Apa itu Ethereum?

Ethereum adalah platform berasaskan blockchain sumber terbuka yang pada dasarnya membolehkan beratus-ratus cryptocurrency dan projek terdesentralisasi dibina dan digunakan tanpa perlu membina blockchain mereka sendiri.

Dengan cap pasaran kedua terbesar di dunia cryptocurrency, Ethereum telah menarik banyak perhatian dari para pelabur dan peminat crypto..

Ethereum tidak hanya memperlihatkan perubahan yang signifikan terhadap status quo, tetapi juga memungkinkan untuk pengembangan dan penggunaan aplikasi baru yang cepat yang memberikan solusi khusus untuk berbagai industri.

Walaupun utiliti Ethereum jelas bagi pengaturcara dan dunia teknologi pada umumnya, banyak orang yang kurang mahir teknologi sukar memahaminya. Kami telah merancang panduan ini untuk menarik minat ramai dan mendedahkan siapa sahaja dari pemula dan perantara kripto yang lengkap dengan cryptocurrency yang berpotensi mengubah dunia ini.

Ethereum vs Bitcoin

Sekiranya anda berminat dengan Ethereum, kemungkinan anda mempunyai pengetahuan asas mengenai Bitcoin.

Semua cryptocurrency pasti dibandingkan dengan Bitcoin, dan terus terang menjadikannya lebih mudah.

Bitcoin dilancarkan pada tahun 2009 sebagai cryptocurrency pertama di dunia, dengan satu tujuan untuk mewujudkan mata wang universal yang terdesentralisasi. Mata wang ini tidak memerlukan institusi kewangan perantara, tetapi tetap memastikan transaksi yang selamat dan sah. Ini dimungkinkan oleh teknologi revolusioner yang disebut “blockchain.”

Blockchain adalah lejar digital, terus merekod dan mengesahkan rekod. Ia digunakan untuk mengesan dan mengesahkan transaksi Bitcoin. Oleh kerana rangkaian global node berkomunikasi mengekalkan blockchain, itu hampir tidak boleh rosak. Oleh kerana blok baru ditambahkan ke rangkaian, blok tersebut terus disahkan.

Sama seperti Bitcoin, Ethereum adalah rangkaian blockchain awam yang diedarkan. Walaupun kedua Ethereum dan Bitcoin adalah cryptocurrency yang boleh diperdagangkan di kalangan pengguna, terdapat banyak perbezaan yang besar antara keduanya.

Bitcoin, misalnya, menggunakan blockchain untuk mengesan pemilikan mata wang digital, menjadikannya sistem tunai elektronik peer to peer yang sangat berkesan. Ethereum, sebaliknya, memberi tumpuan kepada menjalankan kod pengaturcaraan aplikasi. Pembangun aplikasi banyak menggunakannya untuk membayar perkhidmatan dan yuran transaksi di rangkaian Ethereum.

Bitcoin dan Ethereum “terdesentralisasi,” yang bermaksud mereka tidak mempunyai kawalan pusat atau pihak berkuasa penerbitan. Setiap pelombong menjalankan setiap rangkaian dengan mengesahkan transaksi untuk mendapatkan bitcoin (untuk Bitcoin) atau eter (untuk Ethereum).

Sekiranya anda masih menghadapi masalah untuk membuat perbezaan, kata-kata dari Dr. Gavin Wood—Satu daripada Pengasas bersama Ethereum — mungkin dapat membantu:

Dr. Gavin Woode, Pengasas Bersama Ethereum“Bitcoin adalah mata wang pertama dan paling utama; ini adalah salah satu aplikasi blockchain tertentu. Walau bagaimanapun, ia jauh dari satu-satunya aplikasi. Untuk mengambil contoh masa lalu dari situasi yang serupa, e-mel adalah salah satu penggunaan internet tertentu, dan pastinya membantu mempopularkannya, tetapi ada banyak yang lain. “

Dr. Gavin Wood, Pengasas Bersama Ethereum

Ethereum hanyalah aplikasi teknologi blockchain untuk tujuan yang sama sekali berbeza.

Apa itu Ethereum?

Ringkasnya, Ethereum adalah platform desentralisasi berasaskan blockchain di mana aplikasi terdesentralisasi (Dapps) dapat dibina.

  • Ingat, blockchain isa database tanpa pelayan pusat yang mengawasi setiap transaksi dan pertukaran. Sebilangan besar cryptocurrency dan projek terdesentralisasi dijalankan pada beberapa aplikasi blockchain.
  • Kami akan beralih ke aplikasi terdesentralisasi – disebut sebagai dapps – dengan lebih terperinci kemudian, tetapi ketahuilah bahawa mereka adalah aplikasi yang melayani tujuan tertentu kepada pengguna. Kencangkan tali pinggang keledar anda, beberapa dapp ini sangat mengagumkan.

