Kertas Putih Cryptocurrency 101

Sekiranya anda berminat dengan ruang blockchain, sama ada sebagai pelabur, peniaga atau pemaju, satu perkara yang tidak dapat anda elakkan ialah kertas putih. Setiap minggu, ada kertas putih blockchain atau cryptocurrency baru yang memaparkan teknologi baru yang akan “merevolusikan” industri ini. Di samping itu, banyak projek utama dalam industri, seperti Bitcoin dan Ethereum, dimulakan dengan kertas putih.

Akibatnya, kertas putih telah dikenali sebagai bahagian penting dalam membuat projek blockchain atau cryptocurrency baru. Pelabur, ahli perniagaan, dan pemaju berharap dapat melihat dokumen yang menerangkan masalah apa yang diselesaikan oleh projek dan bagaimana ia melakukannya.

Oleh itu, belajar membaca kertas putih adalah tugas penting bagi sesiapa sahaja yang terlibat dalam kripto. Seperti yang diketahui oleh kebanyakan pelabur dan pemerhati industri, terdapat banyak penipuan di ruang tersebut. Lebih-lebih lagi, banyak projek terdengar bagus, dengan kata kunci dan pemasaran yang tepat, tetapi mereka tidak disokong oleh tindak lanjut, dan mereka cepat gagal. Dalam artikel ini, kita akan melihat bagaimana mencari kertas putih yang bagus dengan idea yang sah dan teknik yang betul untuk melaksanakan idea tersebut.

Penafian

Saya tahu setiap artikel blog di luar sana mengatakan, “Ini bukan nasihat pelaburan.” Tetapi ini bukan nasihat pelaburan. Ini adalah panduan pemula untuk perkara asas yang perlu dicari dalam kertas putih jika anda berminat dengan projek. Ya, berminat mungkin bermaksud melabur, tetapi juga bermaksud menyumbang kepada kod sumber terbuka atau membantu pemasaran atau mengambil bahagian dalam komuniti. Mungkin juga bermaksud mengintai dan berminat dari jauh. Hebat sekali.

Saya memutuskan untuk menambahkan penafian ini setelah saya mendapat e-mel yang tidak jelas dari pembaca yang mengatakan panduan buku putih saya 101 tidak mengandungi maklumat yang mencukupi mengenai strategi masuk ke pasaran dan pengewangan idea. Saya menghargai maklum balas dan menyedari versi asal artikel itu tidak cukup jelas bahawa membaca kertas putih bukan secara eksklusif domain pelabur. Sesiapa sahaja boleh membaca dokumentasi untuk projek yang mereka minati. Tidak setiap projek menghasilkan jutaan, dan bahkan setiap projek tidak mempunyai ICO! Terdapat banyak cara hebat untuk terlibat dalam projek sumber bukan keuntungan atau terbuka, dan mereka mempunyai kertas putih yang anda mahu baca juga.

Pengenalan Kertas Putih

Kertas putih adalah dokumen yang meneroka kes penggunaan produk atau perkhidmatan. Walaupun kebanyakan pelabur blockchain memikirkan kertas putih cryptocurrency, mereka mempunyai sejarah panjang dalam teknologi dan perniagaan secara amnya.

Selain itu, mereka tidak terhad kepada aplikasi teknikal, dan sebenarnya tidak ada peraturan untuk apa yang membentuk kertas putih. Sesiapa sahaja boleh menerbitkannya. Pada akhirnya, mereka menjadi minat pemasaran seperti menjelaskan masalah dan penyelesaiannya. Syarikat yang bijak menggunakan kertas putih untuk menetapkan diri mereka sebagai pakar dalam domain, dengan harapan pesaing dalam industri akan merujuk “penyelidikan” mereka. Walau bagaimanapun, kertas putih tidak mempunyai tinjauan rakan sebaya dan tidak ada batasan. Adalah bermanfaat untuk menganggapnya sebagai “laporan” atau bahkan “kertas idea”.

Istilah “kertas putih” telah mengembangkan cachet di sekelilingnya yang menandakan kepakaran teknikal. Tetapi saya harap sekarang anda menyedari bahawa itu mungkin tidak berlaku. Hanya kerana disebut “kertas putih” tidak bermakna ia istimewa atau berbeza dengan dokumen pemasaran lain. Oleh itu, anda akan bijak untuk tidak selalu mempercayai apa yang anda baca dan selalu mempersoalkan sebarang kertas putih yang anda temui.

Itu tidak bermaksud bahawa semua kertas putih adalah sampah. Sebagai contoh, visi asal Satoshi untuk protokol Bitcoin hadir dalam bentuk kertas putih. Platform blockchain yang hebat seterusnya juga akan mempunyai kertas putih lebih awal daripada produk yang berfungsi. Namun, berhati-hatilah. Syiling penipuan dan projek yang tidak berguna juga boleh mempunyai kertas putih.

Terdapat beberapa soalan utama yang harus anda tanyakan untuk menentukan kesahihan kertas putih cryptocurrency:

1. Apakah yang dilakukan oleh projek ini?

Soalan pertama mestilah agak mudah, tetapi selalunya anda akan mendapati kertas putih mengelirukan. Gabungan kata kunci, jargon teknikal, dan nama-nama khas yang anda dapati dalam kertas putih cryptocurrency lazimnya sukar untuk diuraikan.

