ممکن است عموم مردم هنوز اصطلاح “بلاکچین” را با بیت کوین مرتبط کنند ، اما اعضای فضای رمزنگاری می دانند که این فناوری کاربردهای بسیار بیشتری دارد. یک بلاکچین درست در آستانه تحول انقلابی ، مدیریت زنجیره تأمین است. بلاکچین سطوح بی سابقه ای از شفافیت را در صنعتی فراهم می کند که زمانی با کاغذ بازی و خطاهای انسانی مرتبط شده است.

چگونه Blockchain می تواند بر مدیریت زنجیره تأمین تأثیر بگذارد?

عملیات سنتی زنجیره تأمین به روشهای متمرکز متکی است که اغلب منجر به نظارت و سو mis مدیریت می شود. بدون برقراری ارتباط مناسب ، تعداد قابل توجهی از امور ممکن است اشتباه پیش بروند. سیستم متمرکز به این معناست که از تحویل بسته شما تا خریدهای B2B ، همه موارد با تأخیر مواجه می شوند.

طبیعت غیر متمرکز و توزیع شده Blockchain ، شیوه تبادل محصولات را ساده می کند. این فناوری تاریخچه های دائمی ایجاد می کند ، ردیابی ساده کالاها از مبدا تا مقصد نهایی را امکان پذیر می کند. مستند کردن سفرهای محصولات ، احتمال کلاهبرداری و هزینه های مضاعف را کاهش می دهد و می تواند به شناسایی منشا هر مسئله کمک کند.

بدون نیاز به واسطه ، بلاکچین به طور چشمگیری هزینه ها را کاهش می دهد. همچنین به افراد مرتبط – مانند تولیدکنندگان و شرکت های مخابراتی – بینش ارزشمندی در مورد مکان ها ، تکالیف ، معاملات و تغییرات ارائه می دهد..

این فناوری هنوز در مدیریت زنجیره تأمین امری عادی نیست ، اما چندین شرکت هستند که با پشتکار تلاش می کنند این فناوری را به منصه ظهور برسانند – و حتی برخی از آنها پروژه های خود را برای استفاده در دسترس دیگران قرار داده اند. در اینجا چند رهبر وجود دارد:

IBM وارد بلاکچین می شود و آن را به دست می گیرد

IBM بدون شک یکی از برجسته ترین و با نفوذترین مدافعان بلاکچین است. این شرکت اکنون به خود می بالد زنجیره تأمین واتسون, برنامه ای که به مشتریان امکان افزایش دید و بهینه سازی جمع آوری داده های زنجیره تامین را می دهد. این پلتفرم برای کمک به بهبود همکاری B2B و بهینه سازی تحقق و مدیریت سفارش در نظر گرفته شده است.

IBM

IBM نیز دارد شریک شد با سازمانی معروف به RoadLaunch. این همکاری با بهره گیری از سیستم عامل های موجود اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شرکت برای دور زدن مشکلات در صنعت لجستیک حمل و نقل است. شبکه Blockchain RoadLaunch فرآیندها را به طور خودکار انجام می دهد ، همه جا را پردازش می کند ، خطر حمل و نقل را کاهش می دهد و برخورد معاملات را به حداقل می رساند.

Walmart بلاکچین را در آغوش می کشد

Walmart همچنین از شبکه بلاکچین IBM استفاده می کند (با همکاری Hyperledger Project) ، اما این بار برای بهینه سازی ردیابی مواد غذایی برای محصولاتی مانند مرغ و موز.

م componentsلفه های مختلفی در زنجیره تأمین صنایع غذایی وجود دارد مانند کشاورزان ، توزیع کنندگان ، دلالان ، پردازنده ها و البته خرده فروشان. متأسفانه ، پیچیدگی فرآیند جای اشتباهات و فریب ها را می گذارد. نگهداری سوابق دیجیتال در دسترس همه طرفها ، تحویل محصولات (که برای کالاهای فاسدشدنی ضروری است) را ساده و ضایعات را کاهش می دهد.

بلاکچین فقط حمل و نقل غذا را آسان نمی کند – بلکه به جلوگیری از شیوع آن کمک می کند. والمارت برای ردیابی گوشت خوک چینی آزمایش موفقیت آمیزی را با IBM انجام داد تا از سناریویی مانند آن جلوگیری کند شیوع E. coli در اسفناج که باعث کشته شدن مجدد سه نفر در سال 2016 شد.

UPS وارد اتحاد Blockchain می شود

در پایان نوامبر 2017 ، سرویس بسته بندی یونایتد (UPS) بخشی از Blockchain در حمل و نقل اتحاد (BiTA) جان لارکین ، تحلیلگر گروه سرمایه گذاری درگیر در پروژه معروف به Stifel, می گوید:

“از نظر ما ، بلاکچین با بازارهای آتی قیمت گذاری کامیون همراه خواهد شد ، و با تطبیق در زمان واقعی بارها و تخلیه ها به کمک تجزیه و تحلیل داده ها [و] به کمک هوش مصنوعی.”

کامیون UPS

UPS پتانسیل blockchain را برای ارائه سریع و ارزان بسته ها به مشتریان می داند. این شرکت همچنین تشخیص داده است که کار روزمره ارائه دهندگان داده ، ارائه دهندگان نرم افزار و شرکت های اجاره دهنده تریلر می تواند از این فناوری بهره مند شود.

