Apa itu Stox?

Stox adalah pasaran ramalan blockchain yang dibina di platform Ethereum. Ia menawarkan kemampuan peserta untuk meramalkan hasil acara dalam hampir semua kategori yang dapat dibayangkan. Dengan memanfaatkan kekuatan “kebijaksanaan orang ramai” yang digabungkan dengan intuisi individu, peserta dapat membuat ramalan mengenai peristiwa dalam waktu nyata. Mereka juga dapat membangun pasar baru, berdagang dengan rakan sejawat mereka, dan membuat keuntungan di platform.

Platform Stok Blockchain Prediction Markets: Tangkapan skrin dari sepanduk utama laman web

Tangkapan skrin dari laman web Stox.

Stox dicipta dan dirancang oleh veteran industri dalam talian dari Invest.com yang telah beroperasi sejak tahun 2014. Platform ini mensasarkan khalayak arus perdana dengan menyediakan tempat di mana mereka dapat mencari perlindungan dari instrumen kewangan tradisional. Pada masa yang sama, mereka dapat memanfaatkan pengetahuan mereka dalam beberapa bidang untuk berpotensi memperoleh keuntungan dari ramalan mereka.

Platform ini akan melayani beberapa kategori mulai dari sukan, kewangan, politik, dan keputusan pilihan raya hingga acara seperti perkahwinan selebriti atau cuaca. Penyediaan yang lengkap ini akan mengakomodasi kepelbagaian minat pengguna sehingga meningkatkan penglibatan keseluruhan. Platform Stox mendorong pemimpin dan penyedia pemikiran untuk bergabung dengan rangkaian dan mendorong lalu lintas ke rangkaian.

Dalam panduan Stox ini, kita akan melihat:

  • Bagaimana Stox berfungsi?
  • Token Stox
  • Aplikasi Stox
  • Pasukan dan kemajuan Stox
  • Berniaga
  • Di mana untuk membeli STX
  • Tempat menyimpan STX
  • Kesimpulannya
  • Sumber Stox tambahan

Bagaimana Stox Berfungsi?

Platform Stox terdiri daripada tiga peserta yang berasingan.

  1. Pembekal.
  2. Pengendali.
  3. Para pengguna.

Penyedia

Penyedia adalah syarikat sedia ada yang didorong untuk bergabung dengan rangkaian Stox dengan insentif untuk memanfaatkan asas pelanggan mereka yang ada. Penyedia ini akan mengembangkan aplikasi Stox berdasarkan pelaksanaan sumber terbuka yang disediakan oleh Stox. Mereka mempunyai pilihan untuk menyesuaikan aplikasi untuk membuat pengalaman pengguna sesuai dengan praktik terbaik mereka.

Selain itu, mereka juga memberi pengguna akses ke rangkaian melalui aplikasi Stox yang asli. Mereka dapat melepaskan versi aplikasi berjenama sesuai dengan pelaksanaan referensi yang diberikan oleh Stox. Dengan mempromosikan aplikasi kepada pengguna, penyedia dapat membawa lalu lintas ke rangkaian Stox. Sebagai balasan, penyedia mendapat keuntungan kewangan.

Pengendali

Pengendali membuat acara dan pada waktunya menyelesaikan hasil dunia nyata. Setelah membuat acara, pengendali menentukan yuran penyertaan acara tersebut. Mana-mana individu, organisasi, atau entiti dalam rangkaian Stox boleh menjadi pengendali. Pengendali juga bertindak sebagai oracle terkemuka yang berpusat dan menyediakan jaminan dan rizab pasaran yang diperlukan untuk menjalankan acara.

Para Pengguna

Terdapat dua cara pengguna boleh mengambil bahagian dalam rangkaian. Mereka boleh membuat acara atau boleh turut serta. Terdapat penyedia yang berlainan di platform yang diharapkan dapat memberi tumpuan kepada pelbagai acara. Pengguna mengambil bahagian dalam acara ramalan yang mereka rasa mempunyai hubungan yang kuat. Sebaik sahaja pengguna mengambil bahagian dalam acara, mereka membeli bahagian hasil pembayaran.

Sekiranya peristiwa tersebut berjaya mencapai hasil yang diramalkan, pengguna dapat mengumpulkan bahagian pembayarannya mengikut jumlah saham yang mereka miliki. Sekiranya peristiwa itu mencapai hasil yang berbeza, bahagian hasil yang hilang bernilai sifar dan sebarang token yang diletakkan di atasnya akan hilang. Harga saham hasil berubah-ubah ketika acara berlangsung dan lebih banyak pelaburan dibuat. Harga diperoleh daripada varian algoritma pembuat pasaran LMSR yang dikodkan ke dalam kontrak pintar penyertaan acara.

