Apa itu Nano?

Nano berharap dapat menjadi apa yang Bitcoin sukar, kadang kala menjadi: alternatif yang cekap dan layak untuk mata wang fiat.

Di Nano’s kertas putih, pasukan pengembangan cryptocurrency menimbulkan kebimbangan mengenai kepraktisan Bitcoin sebagai mata wang bersama. Masalahnya adalah seperti berikut:

  • Masalah skalabiliti menyebabkan pengguna menghadapi bayaran transaksi yang tinggi, dengan bayaran median $ 10.38.
  • Latensi pengiraan Bitcoin yang tinggi menjadikannya satu purata masa transaksi 164 minit.
  • Bukti konsensus kerja Bitcoin menggunakan anggaran 27.28TWh setiap tahun, purata 260KWh setiap transaksi.

Menggunakan struktur kisi bloknya sendiri, Nano ingin berjaya di mana Bitcoin telah jatuh. Cryptocurrency berjanji untuk melakukan transaksi tanpa bayaran dalam masa nyata tanpa penggunaan dan penggunaan tenaga yang sama intensif dengan Bitcoin.

Sekiranya anda fikir ini semua terdengar terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, cubalah diri anda dan terus membaca. Dalam panduan ini kita akan membahas:

Bagaimana Nano Berfungsi

sekatan

Struktur Kisi Blok

Seperti IOTA, Nano menggunakan algoritma graf asiklik terarah (DAG), tetapi bukannya menggunakan DAG untuk kusut, projek ini menggunakan teknologi novelnya sendiri yang disebut blok-kisi.

Infrastruktur kisi blok beroperasi seperti blockchain tetapi dengan beberapa perbezaan utama. Untuk memulakan, setiap akaun pada protokol Nano mempunyai blockchain tersendiri, yang disebut rantai akaun. Hanya pengguna rantai akaun yang dapat mengubahsuai rantai peribadinya, dan ini membolehkan setiap rantai akaun dikemas kini secara serentak dari rangkaian rangkaian kisi blok yang lain.

Akibatnya, ini bermakna anda boleh menghantar dan mengemas kini blok pada rangkaian akaun anda tanpa bergantung pada keseluruhan rangkaian. Untuk mencapainya, sebarang dana yang anda kirim di kisi blok Nano memerlukan dua transaksi: transaksi pengirim dan transaksi penerima. Agar transaksi dapat diselesaikan, pihak penerima harus menandatangani blok yang mengesahkan bahawa dana telah diterima. Sekiranya hanya blok pihak pengirim yang ditandatangani, transaksi ditangguhkan sebagai tidak diselesaikan. Semua transaksi dihantar dalam paket User Datagram Protocol (UDP), yang menjadikan kos pengkomputeran tetap rendah dan membolehkan pengirim memindahkan dana walaupun penerima di luar talian.

Lejar Blok-Kisi

Salah satu ciri yang lebih menarik ialah bagaimana lejarnya mengendalikan dan menyimpan transaksi. Setiap transaksi Nano adalah bloknya sendiri, dan setiap blok baru menggantikan yang sebelumnya di rantai akaun penggunanya. Untuk mengekalkan sejarah akaun yang tepat, blok baru mencatat baki pemegang akaun semasa dan memasukkannya ke dalam transaksi pemprosesan.

Untuk menggambarkan ini, jika anda mengirim NANO kepada seseorang, transaksi disahkan dengan mengambil perbezaan antara blok kirim dan baki semasa anda di blok sebelumnya. Di hujung transaksi yang lain, blok penerimaan kemudian akan menambahkan jumlah itu ke blok sebelumnya dari rantai akaunnya. Hasil akhirnya adalah blok baru yang mencatatkan keseimbangan terkini setiap pengguna.

Di bawah sistem ini, Nano menyimpan rekod baki akaun pada lejarnya, bukan sejarah lengkap semua transaksi seperti lejar diedarkan tradisional. Ini bermaksud bahawa rangkaian Nano hanya perlu menyimpan rekod setiap akaun di lejar penuhnya. Daripada menyimpan rekod semua transaksi sebelumnya, rangkaian hanya menyimpan baki akaun.

Sekiranya anda belum memahami mengapa ini dapat memberikan penyelesaian kepada masalah latensi dan skalabiliti Bitcoin, kami akan membahas beberapa faedahnya di bawah.

Keuntungan dari Infrastruktur Blok Kisi

Latensi yang ditingkatkan

Terima kasih kepada rangkaian akaun, setiap akaun dan rantaiannya dapat dikemas kini secara serentak dari keseluruhan rangkaian. Dengan menerapkan mekanisme transaksi ganda, terserah kepada penerima dan pengirim dana untuk memverifikasi transaksi. Ini menghilangkan keperluan untuk penambang sepenuhnya dan membuka jalan untuk transaksi segera dan perasaan.

Penyelesaian Skalabiliti

Semua transaksi di Nano dikendalikan secara bebas dari rantai utama rangkaian. Mereka juga dimasukkan ke dalam satu paket UDP dan direkodkan dalam blok mereka sendiri. Secara berkesan, ini menghilangkan masalah penyekat kerana node tidak bertanggungjawab untuk mengekalkan rekod lengkap semua transaksi rangkaian. Sebaliknya, mereka hanya perlu menyimpan baki akaun setiap rantai akaun dan bukannya keseluruhan lejarnya.

