Apa itu Viacoin (VIA)? | Panduan Permulaan

Apa Itu Viacoin?

Viacoin adalah sebuah cryptocurrency yang lebih tua (Pelancaran 2014) berdasarkan protokol Bitcoin dengan beberapa perbezaan asas. Seperti kebanyakan kripto klasik lain, ia bertujuan untuk urus niaga yang selamat dan sebaya.

Dalam panduan pemula ini, kami menyentuh perkara berikut:

Bagaimana Viacoin Berfungsi?

Viacoin melaksanakan beberapa ciri-ciri yang unik yang memberi anda masa urus niaga yang cepat dan interoperabilitas dengan blockchain yang lebih popular. Mari kita lihat masing-masing secara berasingan.

Perlombongan Penggabungan Scrypt (Bukti Kerja-Kerja Tambahan)

Perlombongan Viacoin menggunakan algoritma perlombongan Scrypt, pada mulanya pilihan yang popular untuk syiling kerana ketahanan ASIC. Ini menurunkan keberkesanan ASIC dengan faktor sepuluh berbanding dengan algoritma SHA-256 Bitcoin, meratakan bidang perlombongan. Namun, sekarang, beberapa syarikat menghasilkan pelombong ASIC yang pakar dalam Scrypt. Jadi, ketahanan ASIC algoritma tidak lagi wujud.

Di samping hanya sebilangan kecil syiling, Viacoin melaksanakan perlombongan gabungan. Juga dikenali sebagai Auxiliary Proof-of-Work, penggabungan penggabungan adalah proses di mana anda dapat melombong dua syiling secara serentak. Dalam praktik ini, rantai tambahan, Viacoin dalam hal ini, mengembalikan kekuatan hash rantai induk yang lebih mapan. Sebilangan besar pelombong menetapkan Litecoin sebagai rantai induk Viacoin.

Perlombongan penggabungan mempunyai beberapa kelebihan. Sebagai pelombong, anda tidak perlu mengeluarkan tenaga tambahan untuk melombong kedua-dua rantai tersebut, tetapi anda masih menerima ganjaran dari kedua-duanya. Rantai tambahan memperoleh keselamatan tambahan melalui kekuatan hash rantai induknya. Dan, rantai induk mengalami kembung blockchain yang tidak dapat diabaikan ketika merangkumi hash dari rantai tambahan.

Walau bagaimanapun, kelebihan ini datang dengan lebih banyak kerja. Rantai tambahan memerlukan kerja pembangunan untuk melaksanakan penggabungan gabungan dan penambang / kolam perlombongan telah menambahkan penyediaan dan penyelenggaraan untuk menyokongnya.


Hampir keseluruhan 23.176.392 VIA sudah beredar, jadi kadar inflasi jauh lebih rendah daripada cryptocurrency lain.

SegWit dan Rangkaian Kilat

Viacoin menyokong Segregated Witness (SegWit) dan Lightning Network. Ciri-ciri ini membantu rangkaian untuk membuat skala dengan mengurangkan ukuran transaksi dan membuka saluran pembayaran di luar rantai, masing-masing.

Manfaat lain untuk pelaksanaan ini adalah pertukaran atom dengan cryptocurrency lain. Dengan menggunakan pertukaran atom rentas rantai, anda boleh menukar Viacoin secara langsung dengan Bitcoin, Litecoin, Decred, Vertcoin, dan mata wang lain yang serupa tanpa bergantung pada pertukaran terpusat.

Tandatangan Schnorr

Pasukan pembangunan kini dalam proses menukar mekanisme tandatangan Viacoin dari Elliptic Curve Digital Signature ke Tandatangan Schnorr. Manfaat utama pertukaran adalah kemampuan untuk mengesahkan sekumpulan tandatangan pada satu masa dan bukannya melakukannya secara individu. Perubahan ini dapat mengurangkan penggunaan lebar jalur blockchain lebih dari 25 peratus.

Ciri Viacoin

Ciri Viacoin

Viacoin Masa Lalu, Masa Kini, dan Masa Depan

Viacoin dilancarkan pada tahun 2014 dan kini mempunyai tujuh pasukan teras. Majoriti pasukan telah memilih untuk tetap tanpa nama hanya berkongsi akaun GitHub dan kadang-kadang Twitter mereka.

Peta jalan Viacoin 2018 dipenuhi dengan penambahbaikan termasuk:

  • Sokongan Trezor (lengkap)
  • Sokongan ATM Bytes Umum (lengkap)
  • Dompet pelbagai tandatangan
  • Dompet Samourai tanpa nama
  • Pelaksanaan Viacoin di Golang (lengkap), .NET (lengkap), dan Java
  • Tandatangan Schnorr
  • Kontrak pintar yang serasi dengan Ethereum

Pesaing

Viacoin bersaing dengan hampir semua cryptocurrency yang berfokus pada transaksi. Jadi, naluri pertama anda mungkin melihat Bitcoin dan Litecoin sebagai dua pesaing. Tetapi, kerana Viacoin secara automatik dapat menukar duit syiling ini, mereka semestinya bekerja sama sebaliknya. Sebaik-baiknya, jika satu blockchain menjadi kembung, anda hanya menukar cryptocurrency yang kurang sesak untuk transaksi. Selepas pertukaran, anda menukar kembali.

