Luno, nama yang agak sesuai untuk pertukaran yang cenderung menangkap salah satu frasa cryptocurrency yang paling banyak dibincangkan, “Ke bulan!”. Pertukaran ini agak tidak diketahui oleh peminat cryptocurrency yang berpusat di Amerika dan Eropah. Walau bagaimanapun, dalam ulasan Luno ini, kami akan meneroka beberapa wilayah di mana mereka beroperasi dan faedah dan kekurangan perdagangan dengan pertukaran cryptocurrency yang akan datang ini.

Luno ditubuhkan pada tahun 2013 di Afrika Selatan dan kini beroperasi di lebih daripada 40 negara di seluruh dunia. Pangkalan pengguna syarikat telah berkembang secara mendadak selama beberapa tahun terakhir seiring dengan pertumbuhan dan penggunaan Bitcoin yang luar biasa. Luno mempunyai kira-kira 2 juta pelanggan dan telah memproses pembayaran melebihi $ 2 bilion hingga kini.

Maklumat Utama Luno

Bagaimana ia berfungsi

Ulasan Luno. Proses pendaftaran Luno

Proses pendaftaran Luno

Buat akaun

Semasa tinjauan Luno, kami membuat akaun dan menjalani langkah-langkah pendaftaran dan keselamatan yang biasa. Prosesnya agak mudah. Luno, seperti kebanyakan pertukaran hari ini, akan memberitahu anda setiap log masuk yang anda buat sekiranya berlaku aktiviti yang mencurigakan

Papan Pemuka

Papan pemuka disusun dengan baik, walaupun bukan yang paling mengagumkan yang pernah kita lihat berbanding dengan beberapa pemain lain yang mapan. Oleh itu, jika anda bercadang untuk berdagang dengan segera, aktifkan pengesahan 2 faktor (2FA) di tetapan sepatutnya menjadi pelabuhan panggilan pertama anda.

Dalam dompet, anda boleh mendapatkan akses ke dana fiat dan cryptocurrency anda. Menyimpan dan mengeluarkan dana ke dan dari akaun bank adalah sebilangan kek dan menghantar dan menerima dana antara dompet digital menjadi lebih mudah, tentu saja kerana teknologi blockchain.

Pertukaran Luno

Platform perdagangan Luno cukup asas berbanding dengan platform lain yang telah kami kaji. Namun, anda masih mempunyai alat biasa yang tersedia. Mereka merangkumi buku pesanan, carta sederhana, fungsi pesanan tempat dan senarai perdagangan terkini.

Membuat pesanan pada harga tertentu melalui kotak pesanan adalah mudah. Walau bagaimanapun, membuat pesanan pasaran tidak begitu intuitif. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan mengklik pada harga terkini dalam buku pesanan atau daftar perdagangan terkini sehingga anda mendapat harga yang tepat. Ini boleh menjadi masalah yang berpotensi bagi pedagang aktif yang ingin masuk dan keluar dari kedudukan secara berkala.

Salah satu ciri yang ingin kami tambahkan ialah kemampuan membeli Ethereum secara langsung dengan mata wang negara anda. Pada masa ini, anda mesti membeli Bitcoin terlebih dahulu sebelum menukarnya dengan Ethereum.

Ulasan Luno. Mendapatkan perdagangan anda di pasaran crypto Luno

Mendapatkan perdagangan anda di pasaran crypto Luno

Malangnya, pakej grafik tidak menyediakan data jangka panjang untuk kebanyakan pasangan cryptocurrency. Ini kemungkinan besar disebabkan oleh data feed Luno yang terhad. Perlu diingat bahawa kebanyakan pasangan cryptocurrency diukur dalam Dolar AS ($) kerana status simpanan Dollar. Oleh itu, data untuk pasangan mata wang tempatan akan bertambah baik dari masa ke masa kerana lebih banyak pengguna ditambahkan ke platform.

Pedagang yang lebih berpengalaman mungkin ingin menggunakan platform perdagangan yang maju seperti TradingView untuk mengawasi harga antarabangsa. Kami mempunyai panduan pemula yang hebat untuk membuat charting di TradingView apabila anda sudah bersedia untuk meningkatkan perdagangan anda ke tahap seterusnya.

Arbitraj

Arbitrage adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan harga yang berbeza dari aset yang sama di lokasi yang berbeza. Sebagai contoh, jika anda mengesan harga Bitcoin dalam USD ($) di bursa berbeza di seluruh dunia, anda mungkin akan mendapati bahawa harga tersebut berbeza, kadang-kadang sangat.

