Apa Itu Bahtera?

Tabut adalah ekosistem yang terdesentralisasi direka untuk meningkatkan penggunaan teknologi blockchain pengguna. Ark Crew, pasukan pembangunan yang bernama sendiri, telah digariskan dengan jelas dalam pasukan mereka kertas putih bahawa mereka berencana untuk membawa blockchain ke massa dengan membangun “Teknologi Teras Selamat Cepat” dengan “Perkhidmatan Praktikal untuk Orang Sebenar.”

Secara sederhana, Kru sedang mencipta ekosistem kotak pasir di mana perniagaan dan pengguna lain dapat membuat blockchain mereka sendiri dari klon Ark hanya dalam beberapa klik. Untuk menjadikan ekosistem ini dapat diakses seluas-luasnya, mereka sangat fokus untuk memberikan pengalaman pengguna yang baik dan menggabungkan sebanyak mungkin blockchain dan bahasa pengekodan lain.

Dalam panduan ini, kita akan membahas:

Bagaimana Ark Berfungsi?

Krew sedang membina beberapa ciri terkenal ke dalam ekosistem – semuanya dengan tujuan asas yang terpadu untuk menjadikan blockchain lebih mudah diakses oleh dunia:

  • SmartBridges
  • Bahasa Pengaturcaraan Alternatif
  • Tombol Tekan yang boleh digunakan

SmartBridges merapatkan rantaian blok yang terpisah melalui platform teras Ark. Pada asasnya, Ark menjadi perantara antara rantai yang berbeza yang membolehkan mereka berkomunikasi antara satu sama lain dan mencetuskan peristiwa merentasi rantai – sesuatu yang tidak mungkin dilakukan pada masa ini.

Mengaktifkan SmartBridges pada rantai semudah memasukkan coretan kod.

Pertukaran seperti Coinbase dan Shapeshift juga dapat memanfaatkan SmartBridges. Platform ini boleh digunakan pendengar yang dikodkan bertindak sebagai medium untuk transaksi SmartBridge sambil tetap mengenakan yuran transaksi biasa mereka.

ARK SmartBridges dan Pendengar yang Dikodkan

Ark SmartBridges dan Pendengar yang Dikodkan

Dengan penyatuan bahasa pengaturcaraan alternatif, hampir semua pemaju mesti merasa selesa untuk membina Ark. Platform ini merangkumi sokongan untuk 18 bahasa pengaturcaraan yang berbeza

Anda boleh menggunakan tolak butang blockchain yang boleh digunakan dengan senang melekatkan Ark dan membuat projek anda sendiri. Garpu-garpu ini sangat sesuai untuk permulaan dan dilengkapi dengan suite dengan ciri-ciri luar kotak. Lebih-lebih lagi, rantai yang anda gunakan melalui ciri ini secara automatik dilengkapi SmartBridges.

Proof of of Stake yang Delegasikan

Ark beroperasi menggunakan algoritma konsensus Delegated Proof-of-Stake (DPoS). Tidak seperti Bitcoin, di mana pelombong mengamankan transaksi rangkaian, perwakilan mengamankan rangkaian Ark. Terdapat beratus-ratus perwakilan yang berpotensi, tetapi pemegang token terus memilih 51 orang yang menjadi perwakilan aktif dan palsu.

Sebagai pemegang token, anda hanya dibenarkan memilih satu perwakilan pada satu masa. The yuran untuk memilih / mengundi hanya 1 ARK dengan rancangan untuk segera mengurangkan yuran ini kepada 0.02. Jadi. ada baiknya memilih sekurang-kurangnya sekali untuk perwakilan yang anda sokong. Semakin banyak token ARK yang anda miliki, semakin kuat suara anda.

Perwakilan yang terhormat mempunyai cadangan bertulis di mana mereka mendokumentasikan bagaimana mereka beroperasi. Banyak yang popular termasuk pembahagian keuntungan dari ganjaran yang mereka terima ketika mereka membina blok baru. Sekiranya anda memilih perwakilan dengan pembahagian keuntungan, anda akan mendapat dividen dari masa ke masa.

Perwakilan lain berjalan dengan tujuan untuk membiayai projek-projek pembangunan, memberikan hak pengundi kepada pemilih, atau memberikan perkhidmatan pada aplikasi yang mungkin tidak menguntungkan sebaliknya. Dengan undian anda, pilihannya adalah pilihan anda sendiri.

Rangkaian dilancarkan dengan 125 juta ARK dalam blok genesis (pertama). Delegasi diberikan 2 ARK untuk setiap blok yang mereka tempa, dan satu blok ditempa setiap 8 saat.