Daya tarikan Ethereum adalah bahawa ia dibina dengan cara yang membolehkan pembangun membuat kontrak pintar. Kontrak pintar adalah skrip yang secara automatik melaksanakan tugas apabila syarat tertentu dipenuhi. Sebagai contoh, kontrak pintar secara teknikal boleh mengatakan, “bayar Jane $ 10 jika dia menyerahkan artikel 1000 kata pada kambing pada 15 September 2018,” dan ia akan membayar Jane setelah syaratnya dipenuhi.

Kontrak pintar ini dilaksanakan oleh Mesin Maya Ethereum (EVM) Turing yang dikendalikan oleh rangkaian nod awam antarabangsa.

Cryptocurrency rangkaian Ethereum dipanggil eter. Ether melayani dua fungsi yang berbeza:

  1. Mengimbangi nod penuh perlombongan yang menggerakkan rangkaiannya. Ini menjadikan segala urusan berjalan lancar di peringkat pentadbiran.
  2. Bayar orang dalam keadaan kontrak pintar. Inilah yang mendorong pengguna untuk bekerja di platform Ethereum.

Sekiranya anda masih agak keliru, jangan risau. Teknologi yang mendasari adalah rumit walaupun pada tahap permukaan.

Pada akhir panduan ini, anda akan mempunyai pemahaman yang lebih baik mengenai Ethereum daripada 99.999% orang di luar sana… dan itu adalah permulaan yang cukup baik!

Kami akan membahas perkara-perkara seperti bagaimana fungsi Ethereum, sejarah Ethereum, dan beberapa dapp menarik yang berjalan di platform Ethereum.

Selamat datang ke Wild Ride: Ethereum

Pada 2011, seorang budak lelaki Rusia-Kanada berusia 17 tahun bernama Vitalik Buterin mengetahui mengenai Bitcoin daripada bapanya. Buterin menjadi pengasas bersama Bitcoin Magazine dan penulis terkemuka untuk penerbitan. Buterin kini berkhidmat di Dewan Editor lejar. Sebagai jurnal ilmiah yang dikaji oleh rakan sebaya, Ledger menerbitkan artikel penyelidikan asli mengenai teknologi cryptocurrency dan blockchain. Penerbitan ini menunjukkan minat terhadap topik yang berkaitan dengan blockchain dengan matematik, sains komputer, kejuruteraan, undang-undang, dan ekonomi.

Pada tahun 2013, setelah mengunjungi pembangun di seluruh dunia yang berminat untuk memprogram, Buterin menerbitkan kertas putih yang mengusulkan Ethereum.

Pada tahun 2014, Buterin berhenti dari University of Waterloo setelah mendapat Thiel Fellowship $ 100,000 untuk bekerja di Ethereum sepenuh masa.

Pada tahun 2015, sistem Ethereum disiarkan.

Pada tahun 2017, Ethereum mencapai kadar capaian $ 36 bilion dolar.

Sama ada anda melihat ini dari sudut pelaburan, perspektif teknologi, atau menyaksikan sejarah; Ethereum sangat mengasyikkan.

Matlamat Buterin adalah membawa desentralisasi yang sama dari Bitcoin ke lebih daripada sekadar mata wang. Ini dapat dicapai dengan membina bahasa pengaturcaraan Turing yang lengkap ke dalam blockchain Ethereum.

The Kertas putih Ethereum menerangkan secara terperinci untuk beberapa kes penggunaan yang berpotensi, yang semuanya dapat dibina melalui aplikasi terdesentralisasi di rangkaian Ethereum. Senarai terus dan berterusan:

  • Sistem Token
  • Derivatif Kewangan
  • Sistem Identiti dan Reputasi
  • Penyimpanan Fail
  • Perbankan
  • Organisasi Autonomi Berpusat
  • Insurans
  • Suapan Data
  • Pengkomputeran Awan
  • Pasaran Ramalan

Dengan membina aplikasi ini di rangkaian Ethereum, dapps ini dapat menggunakan blockchain Ethereum dan bukannya membuat sendiri.

Pasukan Pengasas Ethereum

Pasukan pengasas Ethereum inti pada tahun 2014 terdiri daripada Vitalik Buterin, Mihai Alisie, Anthony Di Iorio, dan Charles Hoskinson, selain menarik perhatian Joseph Lubin untuk bergabung dengan pasukan. Lubin terus mencari ConsenSys “studio produksi teroka” yang berpusat di Brooklyn yang kini mempunyai 1,000 pekerja.