Token Stox

Token STX adalah bahagian tidak terpisahkan dari platform Stox dan pemacu ekonominya. Hampir semua aktiviti yang berlaku di platform ini didorong oleh STX. Ia merangkumi:

  • Agar pengguna dapat mengambil bahagian dalam pasaran ramalan yang berjalan di rangkaian Stox, mereka mesti membeli STX. Keuntungan dari ramalan yang berjaya dikumpulkan dalam STX.
  • Bayaran yang dikenakan untuk mengambil bahagian dalam ramalan acara dan melabur dalam hasil acara dikumpulkan dalam STX. Bayaran ini adalah yang mewakili pendapatan yang diterima oleh pembuat dan pembuat pasaran.
  • Sebagai bayaran sindikasi untuk mempromosikan acara antara aplikasi penyedia yang berbeza di ekosistem Stox.
  • Pengendali dikehendaki menyimpan sejumlah STX sebagai jaminan untuk menerbitkan acara tertentu untuk pengguna. Pembekal juga diminta untuk membeli STX untuk menyertai pasaran Stox.
  • Pengendali juga diperlukan untuk menyimpan cadangan STX untuk bertindak sebagai rakan niaga untuk pelaburan yang dibuat oleh pengguna pada hasil tertentu semasa acara tersebut.

Token STX akan dilaksanakan sebagai token pintar yang akan menggunakan protokol Bancor untuk mengekalkan kecairan. Sifat token ini merangkumi:

  • Sesiapa sahaja akan dapat membeli atau menjual STX pada bila-bila masa tanpa risiko tidak mempunyai rakan niaga dan dengan kos yang telah ditentukan.
  • Jumlah keseluruhan STX yang beredar dapat berubah secara dinamik ketika pembuat pasaran membuat atau membuang STX.
  • Nilai token STX akan disokong oleh rizab BNTnya. Ini akan memastikan pemegang STX bahawa ia mempunyai nilai intrinsik.
  • BNT adalah token pintar berasaskan Ethereum menjadikan proses penukaran ke dan dari ETH adalah tugas yang mudah.

Aplikasi Stox

Stox juga akan membuat pelanggan untuk platform dalam bentuk aplikasi Stox yang beroperasi sepenuhnya. Aplikasi Stox akan menyediakan platform pasaran ramalan P2P yang berfungsi sepenuhnya. Pengguna akan dapat menggunakan aplikasi untuk meletakkan STX pada hasil acara. Aplikasi ini juga akan memberi pengguna akses rantai ke kontrak pintar, kandungan, senarai, dan metadata Stox dari storan awan yang terdesentralisasi.

Aplikasi ini sepenuhnya peer to peer, tidak bergantung pada titik kegagalan berpusat. Syarikat ini berhasrat untuk meletakkan versi aplikasi pra-bawaan untuk dimuat turun di beberapa lokasi awam di internet. Contohnya di BitTorrent. Mereka akan meletakkan tandatangan aplikasi PGP di laman web rasmi mereka untuk pengguna mengesahkan bahawa binari tidak diusik.

Setelah pengguna memuat turun aplikasi dengan jayanya, mereka dapat menjalankan aplikasi secara tempatan di komputer mereka. Versi aplikasi masa depan akan mempunyai versi mudah alih yang akan berjalan secara asli pada peranti iOS dan Android. Akan ada peruntukan untuk versi berasaskan web yang akan berjalan di dalam penyemak imbas web tanpa memerlukan pemasangan tempatan. Setelah berada di pasaran, aplikasi ini akan berjalan di platform berikut:

  • Android.
  • Linux.
  • Mac.
  • Tingkap.

Pasukan Stox dan Kemajuan

Pasukan Stox terdiri daripada 25 pakar ahli. 21 anggota mewakili pasukan teras manakala empat lagi adalah bala bantuan. Nama-nama terkenal dalam pasukan termasuk Yossi Peretz yang merupakan CEO Stox, Amit Maor CTO, dan Niv Abramovich yang merupakan CMO. Anggota pasukan yang lain termasuk gabungan pengurus, pereka perisian, pembangun blockchain dan arkitek, dan peguam.

Foto Ketua Pegawai Eksekutif Stox Yossi Peretz

Foto CM Niv Abramovich Stox

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, pasukan ini mempunyai pasukan penguat yang terdiri daripada kira-kira empat anggota. Di pasukan ini terdapat sebilangan arkitek blockchain dari CoinTree. Mereka mempunyai pasukan ahli dan penasihat yang cukup besar. Mereka termasuk pengasas bersama Invest.com dan Stox Ophir Gertner, Ketua Pegawai Eksekutif Uriel Peled CoinTree, pengasas bersama Eyal Herzog Bancor, antara lain.

Pesaing utamanya ialah Augur dan Gnosis kerana mereka berdua membuka jalan untuk penyelesaian berasaskan blockchain dalam bidang ini. Namun, tidak seperti Augur dan Gnosis, Stox menawarkan ekonomi token tunggal. Ia juga menggunakan protokol Bancor untuk mencapai kecairan tanpa had dan mensasarkan pertumbuhan melalui penyedia. Pasukan ini mempunyai pengalaman lalu di pasar yang diatur, tidak seperti Augur dan Gnosis yang merupakan pendatang baru.