Cryptocurrency tidak dapat melakukan pertukaran atom dengan Viacoin bersaing secara langsung. Nano, misalnya, menggunakan Graf Acyclic Directed (DAG) dan bukannya blockchain. Nano mempunyai kelebihan transaksi percuma, hampir serta-merta. Walau bagaimanapun, teknologi DAG kebanyakannya belum diuji berbanding dengan teknologi blockchain.

Bitcoin Cash adalah pesaing lain. Garpu keras ke Bitcoin Cash terutamanya disebabkan oleh perpecahan dalam komuniti antara peningkatan saiz blok atau melaksanakan SegWit untuk membantu penskalaan. Penyokong Bitcoin Cash memilih penyelesaian ukuran blok. Oleh itu, Bitcoin Cash tidak dapat melakukan pertukaran atom dengan Viacoin dan bersaing sebagai mata wang transaksi.

Berniaga

Semasa pelancaran, harga VIA naik turun dari sekitar $ 0.10 (~ 0.00016 BTC) menjadi sekitar $ 0.34 (~ 0.0006 BTC) dalam masa kurang dari sebulan. Namun, hanya setahun kemudian, anda dapat VIA dengan harga hanya $ 0,004 (~ 0,000018 BTC), penurunan harga USD hampir 99%. Dan anda fikir pasaran beruang ketika ini tidak baik!

VIA tidak aktif selama hampir dua tahun sebelum mengikuti pasaran lain untuk kenaikan dan kejatuhan yang kita lihat sepanjang tahun 2017 dan separuh pertama tahun 2018. Sebagai syiling topi kecil (<Cap pasaran $ 50 juta), pergerakan harga VIA terutamanya mengikuti pergerakan Bitcoin.

Sangat menarik untuk melihat apa kesan Lightning Network dan atomic swap terhadap nilai VIA. Dengan peningkatan penggunaan Bitcoin, kita dapat melihat Viacoin menjadi alternatif transaksi yang wajar apabila rangkaian Bitcoin atau Litecoin terlalu sesak. Sekiranya itu berlaku, harga VIA harus meningkat dengan sewajarnya.

Tempat Beli VIA

Walaupun secara teknikal anda masih boleh menambang VIA, ganjaran pada ketika ini sangat rendah sehingga mungkin tidak berbaloi. Berita baiknya ialah anda mempunyai banyak pilihan pertukaran di mana anda juga boleh membeli VIA.

Dengan hampir 40 peratus jumlah dagangan, Binance sejauh ini merupakan platform paling popular untuk membeli VIA. Di Binance, anda boleh menukar BTC atau ETH dengan VIA.

Bittrex adalah pertukaran lain yang disyorkan di mana anda boleh menukar BTC untuk VIA.

Sekiranya anda berminat membeli VIA dengan mata wang fiat, anda boleh mempertimbangkannya Bilik Duit Syiling. Coinroom menyokong pembelian VIA menggunakan USD, EUR, GBP, dan PLN. Berhati-hatilah, kerana Coinroom hampir tidak terkenal seperti Binance atau Bittrex.

Tempat menyimpan VIA

Pasukan Viacoin telah membuat keseluruhan dompet untuk anda pilih untuk simpanan VIA anda. The Dompet teras terdapat pada sistem operasi Windows, Mac, dan Linux.

Dompet mudah alih lebih sesuai dengan gaya anda? Copay boleh didapati di Android. Anda juga mempunyai Dompet Vialectrum sedia maklum.

Sekiranya keselamatan adalah keutamaan anda, anda mempunyai pilihan tambahan. Projek ini mempunyai dompet kertas kemampuan. Atau, anda boleh menyimpan VIA menggunakan dompet perkakasan Ledger atau Trezor.

Kesimpulannya

Viacoin adalah cryptocurrency p2p yang melengkapkan Bitcoin dan Litecoin yang lebih terkenal. Dengan pertukaran atom, ketiga-tiga syiling itu boleh ditukar ganti. Dan melalui perlombongan gabungan, anda dapat melombong Litecoin dan Viacoin secara serentak.

Walaupun anda mungkin belum pernah mendengarnya sebelum ini, Viacoin dapat menjadi nama rumah tangga apabila penggunaan Bitcoin bertambah dan rantai pertukaran atom menjadi lebih saling berkaitan.

Sumber tambahan

Twitter

Telegram

Sedang

Reddit

GitHub

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map