Apa itu NavCoin?

NavCoin adalah cryptocurrency yang direka untuk tidak dikenali dan mudah digunakan. Ditubuhkan pada tahun 2014, ia tergolong dalam kelas cryptocurrency yang lebih lama yang muncul sebelum gelombang ICO baru-baru ini. NavCoin telah menghadapi ujian masa dengan baik. Selama empat tahun terakhir, ia telah melaksanakan pelbagai peningkatan, ciri, dan penambahbaikan. Pasukan ini berdedikasi dan berpengetahuan, dan sebagai hasilnya, platform telah menyaksikan pertumbuhan yang konsisten.

Walau bagaimanapun, NavCoin belum melihat pertumbuhan yang pesaing lain dalam perlumbaan menjadi koin privasi teratas. Dash, Zcash, dan Monero semuanya mengungguli NavCoin dari segi penggunaan dan pendanaan. Pada tahun 2017, projek ini kembali, kerana mereka mula menekankan reka bentuk, kebolehgunaan, dan pengalaman. NavCoin ingin menjadikannya mudah dan pantas untuk menggunakan transaksi peribadi.

Dalam panduan NavCoin ini, kita akan menggali:

Bagaimana NavCoin Berfungsi?

Kod Bitcoin yang asli adalah asas bagi kod NavCoin, tetapi pembangun telah mengubah beberapa ciri utama Bitcoin. Pertama, NavCoin menerapkan sub-rantai sekunder yang dikenali sebagai NavTech. NavTech membolehkan anonimisasi dan percampuran transaksi (lihat di bawah). Kedua, NavCoin menukar algoritma bukti kerja Bitcoin untuk bukti kepentingan. Selain itu, transaksi NavCoin pada umumnya lebih pantas dan lebih murah daripada Bitcoin. Di masa depan, mereka juga akan menyokong aplikasi terdesentralisasi yang dikodkan terus ke blockchain.

Masa Transaksi, Yuran, & Skalabiliti

Sejak awal, salah satu pakaian NavCoin yang kuat adalah masa transaksi yang pantas. NavCoin melihat pengesahan blok setiap tiga puluh saat berbanding dengan sepuluh minit Bitcoin. Ini lebih pantas daripada Monero (2 minit) dan Zcash (2.5 minit). Dash juga rata-rata kira-kira 2.5 minit masa blok, tetapi masternode-nya memungkinkan untuk menghantar transaksi segera. Yang mengatakan, NavCoin mempunyai masa blok standard terpantas dari mana-mana koin privasi yang popular.

asas syiling nav

Sebilangan Kekuatan NavCoin

Urus niaga cepat ini juga tidak mahal. Di mana mata wang seperti Bitcoin dan Ethereum menghadapi masalah dengan yuran penambang yang tinggi, NavCoin memastikan kos transaksinya rendah. Bayaran purata hanya 0.0001 NAB untuk menghantar transaksi biasa. Urus niaga peribadi dan enkripsi boleh menjadi lebih mahal.

Nav Coin juga mencari masalah skalabiliti. Mereka sudah menggunakan bukti algoritma konsensus kepentingan yang mengurangkan penggunaan tenaga yang berkaitan dengan perlombongan. Komuniti juga telah memilih dan mengaktifkan SegWit, menjadikan ukuran blok lebih kecil. Cadangan masa depan akan melaksanakan rangkaian Lightning Bitcoin yang setara, menjadikan beberapa urus niaga tidak dapat dilakukan dengan penyelesaian segera.

Tanpa Nama & Tidak dapat dikesan

Komuniti dengan tegas menggambarkan NavCoin sebagai “koin privasi.” Walau bagaimanapun, alasan untuk menginginkan privasi tidak samar-samar atau berbahaya. Sebenarnya, privasi token dan tidak dapat dikesan adalah fungsi penting untuk sistem kewangan dan mata wang. Ini menyumbang kepada fungsionalitas token – kemampuan bagi siapa pun untuk menerima token apa pun – kerana sejarah token tidak dapat dilacak. Setiap token NAV sama berharga dan tidak mempunyai sejarah yang diketahui.

Transaksi tanpa nama tidak diperlukan atau bahkan standard pada NavCoin. Mereka pilihan. Tetapi jika anda memilih untuk mengaktifkan transaksi tanpa nama NavCoin, transaksi itu sepenuhnya dipisahkan dari akaun penghantaran dan alamat IP anda di blockchain.

penyulitan syiling nav

NavCoin melaksanakan penyulitan asimetri.

Urus niaga tanpa nama ini berlaku menggunakan subchain NavTech. Penyelesaian unik ini membolehkan pengguna menghantar NAV kepada penerima melalui subchain dari blockchain utama. Transaksi dienkripsi, dan pengirim menghantar NAV untuk transaksi tersebut ke subchain NavTech, dan bukannya menghantarnya terus ke penerima. Subchain NavTech melibatkan beberapa pelayan dan lapisan penyulitan yang meneruskan transaksi. NavTech kemudian menghantar pembayaran terakhir kepada penerima dari kumpulan token yang dikendalikan oleh kontrak NavTech. Token asal dari pengirim tidak sama dengan token yang diterima oleh penerima.

navtech

Laluan urus niaga peribadi melalui rantai bawah NavTech.