Peta jalan pembangunan Stox merangkumi peringkat yang diperincikan di bawah. Ia merangkumi:

  • Pembangunan platform Stox.
  • Pembangunan Aplikasi Stox.
  • Lancarkan dengan rangkaian pelanggan Invest.com.
  • Pembangunan SDK ahli ekosistem.
  • Menumbuhkan ekosistem Stox.

Untuk memenuhi visi mereka, Stox telah bekerjasama dengan pemain utama dalam industri ini. Rakan kongsi ini termasuk Sirin Labs, Bancor, ICO Alert, Jaxx, AmaZix, Hyperchain Capital, antara lain.

Berniaga

Stox melaksanakan ICO pada 2 Ogos 2017 dengan tujuan mengumpulkan $ 30 juta dalam masa dua minggu. Namun, ICO bertahan selama kira-kira dua hari kerana mencapai sasaran $ 30 juta mereka. Mereka bahkan melepasi sasaran sebanyak $ 3 juta untuk mengumpulkan $ 33 juta yang luar biasa. Tepat sebelum ICO, Floyd Mayweather mempromosikan ICO di Instagram sebelum disiarkan.

Semasa ICO, token STX memperoleh harga stabil sekitar AS $ 1.21. Harga token STX terus meningkat jauh di atas tanda $ 1 dan mencecah paras tertinggi pada $ 2.74 pada 25 Ogos. Walau bagaimanapun, harganya merosot di bawah paras $ 1 pada 8 September 2017. Terdapat kenaikan harga yang ketara untuk sepanjang tahun 2017 tetapi terlalu sedikit untuk direkodkan.

Pada Januari 2017, harga STX meningkat di atas paras $ 1 tetapi sukar untuk mengekalkannya. Pada akhir bulan, token kembali turun harga di bawah ambang $ 1. Sejak itu, harga STX tidak mengalami perubahan radikal. Harga telah berubah dalam $ 0.2 hingga $ 0.8 tanpa perubahan harga yang besar. Jumlah bekalan token STX adalah 58,030,638.

Di mana Membeli STX

Maklumat di laman web Stox mendedahkan bahawa anda boleh membeli dan menukar tokenSTX di beberapa platform pertukaran. Mereka termasuk HitBTC, Quoine, EtherDelta, Liqui, Bancor, Coinexchange.io, Gate.io, Cex.com, dan Novaexchange.

Tempat menyimpan STX

Terdapat banyak arahan terperinci mengenai cara membuka dompet Ethereum. Kami mencadangkan agar anda bermula di MyEtherWallet. Ia mudah, senang digunakan, dan mendaftar di dalamnya adalah proses yang mudah. Mana-mana dompet berasaskan Ethereum yang lain masih berguna kerana STX adalah token ERC-20.

Sebaik sahaja anda memperoleh dompet Ethereum, anda akan menyambungkannya ke dompet atau akaun Stox anda di mana anda boleh mengeluarkan sebarang pendapatan STX kepada anda. Anda melakukan ini dengan memasukkan butiran dompet peribadi anda ke platform Stox untuk menghasilkan dompet kontrak pintar dalam sistem. Apabila kedua-dua dompet diselaraskan, anda boleh mengagihkan dana STX ke dompet Ethereum peribadi anda.

Anda boleh mengeluarkan dana dari dompet / akaun Stox anda jika anda tidak mengambil bahagian dalam acara ramalan aktif.

Kesimpulannya

Perkembangan pasaran ramalan blockchain masih dalam peringkat awal. Walaupun begitu, Stox merupakan salah satu dari beberapa inovasi yang berlaku di samping Augur dan Gnosis.

Stox telah menyedari bahawa terdapat jurang di antara pasaran ramalan dan pengguna. Ini merapatkan jurang ini dengan menggabungkan pasaran ramalan dengan kekuatan teknologi blockchain untuk membuat produk yang disesuaikan secara unik untuk pasaran. Platform ini membolehkan penciptaan acara dalam bentuk saham di mana para peserta dapat berdagang mengenai hasil acara tersebut. Pengguna di platform boleh membeli dan menjual bahagian hasil berdasarkan kemungkinan yang mereka dapati pada bila-bila masa.

Pasaran ramalan berasaskan blockchain adalah alat ekonomi yang mengganggu yang belum dapat menembusi pasaran kerana peraturan yang berlebihan. Mereka beroperasi serupa dengan pasaran kewangan dengan memberikan harga perdagangan kepada kepercayaan tentang masa depan. Institusi dan syarikat besar seperti Google, menggunakannya untuk menjalankan hasil pengembangan produk dalaman. Melalui desentralisasi dan peningkatan populariti, pasaran ramalan dapat menjadi instrumen popular dengan peniaga.

Sumber Stox Tambahan

Facebook

Twitter

Reddit

Youtube

Telegram

LinkedIn

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me