پروژه های Blockchain در حال انجام زنجیره تأمین

صنعت زنجیره تأمین با تعداد زیادی دیگر در هم آمیخته است. Blockchain نیز به بازیکنان بزرگ زمین محدود نمی شود. در اینجا سه ​​شرکت متخصص در بلاکچین وجود دارد که هدف آنها بهینه سازی مدیریت زنجیره تأمین در انواع فضاهای حرفه ای است.

والتونچین

Waltonchain تنها یکی از چند پروژه زنجیره تأمین بلاکچین / زنجیره تأمین است که می تواند شامل آنها شود هم عناصر دیجیتالی و هم فیزیکی به یک سیستم برای انجام این کار ، این شرکت از اینترنت اشیا استفاده می کند ، اما این ترکیب چیزی است که آنها “اینترنت ارزشمند چیزها” می نامند. VIoT برای تمرکز زدایی از روند توسعه اینترنت اشیا در نظر گرفته شده است.

Waltonchain از نظر فنی یک زنجیره “والدین” است. همانطور که مشاغل جدید از این سیستم استفاده می کنند ، برای اتصال صنایع “زنجیره های کودک” ایجاد می کند. شبکه کلی با نشانه ای معروف به WaltonCoin لنگر می اندازد ، که همچنین از تراشه های RFID برای ایجاد نوع جدیدی از اکوسیستم تجاری استفاده می کند که قابلیت ردیابی ، امنیت و اصالت را تضمین می کند..

فناوری RFID (شناسایی فرکانس رادیویی) همه چیز در مورد ارتباطات است. برای شناسایی اهداف خاص – مانند سیستم های کنترل دسترسی که کتابخانه ها از آن استفاده می کنند – به سیگنال های رادیویی متکی است. برچسب های RFID متصل به محصولات غذایی رابط اتصال آنها به بلاکچین را قادر می سازد و بنابراین آنها را در Value Internet of Things شامل می شود.

منشأ

منشأ پروژه دیگری است که مدیریت زنجیره تأمین را مختل می کند ، اما این کار را با تأکید محیطی و اخلاقی انجام می دهد.

نتایج متمرکز و قطع اتصال فعلی زنجیره ای در محصولاتی (و انتقال آنها) ایجاد می شود که از طریق مواد غیر اخلاقی و اتلاف سوخت خودرو بر طبیعت و جوامع تأثیر منفی می گذارد.

با این حال بلاکچین می تواند بینشی را در مورد منشا محصولاتشان به مصرف کنندگان ارائه دهد و به آنها اجازه می دهد تأیید کنند که آیا چیزی برای محیط زیست مضر است یا واقعا خیرخواهانه است.

بنیانگذار شرکت ، جسی بیکر ، در ابتدا این شرکت را به عنوان یک پروژه جانبی در سال 2013 راه اندازی کرد ، اما اکنون تقریباً 250 مشتری دارد. او می گوید ضروری است كه شركتها و مصرف كنندگان بیشتر در مورد محل تولید محصولات خود بدانند:

“زنجیره های تأمین غیر شفاف خطر بزرگی برای شرکت ها به وجود می آورد. ممکن است در زنجیره های تأمین آنها برده داری وجود داشته باشد ، آسیب های زیادی به محیط زیست وارد شود ، اما اینکه این اطلاعات یک یا دو طبقه از عملیات اصلی شما حذف شده است ، به این معنی نیست که کاملاً در کسب و کار شما یکپارچه نیست. ”

زنجیره های تأمین می توانند پیچیده باشند ، اما Provenance قصد دارد سهولت در “مشاغل تولید کننده و فروش محصولات برای اطلاعات در مورد افراد ، مکان ها و مواد ایجاد کننده این محصولات” را آسان کند.

EverLedger

غذا ، داده ها و بسته ها تنها مواردی نیستند که می توانند از زنجیره تأمین شفاف تری بهره مند شوند: الماس ها نیز مکرراً فریب می خورند.

EverLedger یک برنامه بلاکچین ایجاد کرده است که دارایی ها را در طول زندگی آنها ردیابی می کند. آنها یادداشت هایی از تاریخ ، تعریف ویژگی ها و مالکیت را ایجاد می کنند تا از طریق بلاکچین رکوردی تغییرناپذیر ایجاد کنند.

به دلیل ارزش بالای الماس ، این شرکت گزارش می دهد که سالانه 45 میلیارد دلار به دلیل کلاهبرداری در بیمه از دست می رود و 65 درصد ادعاهای دروغین بدون شناسایی می گذرد. الماس نیز معمولاً کالای قاچاق و سرقت می شود. بلاکچین EverLedger می تواند یک دارایی را به اصل خود ردیابی کند تا در اثبات مالکیت در مورد سرقت به اثبات برسد و اصالت را تأیید کند.

نتیجه

هنگامی که ما می توانیم شواهد انکار ناپذیری از مبدا ارائه دهیم و هر زمان که محصولات مالکیت را تغییر می دهند ، می توان یک اقتصاد مطمئن و قابل اعتماد ایجاد کرد. از تولید تا حمل و نقل تا تحویل ، فناوری blockchain آماده است تا آینده مدیریت زنجیره تأمین را برای همیشه تغییر دهد – و چندین پروژه مشتاق به انجام این کار وجود دارد.