Penyulitan berlapis dan pencampuran dalam kumpulan token terurus adalah kaedah privasi NavCoin. Ini memastikan tidak ada yang dapat mengikuti transaksi NavTech ke tujuan akhir. NavCoin merancang untuk terus menerus menerapkan langkah-langkah privasi yang lebih mantap seperti transaksi palsu dan akaun palsu yang meningkatkan peredaran NAV melalui rantai bawah NavTech, yang semakin menyamarkan jejak transaksi sebenar.

Platform Valence

Selain langkah-langkah privasi dalam saluran pengembangan, NavCoin juga memiliki proyek-proyek yang sedang dikembangkan yang akan mengubahnya menjadi lebih dari sekadar mata wang. Platform Valence adalah projek saudara kepada NavCoin. Ini memberi kuasa kepada rantai bawah NavTech dan juga menyediakan fungsi untuk kegunaan lain. Valence berupaya menjadi platform tanpa nama pertama untuk aplikasi terdesentralisasi.

Berbeza dengan platform aplikasi terdesentralisasi yang lain, Valence tidak menggunakan mesin maya. Daripada pengekodan dalam lingkungan yang dihoskan di blockchain, Valence bertujuan untuk membolehkan pembangun membuat kod terus ke blockchain. Ini adalah cadangan yang sukar, dan ada semua jenis masalah keselamatan yang ditangani oleh pasukan pembangunan. Valence, tentu saja, mengendalikan blockchain yang terpisah dari NavCoin. Walau bagaimanapun, mereka melakukan antara muka.

rantaian valensi

Struktur Rantai Valensi

Valence belum dilancarkan, jadi kami tidak mempunyai maklumat lengkap mengenai bagaimana ia berfungsi. Tidak perlu dikatakan, ini adalah cabaran besar, tetapi boleh menjadi penyelesaian menarik yang menawarkan pengalaman unik untuk pembangun sekiranya pasukan NavCoin menariknya.

Bukti Perlombongan Stake

Statistik Rangkaian NavCoin (25/2/19)

Statistik Rangkaian NavCoin (25/2/19)

Walaupun kebanyakan cryptocurrency lain melaksanakan beberapa bentuk bukti perlombongan kerja, NavCoin adalah antara yang pertama melaksanakan bukti kepentingan. Bukti kepentingan bergantung pada pengguna yang memasang sebahagian dari kepemilikan NAB mereka untuk mendapatkan peluang untuk membuat blok baru. Sekiranya rangkaian mengesahkan blok baru yang anda buat, anda akan mendapat hadiah. Sekiranya blok anda tidak baik atau mengandungi transaksi palsu, bukti algoritma saham akan mengambil semua duit syiling yang anda taruhkan. Ini mendorong pembentukan blok yang jujur.

Dengan NavCoin, anda dapat memperoleh faedah lima peratus daripada mempertaruhkan NAB anda. Namun, untuk melakukannya, anda perlu mengoperasikan node pertarungan di rangkaian. Anda boleh melakukan ini di komputer anda dengan memuat turun klien NavCoin Core dan menetapkan jumlah NAB yang ingin anda taruhkan. Sebagai alternatif, anda boleh membeli Raspberry Pi dan menyiapkannya untuk menjalankan simpul yang sesuai untuk anda. Pelanggan Arduino untuk aplikasi ini dipanggil Nav Pi. Raspberry Pi menggunakan lebih sedikit tenaga untuk mempertaruhkan duit syiling anda, dan ia sentiasa boleh dihidupkan. Ia juga tidak menggunakan bateri atau kuasa pemprosesan pada komputer utama anda seperti yang dilakukan oleh pelanggan Core.

Token NavCoin (NAB)

NAV dilancarkan pada tahun 2014, dan ia telah disenaraikan secara terbuka di bursa sejak itu. Anda boleh menggunakan token NAV sebagai bentuk pemindahan nilai, serupa dengan cara anda menggunakan Bitcoin.

Pengagihan Kekayaan NAB (25/2/19)

Pengagihan Kekayaan NAB (25/2/19)

Rangkaian NAV masih agak kecil. Hanya 100 dompet yang memegang sekitar 60 peratus daripada semua token NAV. 1000 dompet memegang hampir 80 peratus, yang bermaksud bahawa jumlah pengguna NAV masih agak kecil.

Pasukan NavCoin & Kemajuan

Pasukan di belakang NavCoin dan Valence adalah Encrypt S Ltd. Walau bagaimanapun, ia adalah projek sumber terbuka. Oleh itu, mereka telah membina komuniti besar yang diikuti, dan sesiapa sahaja dapat menyumbang.