Kami perhatikan bahawa perbezaan harga untuk Bitcoin agak besar di Luno selama beberapa hari berbanding yang lain. Oleh itu, peniaga harus mengingat perkara ini semasa menggunakan perkhidmatan Luno. Juga, ingat bahawa tidak ada pihak berkuasa pusat yang menetapkan harga cryptocurrency antarabangsa kerana ditentukan oleh penawaran dan permintaan.

Mata Wang yang Disokong

Pada masa ini Luno hanya menyokong akaun dalam mata wang berikut:

  • Euro ()
  • Rupiah Indonesia (IDR)
  • Ringgit Malaysia (MYR)
  • Naira Nigeria (NGN)
  • Rand Afrika Selatan (ZAR)

Perdagangan Mudah Alih & Aplikasi Wallet

Dompet mudah alih adalah tambahan yang bagus untuk set alat Luno. Aplikasi ini cukup mudah untuk menavigasi dan memindahkan dana dengan. Aplikasi charting, bagaimanapun, serupa dengan versi desktop kerana terlalu asas. Antaramuka dapat dilakukan dengan baik pulih pada kemas kini yang akan datang.

Ulasan Luno. Aplikasi Luno nampaknya agak mudah digunakan

Aplikasi Luno nampaknya agak mudah digunakan

Perlu diingat bahawa di pasaran baru muncul, telefon bimbit jauh melebihi bentuk akses internet yang lain. Perniagaan masa depan akan dijalankan dalam perjalanan dengan telefon pintar. Pertukaran yang memberikan aplikasi mudah alih yang sangat baik kepada pelanggan mereka akan mempunyai kelebihan besar.

Yuran Perdagangan

Bayaran perdagangan Luno bergantung pada negara anda dan mata wang negara yang disokong. Bayaran untuk pelanggan Eropah dan Indonesia cukup kompetitif, masing-masing masuk 0,20% dan 0,25%. Walaupun bayaran untuk lokasi lain lebih mahal.

Sayang sekali kerana tidak membandingkannya dengan pertukaran lain. Bayaran ini hampir pasti akan menurun apabila industri cryptocurrency semakin matang dan pesaing tiba di tempat kejadian.

Ulasan Luno. Pecahan yuran perdagangan Luno

Pecahan yuran perdagangan Luno

Deposit & Bayaran Pengeluaran

Bayaran deposit dan pengeluaran pada umumnya cukup kompetitif. Tetapi ingat bahawa jika anda memindahkan dari crypto ke dompet crypto Luno anda, dikenakan bayaran dari blockchain yang berkaitan. Berikut adalah contoh pada blockchain Ethereum. Anda juga boleh mendapatkan penerangan terperinci mengenai struktur yuran Luno di dalamnya laman web.

Cryptocurrencies yang ada

Mungkin kelemahan terbesar untuk menggunakan Luno adalah jumlah cryptocurrency yang terhad. Sehingga kini, mereka hanya menyediakan perdagangan dalam Bitcoin dan Ethereum. Bagaimanapun, ini sesuai dengan model syarikat lain yang mapan seperti Coinbase dan Gemini. Syarikat-syarikat ini lebih suka memperdagangkan syiling ternama dan menjalin hubungan baik dengan pengawal selia.

Walaupun terdapat faedah ini, mungkin adalah kepentingan terbaik Luno untuk menambahkan beberapa syiling terkenal yang lain untuk penawaran mereka dan seterusnya menarik pelanggan baru.

Had Pindah

Seperti biasa, had pemindahan harian anda bergantung pada tahap pengesahan akaun anda. Tahap 1 mempunyai had maksimum yang rendah pada semua pengeluaran dan deposit. Mungkin, ini adalah untuk pelabur kali pertama yang ingin membasahi pasaran cryptocurrency.

Tahap 2 memberikan jumlah deposit dan pengeluaran yang lumayan setiap bulan dan tahap 3 adalah untuk pelabur yang berdagang / memindahkan sejumlah besar cryptocurrency secara berkala:

Ulasan Luno. Had perdagangan Luno

Had perdagangan Luno

Tahap 1 memerlukan butiran peribadi asas manakala tahap 2 dan 3 memerlukan dokumentasi yang lebih ketat selaras dengan peraturan KYC (Kenali Pelanggan Anda). Paling penting, Luno akan memerlukan pengenalan diri yang dikeluarkan oleh kerajaan dan bukti alamat untuk peringkat atas.

Nampaknya tiada had pada cryptocurrency hanya pengeluaran dan deposit.

