Apa itu CyberMiles (CMT)?

CyberMiles adalah platform blockchain baru yang direka untuk memudahkan transaksi e-dagang yang cepat. Ini adalah projek dari 5miles, sebuah syarikat dan aplikasi e-dagang terkemuka di Amerika Syarikat. Dengan CyberMiles, 5miles berharap dapat membuat protokol dan perpustakaan kontrak pintar untuk masa depan e-dagang. Ini mencapai tujuan ini dengan bukti hasil yang tinggi yang diserahkan kepada konsensus kepentingan dan mesin maya baru, serupa dengan Mesin Maya Ethereum.

November lalu, CyberMiles mengumpulkan $ 30 juta dalam ICO, mengagihkan 420 juta CMT. Peta jalan untuk projek tersebut menunjukkan bahawa aplikasi e-commerce 5miles, bersama dengan 12 juta penggunanya, akan mula menerima CMT sebagai pembayaran mulai musim panas ini. Pada akhir tahun ini, CyberMiles berharap dapat melancarkan v1.0 blockchainnya.

Landskap E-dagang Semasa

Mengapa kita memerlukan platform e-dagang baru? Bukan platform seperti Amazon dan eBay yang cukup baik dalam menyampaikan produk kepada pengguna?

Pasti, Amazon hebat menyampaikan barang dengan harga berpatutan ke depan pintu rumah anda. Mudah digunakan dan berfungsi dengan baik sepanjang masa. Masalahnya ialah Amazon mungkin melakukannya dengan baik, dengan mengorbankan persaingan dan inovasi. Oleh kerana tidak ada yang mencabar dominasi Amazon dalam industri e-dagang, ia boleh menjadi stagnan. Ia mampu memberikan perkhidmatan pelanggan yang buruk atau tidak berinovasi pada teknologi dan penawaran produknya sekarang. Selain itu, sukar bagi jenama e-dagang khusus untuk mendapatkan pijakan dan menawarkan sesuatu yang unik.

Pasar pemenang semua ini bukan secara tidak sengaja. Jenama e-dagang menjadi lebih berharga apabila jangkauannya bertambah. Mereka mendapat keuntungan dari kesan rangkaian dan ada insentif yang kuat untuk mereka terus menambahkan pengguna dengan sebarang kos dan mengecualikan pesaing. Ini benar terutamanya kerana maklumat pasaran dan pembeli adalah hak milik. Setiap syarikat e-commerce menguruskan penyelesaian, transaksi, dan perkhidmatan pelanggannya sendiri.

Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk membayangkan dunia di mana ini tidak berlaku. Bagaimana jika pasaran itu sendiri terdesentralisasi. Anda boleh membuat penyelesaian, transaksi, penyelesaian sengketa, dan mengembalikan semua kontrak pintar standard yang berjalan di blockchain. Itu benar-benar akan meratakan persaingan bagi sesiapa yang ingin membeli atau menjual pada protokol pasar itu.

Ini adalah visi CyberMiles. Ia mahu menggantikan Amazon dengan perpustakaan kontrak pintar yang boleh digunakan oleh penyedia e-dagang. Adakah ia akan berjaya masih menjadi persoalan untuk diberitahu. Terdapat beberapa faedah untuk memiliki otoritas pusat, seperti waktu pemprosesan yang lebih cepat dan penyelesaian pertikaian terpusat. Namun, mewujudkan platform e-dagang terbuka adalah contoh lain di mana blockchain dapat membuang institusi orang tengah.

5miles vs CyberMiles Foundation

CyberMiles memanfaatkan banyak potensi kejayaannya kerana ia akan dilancarkan ke pangkalan pengguna 5miles. 5 batu adalah salah satu daripada 10 aplikasi e-dagang paling popular di Amerika Syarikat. Ia mempunyai 12 juta jumlah pengguna dan memperoleh pendapatan $ 3 bilion setiap tahun.

Sekiranya 5mile dapat memperoleh sebahagian kecil dari $ 3 bilion itu untuk bertransaksi di CMT, maka itu boleh menjadi keuntungan besar bagi token dan idea e-dagang blockchain. Melancarkan platform pada skala ini hadir dengan cabaran dan kegembiraan tersendiri. Sekiranya aplikasi 5miles berjaya beralih ke backend berasaskan blockchain, maka ia akan menjadi salah satu aplikasi perusahaan blockchain terbesar setakat ini.

rakan kongsi cybermiles

CyberMiles Foundation adalah badan yang bertanggungjawab dalam projek CyberMiles. Ini adalah organisasi bukan untung yang berpusat di Hong Kong. Tujuannya adalah untuk mendorong pengembangan dan penerapan protokol CyberMiles, bahkan di luar 5 mil.

