Apa itu Skycoin?

Skycoin adalah ekosistem lengkap berdasarkan teknologi blockchain generasi seterusnya yang inovatif. Skycoin telah berkembang secara berterusan selama hampir 7 tahun dengan komitmen pertama sejak 2013 oleh pemaju awal Bitcoin dan Ethereum.

Tangkapan skrin Github Skycoin pertama kali membuat komitmen pada 25 Dis 2013

Komitmen pertama Github rasmi Skycoin bermula pada 25 Disember 2013

Mereka mempunyai algoritma konsensus mereka sendiri yang dikenali sebagai Obelisk yang ditulis dan diterbitkan secara akademik oleh pemaju awal Ethereum. Obelisk adalah algoritma konsensus tanpa tenaga yang berdasarkan konsep yang disebut ‘web of dynamics trust’ yang sama sekali berbeza dengan PoW, PoS, dan turunannya.

Matlamat utama Skycoin adalah untuk mempromosikan penggunaan cryptocurrency sebenar dan bukannya spekulasi. Skywire, aplikasi unggulan Skycoin, mempunyai tujuan ambisius untuk mendesentralisasi internet di peringkat perkakasan dan akan memulakan testnet pada bulan April. Walau bagaimanapun, ini adalah salah satu daripada banyak aspek ekosistem Skycoin. Skywire tidak hanya akan menyediakan lebar jalur terdesentralisasi tetapi juga penyimpanan dan pengiraan, melengkapkan triniti suci komoditi yang penting untuk internet baru.

Skycoin juga mempunyai platform ICO sendiri yang disebut Fiber, bahasa pengaturcaraan deterministik mereka sendiri, CX, yang berasal dari Golang, sistem pemesejan desentralisasi swasta yang disebut Sky-Messenger, dan platform media sosial yang terdesentralisasi, BBS.

Inilah kaedah lain untuk memikirkan Skycoin: Internet peer to peer sumber terbuka, milik komuniti, berasaskan perkakasan yang direka dari prinsip pertama dan memanfaatkan sistem insentif blockchain.

Lebih-lebih lagi, tidak seperti kebanyakan ICO yang anda lihat hari ini, mereka tidak meminta wang dengan janji untuk mengembangkan sesuatu di masa depan. Ini adalah projek dengan pembangunan selama 7 tahun dan testnet projek perdana mereka akan dilancarkan.

Skycoin (SKY)

Skycoin (SKY), cryptocurrency generasi ketiga, adalah bahan bakar keseluruhan ekosistem. Ia menyokong 300 TPS, transaksi percuma dengan waktu transaksi kurang dari 2 saat, tahan terhadap serangan 51%, dikekalkan secara berkelanjutan tanpa perlombongan intensif tenaga, mempunyai transaksi peribadi lalai dengan protokol CoinJoin, dan membayar bentuk dividen dalam mata wang yang berbeza dikenali sebagai Coin Hours (fikir NEO / GAS). Ini semua mungkin berlaku kerana algoritma konsensus inovatifnya yang disebut Obelisk.

Skywire

Projek unggulan, Skywire, akan mendesentralisasi internet dengan jaringan node yang diberi insentif. Di masa depan, dengan memasang jaring antena, anda dapat menghentikan pembangunan infrastruktur yang ada. Skywire didasarkan pada projek rangkaian sumber terbuka yang terkenal cjdns dan protokol aliran terbuka (juga dikenali sebagai rangkaian berasaskan perisian). Dikatakan bahawa kelajuan Skywire akan jauh lebih cepat daripada VPN yang ada dan internet semasa dengan kemampuan ikatan saluran dan DNS berdasarkan kunci awam / peribadi.

Ini telah ditunjukkan dengan protokol cjdns tanpa insentif blockchain (“rangkaian IPv6 yang dienkripsi menggunakan kriptografi kunci awam untuk peruntukan alamat dan jadual hash yang diedarkan untuk penghalaan”) yang dikembangkan oleh komuniti protokol rangkaian sumber terbuka dari awal 2011.

Tangkapan skrin testimoni dari cjdns 'Github

Testimoni diambil dari cjdns ‘Github.

Jam Syiling

Memegang 1 Skycoin di dompet Skycoin menghasilkan 1 Jam Koin setiap jam. Jam Koin akan menjadi mata wang yang anda gunakan untuk bertransaksi lebar jalur dan perkhidmatan lain dalam ekosistem SKY. Ini secara berkesan menjadikan Skycoin sebagai cryptocurrency yang disokong oleh lebar jalur.

