Apa Itu Siacoin?

Siacoin, atau Sia pendek, menyediakan pilihan penyimpanan awan yang terdesentralisasi yang bersaing dengan pesaing warisan terpusat seperti DropBox, Amazon, Apple, dan Microsoft. Dengan menggunakan Sia, sesiapa sahaja dapat menjadi tuan rumah atau mengakses penyimpanan yang dienkripsi melalui platform, dan semua kontrak, bukti penyimpanan, dan transaksi dapat disahkan menggunakan lejar umum blockchain.

Ingat bahawa kempen pemasaran Apple lama ketika iPhone masih di peringkat awal dan kegilaan kedai aplikasi sedang berlangsung? “Ada aplikasi untuk itu.” Nah, blockchain telah membawa dunia untuk naik dengan popularitasnya sendiri, dan kerana kes penggunaan dan penggunaannya banyak, mantera yang serupa dapat berlaku: ada crypto untuk itu.

Memang, sepertinya pasukan pembangunan mendorong crypto ke industri yang ada yang mungkin mempunyai kes penggunaan untuk blockchain. Kami telah merangkumi beberapa projek ini sebelum ini, dengan perkhidmatan sebenar yang berfungsi. Dan, kita akan membahas salah satu yang lebih mendalam dengan panduan ini. Dalam panduan Siacoin ini, kita melihat:

Bagaimana Siacoin Berfungsi?

Pada tahap asas, Sia mengambil penyimpanan awan dari tangan penyedia monolitik dan meletakkannya kembali ke tangan individu. Melakukannya menyediakan ekosistem penyimpanan peer-to-peer yang membolehkan sesiapa sahaja menyewa atau memanfaatkan ruang cakera keras ganti.

urus niaga sia

Transaksi Sia

Semua perkhidmatan di rangkaian menerima pembayaran Siacoin (SC). Dan semua urus niaga di ekosistem Sia dijamin melalui kontrak pemfailan dan bukti penyimpanan.

Ekosistem Penyimpanan

Platform Sia terdiri daripada kedua-dua penyedia (host) dan pelanggan (pengguna). Melalui platform, pengguna memberi ruang penyimpanan dari host, dan host diberi pampasan untuk perkhidmatan mereka di Siacoin.

Ekosistem menyediakan pilihan penyimpanan yang fleksibel dan sebahagian besarnya didorong oleh pasaran bebas. Penyedia boleh menetapkan harga mereka sendiri, mengiklankan tahap kebolehpercayaan mereka, dan menetapkan standard untuk hukuman sekiranya timbul masalah dalam penyimpanan (seperti fail yang hilang). Selain itu, mereka boleh memilih untuk menolak penyimpanan pelanggan jika mereka tidak selesa dengan sifat data pelanggan tersebut (mis. Bahan sensitif, haram, atau etika yang dipersoalkan).

awan sia

Sia adalah ekosistem pasaran bebas.

Pelanggan juga mempunyai rangkaian perlindungan untuk melindungi kepentingan mereka sendiri. Mereka mempunyai pilihan untuk memisahkan salinan data mereka di antara beberapa penyedia untuk memastikan keselamatan dan pengambilan fail. Sebagai contoh, jika penyedia kehilangan fail klien atau hanya enggan melepaskannya, klien masih dapat mengambil fail mereka dari penyimpanan penyedia lain. Kedua-dua pihak juga boleh bersetuju dengan hukuman kontrak yang akan dikenakan oleh penyedia sekiranya mereka tidak memberikan bukti penyimpanan.

Pelanggan juga mempunyai pilihan untuk memberi ganjaran kepada pembekal dengan insentif masa tambahan di samping kos simpanan. Dengan pembayaran ini, pelanggan memberi insentif kepada penyedia untuk lebih memperhatikan keperluan mereka, yang bermaksud menyediakan muat naik dokumen yang lebih cepat, peningkatan pemeliharaan untuk memproses permintaan, dll..

Kontrak Fail

Apabila pelanggan dan penyedia ingin menjalankan perniagaan, mereka bersetuju untuk membuat rancangan a kontrak fail. Walaupun cakera keras penyedia menyimpan semua data, blockchain Sia menyimpan kontrak untuk pengaturan ini.

Kontrak fail ini menentukan syarat perjanjian penyimpanan dan memastikan bahawa kedua-dua pihak menjalankan perniagaan mereka dengan sewajarnya. Oleh kerana kontrak disimpan di lejar umum blockchain, susunan asalnya dapat disahkan dan tidak berubah setelah diserahkan ke rangkaian.