Dikabarkan sebagai salah satu pembeli teratas di Ethereum crowdsale, Lubin, yang telah membiayai ConsenSys dengan simpanan Bitcoin, mengatakan bahawa dia mula menjual beberapa Ether tahun lalu untuk membiayai pembangunan syarikat itu

Mesin Maya Ethereum

Aplikasi blockchain awal seperti Bitcoin hanya membenarkan pengguna satu set operasi yang telah ditentukan. Sebagai contoh, Bitcoin dicipta secara eksklusif untuk beroperasi sebagai cryptocurrency.

Tidak seperti projek blockchain awal ini, Ethereum membolehkan pengguna membuat operasi mereka sendiri. The Mesin Maya Ethereum (EVM) menjadikan ini mungkin. Sebagai persekitaran waktu operasi Ethereum, EVM dijalankan kontrak pintar. Oleh kerana setiap node Ethereum menjalankan EVM, aplikasi yang dibangun di atasnya memperoleh keuntungan daripada terdesentralisasi tanpa perlu membina blockchain mereka sendiri.

Kontrak Pintar

Kontrak pintar adalah rentetan kod komputer yang mampu dilaksanakan secara automatik apabila syarat-syarat tertentu yang telah ditentukan dipenuhi.

Bukannya memerlukan satu pihak berkuasa pusat untuk mengatakan “yay” atau “nay”, kontrak ini dikendalikan sendiri. Ini bukan sahaja menjadikan keseluruhan proses lebih berkesan, tetapi juga menjadikannya lebih adil dan objektif.

Contohnya, kes penggunaan kontrak pintar yang mudah ialah:

  • Jim mahu mempertaruhkan Sarah 100 Ether (ETH) bahawa harga ETH akan melebihi $ 1000 pada 30 Ogos 2018.
  • Mereka bersetuju dengan suapan data yang akan digunakan untuk menentukan harga ETH.
  • Mereka masing-masing memberikan 100 ETH untuk kontrak pintar, dengan pemenangnya mengambil 200 ETH penuh.
  • Pada 30 Ogos 2018, suapan data ditanyakan dan kontrak segera dilaksanakan menghantar wang kepada pemenang.

Dengan menggunakan kontrak pintar, tidak perlu Jim dan Sarah saling mempercayai. Mereka hanya perlu mempercayai suapan data.

Perlu diingat bahawa ini hanyalah contoh yang sangat mudah. Banyak kontrak pintar sangat kompleks dan dapat membuat keajaiban.

The takeaway: Kontrak pintar dapat mengotomatisasi pelbagai tugas, tanpa memerlukan perantara. Semua keperluan kontrak pintar adalah peraturan sewenang-wenang yang tertulis di dalamnya.

Cabaran dan Inisiatif Ethereum

Mengendalikan urus niaga kewangan sahaja menimbulkan masalah yang sangat rumit dari segi kebolehpercayaan dan keselamatan. Dan kerana rangkaian Ethereum terdiri daripada blockchain tujuan umum yang mengendalikan aset selain wang, cabaran yang lebih kompleks timbul di luar urus niaga kewangan semata-mata. Melangkah ke masa depan, Ethereum menghadapi masalah skalabilitas, penggunaan tenaga, keselamatan, privasi, dan desentralisasi.

Di Luar Wang

Sebagai blockchain tujuan umum, Ethereum memerlukan mekanisme untuk mewakili aset selain wang. Piawaian ERC-721 telah dibuat untuk mengurus barang bernilai yang unik. Singkatan ERC bermaksud Ethereum Request for Comment dan menyediakan proses formal untuk Ethereum Foundation untuk meningkatkan produknya. Piawaian ERC-721 pada asalnya mendorong pengembangan koleksi CryptoKitties yang sangat berjaya, tetapi ia memungkinkan untuk mewakili sebarang aset digital.

Casper Gadget Finality Mesra

Mana-mana blockchain bergantung pada protokol konsensus yang boleh dipercayai, adil, selamat, dan boleh dipercayai untuk meletakkan transaksi ke dalam sistem. Seperti Bitcoin, Ethereum menggunakan pendekatan Proof of Work (PoW), tetapi blockchain Ethereum merancang untuk menerapkan algoritma Proof of Stake (PoS).

Casper Ethereum

Alat akhir Casper menerapkan PoS sebagai modul bebas. Sebagai modul bebas, Casper hidup di atas sistem PoW semasa, menjadikan rangkaian Ethereum sebagai sistem hibrid PoW dan PoS. Juga sebagai modul bebas, ini membolehkan bahagian PoW rangkaian dikeluarkan pada kemudian hari.

Protokol Casper PoS menggunakan insentif teori permainan untuk mengekalkan integriti sistem. Ia juga memberikan faedah keselamatan yang lebih besar dan mengurangkan penggunaan tenaga besar yang diperlukan oleh penambangan PoW.