Sekiranya anda ingin menggunakan Skywire, anda mesti menjadi simpul di rangkaian. Nod yang meneruskan lalu lintas langsung lalu lintas yang disulitkan tanpa mengetahui ke mana paket yang disulitkan akhirnya akan pergi. Anda hanya mengetahui satu nod sebelum dan selepas nod anda. Pada masa yang sama, paket yang dienkripsi menghalang anda melihat data. Sementara itu, anda mendapat bayaran dalam Jam Koin untuk meneruskan paket. Fail hanya dapat dibuka dan dilihat dengan kunci peribadi pemohon setelah mencapai kunci awam tujuan.

Anda boleh menganggapnya sebagai rangkaian torrent peer to peer di mana data dienkripsi dan hanya dapat dilihat oleh leecher. Sementara itu, seeders, atau lebih tepatnya simpul seeders yang saling berhubungan, semuanya akan dibayar dengan lebar jalur yang mereka tanam. Tidak lagi kita akan mendapatkan orang yang hanya lintah dan tidak pernah berbiji (mengakuinya, kita semua telah melakukannya). Kini semua orang diberi insentif untuk menjadi penyemai yang mulia yang telah menanam sendiri versi Roller Coaster Tycoon yang retak selama bertahun-tahun.

6 tahun sebelum pelancaran episod Silicon Valley ini, Skycoin telah pun dalam pembangunan.

Serat

Terdapat banyak sebab mengapa pasukan memutuskan untuk merancang keseluruhan internet sebelum membina visi baru blockchain 3.0 ini. Ini telah menghilangkan kelemahan keselamatan yang dilihat dalam protokol blockchain lain di peringkat rangkaian. Dengan memberi insentif kepada rangkaian perkakasan yang terdesentralisasi dengan protokol konsensus intensif non-komputasi, aplikasi blockchain di Skycoin akan dapat skala secara mendatar tanpa batas.

Fiber adalah seni bina blockchain di belakang Skycoin, dan semua ICO masa depan (kini 30 sedang dalam perancangan) akan menggunakan teknologi sumber terbuka ini. Pasukan ini percaya bahawa meletakkan dApps dunia ke dalam satu blockchain tunggal tidak akan membolehkan penskalaan yang diperlukan untuk penerapan massa yang sebenar. Sebagai gantinya, setiap syarikat akan mempunyai blockchain modular mereka sendiri, dan mereka dapat menyesuaikannya untuk keperluan mereka, sama ada sebagai rantai berlesen peribadi atau rantai tanpa izin awam. Akibatnya, memberikan blockchain khusus kepada setiap orang untuk mengelakkan situasi di mana satu dApp menyumbat seluruh rangkaian, seperti CryptoKitties di Ethereum.

Untuk menyelesaikan masalah pembayaran antara perjuangan yang tidak pernah berakhir antara “Kecekapan, Keamanan, dan Desentralisasi,” Fiber memungkinkan setiap syarikat untuk memutuskan tahap desentralisasi yang diperlukan untuk kes penggunaan khusus mereka.

Anda mungkin tertanya-tanya, “Bagaimana anda mendesentralisasi semua rantaian individu ini?”

Soalan yang baik!

Pasukan itu mengembangkan Skyminer untuk menjawab soalan itu.

Gambar Skywire Miner rasmi

Salah satu daripada beberapa projek blockchain dengan produk perkakasan.

Pelombong Skywire

Pembangun Skycoin membina Skyminer dengan gabungan perkakasan murah tetapi cekap yang paling sesuai untuk reka bentuk Fiber.

Selanjutnya, yayasan Skycoin mendorong membina pelombong DIY (Do It Yourself) dengan komuniti DIY yang sangat bersemangat.

Penting untuk diperhatikan bahawa algoritma konsensus Obelisk tidak menggunakan idea perlombongan konvensional untuk mengelakkan pemusatan pelombong yang kita lihat hari ini di Bitcoin. Tidak ada ganjaran blok untuk mencetak blok. “Perlombongan” dalam konteks Skycoin merujuk pada sumbangan lebar jalur, pengiraan, dan penyimpanan ke jaringan sebagai imbalan untuk Waktu Skycoin dan Koin.

Gambar pelombong DIY.

Pelombong DIY yang dibina oleh komuniti.

Spesifikasi Skywire Miner

Senarai perkakasan Skyminer generasi pertama adalah seperti berikut:

  • Papan PCB tersuai
  • Penghala OpenWRT 16-port
  • RAM 16GB (8 x 2GB DDR3)
  • CPU ARM Cortex-A53
  • 8 x 16GB Kelas-10 A1 Mikro SD
  • GPU Hexa-core Mali450
  • Lebar Jalur LAN: 8 x 1000Mbps
  • Gigabit Ethernet, suis port 8 + 1
  • Linux 64-bit (Alpine Linux)

Pada dasarnya 8 Orange Pis, penghala, kabel Ethernet dan bekalan kuasa (jumlah kos 600 USD). Menggunakan perkakasan yang murah tetapi cekap dan mudah diakses menghalang masalah seperti pemusatan ASIC. Pada masa yang sama, ia menyediakan perkakasan yang diperlukan untuk penskalaan mendatar yang tidak terbatas.

