Apa itu TRON?

TRON adalah sistem operasi berasaskan blockchain dan platform aplikasi terdesentralisasi (dapp). Diasaskan oleh yayasan bukan berasaskan keuntungan Singapura, Tron Foundation, pasukan projek pada mulanya berusaha menangani industri hiburan global – yang kini bernilai $ 1 trilion. Namun, mereka telah memperluas visi mereka, mengatasi seluruh pasar dapps.

Menurutnya kertas putih awal, “Anggota pasukan TRON adalah pengikut Sir Tim Berners-Lee, yang yakin bahawa protokol, sejak penemuannya, adalah aset bagi manusia, dan bukannya alat untung untuk kumpulan kecil.” Tim Berners-Lee adalah pengasas World Wide Web.

Platform TRON yang terbuka dan terdesentralisasi dan teknologi simpanan yang diedarkan membolehkan pencipta kandungan digital memotong orang tengah seperti Apple Store dan Google Play Store. Oleh itu, pengeluar kandungan dapat memperoleh dana secara langsung dari pengguna.

Pada masa ini, banyak data pengguna dan lalu lintas dikendalikan oleh beberapa syarikat seperti Google, Facebook, dan Amazon. TRON cuba mengurangkan kawalan ini dengan meletakkan hak milik data kembali ke tangan pencipta.

Dalam panduan TRON ini, kami akan merangkumi:

Bagaimana TRON Berfungsi?

Ciri-ciri utama TRON

TRON ingin “Menyembuhkan Internet” melalui ciri berikut:

  1. Pembebasan data: data percuma dan tidak terkawal
  2. Mengaktifkan ekosistem kandungan di mana pengguna dapat memperoleh aset digital dari penyebaran kandungan
  3. ICO peribadi dengan keupayaan untuk mengedarkan aset digital
  4. Infrastruktur untuk membolehkan pertukaran aset digital diedarkan (seperti permainan) dan ramalan pasaran.

Ini adalah projek jangka panjang dengan satu set fasa yang bermula Keluaran pada tahun 2017 dan akhirnya akan membawa kepada Keabadian pada tahun 2023. Berikut adalah ciri utama setiap peringkat.

  1. Keluaran: Platform percuma untuk sebaran, penyimpanan, dan kandungan rakan sebaya.
  2. Odyssey: Insentif ekonomi dilaksanakan untuk mendorong penciptaan dan pemerkasaan kandungan
  3. Pelayaran Hebat: Keupayaan ICO individu
  4. Apollo: Keupayaan pengeluar kandungan mengeluarkan token peribadi (Token TRON 20)

Langkah 5 dan 6 kedua-duanya bertujuan untuk meningkatkan kemampuan untuk mendesentralisasi industri permainan. Mereka membenarkan pemaju untuk membina platform permainan dengan bebas dan kemudian memperoleh insentif wang setelah penubuhan permainan tersebut.

Garis Masa Syiling TRX

Kajian Tahap Lebih Dalam

TRON sangat bercita-cita tinggi. Skopnya merangkumi pelaksanaan banyak teknologi blockchain yang masih eksperimen secara teknikal hingga kini termasuk sesuatu yang serupa dengan seluruh platform Ethereum. Pasukan ini berusaha mencapainya dalam tempoh 8-10 tahun akan datang.

Keluaran

Pada masa ini, kita sedang memasuki Fasa pertama Keluaran. Keluaran bertujuan untuk menyediakan perkongsian fail diedarkan sederhana yang dibina di atas sesuatu yang serupa dengan IPFS. Oleh itu, TRON tidak secara teknikal memanfaatkan teknologi blockchain dalam platformnya sekarang. Namun, ini akan berubah dengan kedatangan fasa ke-2.

Odyssey

Odyssey, tahap seterusnya, berusaha memberi insentif kepada penggunaan awal dan penciptaan komuniti eksklusif pencipta kandungan dan pengguna dengan sesuatu yang serupa dengan bukti model kepentingan.

Skala penggantian untuk penciptaan dihubungkan dengan metrik dengan skema pemberian maklumat yang berkaitan dengan pandangan atau klik yang mudah. Tontonan dan klik tidak sesuai kerana boleh dihasilkan semula secara beramai-ramai dengan ladang klik atau bot.