CyberMiles bertujuan untuk menyelesaikan dua masalah utama di ruang e-dagang blockchain:

Masalah: Isipadu Transaksi

Sekiranya anda akan membina laman web e-dagang blockchain sebagai DApp, masuk akal bahawa anda akan membuatnya di Ethereum. Ethereum adalah pemain dominan dalam dunia aplikasi terdesentralisasi. Namun, untuk aplikasi e-dagang skala besar, Ethereum mungkin tidak masuk akal.

Satu cabaran utama adalah throughput transaksi. Rangkaian Ethereum kini maksimum 10 tx / saat. Itu dapat meningkat dengan baik jika / ketika kemas kini Casper baru dilancarkan. Tetapi sehingga kini, aplikasi berskala besar yang mencapai jumlah transaksi yang signifikan telah melambatkan rangkaian Ethereum. Malah perdagangan Cryptokitty melambatkan rangkaian Ethereum. Bayangkan apa yang akan dilakukan oleh laman web e-dagang dengan 15 juta pengguna kepada Ethereum tanpa penyelesaian penskalaan baru.

Penyelesaian: Bukti Konsensus Stake

Jawapan CyberMiles terhadap cabaran ini adalah membuat blockchain mereka sendiri dengan mekanisme konsensus yang mengutamakan hasil yang tinggi. Tujuannya adalah untuk membolehkan beribu-ribu transaksi sesaat mengikut skala protokol. Masa pengesahan yang cepat akan menyebabkan penjualan dan pelaksanaan kontrak yang cepat.

Untuk melakukannya, CyberMiles menerapkan model bukti konsensus kepentingan yang didelegasikan. Ini bermaksud bahawa individu boleh memasukkan sejumlah CMT sebagai jaminan sebagai pertukaran untuk peluang untuk mengesahkan transaksi dalam blok baru di blockchain. Pengesah membentuk kuorum yang memilih dan menyepakati konsensus untuk blok baru. Bukti kepentingan jauh lebih cekap dan mempunyai hasil yang lebih tinggi daripada bukti kerja. Selain itu, pelaku buruk dalam bukti skim saham dihukum kerana membuat keputusan yang buruk atau berniat jahat.

Sebagai pertukaran untuk menjadi pengesah yang jujur, bukti pemangku ganjaran kerja dengan peratusan pulangan pelaburan tertentu dari ganjaran blok baru. Di CyberMiles, ROI ini ditetapkan pada 8%, yang cukup tinggi untuk bukti skema saham. Akan menarik untuk melihat ekonomi token dimainkan sebaik sahaja blockchain CyberMiles ditayangkan.

Masalah: Kerumitan Kontrak

Masalah utama lain untuk e-dagang di blockchain adalah kerumitan. Menulis kontrak pintar tidak semestinya sukar. Walau bagaimanapun, pasaran e-dagang sememangnya kompleks. Tambahkan pada kerumitan itu, cabaran untuk berkembang di blockchain di mana lebih sukar untuk membalikkan kesilapan.

Platform e-dagang yang paling popular hari ini mempunyai pangkalan data yang luas yang merangkumi segala-galanya dari antara muka pengguna hingga pangkalan data produk hingga mendapatkan maklumat pembayaran. Setiap fungsi tersebut, bersama dengan puluhan fungsi lain dalam penyelesaian e-dagang yang baik, memerlukan kontrak pintarnya sendiri.

Penyelesaian: Perpustakaan Kontrak

Penyelesaian CyberMiles adalah perpustakaan kontrak pintar yang menangani setiap aspek e-dagang blockchain. Sebilangan besar kontrak ini adalah antara pengguna secara langsung, tetapi sebahagian besar adalah apa yang disebut oleh CyberMiles sebagai “middleware”. Perkara-perkara di tengah inilah yang membolehkan semua bahagian aplikasi keseluruhan bercakap antara satu sama lain. Menyeragamkan dan berkongsi kontrak pintar modular untuk setiap bahagian pengalaman e-dagang adalah bahagian utama dalam misi CyberMiles. Ini merupakan usaha besar yang memerlukan banyak jam pemaju.

peta jalan siber

Masa Penggunaan yang tinggi

Salah satu sebab utama mengapa anda ingin menggunakan blockchain untuk e-dagang ialah waktu operasi. Blockchains berfungsi sebagai lejar tersebar di seluruh rangkaian komputer. Oleh kerana tidak ada pihak berkuasa pusat, tidak ada cara mudah untuk menutup blockchain. Walaupun sebahagian daripada rangkaian kehilangan sambungan, blockchain akan tetap ada.