Seperti yang telah kita bahas di atas, syarat kontrak fleksibel berdasarkan keadaan. Sekiranya pelanggan sanggup mengorbankan kebolehpercayaan untuk kemampuan, itu adalah hak mereka. Sekiranya penyedia ingin mengenakan lebih banyak bayaran untuk menyimpan sejumlah besar data, dan pelanggan bersetuju dengan syarat-syarat kontrak, jadilah itu. Pengguna di platform mesti mengatur pilihan penyedia mereka sendiri berdasarkan reputasi dan syarat penyimpanan host. Begitu juga, penyedia mesti menilai sama ada mereka dapat menampung pelanggan berdasarkan keperluan dan permintaan pelanggan tersebut.

sia selamat

Blockchain Sia menyimpan rekod semua kontrak fail rangkaian.

Namun, kontrak fail menambah lapisan keselamatan yang sangat diperlukan ke rangkaian. Mereka menentukan jangka masa perjanjian, berapa kerap penyedia mesti mengemukakan bukti penyimpanan, dan pembayaran yang dipersetujui.

Apabila anda membuat kontrak sebagai pelanggan, anda memuat naik baki Siacoin ke dalam kontrak untuk pembayaran di masa hadapan. Oleh itu, setiap kali anda memuat naik dokumen untuk simpanan, sebahagian wang dari baki ini akan dipindahkan ke tuan rumah. Sekiranya anda tidak menggunakan semua baki dan syarat kontrak berakhir, duit syiling yang tersisa akan dikembalikan ke dompet anda.

Bukti Penyimpanan

Sia melaksanakan bukti penyimpanan untuk melindungi pelanggan daripada penyedia penipuan atau hasad. Untuk menerima pembayaran, penyedia mesti menunjukkan sejumlah bukti ke rangkaian dalam jangka masa yang ditentukan oleh syarat kontrak fail.

Sekiranya penyedia gagal memberikan bukti penyimpanan dalam jangka masa tersebut, pembayaran yang tepat akan dihantar ke alamat bukti terlepas sehingga bukti dikemukakan. Dan, pembekal boleh menerima hukuman atas kecuaian mereka. Sekiranya pembekal kehilangan terlalu banyak bukti mandat penyimpanan, kontrak mungkin akan berakhir sepenuhnya.

Namun, apabila penyedia berjaya memberikan bukti penyimpanan, kontrak memberikan pembayaran ke alamat bukti yang sah. Sebilangan syarat perbelanjaan mesti dipenuhi sebelum penyedia dapat mengakses duit syiling ini, termasuk tandatangan rangkaian dan kunci masa.

Kenapa Sia?

Platform Sia menawarkan sejumlah kelebihan berbanding dengan perkhidmatan penyimpanan awan tradisional.

  • Privasi: Semua data yang diproses di rangkaian Sia dienkripsi. Kecuali penyedia mempunyai kunci peribadi data, mereka tidak dapat mengakses fail anda, yang bermaksud anda selalu memiliki hak milik / kawalan sepenuhnya terhadap semua bahan yang anda komited untuk penyimpanan. Di bawah model tradisional, syarikat yang menjadi tuan rumah penyimpanan awan mempunyai akses penuh ke data yang anda tinggalkan ke pelayan mereka.
  • Kemampuan: Siacoin menawarkan pilihan harga yang fleksibel dan berdasarkan pasaran untuk penggunanya. Tidak ada pilihan yang sesuai untuk semua pelanggan. Contohnya, penyimpanan data 1TB menggunakan Sia berharga $ 2 sebulan, berbanding dengan perkhidmatan Amazon yang berharga $ 23 sebulan.
  • Keselamatan: Sekali lagi, semua data di Sia dienkripsi dan diproses melalui rangkaian yang terdesentralisasi, menjaga keselamatan bahan anda dari kerentanan sistem terpusat. Lebih-lebih lagi, Sia menawarkan simpanan berlebihan. Dalam membelah dokumen antara beberapa penyedia, Sia melindungi data pelanggan dari satu titik kegagalan.

kos sia

Perbandingan Kos antara Sia dan Penyedia Popular Lain

Pasukan dan Pesaing Siacoin

Sia adalah projek di bawah Nebulous, Inc. yang bermula pada tahun 2015. Tidak seperti kebanyakan altcoin lain, Sia tidak mempunyai pra-lombong dan tidak memiliki ICO. Sebaliknya, syarikat itu telah mengumpulkan dana dari First Star Ventures, Fenbushi Capital, dan lain-lain.

Pasukan yang berpangkalan di Boston diketuai oleh pengasas bersama David Vorick dan Luke Champine. Pasangan ini masih muda, setelah tamat pengajian di Institut Politeknik Rensselaer lima tahun yang lalu.

Pertandingan

Tidak ada kekurangan sistem penyimpanan yang terdesentralisasi dalam industri blockchain. Seorang pesaing, Filecoin, mempunyai salah satu ICO terbesar, mengumpulkan $ 257 juta. Mereka belum mengeluarkan produk.

Siacoin juga bersaing dengan Storj dan MaidSafe. Sia dan Storj mendekati penyimpanan terdesentralisasi menggunakan strategi yang serupa. Walau bagaimanapun, Sia beroperasi dengan blockchain sendiri sementara Storj adalah ERC20 di Ethereum. Pada masa ini, SC mempunyai had pasaran tertinggi daripada mana-mana pesaing.