Meningkatkan ketinggian

Penskalaan memberi cabaran besar untuk Ethereum, seperti halnya untuk blockchain lain. Penskalaan menentukan kemampuan sistem untuk menangani beban kerja yang besar dan bertambah tanpa menunjukkan tekanan atau tekanan pada sistem. Anggaplah ini sebagai kekuatan dan kecekapan sistem untuk menyelesaikan tugas dan juga sebagai cabaran pengalaman pengguna. Sekiranya pengguna menunggu tindak balas terlalu lama setelah mengklik butang, hasil kekecewaan, dan pengguna menyerah pada sistem.

Web juga menghadapi masalah ini pada masa-masa awal. Pada aplikasi web pertama, setiap tindakan yang dilakukan pengguna di laman web mengakibatkan seluruh halaman harus dimuat ulang dari pelayan dan dirender kembali pada penyemak imbas klien. Web 2.0 hadir, memperkenalkan kemampuan untuk menyegarkan hanya bahagian halaman yang relevan, dan antara muka pengguna yang responsif menjadi norma di internet.

Vitalik Buterin pada Penimbangan

Vitalik Buterin mengenal pasti penskalaan sebagai perhatian utama yang perlu ditangani dalam teknologi blockchain. Dia membuat komen berikut pada bulan September 2017 dalam temu bual dengan Naval Ravikant di persidangan Disrupt SF 2017.

“Bitcoin kini memproses sedikit daripada tiga transaksi sesaat; dan jika mendekati empat, ia sudah mencapai tahap maksimum. Ethereum sejak beberapa hari kebelakangan ini, ia menghasilkan lima saat. Dan jika berada di atas enam, maka ia juga berada pada kemampuan maksimum. Sebaliknya, Uber rata-rata – 12 menunggang sesaat, PayPal – beberapa ratus, Visa – beberapa ribu, bursa saham utama – puluhan ribu. Dan jika anda ingin pergi ke IoT, maka anda bercakap beratus ribu … “

Darah Plasma Baru Membawa Kehidupan Segar Ke Rangkaian

Apa yang dibawa oleh Lightning Network ke Bitcoin, Plasma membawa ke Ethereum. Joseph Poon (pencipta protokol Lightning Network) dan Vitalik Buterin bersama-sama merancang dan arkitek Plasma.

Usaha seperti Lightning dan Plasma mengurangkan tekanan pada rangkaian dengan membawa kerja di luar talian ke rantai sampingan. Pengguna melakukan banyak transaksi dari masa ke masa di saluran di rantai sisi tanpa menggunakan blockchain utama pada ketika ini. Setelah sejumlah transaksi selesai, keadaan akhir transaksi ini beralih ke blockchain utama sebagai satu transaksi dengan satu bayaran. Banyak interaksi untuk diproses sehingga mengurangkan kepada satu tindakan pada blockchain, seterusnya mengurangkan tekanan pada sumber daya dan meningkatkan skalabilitas.

Berenang Dengan Pelindung

Ilmu komputer berkembang dengan seni meletakkan sesuatu di suatu tempat, kemudian mengambilnya apabila anda menginginkannya. Menyimpan hanya yang anda perlukan dengan cara yang menjadikan pengambilan mudah dan elegan, dan hanya mengambil apa yang anda perlukan, dan melakukan semuanya secepat mungkin menentukan kecekapan. Sharding menyajikan teknik untuk menyimpan data dengan cara yang cekap untuk meningkatkan pengambilan. Dan kecekapan menentukan skalabiliti.

Sharding pada dasarnya menentukan cara memecah data menjadi beberapa bahagian dan menyimpannya secara berasingan. Oleh itu, anda hanya perlu menangani sekeping kecil yang mengandungi data yang anda minati dan tidak menyebarkan setiap data yang terdapat di seluruh sistem. Teknologi pangkalan data telah lama menggunakan sharding untuk meningkatkan skalabilitas, dan sekarang Ethereum Foundation meneliti bagaimana sharding dapat meningkatkan teknologi blockchain.

Raiden of the Lost Ark

Begitu juga, Raiden juga menyajikan kemampuan rantai sisi yang serupa dengan Lighting dan Plasma. Raiden bukanlah projek Yayasan Ethereum tetapi produk syarikat bebas.

Aplikasi Desentralisasi (Dapps)

Sebilangan besar daripada kita mempunyai pemahaman yang cukup baik tentang apa itu aplikasi (aplikasi). Aplikasi secara formal didefinisikan sebagai program atau perisian yang dirancang dan ditulis untuk memenuhi tujuan tertentu pengguna. Kami menggunakan aplikasi setiap hari: Aplikasi membolehkan kami memeriksa baki bank kami, menatal umpan gambar secara langsung, atau melancarkan Flappy Bird menjadi terlupa..