Ini adalah kualiti yang bagus untuk dimiliki di pasaran dalam talian. Ia harus terbuka dan selalu tersedia untuk pelanggan, tidak kira di mana anda tinggal atau siapa anda. Lebih-lebih lagi, penyerang tidak boleh mematikannya.

Pemerintahan Masyarakat & Timbang Tara

Satu cabaran untuk meletakkan e-dagang di blockchain adalah pemerintahan dan timbang tara. CyberMiles mendakwa bahawa mereka akan mempunyai cara mudah untuk mempertikaikan transaksi dan mendapatkan kembali dana yang hilang. Ini bergantung pada suara masyarakat untuk mengembalikan dana, mungkin dalam bentuk garpu di blockchain.

Walaupun ini terdengar seperti penyelesaian yang baik, ia mungkin membosankan bagi anggota masyarakat. Platform e-dagang mengalami aduan perkhidmatan pelanggan yang tinggi. Selain itu, mereka adalah sasaran penipuan atau produk berkualiti rendah. Ini adalah salah satu kawasan di mana mempunyai autoriti pusat berguna. Mereka mempunyai kuasa eksekutif untuk membalikkan transaksi dan menyelesaikan tuntutan. Mereka boleh menapis jenis produk yang memasuki pasaran.

CyberMiles akan memerlukan sistem yang menarik untuk menjawab cabaran asas e-dagang ini. Dengan pengalaman mereka dari 5 mil, seseorang berharap pasukan memahami dan dapat menangani cabaran pemerintahan dan timbang tara komunal.

Jualan Token & Sejarah Perdagangan

CyberMiles ICO berlangsung pada bulan November 2017. Mereka mengumpulkan $ 30 juta untuk memulakan projek ini. Sekiranya anda melabur dalam ICO tersebut, anda pasti sudah memperoleh pulangan 5 kali ganda dari pelaburan anda 6 bulan kemudian.

Penjualan token menghasilkan 70% daripada jumlah penawaran CMT. Saat ini ia adalah token ERC-20 di rangkaian Ethereum. Token akan berpindah ke rangkaian proprietari setelah selesai pada akhir tahun.

CMT telah menyaksikan perubahan besar dalam sejarah perdagangannya. Ia kini naik hampir di puncak Januari.

Pasukan

ceo petunjuk sains

Lucas Lu mengasaskan 5miles pada tahun 2014 dan merupakan CEO untuk 5miles dan CyberMiles. Dia mempunyai PhD dalam fizik partikel dan dia bekerja di CERN sebelum terlibat dalam bidang teknologi. Dia adalah pengurus atasan di Alibaba dan CTO Light In The Box yang disiarkan di NYSE.

Michael Yuan mempunyai PhD dalam Astrofizik dan merupakan peneraju ilmiah projek ini. Dia adalah pengarang lima buku mengenai pengembangan perisian dan mengusahakan Firefox, Fedora, JBoss dan projek sumber terbuka yang lain.

Pasukan kepimpinan yang lain juga terlatih secara akademik dan berpengalaman secara profesional.

Cara Membeli CyberMiles (CMT)

CyberMiles kini tersedia di bursa berikut:

  • Huobi
  • Binance
  • OKEx
  • BiBox
  • IDEX
  • Kekeluargaan

Tempat menyimpan CyberMiles (CMT)

CyberMiles kini dan token ERC-20, jadi anda dapat menyimpannya menggunakan Ethereum Wallet. Kami mengesyorkan MyEtherWallet atau Ledger Nano S.

Setelah mainnet CyberMiles dilancarkan, anda perlu menukar token ERC-20 untuk mendapatkan token proprietari baru. Itu akan datang dengan pelanggan dompetnya sendiri.

Kesimpulannya

Sekiranya anda mempercayai idea pasaran terdesentralisasi untuk e-dagang, maka CyberMiles tentunya merupakan projek yang menarik dengan pasukan yang berkelayakan. Yang mengatakan, mereka menghadapi tantangan besar dalam menciptakan jaringan throughput tinggi. Mereka juga perlu mencari cara untuk menyelesaikan pertikaian dan mengeluarkan tuntutan balik menggunakan pemerintahan yang terdesentralisasi. Tidak ada jawapan yang mudah di sini dan CyberMiles masih jauh dari melepaskan versi salah satu platform mereka. Sehingga itu, terus berjalan dengan perlahan dan terus optimis dengan berhati-hati.

Sumber tambahan

Laman web

Kertas putih

Twitter

Subreddit

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me