Sekiranya anda tidak pasti apa yang dilakukan oleh projek tersebut, terdapat dua kemungkinan kesimpulan. Sama ada projek ini sangat maju sehingga anda memerlukan lebih banyak pengetahuan sebelum memahaminya, atau projek itu tidak benar-benar membuat apa-apa.

Dalam kedua-dua kes tersebut, anda mungkin belum lagi melabur dalam projek tersebut. Tidak kira apa yang orang lain katakan atau apa yang anda baca di Twitter, Reddit atau forum, jika anda tidak memahami projek, jangan melabur di dalamnya.

2. Bagaimana ia berfungsi?

Setelah anda mengetahui apa yang ingin dicapai oleh projek, soalan seterusnya adalah “Bagaimana?”

kertas putih bitcoin

Kertas putih cryptocurrency yang baik harus menjelaskan bagaimana teknologi akan berfungsi, dan kertas putih terbaik melakukannya dengan pelbagai tahap kerumitan dan pengetahuan teknikal yang diperlukan. Di sinilah asal Kertas putih Bitcoin betul-betul bersinar. Ia adalah antara kertas putih blockchain yang paling banyak dibaca dan difahami yang pernah ditulis. Tidak terlalu lama, berbeza dengan banyak kertas putih moden. Sekiranya anda tidak pernah membacanya, kertas putih Bitcoin adalah tempat yang baik untuk memulakannya. Ini akan memberi anda asas yang baik untuk bagaimana bentuk kertas putih cryptocurrency yang hebat.

meme teknologi

Pada akhir kertas putih jika anda tidak dapat menyatakan masalah apa yang diselesaikan oleh projek ini dan bagaimana ia dapat dilakukan, maka kertas putih itu tidak berfungsi dengan baik. Sebenarnya, kertas putih yang diartikulasikan dengan baik adalah tanda projek yang telah difikirkan dengan baik. Sebaliknya, sebaliknya juga berlaku.

3. Mengapa kita memerlukan projek ini?

Saya dapat membina projek blockchain yang mengkhususkan diri dalam perlindungan kebakaran bawah air, tetapi adakah kita benar-benar memerlukannya?

Jelas, itu bukan projek yang serius. Walaupun begitu, ia menimbulkan satu perkara yang menarik. Penting untuk anda mengkaji projek tersebut dalam konteks dunia nyata. Siapa yang sebenarnya akan menggunakan produk ini, dan mengapa penyelesaian ini lebih baik daripada yang mereka ada sekarang? Sekiranya kertas putih cryptocurrency memberikan jawapan yang tegas kepada siapa yang memerlukan projek ini dan mengapa mereka memerlukannya, maka anda mempunyai idea yang baik.

Namun, sebelum anda melaburkan masa atau wang anda dalam projek tersebut, lakukan kajian untuk melihat apakah orang lain sudah melakukan perkara yang sama dengan lebih baik. Terdapat beratus-ratus projek blockchain di luar sana, dan mungkin projek serupa sudah ada.

4. Mengapa melakukan ini pada blockchain?

Tidak semua projek perlu dibina di blockchain. Di sana, saya mengatakannya.

fiksyen pulpa blockchain

Internet semasa kami adalah alat yang hebat, dan banyak ICO blockchain yang kami lihat semestinya hanya aplikasi web. Lebih-lebih lagi, banyak perniagaan biasa berusaha memanfaatkan trend blockchain untuk mendapatkan akses kepada modal.

Yang mengatakan, tidak ada yang salah dengan melancarkan syarikat dengan ICO untuk model penggalangan dana. Walau bagaimanapun, banyak syarikat permulaan cuba menjual syarikat mereka sebagai penggunaan teknologi blockchain yang baru apabila ia benar-benar hanya perniagaan biasa.

Kertas putih terbaik akan jujur ​​mengapa penyelesaiannya memerlukan blockchain. Banyak projek dengan bebas mengakui bahawa mereka hanya akan menggunakan blockchain untuk pembuatan token dan beberapa pengurusan kontrak pintar, dan itu baik-baik saja. Tetapi jika syarikat permulaan mendakwa mempunyai idea baru untuk pencucian berasaskan blockchain atau semacamnya, berhati-hatilah.

Pergi dengan Usus Anda

pergi dengan usus anda

Sudah tentu, anda juga ingin melakukan usaha yang sewajarnya pada ahli pasukan, peruntukan token, dan maklumat penting lain yang terdapat dalam kertas putih. Kami telah melihat contoh syarikat yang menjiplak atau memalsukan kertas putih mereka, jadi lakukan pemeriksaan fakta dan kajian latar belakang. Jangan mengambil dokumen ini dengan nilai muka.

Pada akhirnya, membaca kertas putih cryptocurrency adalah mengenai mengetahui apa yang harus dicari dan kemudian mempercayai usus anda. Kertas putih berasal dari syarikat yang belum dilancarkan, jadi pasti ada banyak perkara yang tidak diketahui. Sekiranya anda memutuskan untuk melabur dalam projek, ikuti falsafah pelaburan yang kukuh dan jangan melabur lebih banyak daripada yang anda mampu rugi. Walaupun kertas putih terbaik tidak bermaksud projek akan berjaya, tetapi kertas putih yang buruk boleh mendedahkan projek yang akan gagal.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me