Menariknya, setiap Orange Pi akan bertindak sebagai simpul untuk hanya satu aplikasi di Skywire. Memantapkan setiap aplikasi ke dalam blockchain sendiri akan menghilangkan risiko sistemik dari blockchain besar-besaran di seluruh dunia yang terus berkembang.

Perwakilan bergambar penskalaan selari berbanding Bitcoin dan Ethereum.

Perwakilan tahap tinggi penskalaan selari.

Akhirnya, pengasas bersama Ark dan Bitseed, Mike Doty, akan mengeluarkan secara besar-besaran pelombong Skywire generasi seterusnya. Ini akan memastikan bahawa terdapat perkakasan yang mencukupi untuk ekosistem Fiber yang berkembang.

Jaringan antena tanpa wayar akan menghilangkan keperluan untuk menukar infrastruktur internet yang ada. Akhirnya, pelombong Skywire akan menyediakan lebar jalur, pengiraan, dan penyimpanan terdesentralisasi di Skywire.

Yayasan Skycoin akan memberi subsidi untuk menjalankan Skyminers untuk fasa awal projek sehingga mereka dapat bertahan.

Pasukan, penasihat dan pelabur awal

  • Synth (Pengasas), pemaju awal Bitcoin yang berada di papan penasihat pelbagai cryptocurrency
  • Huowu Chen (Pengasas), pemaju awal yang bertanggungjawab untuk pelaksanaan python Ethereum mengembangkan permuafakatan Obelisk
  • Steve Leonard (Pengasas), sejarah panjang penglibatan dalam cryptocurrency sejak awal Bitcoin. Steve mengembangkan sebahagian besar perisian Skycoin yang asli
  • Mike Doty (Penasihat), pengasas bersama Ark dan Bitseed
  • Michael Terpin (Penasihat), Pengasas siri persidangan CoinAgenda dan ketua jawatankuasa ICO Alphabit Fund
  • Patrick Dai (Pelabur), pengasas Qtum dan penglibatan awal dengan Vechain

Catatan: ini bukan senarai lengkap.

Bekalan duit syiling

Terdapat sejumlah 100 juta Skycoins dengan 7.7 juta Skycoin sudah beredar. Dengan mengandaikan kadar pengedaran yang sama dengan 3 tahun yang lalu, Skycoin mungkin akan mencapai 25 juta syiling pada tahun 2022. Yayasan Skycoin akan mengedarkan maksimum 5 juta Skycoin setahun setelah bekalan yang beredar mencapai 25 juta.

Sejarah perdagangan

Skycoin mencapai tahap tertinggi 49 USD pada awal Januari. Sejak itu ia kembali ke paras terendah 8 USD bersama dengan pasaran cryptocurrency yang lain.

Tempat beli SKY

Pada masa ini, Skycoin tersedia untuk dibeli di Cryptopia, C2CX, dan Iquant.

Selain itu, fungsi by-pass OTC juga tersedia di laman web mereka di mana anda boleh membeli Skycoin secara langsung. Ciri pintasan OTC akan tersedia secara langsung di dompet pada masa akan datang juga.

Tempat menyimpan SKY

Anda boleh menggunakan dompet desktop rasmi, dompet web dan tidak lama lagi akan dibebaskan dompet mudah alih untuk menyimpan SKY anda.

Kesimpulannya

Pasukan Skycoin telah membina hujah yang benar-benar meyakinkan mengenai kelemahan duit syiling utama yang ada di pasaran. Sementara itu, mereka telah menyusun satu set solusi menarik untuk menyelesaikan kelemahan tersebut. Mereka nampaknya dapat memenuhi tuntutan mereka di bidang teknologi setakat ini. Namun, desentralisasi internet bukanlah tugas yang mudah, apalagi bermula dari tahap perkakasan. Tambahan pula, kemampuan mereka untuk menyampaikan penglihatan yang rumit dengan berkesan pasti akan menjadi cabaran berterusan.

Mustahil untuk mengetahui sama ada Skycoin akan dapat mencapai visi mereka yang luar biasa, tetapi ia pasti akan menjadi duit syiling yang menarik untuk diperhatikan pada masa akan datang.

Sumber tambahan

Laman web

Telegram

Sedang

Twitter

Youtube

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me