Sekarang ambil definisi ini dan ~ * ~ desentralisasi ~ * ~ itu. Dapps berfungsi sama, tetapi berjalan di seluruh rangkaian nod dan bukannya sumber pusat. Kenyataan bahawa mereka terdesentralisasi memberikan dapps kelebihan yang sangat besar berbanding aplikasi tradisional.

Anda tahu bila Instagram tergendala kerana pelayan tidak berfungsi? Ini tidak berlaku dengan dapps. Bagaimana bila Zomato digodam dan mendedahkan maklumat 17 juta orang? Ini juga tidak berlaku.

Lebih-lebih lagi, Dapps adalah:

  • Sumber terbuka – Dapps membolehkan pengguna melihat kod aplikasi di frontend dan backend. Tidak masuk akal “membenarkan kami menggunakan lokasi anda” omong kosong kecuali dinyatakan sebaliknya.
  • Berautonomi – Dapps bertindak secara automatik dengan peraturan yang dikodkan ke dalamnya. Tidak ada ruang untuk rasuah luar.
  • Selamat – Data dan protokol disimpan di blockchain secara kriptografi. Tiada peretasan.
  • Masa Penggunaan 100% – Blockchain sentiasa berjalan, yang bermaksud sifar downtime untuk dapps. Tiada kemalangan.
  • Lebih Mudah Dilaksanakan – Pembangun yang ingin memanfaatkan teknologi blockchain tidak perlu membuat blockchain baru. Kerangka ada di sana, menjimatkan pencipta dapp banyak waktu dan usaha yang dihabiskan untuk membuat kerangka kerja yang berpotensi rendah. Untuk menjalankan rangkaian desentralisasi ini, dapps hanya membayar yuran transaksi.

Dalam banyak kes, pengguna front-end bahkan tidak dapat membezakan dapp dari aplikasi biasa. Dapp biasanya menggunakan aplikasi web HTML / JavaScript untuk berkomunikasi dengan blockchain, tampak sama bagi pengguna seperti banyak aplikasi yang sudah Anda gunakan hari ini.

Adakah Aplikasi Pembunuh Sebenar Akan Berdiri

Walaupun Bitcoin menyediakan rangkaian untuk transaksi kewangan, Ethereum berhasrat untuk menyediakan platform untuk pengembangan aplikasi yang terdesentralisasi. Pada akhirnya, platform pengaturcaraan memerlukan aplikasi baik yang dibina di atasnya untuk dipandang serius. CryptoKitties mendapat populariti untuk sementara waktu, tetapi kami terus menunggu dan melihat sejauh mana Ethereum berfungsi sebagai asas untuk pengembangan aplikasi.

Quartz bertanya kepada Vitalik Buterin “Apa aplikasi terdesentralisasi yang menurut anda menarik? pada 14 September 2017. Dia menjawab seperti berikut:

“Ada beberapa kategori yang sudah berkembang. Sebilangannya adalah pelbagai aplikasi kewangan, kontrak kewangan, derivatif, seperti Maker. Permainan adalah satu sama lain. Di ruang bukan kewangan, pengesahan identiti menjadi lebih besar. Dengan pasaran ramalan, Augur dan Gnosis akan cukup berjaya. Juga di ruang kewangan yang tidak cukup terdapat perkara menarik yang disebut Akasha. Ini adalah forum berasaskan Ethereum yang menggunakan mekanisme cryptocurrency berasaskan eter untuk menguruskan perkara-perkara seperti suara positif dan undi dan pencegahan spam. “

Kes Penggunaan Ethereum Dapps

Kencangkan tali pinggang keledar dan siapkan jari-jari Twitter anda, inilah masanya untuk bahagian paling menarik dalam panduan ini.

Persimpangan Ethereum dengan dunia nyata ditutup dengan inovasi dan gangguan. Sudah ada sejumlah besar projek, baik secara langsung maupun dalam pembangunan, yang dibina di rangkaian Ethereum. Berikut adalah beberapa dapps yang paling berjaya dan menjanjikan.

apa itu golem gnt

Golem: Projek Golem bertujuan menjadikan komputer super global mudah diakses oleh sesiapa sahaja. Ini pada dasarnya merupakan ekonomi perkongsian terdesentralisasi pertama dari kekuatan pengkomputeran. Sebagai pasaran global, pengguna dapat menghasilkan uang dengan “menyewa” kekuatan komputer mereka yang tidak berfungsi, atau menghabiskan wang untuk mendapatkan akses ke komputer super. Tunggu, adakah anda pernah menggunakan komputer super? Komputer super berharga antara satu juta dolar dan sebahagian kecil dari satu bilion dolar. Superkomputer Tianhe-2 moden mempunyai kekuatan kira-kira 18,400 Playstation 4s. Matlamat Golem adalah untuk menjadikan kuasa seperti ini mudah diakses di mana sahaja di dunia dengan kos yang sangat kecil.

