, kumpulan perlombongan, dan subset penambang yang jauh lebih kecil (dan kurang terdesentralisasi). Litecoin bertujuan untuk memastikan daya hashing tidak terdesentralisasi.

Perlombongan Litecoin juga mengekalkan yuran transaksi yang relatif rendah kerana jumlah penawaran yang lebih tinggi. Hanya ada 21 juta Bitcoin yang ada, sedangkan ada hingga 84 juta Litecoin. Ini penting kerana menjadikan perlombongan kurang kompetitif, dan semakin banyak perlombongan yang kompetitif, semakin tinggi yuran transaksi.

Walaupun Bitcoin berurusan dengan beberapa masalah skalabilitas yang serius kerana yuran transaksi yang tinggi, Litecoin, secara teori, mampu mengeluarkan blok demi blok dan mengekalkan kos transaksi yang lebih rendah. Memang, tidak banyak orang yang menggunakan Litecoin kerana mereka Bitcoin dan secara teorinya akhirnya dapat menangani masalah skalabiliti yang sama jika mengalami pertumbuhan dan penggunaan yang serupa, tetapi itu belum lagi berlaku..

Litecoin juga menggunakan Skrip algoritma hash yang menggunakan kuasa pemprosesan yang jauh lebih sedikit daripada algoritma hash Bitcoin SHA-256. Dengan memberikan penekanan yang lebih tinggi pada penggunaan RAM berkelajuan tinggi, Litecoin menjadikannya kurang mungkin bagi satu pemain (atau sekumpulan kecil pemain besar) untuk menguasai dunia perlombongan.

Mengenai Litecoin

Sejarah

Penting untuk melihat perbezaan bagaimana Bitcoin dan Litecoin muncul. Asal-usul pengasas Bitcoin agak tersembunyi dalam misteri. Satoshi Nakamoto (nama samaran pengasas Bitcoin) pada dasarnya diturunkan kepada legenda dan mitos.

Pengasas Litecoin, sebaliknya, telah tersedia secara terbuka dan aktif dalam komuniti. Awak boleh cari Charlie Lee di Linkedin atau di Twitter, sebagai @SatoshiLite. Setelah bekerja di Google dan mengasaskan Litecoin, dia juga bekerja di bidang kejuruteraan di Coinbase, salah satu pertukaran cryptocurrency terbesar di dunia.

Lee nampaknya mempunyai sifat yang mudah diakses dan terbuka berbanding dengan Satoshi yang penuh rahsia. Fakta bahawa Lee mampu membuat cahaya (Lite) keadaan itu sangat berperikemanusiaan. Selain itu, anda akan sukar mendapat tuntutan atau khayalan keagungan serius di kem Litecoin. Ini bertujuan untuk menjadikan cryptocurrency mudah diakses dan digunakan oleh semua orang dan tidak apa-apa dengan mengambil peranan sebagai Bitcoin.

Fakta bahawa Litecoin dapat menahan berat badannya sendiri apabila mempunyai kes penggunaan yang sah banyak mengatakan, terutama di dunia cryptocurrency dengan lebih dari 700+ koin alt dengan tujuan meragukan. Bagaimanapun, ia mempunyai cap pasaran melebihi $ 1.8 bilion. Itu bukan hanya berlaku dengan nasib bodoh.

Namun, untuk bersikap adil, pengguna tidak mendorong Litecoin ke hadnya kerana tidak banyak orang yang menggunakannya. Buat masa ini, Litecoin melakukan apa yang dibuatnya: tawarkan urus niaga murah dan pantas dengan cara yang tidak dapat dilakukan oleh Bitcoin.

Pertandingan

Jika dibandingkan dengan Bitcoin, yang mempunyai had pasaran sekitar 33x lebih besar, Litecoin memang memberikan beberapa kelebihan. Seperti yang disenaraikan di atas, ia mampu menawarkan pengguna yuran transaksi yang lebih rendah, masa pemprosesan transaksi yang lebih cepat, rangkaian perlombongan yang lebih terdesentralisasi, dan pengasasnya bahkan kadang-kadang membuang semangat di Twitter. Kelebihan ini secara teknikal menjadikan Litecoin sebagai duit syiling yang lebih baik untuk sebahagian besar urus niaga kecil.

Luke telah bertahun-tahun menggunakan Litecoin, tetapi ini adalah tahap baru! Saya rasa dia cemburu kerana dia tidak membuat Litecoin sendiri. &# 129315; https://t.co/LWw0wIzegd

– Charlie Lee [LTC⚡] (@SatoshiLite) 29 Oktober 2017

Sejarah Perdagangan

Litecoin pada mulanya mula menarik perhatian semasa pertumbuhannya yang meletup pada November 2013, di mana ia menyaksikan kenaikan harga hampir 15x. Namun, kenaikan harga ini tidak lama dan Litecoin melayang sekitar $ 4 per LTC selama kira-kira dua tahun. Tidak sampai Mei 2017 ia mula mengukir lagi pada masa di mana pada umumnya semua cryptocurrency mengalami pertumbuhan besar.