Dengan lejar diedarkan tradisional Bitcoin, transaksi tidak dapat diselesaikan sehingga seluruh blok dimasukkan ke dalam blockchain. Blok ini bertindak sebagai lejar komprehensif untuk maklumat kewangan rangkaian dan merangkumi keseluruhan sejarah transaksi Bitcoin. Oleh kerana lebih banyak maklumat disimpan, kami melihat masa transaksi yang perlahan dan bayaran yang tinggi. Rantai akaun Nano menjadikan infrastruktur ringan. Hasilnya, kisi blok menawarkan skalabilitas yang lebih baik berbanding blok block lama.

Kecekapan Tenaga dan Desentralisasi

Nano memastikan rangkaiannya tetap aman menggunakan model bukti kepentingan yang didelegasikan (DPoS) yang serupa dengan Ark. Sekiranya terdapat percanggahan dengan transaksi yang bertentangan, perwakilan Nano memilih transaksi mana yang akan disahkan sebagai sah. DPoS menawarkan sejumlah faedah berbanding dengan mekanisme bukti kerja Bitcoin.

Untuk satu, tanpa pelombong, Nano melindungi dirinya dari serangan perlombongan dan pusat penambangan defacto pusat penambangan besar telah dibawa ke rangkaian Bitcoin. Perwakilan Nano memegang kepentingan mata wangnya, jadi mereka dihalang untuk menyalahgunakan kuasa mereka agar tidak menjejaskan kesahihan keseluruhan rangkaian dan dengan itu pelaburan mereka sendiri.

Selanjutnya, kerana struktur kisi blok, perwakilan hanya perlu mengesahkan transaksi jika masalah timbul. Akibatnya, menjalankan nod di rangkaian Nano menggunakan tenaga yang jauh lebih sedikit daripada jika nod beroperasi di bawah model kerja bukti.

dPos

Nod yang didelegasikan hanya mengesahkan transaksi yang bertentangan.

Sejarah Perdagangan

Nano mengalami kenaikan yang mengagumkan, dari sudut harga, pada akhir tahun 2017. Tetapi duit syiling itu sejak jatuh dari rahmat. Selama dua minggu terakhir bulan Disember tahun itu, harga Nano melonjak dari sekitar $ 2.30 (~ 0.000114 BTC) ke paras tertinggi sepanjang masa sekitar $ 35.00 (~ 0.00248 BTC). Kami akan membuat matematik untuk anda: lonjakan lebih dari 1.400 peratus dalam setengah bulan.

Malangnya, harga Nano telah jatuh dengan cepat dan stabil sejak mencapai tahap tinggi. Anda boleh mengambil lebih dari $ 0.95 (~ 0.00024 BTC)

Sebagai cryptocurrency yang bersaing secara langsung dengan Bitcoin, sukar untuk membayangkan Nano pulih. Kejayaan penyelesaian penskalaan Bitcoin kemungkinan besar akan berakhir dengan duit syiling.

Di mana untuk membeli Nano

Sebilangan besar perdagangan Nano berlaku di Binance dengan BTC atau ETH. Anda boleh menemui pasangan perdagangan BTC / NANO dan ETH / NANO dengan jumlah yang lebih rendah di KuCoin dan HitBTC, juga.

Tempat menyimpan Nano

Pada masa ini, duit syiling ini mempunyai dua pilihan dompet dalam talian (NanoWallet, NanoVault) dan tiga pilihan mudah alih (Syarikat NanoWallet, Berkanu, Sekatan Nano).

Sekiranya anda mencari keselamatan tambahan, Ledger Nano S adalah pilihan lain.

Nano Masa Lalu, Sekarang, dan Masa Depan

Sejak dilancarkan pada tahun 2015 dan penjenamaan semula pada awal tahun 2018, pasukan Nano telah melakukan usaha bersama untuk mengembangkan projek mereka dan membuat komuniti sentiasa diperbarui dengan kemajuan mereka. Pasukan yang kurang dari sepuluh orang ini diketuai oleh Colin LeMahieu, seorang jurutera perisian yang berpengalaman selama sepuluh tahun.

Pada bulan Mac 2018, pasukan ini mencapai kejayaan penting dengan penciptaan Blok Universal mereka. Sebelum ini, projek tersebut menggunakan empat jenis blok. Blok Universal menggabungkan empat jenis tersebut menjadi satu jenis blok. Tonggak ini membawa peningkatan kecekapan, lebih banyak skalabilitas, dan membuka kemungkinan untuk beberapa ciri lain.

Pada bulan April 2018, pasukan ini menyusun semula jangka panjangnya peta jalan. Halaman web merangkumi maklumat menyeluruh dan terus berubah mengenai pengembangan Nano dalam empat bidang: pengalaman, adopsi, dompet, dan protokol.

Pemikiran Akhir

Nano dapat memberikan penyelesaian yang baik untuk masalah skalabiliti dan kependaman Bitcoin. Ini juga dapat mengurangkan penggunaan tenaga yang telah ditentukan untuk menentukan bukti perlombongan kerja.

Sekiranya cryptocurrency benar-benar ingin menjadi alternatif yang layak untuk mata wang fiat, maka kita harus mengatasi atau menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Bitcoin. Sekiranya Nano berfungsi dengan baik seperti yang berlaku di atas kertas, anda mungkin akan membeli latte rempah labu dengan Nano pada tahun-tahun mendatang.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 2.19.19 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber tambahan

Laman web

Twitter

Tidak setuju

Github

Reddit

Sedang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me