Lihat Panduan Pemula Golem kami.

apa itu augur

Augur: Matlamat Augur adalah untuk menggunakan rangkaian yang terdesentralisasi untuk membuat alat ramalan yang kuat menggunakan pasar ramalan. Augur akan memberi penghargaan kepada pengguna kerana dapat meramalkan peristiwa masa depan dengan betul. Walaupun pada tingkat permukaan mungkin seperti platform pertaruhan terdesentralisasi (yang masih bernilai banyak), Augur berpotensi memberikan data ramalan yang kuat untuk hampir semua industri. Pasaran ramalan lebih tepat pada peramalan daripada pakar individu, tinjauan pendapat tradisional, dan tinjauan.

Lihat Panduan Pemula Augur kami.

apa itu sivik

Sivik: Civic bertujuan untuk melindungi identiti pengguna dan menyediakan akses berdasarkan permintaan, selamat, murah, berdasarkan permintaan ke pengesahan identiti. Ini bukan sahaja dapat mencegah dan memberi pengguna bantuan untuk penipuan identiti, tetapi juga akan menghilangkan keperluan untuk pemeriksaan maklumat peribadi dan pemeriksaan latar belakang yang berterusan. Fikirkan berapa kali anda meninggalkan nombor keselamatan sosial anda dengan pembantu seseorang dan anda dapat melihat faedah Civic.

Lihat Panduan Pemula Civic kami.

omisego (OMG)

OmiseGO: Visi OmiseGO adalah untuk menyelesaikan masalah dan ketidakcekapan institusi kewangan, pemproses, dan gerbang dengan memungkinkan pertukaran yang terdesentralisasi pada blockchain awam dengan kos yang rendah dan jumlah yang tinggi. Ini bermakna sesiapa sahaja akan dapat melakukan transaksi kewangan seperti pembayaran, deposit gaji, perdagangan B2B, kewangan rantaian bekalan, pengurusan aset, dan program kesetiaan tanpa perlu bergantung pada satu pelayan … dan tanpa bayaran yang terlalu tinggi! Sistem ini dibina dengan cara yang membolehkan mata wang terbaik (sama ada fiat atau terdesentralisasi) untuk menang.

Lihat Panduan Pemula OmiseGO kami.

apa itu storj

Storj: Tujuan Storj adalah untuk memungkinkan pengguna menyewakan ruang cakera keras yang berlebihan sebagai pertukaran untuk STORJ crypto. Oleh itu, pengguna juga boleh menggunakan Storj untuk menyewa ruang cakera keras tambahan.

Ini hanya segelintir dapp yang berlainan di platform Ethereum. Yang benar-benar menonjol dengan dapps adalah bagaimana pengasas mereka dapat “mengumpulkan” modal sebenar dengan menjual token. Walaupun aplikasi tradisional harus mencari pelaburan luar atau IPO, dapp hanya dapat “ICO” dan mengumpulkan modal yang mereka perlukan untuk membina syarikat mereka. Walaupun ini menghilangkan geseran dari proses pembiayaan, sayangnya juga memungkinkan banyak sub-par dapps ke ICO dan memanfaatkan spekulator bersemangat.

Lihat Panduan Pemula Storj kami.

Untuk lebih banyak dapps, lihat Negeri Dapps.

Ethereum vs Bitcoin: Bersambung

Setelah anda memahami tentang Ethereum dan bagaimana fungsinya, adalah berguna untuk meninjau kembali perbandingannya dengan Bitcoin pada tahap teknikal.

Walaupun kedua-dua cryptocurrency mempunyai tujuan yang berbeza, Ethereum memberikan sejumlah faedah berbanding Bitcoin:

  1. Masa Blok yang lebih pendek – Di Ethereum, blok ditambang kira-kira setiap 15 saat berbanding dengan kadar 10 minit Bitcoin. Masa yang lebih singkat ini membolehkan blockchain mula mengesahkan data transaksi dengan lebih cepat, walaupun ini juga bermaksud lebih banyak blok yatim.
  2. Struktur Bayaran Lebih Canggih – Bayaran transaksi Ethereum berdasarkan keperluan penyimpanan dan penggunaan rangkaian. Urus niaga Bitcoin dibatasi oleh ukuran blok dan bersaing antara satu sama lain.
  3. Perlombongan Lebih Canggih – Perlombongan Bitcoin pada masa ini memerlukan ASIC (Litar Bersepadu Khusus Aplikasi), yang memerlukan pelaburan modal dalam jumlah yang besar. Algoritma perlombongan Ethereum dirancang dengan mempertimbangkan ketahanan ASIC, sehingga meratakan lapangan permainan dan membantu dalam desentralisasi perlombongan.