Kepercayaan Syarikat

Melalui sedikit penggalian, kami mendapati bahawa syarikat itu menerima ulasan yang bercampur-campur dari komuniti kripto kerana dalam banyak kes akaun disekat. Keselamatan telah menjadi masalah untuk pertukaran terpusat dalam beberapa tahun terakhir, jadi ini boleh menjadi alasan bahawa Luno memainkannya dengan sangat selamat. Namun, secara umum, pasukan sokongan telah bertindak balas dengan cepat kepada pengguna yang bersangkutan di beberapa laman web tinjauan Luno.

Keselamatan Dana

Keselamatan Luno cukup kukuh dan langkah-langkah diambil pada pelbagai peringkat:

  1. Penyimpanan
  1. Sebahagian besar dana pelanggan disimpan simpanan sejuk atau dompet sejuk akaun. Akaun-akaun ini tidak selalu disambungkan ke internet dan mempunyai pelbagai tandatangan sehingga seseorang tidak pernah mempunyai akses penuh ke akaun
  2. Dompet panas (selalu disambungkan ke internet) akaun juga menggunakan tandatangan pelbagai sehingga pelanggan mempunyai akses segera ke dana Bitcoin jika dan ketika mereka memerlukannya. Selanjutnya, salah satu kunci dipegang oleh BitGo, penjaga bebas untuk akaun cryptocurrency.
  • Pengesahan

    1. Kata laluan disimpan dalam bentuk hash
    2. Pengesahan dua faktor (2FA) tersedia untuk lapisan perlindungan tambahan. Kami sangat mengesyorkan untuk mengaktifkan pilihan ini untuk semua akaun cryptocurrency anda.
    3. Prinsip Syarikat

      1. Semua perkhidmatan dan komunikasi web menggunakan protokol lapisan selamat dan penyulitan. Juga, pekerja tidak mempunyai akses ke dana pelanggan. Akhirnya, pengauditan dilakukan secara berkala untuk mengambil kira dana pelanggan.
      2. Privasi – akses ke maklumat peribadi adalah berdasarkan keperluan yang perlu diketahui dan dikawal dengan ketat.
      3. Juga, ingat bahawa Luno adalah pertukaran terpusat dan, oleh itu, adalah sasaran penggodaman dan penipuan. Pertukaran terpusat menyimpan sejumlah besar crypto di beberapa tempat. Sekiranya anda adalah pembeli besar dan / atau pemegang cryptocurrency jangka panjang, kami mengesyorkan anda menyimpan mata wang maya anda di dompet perkakasan di mana anda mempunyai kawalan penuh terhadap kunci dan dana anda!

        Sokongan pengguna

        Dari apa yang dapat kami kumpulkan, pasukan sokongan pelanggan bertindak balas dengan pantas di laman web tinjauan dan di media sosial. Walau bagaimanapun, jumlah akaun yang disekat menjadi perhatian utama. Minat besar terhadap cryptocurrency sejak beberapa tahun kebelakangan ini mungkin memberi tekanan pada sistem sokongan Luno. Hasilnya, dengan adanya sumber dan pengalaman tambahan, masalah ini harus diselesaikan.

        Kesimpulan: Kajian Luno

        Luno menambah sentuhan yang bagus untuk perkhidmatan mereka melalui aktiviti biasa di saluran media sosial dan blog mereka. Kerana pemasaran mereka juga memberikan kesan profesionalisme, ini memungkinkan mereka untuk terus meningkatkan jumlah pengguna mereka selama beberapa tahun ke depan.

        Memindahkan dana antara fiat dan crypto di Luno adalah mudah. Pelanggan yang menghadapi masalah untuk memindahkan dana ke peringkat antarabangsa akan mendapati bahawa pertukaran tempatan mempunyai keuntungan yang nyata. Secara keseluruhan platform adalah pilihan yang baik bagi mereka yang mempunyai beberapa pilihan lain di negara asalnya.

        Walau bagaimanapun, yuran perdagangan yang tinggi di beberapa lokasi dan kekecewaan daripada pengguna dengan akaun yang disekat tetap menjadi perhatian Luno. Sekiranya mereka dapat mengatasi masalah ini dengan cepat, mereka akan tetap menjadi pertukaran kukuh bagi pengguna di pasaran baru muncul.

        Untuk maklumat dan maklumat tambahan, anda boleh terus berhubung dengan Luno di saluran berikut:

        Mike Owergreen Administrator
        Sorry! The Author has not filled his profile.
        follow me