Kadar Inflasi ARK

Kadar Inflasi ARK

Dengan mengandaikan waktu sekatan 8 saat tidak berubah, inflasi ARK yang dijadualkan akan menjadi 6.31% pada tahun pertama, 5.93% pada tahun kedua, dan akan terus menurun kepada 4.02% pada tahun kesepuluh. Ini adalah penurunan yang jauh lebih dramatik daripada Lisk dan Ethereum.

Masa sekatan 8 saat meletakkan Ark pada waktu urus niaga yang lebih cepat untuk cryptocurrency. Sebagai perbandingan, Bitcoin mempunyai masa blok 10 minit, Litecoin adalah 2.5 minit, dan transaksi Ethereum biasanya mengambil masa 14 saat.

Sebelumnya, rangkaian Ark dapat memproses 50 transaksi per blok (TPB). Namun, pelepasan Core v2 meningkatkan TPB menjadi 150, jadi pada masa ini, rangkaian dapat memproses 18.75 transaksi sesaat.

Bayaran

Untuk menghantar ARK, anda pada awalnya perlu membayar yuran transaksi sebanyak 0.1 ARK. Dengan pelepasan Core v2, rangkaian menggunakan a sistem yuran dinamik. Untuk mendaftar sebagai perwakilan, anda perlu membayar 25 ARK dan, seperti yang telah disebutkan sebelumnya, memberikan suara untuk perwakilan saat ini berharga 1 ARK.

Semua yuran dibayar kepada perwakilan penempaan yang memproses blok yang mengandungi yuran tersebut.

Sejarah

Ark dilancarkan pada Oktober 2016 oleh 27 anggota yang tersebar di seluruh dunia. Dengan ahli pasukan yang berada di mana-mana sahaja dari California hingga Bulgaria – pasukan benar-benar terdesentralisasi. Pada masa ini terdiri daripada 23 anggota teras.

The Crew telah menjadi salah satu pasukan pengembangan yang lebih aktif dalam komuniti crypto. Sejak awal tahun 2016, mereka telah mencapai banyak prestasi. Mereka melancarkan versi net test Ark pada bulan Disember 2016, versi pertama dari jaring utama pada bulan Mac 2017, dan melancarkan versi kedua jaring utama pada bulan November 2018. Teras v2 hidup di pangkalan data yang sama sekali berbeza dan merangkumi ciri seperti yuran dinamik, peningkatan transaksi sesaat (dan transaksi per blok), dan sistem pemalam di antara sekumpulan perkara lain.

The peta jalan masih ada banyak yang tersisa juga. Selanjutnya di cakrawala: pemalam pembayaran, rantai blok butang tekan, dan mesin maya Ark (untuk kontrak pintar).

Pertandingan

Infrastruktur Ark sangat dimodelkan dari tiga projek lama: Bitshares, Crypti, dan Lisk. Sebenarnya, sebilangan pemaju Ark sebelum ini adalah pemaju pada beberapa projek tersebut. Francois-Xavier (FX) Thoorens, CTO, adalah pemaju utama di Lisk pada tahun 2016.

Persamaan utama yang dimiliki Ark dengan projek sebelumnya adalah penggunaan Algoritma konsensus DPoS.

Oleh kerana Ark fokus pada interoperabiliti, projek ini bersaing dengan ICON dan Wanchain. Walau bagaimanapun, pendekatan pasukan menggunakan SmartBridges jauh berbeza daripada pendekatan kedua-dua yang lain.

Berniaga

Harga kebanyakan cryptocurrency didorong oleh tonggak pengembangan produk, pengumuman perkongsian strategik, dan kesihatan pasaran secara keseluruhan. ARK tidak berbeza.

ARK telah mengalami beberapa kenaikan harga yang besar sejak lCO pada tahun 2016. Kenaikan harga pertama berlaku pada bulan April 2017 ketika pasukan pengembangan mengeluarkan perpustakaan untuk menyediakan Sokongan Java di platform. Java adalah salah satu bahasa pengaturcaraan yang paling popular dan sokongan tambahan kemungkinan besar menggembirakan banyak pembangun Java yang sebelumnya dikecualikan daripada menggunakan platform tersebut. Terdapat juga kenaikan harga yang lebih kecil dengan setiap bahasa tambahan yang ditambahkan pada tahun 2017.

Kenaikan harga token ARK terbesar (dalam BTC) bertepatan dengan dua peristiwa berkaitan. Pada bulan September 2017, Crew mengeluarkan kemas kini dompet desktop yang memperbaiki banyak bug yang dilihat oleh pengguna. Kemas kini ini juga merangkumi perkongsian dengan Ledger – salah satu dompet perkakasan yang paling popular dan dipercayai yang ada.