Ethereum boleh dikatakan berfungsi lebih baik daripada Bitcoin sebagai mata wang. Dengan Ethereum, anda boleh menghantar transaksi dengan lebih pantas, membayar yuran transaksi yang lebih rendah, dan tambang pada kadar yang lebih menguntungkan (walaupun ia masih mengalami penurunan untuk pelombong).

Baca: Adakah Perlombongan Ethereum Menguntungkan?

Walau bagaimanapun, Bitcoin memang mempunyai harga yang lebih stabil – dan oleh itu berfungsi sebagai pilihan penyimpanan nilai yang lebih baik – dari perspektif perdagangan dan penyimpanan nilai. Ethereum jauh lebih muda tetapi telah meliputi sejumlah besar tanah dalam beberapa tahun kebelakangan. Walaupun Ethereum jelas menunjukkan janji sebagai mata wang, potensi sebenarnya terletak pada ciri yang tidak ada dalam kod Bitcoin.

DAO: Masalah di Syurga

DAO yang paling terkenal hanya dikenali sebagai DAO. Nama yang hampir sama menyebabkan banyak kekeliruan bagi orang dan memberikan reputasi buruk kepada DAO.

DAO adalah organisasi autonomi terdesentralisasi yang berfungsi terutamanya sebagai dana modal teroka yang diarahkan oleh pelaburnya sendiri. Ia tidak mempunyai struktur pengurusan atau lembaga pengarah konvensional, tidak terikat dengan pemerintah tertentu, dan sebaliknya menggunakan kod sumber terbuka. DAO ditubuhkan untuk memberi dana kepada para penguasa kekuatan untuk memilih yang mana dapps layak mendapat pelaburan melalui token DAO.

Dapps mempunyai proses kelulusan:

  1. Dapatkan senarai putih oleh tokoh terkenal di komuniti Ethereum
  2. Diundi oleh mereka yang memegang token DAO
  3. Dapatkan persetujuan sebanyak 20% dalam undian untuk menerima bahagian dana DAO yang mereka perlukan untuk memulakan.

DAO paling terkenal dengan kempen crowdfunding terbesar dalam sejarah, mengumpulkan lebih dari $ 150 juta ether dari lebih daripada 11,000 pelabur. DAO juga terkenal kerana digodam dengan harga $ 50 juta. Peretasan ini pasti menyebabkan perpecahan dalam komuniti Ethereum, mewujudkan apa yang sekarang kita kenal sebagai Ethereum (ETH) dan Ethereum Classic (ETC).

Ethereum Classic

Peretasan itu berlaku kerana “Split Function” The DAO. Pemodal yang ingin keluar dari DAO dapat menggunakan “Split Function,” yang akan memberi mereka kembali ether yang mereka laburkan. Satu-satunya ketentuan adalah bahawa dana yang ada harus menyimpan eter mereka selama 28 hari sebelum mereka dapat menariknya.

Pada 17 Jun 2016, orang atau sekumpulan orang yang tidak dikenali mengambil kesempatan dalam keselamatan Split Function dengan fungsi rekursif yang sederhana. Peretasan yang sangat mengecewakan ini membolehkan penggodam mengulangi permintaan mereka untuk menarik token DAO yang sama beberapa kali sebelum sistem mendaftarkannya sebagai $ 50 juta.

Berita mengenai peretasan ini menimbulkan kekacauan dalam komuniti Ethereum. Walaupun peretasan ini tidak ada kaitan dengan platform Ethereum dan segala-galanya dengan platform DAO, banyak anggota komuniti Ethereum dilaburkan di The DAO. Komuniti secara keseluruhan mempunyai 28 hari untuk mencari jalan keluar, yang akhirnya menjadi “garpu” – menghentikan blockchain semasa sepenuhnya dan membuat sesuatu yang baru dari awal.

hack dao

Ethereum (ETH) baru adalah hasil garpu, dan pada dasarnya adalah blockchain sebelum penggodaman. Ethereum lama (Ethereum Classic – ETC) masih menjalankan blockchain asal dengan peretasan disertakan.

Sebilangan besar komuniti Ethereum termasuk pengasas Ethereum berputar bersama dengan ETH, dengan minoriti kecil tetap setia pada blockchain asal.