Pengguna akhirnya akan bertransaksi (berpotensi melalui saluran pembayaran sehala seperti µRaiden) dalam TRX. Ini memudahkan pertukaran nilai untuk perkhidmatan dengan lebih cepat tetapi akan memerlukan beberapa jenis pembayaran masuk / keluar dari akaun TRX jika pengguna pada mulanya tidak memegang TRX.

Pelayaran Hebat & Apollo

Fasa ke-3 (Great Voyage) dan fasa ke-4 (Apollo) kelihatan untuk membolehkan pembuat kandungan menawarkan kepentingan dalam jenama peribadi yang berpotensi melalui “ICO individu” atau token berjenama.

Untuk ini, TRON harus mengembangkan platform aplikasi blockchain sendiri yang serupa dengan Ethereum dengan bahasa Turing yang lengkap untuk kontrak pintar. Namun, TRON mengakui ia mungkin menghadapi beberapa masalah yang sama seperti Ethereum, seperti kesesakan rangkaian akibat pelancaran ICO.

Kesan sampingannya ialah rangkaian tidak akan dapat memeriksa / mengesahkan kepercayaan masing-masing dari sebilangan besar token unik. Selain itu, kertas putih Tron tidak memberikan perincian mengenai bagaimana serangan Sybil atau pertukaran peretasan akaun dapat dicegah di rangkaian. Ini hanya sebentar menyebutkan perlunya dan rencana pelaksanaan pertukaran terdesentralisasi untuk token ini sebagai upaya untuk mengurangi beberapa kemungkinan ancaman ini.

Trek Bintang

Star Trek adalah tahap kelima TRON dan berusaha meniru sesuatu yang serupa dengan Augur dengan platform peramalan dan permainan yang terdesentralisasi.

Kekekalan

Keabadian, tahap akhir, membayangkan kemampuan untuk mengumpul dana dan menjana wang berdasarkan pertumbuhan masyarakat. Pada akhirnya teknologi teras TRON akan didasarkan pada penyesuaian IPFS dan platform Ethereum. Sebilangan besar apa yang cuba disatukan oleh TRON dilakukan oleh projek yang berbeza dan entiti yang saling eksklusif.

Keuntungan Ekonomi: TRON 20 Token dan TRON Power (TP)

Token 20 Tron akan mempunyai nilai dan membolehkan pemilik kandungan individu membuat token tersuai di platform, serupa dengan cryptocurrency Gelombang. Harus diingat bahawa TRON 20 Token tidak sama dengan Tronix, yang merupakan media pertukaran di platform.

Dengan syarikat yang mencari pelaburan jangka panjang dan mendorong para pelabur yang ingin membuat keuntungan cepat, token TRX sendiri akan dapat dikunci untuk memperoleh TP. Melakukannya akan memberi pengguna pergerakan yang lebih tinggi dalam ekosistem dengan pergerakan kuasa seperti hak suara dan status yang lebih tinggi. Semakin lama token anda dikunci, semakin banyak TP TRON akan memberi ganjaran kepada anda.

Pasukan TRON & Kemajuan

Tarikh ICO untuk TRX adalah antara 3 Ogos 2017 dan 24 Ogos 2017.

Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas TRON, Justin Sun, sering dikatakan sebagai “Jack Ma seterusnya”, pengasas Alibaba. Sun mempunyai resume yang sangat mengagumkan hanya pada 27:

  • Lulusan Universiti Pennsylvania
  • 2015 Forbes China 30 bawah 30 tahun
  • 2017 Forbes Asia 30 bawah 30 tahun
  • pengasas Peiwo APP (Snapchat China)
  • peserta Universiti Hupan yang diasaskan oleh Jack Ma
  • bekas ketua perwakilan Ripple China.

Selain Sun, pasukan ini merangkumi pemain utama yang lain. CTO Lucien Chen adalah bekas pekerja Alibaba dengan pengalaman luas bekerja dengan syarikat internet peringkat pertama seperti Netease, Qihoo 360, dan Tencent.