Harga USD mencapai paras tertinggi sepanjang masa hanya lebih dari $ 9.00 (~ 0.000659 BTC) pada Januari 2018 sebelum jatuh dengan pasaran yang lain. Harganya telah menghabiskan baki 2018 pada musim bebas. Malah pelepasan Core v2 tidak banyak mempengaruhi harga. Anda pada masa ini dapat mengambil beberapa ARK dengan harga di bawah satu dolar.

Pasaran cryptocurrency keseluruhan (iaitu Bitcoin) kemungkinan besar perlu berubah sebelum ARK melihat pergerakan positif. Walau bagaimanapun, anda masih harus terus mendengar perkembangan atau pengumuman perkongsian. Walaupun tidak begitu efektif di pasar beruang, tonggak ini dapat memberikan sedikit kenaikan.

Di mana untuk membeli ARK

ARK terutamanya terdapat di Bittrex dan Binance sebagai pasangan perdagangan dengan Bitcoin (BTC). Terdapat pertukaran lain yang menyokongnya, tetapi jumlah perdagangan mereka jauh lebih rendah daripada kedua platform tersebut.

Untuk membeli ARK, anda harus terlebih dahulu membeli Bitcoin di platform seperti Gemini. Kemudian, pindahkan Bitcoin anda ke Bittrex atau Binance. Dari sana, anda boleh membeli ARK.

Lihat laman web rasmi untuk melihat a senarai penuh pertukaran di mana duit syiling disenaraikan.

Tempat menyimpan ARK

Tempat paling mudah untuk menyimpan ARK anda adalah di salah satu dompet yang disediakan di laman web projek. Anda mempunyai lima pilihan:

  1. Dompet Desktop
  2. Dompet Kertas
  3. Dompet Web Lite
  4. Dompet Android
  5. Dompet iOS

Tidak kira dompet mana yang anda pilih, kami sangat mengesyorkan anda memilih perwakilan. Harganya hanya 1 ARK (kurang dari $ 1 pada masa penulisan ini). Anda boleh menggunakan suara anda untuk menyokong perwakilan yang akan membayar dividen dari ganjaran blok mereka atau yang sedang mengerjakan projek menarik yang ingin anda sokong.

Dompet lejar juga menyokong ARK. Dengan sokongan ini, anda dapat menyimpan token anda di luar talian dengan lebih selamat sambil masih dapat menggunakan dompet desktop.

Perwakilan Mengundi

Setelah menyiapkan dompet anda, anda seharusnya memilih perwakilan. Terdapat banyak pilihan, dan semuanya mencadangkan idea / pembayaran yang berbeza untuk masyarakat. Mari kita ikuti proses untuk dompet desktop.

Pertama, anda perlu memindahkan sejumlah duit syiling ke dompet anda. Hantarkan ARK yang anda beli dari bursa ke alamat awam yang tertera di dompet anda.

Alamat Awam ARK

Hantar dana ke dompet anda menggunakan alamat awam anda.

Dengan sekurang-kurangnya 1 ARK di dompet anda, arahkan ke tab Undi. Seterusnya, klik Tambah Delegasi. Dalam pop timbul Tambah Delegasi, anda mempunyai pilihan untuk memilih salah satu dari 51 perwakilan penempaan teratas atau memasukkan yang lain yang ingin anda pilih.

ARK Tambah Perwakilan

Pilih perwakilan.

Setelah memilih perwakilan, ia akan muncul dalam senarai perwakilan anda. Pastikan anda mencentang kotak di sebelah perwakilan, dan klik Undi.

Senarai Perwakilan ARK

Sahkan suara anda.

Perkara terakhir yang perlu anda lakukan ialah memasukkan frasa laluan anda dan mengesahkan suara anda. Itu sahaja. Anda bebas untuk membuang suara anda atau memilih perwakilan lain bila-bila masa yang anda mahukan. Anda masih perlu membayar 1 bayaran ARK setiap kali.

Kesimpulannya

Ark terus berusaha untuk membawa interoperabiliti dan kebolehgunaan untuk industri blockchain. The Crew menyedari bahawa membawa idea yang kompleks seperti teknologi blockchain untuk tatapan umum harus bermula dengan reka bentuk yang boleh dicontohi.

Sekiranya mereka terus mencapai segala-galanya dalam peta jalan yang berani, tidak ada keraguan bahawa ekosistem ini boleh menjadi salah satu pemangkin penggunaan teknologi blockchain yang paling berpengaruh.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 12.06.18 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber tambahan

Laman web

Kendur

Twitter

Facebook

Reddit

Github

Tidak setuju

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me