Kemas kini Masa Depan ke Ethereum: Jalan Panjang Masa Depan

Perisian tidak akan berhenti berubah sehingga orang berhenti menggunakannya. Yayasan Ethereum mengikuti a peta jalan pengubahsuaian dan penambahbaikan sistem pada masa hadapan. Tidak ada sistem yang berjalan cukup cepat, jadi penskalaan terus berkembang. Privasi tetap penting, dan penyelidikan mengenai bukti pengetahuan sifar berterusan. Sistem desentralisasi memerlukan perhatian berterusan terhadap keselamatan. Banyak aspek masa depan masih belum diketahui. Beberapa aplikasi baru dan popular yang belum ada di pasaran mungkin memerlukan kemampuan baru dari sistem. Ketika dunia berubah, Ethereum terus berkembang.

Masa depan untuk Ethereum cerah, tetapi bukan tanpa kemungkinan ketidakpastiannya.

Satu peristiwa penting di cakrawala adalah garpu keras Metropolis yang akan berlaku pada akhir September. Garpu keras ini menunjukkan beberapa peningkatan besar untuk platform termasuk:

  1. Peningkatan anonimiti dengan bukti pengetahuan sifar baru, atau “zk-SNARKs.” Ini bermaksud pengguna akan dapat melakukan transaksi pada tahap tanpa nama yang lebih selamat daripada sebelumnya.
  2. Kontrak dan pengaturcaraan pintar akan lebih senang digunakan. Gas juga akan disesuaikan untuk penetapan bil.
  3. Penyamaran akan meningkatkan keselamatan di rangkaian. Pengguna akan dapat menentukan alamat di mana mereka mempunyai kunci peribadi, dan ini akan melindungi mereka dari peretasan komputer kuantum.
  4. “Bom kesukaran” akan dimasukkan dalam peningkatan, yang bermaksud perlombongan akan menjadi lebih sukar. Ini adalah langkah penting kerana peralihan Ethereum dari proof-of-work (PoW) ke proof-of-sake (PoS).

Kami tidak tahu bagaimana garpu keras ini akan mempengaruhi harga Ethereum kerana pasaran dapat menyesuaikan diri dengan pelbagai cara. Sekiranya peningkatan menarik lebih banyak pengguna, harganya boleh naik. Namun, sekiranya perlombongan menjadi lebih sukar dan perlahan, harganya boleh turun.

Peningkatan seterusnya selepas Metropolis disebut sebagai Serenity, yang seharusnya meningkatkan kestabilan dan menggalakkan lebih banyak pelaburan.

Pemikiran Akhir

Walaupun terdapat banyak minat spekulatif di Ethereum, penting untuk diperhatikan bahawa komuniti Ethereum dan dapp sangat fokus untuk membina masa depan yang nyata.

Ethereum adalah aplikasi blockchain yang fenomenal dan telah memungkinkan beratus-ratus projek wujud.

“Blockchain menyelesaikan masalah manipulasi. Ketika saya membicarakannya di Barat, orang mengatakan bahawa mereka mempercayai Google, Facebook, atau bank mereka. Tetapi seluruh dunia tidak terlalu mempercayai organisasi dan syarikat – maksud saya Afrika, India, Eropah Timur, atau Rusia. Ini bukan mengenai tempat di mana orang benar-benar kaya. Peluang Blockchain adalah yang tertinggi di negara-negara yang belum mencapai tahap itu. “

Vitalik Buterin, Pengasas Ethereum

Matlamat utama pengasas Ethereum bukanlah untuk membuat cryptocurrency yang menjadikan spekulator banyak wang; untuk mengubah dunia. Komuniti Ethereum menarik penyokong ideologi dengan cara yang sama seperti Bitcoin dan mata wang kripto lain, tetapi kes penggunaannya memberikan kehidupan yang jauh lebih tinggi daripada duit syiling lain.

Cara Membeli Ethereum

Kaedah termudah untuk membeli di Ethereum adalah dengan menggunakan pertukaran cryptocurrency. Kami telah mengumpulkan senarai pertukaran terbaik di mana anda boleh membeli Ethereum. Di halaman ini, anda boleh mendapatkan butiran utama pertukaran ini, serta pautan ke ulasan dan panduan pengguna masing-masing.

Sekiranya anda baru mengenal dunia cryptocurrency, Coinbase menawarkan salah satu kaedah termudah untuk membeli, menjual, dan menyimpan Ethereum.

Bagi mereka yang berminat dalam perdagangan biasa, pertukaran berikut mungkin lebih sesuai dengan keperluan anda:

  • Gemini
  • Kraken
  • GDAX
  • Bittrex
  • CEX.IO

Cara Membeli Ethereum

Laman Utama »Panduan» Apa itu Ethereum? | Panduan Pemula Terbaik

Catatan Editor: Artikel dikemas kini pada 7/9/2018. Terima kasih kepada Wilton Thornburg!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me