Harga mencecah sekitar $ 350 pada akhir 2017 dan proses terikat sepertinya akan kembali lagi. Sekiranya sejarah ada yang boleh dilalui, kita mungkin akan melihat harga menurun selama satu atau dua tahun sebelum kenaikan harga. Sejak itu, Litecoin telah melonjak sekitar $ 40 per tanda LTC.

Litecoin juga relatif inovatif, mengadopsi teknologi baru seperti Segregated Witness dan melakukan transaksi Lightning Network pertama yang mengirim 0.00000001 LTC dari Zurich, Switzerland ke San Francisco, AS dalam satu saat.

Pada catatan yang lebih kontroversial, Charlie Lee dilapor bahawa dia menjual semua pegangan Litecoinnya pada akhir tahun 2017. Pada masa itu, beberapa anggota masyarakat telah mempersoalkan komitmennya terhadap projek tersebut. Langkah ini sama ada kejeniusan murni atau keberuntungan dari perspektif perdagangan memandangkan dia membuat pasaran hampir sempurna. Pelabur pintar mungkin ingin memberi perhatian sekiranya dia memutuskan untuk membeli semula.

Di mana untuk membeli Litecoin

Tukar Litecoin besar dan kecil sehingga anda tidak perlu menghadapi masalah untuk mengambil beberapa. Ia sangat popular di Asia di bursa seperti OKEx, Bibox, dan Huobi. Sekiranya anda mencari sesuatu yang sedikit lebih dekat dengan rumah, anda boleh mendapatkannya di Bittrex atau Coinbase.

Tempat menyimpan Litecoin

Kerana penggunaan LTC yang lebih luas, terdapat beberapa cara untuk menyimpannya. Sekiranya anda menyimpan sejumlah besar pertaruhan terbaik anda adalah selalu menggunakan dompet perkakasan seperti Ledger Nano S atau Trezor. Sekiranya anda merancang untuk memperdagangkannya secara berkala dan / atau menggunakannya setiap hari ada beberapa pilihan yang lebih mudah. Anda boleh pergi dengan dompet desktop rasmi untuk Windows, Mac dan Linux.

Sekiranya anda dalam perjalanan, anda mungkin menginginkan sesuatu yang lebih mudah alih seperti dompet Jaxx atau LoafWallet. Perlu diingat bahawa banyak pertukaran menyediakan dompet mudah alih, walaupun anda sebenarnya tidak memegang kunci peribadi anda sendiri.

Kesimpulannya

LTC hanyalah cryptocurrency lain yang kebetulan membuktikan kes penggunaannya sebagai kaedah pembayaran peer-to-peer desentralisasi kos rendah.

Ia tidak pernah dibuat untuk bertepatan dengan Bitcoin tetapi kelebihan teknologinya agak mengancam. Walaupun secara teorinya mungkin “lebih baik” daripada Bitcoin, Bitcoin telah berjalan dengan kesan rangkaian dari pesatnya menaikkan pangkalan pengguna yang jauh lebih besar dan aktif.

Bitcoin juga mempunyai kelebihan menjadi nama keluarga dekat sekarang, sedangkan Litecoin jauh lebih kabur (terutama apabila token baru ditambahkan ke ruang secara berkala). Sebilangan besar orang yang memasuki dunia cryptocurrency akan membeli Bitcoin terlebih dahulu. Sekiranya rasa lapar mereka tidak kenyang, mungkin ambil juga Litecoin dan Ethereum.

Adopsi

Walaupun nampaknya berfungsi dengan baik untuk apa yang dimaksudkan, menarik untuk mempertimbangkan situasi di mana ia dapat mengalami penggunaan dan pertumbuhan pengguna secara besar-besaran. Tidak ada banyak daging di tulang apa pun yang dikunyah oleh para penyokong setia, tetapi perlu diperhatikan bahawa hanya perlu waktu sebelum lebih banyak orang mula menambahkan Litecoin ke dalam portfolio mereka.

Sekiranya, dan ini JIKA besar, Bitcoin tidak dapat mengatasi masalah skalabilitasnya, Litecoin akan berada di sana untuk sekurang-kurangnya menawarkan utiliti yang sama tanpa perlu membayar tinggi (dan jika Bitcoin mencapai kemuncak masalah skalabilitasnya – sangat tinggi ) yuran.

Sehingga itu, Litecoin kemungkinan akan menggunakan sepuluh cryptocurrency top market, melakukan perkara yang sama seperti biasa.

Catatan Editor: Ryan Smith mengemas kini artikel ini pada 19 Disember 2018 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber tambahan

Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai duit syiling, pasukan, dan projek di saluran berikut:

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me