NavCoin mempunyai pasukan pembangunan yang sangat aktif. Kemas kini baru keluar secara berkala, biasanya setiap minggu. Jurutera Utama, yang berasal dari New Zealand, adalah Craig MacGregor. Dia juga Ketua Pegawai Eksekutif Encrypt S Ltd.

Nav juga merupakan duit syiling yang paling indah dan mudah difahami di luar sana. Ini sebahagian besarnya berkat pasukan pemasaran dan kreatif mereka. Fokus NavCoin pada gaya, penjenamaan, dan komunikasi membezakannya dalam ruang blockchain. Kebolehgunaan adalah penting untuk penggunaan projek peringkat awal, dan senang melihat NavCoin memandang serius elemen platform ini.

Sejak dibentuk pada tahun 2014, pasukan NavCoin telah mencapai banyak prestasi. Mereka telah menerapkan SegWit, membuat Dana Komuniti, dan membuat OpenAlias, standard terbuka yang mengubah alamat dompet menjadi nama yang mudah dibaca dan diingat.

Seterusnya tonggak utama untuk Navcoin adalah pelaksanaan transaksi sulit (CT) dengan Bulletproofs. Penambahan ini meningkatkan privasi transaksi pada blockchain tanpa meningkatkan ukuran transaksi dengan ketara.

Sejarah Perdagangan

Sejarah perdagangan NavCoin, seperti banyak altcoin lain, kebelakangan ini. Sepanjang hampir lima tahun jangka hayatnya, harga NAB telah mengalami kenaikan tiga harga hampir menegak. Walau bagaimanapun, mereka berumur pendek.

Yang pertama berlaku pada bulan September 2016 tetapi didakwa disebabkan oleh manipulasi pasaran. Pada akhir bulan Ogos 2017, harga meningkat hampir 600 peratus dalam satu minggu untuk mencapai paras tertinggi BTC sepanjang masa ~ 0.000366. Anda mungkin dapat mengaitkan perjalanan monumental ini dengan peningkatan populariti koin privasi pada masa itu serta peta jalan NavCoin yang dikemas kini.

Bull-run utama terakhir untuk NavCoin bertepatan dengan ledakan pasaran pada akhir tahun 2017. Pada masa ini, harga NAB mencapai tinggi USD sepanjang masa melebihi $ 4.60. Sejak itu harganya telah jatuh dan kini berada di tingkat sekitar $ 0.15 (~ 0.00004 BTC).

Secara sederhana, NavCoin memerlukan lebih banyak penggunaan sebelum kenaikan harga. Kerana koin privasi yang lain, lebih popular, telah menerapkan beberapa item di peta jalan NavCoin, nampaknya pelepasan produk yang akan datang tidak akan cukup untuk memberi harga yang lebih tinggi.

Tempat Beli NAB

NAV adalah duit syiling yang mapan, dan dengan itu, anda boleh menemuinya di kebanyakan bursa utama.

Binance menjalankan lebih daripada 70 peratus daripada semua perdagangan NAB. Seterusnya adalah Bittrex dengan sekitar lima peratus. Anda boleh memperdagangkan BTC untuk NAV pada kedua-dua platform ini. Binance menyokong perdagangan NAV dengan ETH dan BNB juga.

Tempat menyimpan NAB

Anda perlu menyediakan dompet NAV untuk menyimpan duit syiling anda. Hanya lawati NavCoin halaman dompet untuk memulakan.

dompet kertas syiling nav

Dompet Kertas NAB

Terdapat pilihan untuk dompet kertas jika anda hanya ingin menyimpan NAB anda. Anda boleh membuat dompet kertas dengan cepat menggunakan antara muka web mereka.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin memperoleh minat daripada bertaruh, anda perlu menjalankan klien NavCoin Core. Anda boleh memuat turunnya untuk PC, Mac, Linux, dan Raspberry Pi di halaman muat turun yang dipautkan di atas.

Akhirnya, NavCoin juga mempunyai dompet ringan untuk membuat pembayaran dalam perjalanan yang disebut NavPay. NavPay tersedia untuk mudah alih dan web.

Kesimpulannya

NavCoin telah lama wujud, sedang membuat kemajuan, dan melakukan pekerjaan menarik dalam pembayaran peribadi dan ruang DApps tanpa nama. Namun, mereka terus terbang relatif di bawah radar dengan topi pasaran jauh lebih rendah daripada projek privasi yang serupa walaupun didirikan pada waktu yang sama dengan mereka. Pada akhirnya, buat kajian anda sendiri untuk menentukan sama ada projek ini tidak dinilai atau jika pesaingnya telah mengalahkannya dalam perlumbaan privasi.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 2.25.19 untuk mencerminkan perubahan terbaru projek ini.

Sumber NavCoin Tambahan

Laman web

Tidak setuju

Reddit

Twitter

Sedang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me