Apa itu Zcash?

Zcash adalah blockchain yang disulitkan secara terbuka dan penemuan saintifik dalam kriptografi dengan penggunaan kriptografi pengetahuan sifar yang dikenali sebagai zk-SNARKS. Rangka kerja ini membolehkan pengguna memanfaatkan dua alamat: satu peribadi sepenuhnya dan satu telus (serupa dengan Bitcoin). Kedua-dua mod yang boleh disesuaikan, terlindung dan telus, membolehkan transaksi anda menjadi tanpa nama atau dapat dilihat secara terbuka.

Dalam panduan ini, kami memberi anda downdown pada Zcash, meliputi:

Bagaimana Zcash Berfungsi?

Zcash penting kerana menyediakan lapisan pengangkutan yang selamat untuk data anda (dan akhirnya identiti). Ini adalah HTTP wang. Bayangkan sebuah kereta perisai yang mengandungi data anda di dalam kotak. Keselamatan dari kenderaan melindungi orang lain daripada melihat isi kotak dan juga menyediakan laluan selamat untuk data.

Dengan Bitcoin, kereta kaca yang jelas mengangkut data anda, yang membolehkan sesiapa sahaja melihat isinya. Adakah pemerhati, pencuri, atau pelaku jahat lain memiliki kemampuan untuk melihat apa yang anda miliki di dalam kenderaan, sama ada jumlah dana anda atau ke mana mereka pergi / datang ke / dari.

Bagaimana Pelombong Mengesahkan Transaksi Dengan Zk-SNARKs Sumber: BlockchainHub

Bagaimana Pelombong Mengesahkan Transaksi Dengan Zk-SNARK | Sumber: BlockchainHub

zk-SNARKs adalah penemuan saintifik dalam kriptografi yang membolehkan anda membuktikan tindakan tanpa perlu mendedahkan semua perincian tindakan tertentu. Sebelum zk-SNARKs, seseorang harus membuat semula dan menguji semula input yang anda gunakan.

Argumen Pengetahuan Non-interaktif Ringkas Pengetahuan Sifar (zk-SNARKs) adalah bukti bukti matematik yang memastikan semua maklumat (pengirim, penerima, dan jumlah) disulitkan dan juga menghalang perbelanjaan berganda (elemen penting untuk seni bina cryptocurrency yang berjaya).

Bagaimana Zcash Menjadikan Privasi Pilihan?

Anda boleh membuat transaksi peribadi Zcash dapat dilihat melalui fungsi pendedahan selektif.

Zcash menggunakan pendedahan selektif untuk privasi pilihan.

Zcash menggunakan pendedahan selektif untuk privasi pilihan.

Transaksi mempunyai medan memo yang dapat anda gunakan untuk mengirim data transaksi tambahan yang hanya dapat dilihat kepada penerima. Anda boleh menyiapkan memo ini dengan cara yang disesuaikan seperti yang diperlukan oleh industri, pematuhan peraturan, atau pihak berkuasa undang-undang lain.

Sebagai contoh, anda boleh berkongsi bahawa anda mempunyai sekurang-kurangnya satu juta dolar dalam akaun anda tanpa menyatakan jumlah baki akaun anda. Anda juga dapat membuktikan bahawa anda memiliki kunci peribadi dompet, dan sebenarnya, kemampuan untuk membelanjakan (seperti pengawal).

Ketelusan Bitcoin

Bitcoin tidak dikenali.

Bitcoin tidak dikenali.

Hasil negatif yang jelas dari ketelusan Bitcoin adalah bahawa penjenayah yang bijak dapat memperoleh tanpa nama (melalui pengadun duit syiling dan penyelubungan IP) sementara pengguna rata-rata anda tidak mendapat privasi. Oleh kerana anonim tidak terbina dalam, kebanyakan pengguna tidak mengubah tetapan lalai. Ketelusan ini menimbulkan kerentanan kerana calon penyerang dapat memilih mangsa dengan nilai tertinggi dengan melihat siapa yang mempunyai wang paling banyak di dompet mereka.

Di pihak perusahaan, perniagaan mesti melindungi maklumat sulit dari pesaing, pelanggan, dan juga pembekal. Majikan mungkin mahu gaji dirahsiakan daripada pekerja dan pesaing lain. Rahsia perdagangan ini tidak penting, dan anda tidak boleh memandang rendah kegunaan melindunginya.

Pasukan Zcash

Pasukan pengasas Zcash mengkodkan masa depan wang peribadi dan selamat.

Pasukan pengasas Zcash mengkodkan masa depan wang peribadi dan selamat.