TRON telah disokong dengan baik oleh pemaju China terkemuka dalam pasukannya tetapi terus mengembangkan pangkalan pekerjanya dengan anggota dengan kepakaran teknikal veteran seperti Maorong Lin dan Xiadong Xie. Bersama-sama, kedua pekerja ini membawa pengalaman pengembangan teknikal selama bertahun-tahun dalam industri hiburan dan perdagangan internet.

TRON disokong oleh ahli komuniti perniagaan China yang terkenal seperti Hitters Xu (pengasas Nebulas), Tang Binsen (pengasas permainan mudah alih Clash of Kings), Xue Manzi (pelabur malaikat Cina terkenal), Chaoyong Wang (pengasas China Equity Group dengan nilai pasaran $ 2 bilion), Dai Wei (Ketua Pegawai Eksekutif basikal OFO), Huobi.com, dan banyak lagi.

Selanjutnya, TRON sedang dalam proses memindahkan TRX ke aplikasi Peiwo. Ini akan memberi 10 juta penggunanya kemampuan untuk menukar token berulang-ulang.

Walaupun TRON akan menyokong semua jenis mata wang maya, TRX akan menjadi mata wang rasmi. Dengan ini, semua mata wang lain harus ditukar melalui TRX.

Bekalan TRX

Anda tidak dapat menambang TRX. Pada masa penulisan, bekalan yang beredar adalah 65,748,192,475 TRX dengan jumlah bekalan 100,000,000,000 TRX.

Pada 18 Disember 2017, Sun mengumumkan Yayasan TRON telah mengunci token $ 34.2 bilion sehingga Januari 2020. Spekulator sering percaya bahawa penguncian token akan meningkatkan nilai token.

Sejarah Perdagangan

Sejak dilancarkan secara relatif baru pada akhir September 2017, TRX mengalami kenaikan harga yang mendadak. Bermula 3 bulan yang lalu dengan harga sekitar 0,002 sen, pada masa ini kira-kira 0,045 pada 19 Disember 2017, kenaikan 22,5 kali lipat atau kenaikan sekitar 2150%. Altcoin kini menarik perhatian pelabur yang ingin mendapatkan akses ke mata wang yang lebih berpatutan, yang dapat menjelaskan kenaikan harga secara tiba-tiba.

Di mana Membeli TRX

Anda mempunyai kemampuan untuk memperdagangkan TRX di laman pertukaran seperti Liqui & Binance untuk ETH atau BTC. Pengguna baru boleh membeli duit syiling BTC atau ETH di Bitstamp atau Coinbase dan memasukkannya ke dompet masing-masing di Binance. Binance sering dianggap sebagai pilihan perdagangan teratas kerana yuran perdagangannya rendah.

Tempat menyimpan TRX

TRX adalah token ERC-20, jadi anda boleh menyimpannya di dompet perkakasan yang menyokong blockchain Ethereum seperti Ledger Nano S dan Trezor. Anda juga boleh menyimpannya di MyEtherWallet (MEW). Untuk melihat lebih banyak dompet, rujuk panduan kami Dompet Ethereum Terbaik.

Kesimpulannya

Akan menarik untuk melihat bagaimana projek ini berkembang, berpotensi memenuhi kes penggunaan yang lebih fokus dalam industri hiburan. Terdapat sebilangan besar anggota berpengaruh dalam komuniti perniagaan China yang menyokong pasukan TRON. TRON juga mempunyai pasukan pembangunan yang kuat untuk menyokong usaha ini.

Dengan visi jangka panjang yang jelas untuk TRX dan platform TRON, dan dengan apa yang kelihatan seperti pembiayaan tanpa had dari para pelabur, tidak masuk akal bagi seseorang untuk bersikap optimis terhadap projek ini. Walau bagaimanapun, ini bukanlah nasihat kewangan.

Harap berhati-hati ketika mempertimbangkan untuk melabur dan lakukan penyelidikan dengan teliti. Untuk tinjauan yang lebih mendalam, ikuti pautan ini ke TRON kertas putih. Untuk kemas kini berterusan dari CEO Justin Sun, ikuti dia Twitter.

Sumber TRON Tambahan

Laman web

Github

Twitter

Reddit

Sedang

Telegram (Bahasa Inggeris)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me