Sejarah Perdagangan

Sebahagian besarnya, harga Siacoin telah mengikuti keseluruhan pasaran. Ia mempunyai tiga lonjakan penting dalam sejarahnya.

Yang pertama berlaku pada pertengahan 2016 ketika harganya naik 1150% dalam masa kurang dari dua bulan. Berita mengenai pembebasan v1.0 yang akan datang pada bulan Jun 2016 kemungkinan besar menyebabkan pertumbuhan ini meningkat. Berikutan itu, SC jatuh pada baki 2016 dan awal 2017.

Kumpulan tindakan harga yang seterusnya adalah pada bulan Mei / Jun 2017. Pergerakan ini secara langsung mengikuti a kemas kini syarikat dipenuhi dengan berita positif termasuk penerbitan peta jalan. Pada pertengahan bulan Jun, harga SC mencapai paras tertinggi BTC sepanjang masa iaitu 0.00000843 BTC.

Lonjakan harga SC terbaru bertepatan dengan kenaikan harga 2017 di mana ia mencecah harga USD sepanjang masa $ 0.10. Seperti kebanyakan aset crypto, Siacoin terpukul teruk dalam pembetulan 2018. Nampaknya pada masa ini mendapat sokongan sekitar $ 0,002 (0,00000062 BTC).

Dengan produk yang sudah ada di pasaran, peningkatan penggunaan akan memberi kesan paling langsung pada harga. Beberapa pengumuman perkongsian utama dapat membantu juga. Sekiranya prestasi masa lalu adalah petunjuk untuk hasil masa depan, mungkin memerlukan perubahan pasaran untuk mendapatkan koin ini bergerak.

Tempat Membeli dan Menyimpan SC

Anda boleh membeli Siacoin dalam pasangan perdagangan BTC atau ETH dari Binance dan Bittrex. Yang pertama menempatkan sebahagian besar perdagangan SC dengan sekitar 25 peratus daripada jumlah harian.

Anda juga mempunyai perlombongan sebagai kaedah lain untuk mendapatkan beberapa SC. Dua pilihan utama anda untuk kolam perlombongan SC adalah Luxor dan SiaMining.

Terdapat dua jenis dompet yang disediakan oleh pasukan Sia. Yang pertama, Sia Daemon, adalah dompet antara muka baris perintah (CLI) yang terdapat di Mac, Windows, dan Linux. Sekiranya anda tidak mahir teknologi, anda harus mengelakkan dompet ini. Dompet kedua ialah Sia UI. Dompet antara muka pengguna grafik (GUI) ini lebih mudah digunakan daripada Sia Daemon.

Peta Jalan Siacoin

Peta jalan Siacoin adalah tersedia untuk umum, supaya anda dapat terus mengikuti apa sahaja yang sedang mereka kerjakan. Sekarang ini dalam jangka pendek, pasukan berusaha untuk merombak sepenuhnya antara muka pengguna mereka dan juga menambah sokongan untuk streaming video.

Dalam jangka sederhana hingga panjang, mereka merancang untuk:

  • Tambahkan perkongsian fail mudah (di dalam dan di luar rangkaian Sia)
  • Sokong fail yang lebih besar (>10 TB) dan fail kecil (~ 100kb)
  • Dayakan pemulihan fail melalui biji dompet
  • Buat dompet mudah alih dan pelanggan ringan
  • Banyak lagi

Pemikiran Akhir

Siacoin adalah projek yang menyegarkan di ruang yang penuh dengan janji, vapourware, dan produk yang belum terbukti. Pasukan Sia sebenarnya mempunyai produk yang boleh anda akses hari ini, dan sementara masih ada ruang untuk diperbaiki seperti yang ditunjukkan oleh peta jalan, perkhidmatan ini masih berjalan dan berjalan.

Selanjutnya, Sia menawarkan pilihan penyimpanan yang lebih fleksibel untuk penggunanya berbanding dengan penyedia penyimpanan awan yang lain. Ekosistem peer-to-peernya secara langsung sesuai dengan sifat teknologi blockchain yang terdesentralisasi dan bebas. Endgame projek “adalah untuk menjadi lapisan penyimpanan internet yang terdesentralisasi, memastikan privasi dan kelebihan melalui desentralisasi, dan sepenuhnya menggantikan penyedia penyimpanan awan yang ada.”

Oleh kerana Sia – dan blockchain-matang, kita akan melihat apakah ia dapat mengurangkan orang tengah dan mencapai matlamat jangka panjangnya sebagai standard industri baru untuk penyimpanan awan.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 2.14.19 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Siacoin Tambahan

Laman web

Kertas putih

Peta Jalan

Blog

Tidak setuju

Gitlab

Twitter

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me