Pasukan Zcash adalah ahli sains, jurutera, pereka, dan profesional perniagaan dari seluruh dunia. Resume mereka merangkumi MIT, Johns Hopkins dan, Tel Aviv University. Seperti yang dinyatakan oleh Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Zcash, Zilko Wilcox:

Zooko Wilcox, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Zcash

Zooko Wilcox, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengasas Zcash

“Ini adalah protokol pertama seumpamanya. Ini adalah hasil kajian ilmiah bertahun-tahun, kejuruteraan lanjutan, dan kerja keselamatan yang tekun … Kami mendorong komuniti Zcash untuk bereksperimen dengan kami, dan untuk menambang, menjalankan simpul, dan bergabung dengan komuniti yang semakin berkembang dan ramah. Zcash adalah mata wang konsensual, rangkaian komuniti, dan cryptocurrency yang disokong oleh pembangun; penyertaan aktif anda menjadikan rangkaian lebih kuat. “

Tidak ada penjualan orang ramai atau ICO untuk Zcash melainkan pelaburan swasta dari individu terkenal seperti Naval Ravikant (pengasas senarai Angel), Roger Ver (pelabur Bitcoin awal), Erik Voorhees (pengasas Shapeshift), Barry Silbert (pengasas Majlis Mata Wang Digital) dan Fred Ehrsam (pengasas Coinbase).

Peta Jalan

Pasukan Zcash kini sedang mengerjakan versi kedua dan ketiga dari pelepasan Sapling. Sapling difokuskan pada penambahbaikan untuk transaksi terlindung seperti prestasi yang lebih baik, pemisahan perkakasan bukti pengetahuan sifar dari perkakasan tandatangan transaksi, dan kunci terlindung yang dipertingkatkan.

Pertandingan

Pasaran cryptocurrency dipenuhi dengan duit syiling privasi. Namun, pesaing terbesar Zcash adalah Monero. Monero menggunakan RingCT dan Ring Signature (antara lain) untuk memberi anda nama tanpa nama. Tiada zk-SNARK yang kelihatan.

Cryptocurrency privasi lain yang popular termasuk Dash, PIVX, dan ZCoin. Setiap duit syiling mendekati urus niaga peribadi dengan cara unik mereka sendiri.

Berniaga

Sebahagian besarnya, harga ZEC mengikuti trend pasaran secara keseluruhan. Ia berjaya pada tahun 2017 dari sekitar $ 30 (~ 0,0257 BTC) hingga tertinggi sepanjang masa lebih dari $ 866 (~ 0,0516) pada awal Januari 2018. Namun, perlu diperhatikan bahawa untuk sebahagian besar tahun 2017, ZEC adalah sebenarnya penurunan nilai BTC. Ia mencapai paras tertinggi BTC sepanjang masa sekitar 0.1683 BTC pada bulan Jun tetapi jatuh secara drastik selepas itu.

Zcash nampaknya tidak terpengaruh oleh kebanyakan berita khusus duit syiling. Satu-satunya pengecualian berlaku pada Mei 2018 apabila harganya melonjak lebih dari 40 peratus dalam masa kurang dari satu hari di berita bahawa Gemini akan segera menyenaraikan duit syiling.

Selain daripada perubahan pasaran, hanya ada satu perkara yang akan menggerakkan jarum untuk harga Zcash – penggunaan. Projek ini mendapat sokongan dari banyak nama teratas dalam blockchain dan teknologi, jadi berhati-hatilah dengan sebarang integrasi perisian pembayaran yang mungkin berada di cakrawala.

Di mana Membeli ZEC

Anda boleh membeli ZEC di kebanyakan bursa utama. Binance menyenaraikan duit syiling sebagai pasangan perdagangan dengan BTC dan ETH. Bithumb mempunyai ZEC yang tersedia untuk KRW. Dan, Coinbase, Kraken, Gemini, dan Bittrex semuanya menerima USD untuk ZEC.

Tempat menyimpan ZEC

Pilihan dompet yang paling selamat, walaupun paling sukar digunakan, adalah pelanggan baris arahan Linux, zcashd. Anda hanya boleh menggunakan dompet ini, bagaimanapun, jika anda selesa menggunakan komputer dan mempunyai pengalaman dengan antara muka baris perintah.

Zcash Foundation juga telah mengeluarkan a dompet desktop untuk sistem operasi Linux, Windows, dan Mac. Selain itu, Jaxx dan Exodus juga menyokong ZEC.

Sekiranya anda lebih suka dompet perkakasan, anda bernasib baik. Ledger dan Trezor kedua-duanya mempunyai sokongan ZEC.

Pemikiran Akhir

Syarikat seperti Google dan Facebook telah membuat perniagaan yang sangat menguntungkan dari data kami. Max Schrems, seorang aktivis privasi, meminta maklumat yang diberikan Facebook kepadanya untuk kertas tesis dan menerima profil watak 1,200 halaman di 57 kategori.

Terdapat seluruh dunia data di luar sana dan kebanyakan orang tidak menyedari bagaimana ia berfungsi atau bagaimana ia digunakan untuk menentangnya. Bukti dan projek tanpa pengetahuan seperti Zcash melindungi anda dari bidang institusi lama sambil secara paradoks menawarkan pematuhan terhadap peraturan dan undang-undang yang dikenakan oleh pihak berkuasa yang sama hari ini.

Janji cryptocurrency yang berfokus pada privasi dan lapisan keselamatan baru seperti Zcash dan zk-SNARKS adalah peringatan yang menyegarkan mengenai keperluan penting, dan sering diabaikan, dalam dunia yang semakin berpusat dan didorong oleh data.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 1.21.19 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Zcash Tambahan

Laman web

Twitter

Blog

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me