Panduan Pemula: Apa itu Bitcoin?

Apa itu Bitcoin

Dunia Bitcoin dipenuhi dengan kegembiraan dan rasa ingin tahu … dan peluang untuk potensi kenaikan melonjak. Setiap orang dari Joes seharian hingga pakar ternama bertaruh pada kejayaan Bitcoin.

Sudah 8 tahun sejak Bitcoin dilancarkan. Paling ketara, kami telah melihat tajuk utama orang yang secara kebetulan membeli bitcoin pada awalnya berubah menjadi jutawan kanak-kanak. Dengan potensi besar cryptocurrency baru, perhatian kita sering beralih kepada Bitcoin sebagai contoh penting mengenai apa yang akan datang.

Kami telah merancang panduan ini untuk mengajar anda mengenai Bitcoin agar anda mencapai kelajuan dan bersedia untuk bergabung dengan dunia kripto.

Apa itu Bitcoin?

Dikeluarkan sebagai perisian sumber terbuka pada tahun 2009, Bitcoin sering dikreditkan sebagai cryptocurrency pertama di dunia dan paling baik ditakrifkan sebagai mata wang digital yang hanya wujud secara elektronik.

Bitcoin terdesentralisasi, bermaksud ia tidak mempunyai pihak berkuasa penerbit pusat atau institusi politik yang mengawal jumlah bitcoin yang beredar. Tetapi platform Bitcoin jauh dari anarki.

Keseluruhan prosesnya cukup mudah dan teratur: Pemegang Bitcoin dapat memindahkan bitcoin melalui rangkaian peer-to-peer. Pemindahan ini dilacak pada “blockchain,” yang biasa disebut sebagai lejar gergasi. Buku besar ini merekodkan setiap transaksi bitcoin yang pernah dibuat. Setiap “blok” di blockchain terdiri dari struktur data berdasarkan Pokok Merkle yang disulitkan. Ini sangat berguna untuk mengesan penipuan atau fail yang rosak. Sekiranya satu fail dalam rantai rosak atau menipu, blockchain menghalangnya daripada merosakkan lejar yang lain.

Daripada bergantung kepada pemerintah untuk mencetak mata wang baru, Pengaturcaraan blockchain Bitcoin mengendalikan apabila bitcoin dibuat dan berapa banyak yang dihasilkan. Ia juga memantau di mana bitcoin berada dan memastikan urus niaga tepat.

Terdapat sekitar 17 juta bitcoin dalam edaran. Tidak ada agensi pengawalseliaan pusat atau pemerintah yang mengawal pembekalan bitcoin, yang bermaksud bekalan dikendalikan oleh reka bentuk. Jumlah bekalan yang pernah dibuat adalah berjumlah 21 juta bitcoin.

Cap ini menimbulkan hujah bahawa Bitcoin mungkin menghadapi masalah dalam skala. Walau bagaimanapun, kerana Bitcoin pada dasarnya dapat dibahagikan secara tak terbatas (bermaksud pengguna dapat memindahkan bitcoin sebanyak 0.00000001), ini tidak benar-benar menimbulkan masalah skala. Jumlah ajaib 21 juta adalah sewenang-wenangnya.

Dipercayai bahawa Bitcoin dirancang untuk menjadi mata wang deflasi untuk memerangi penggunaan inflasi oleh pemerintah sebagai percukaian tersembunyi untuk mengagihkan semula kekayaan yang diperoleh. Ramai orang memuji Bitcoin kerana memberi kuasa kepada rakyat dengan menjatuhkan kuasa percetakan mata wang ahli politik sementara.

Bagaimana Bitcoin Berfungsi?

Salah satu ciri Bitcoin yang paling menarik adalah proses pengesahannya yang kejam, yang sangat mengurangkan risiko penipuan. Oleh kerana Bitcoin terdesentralisasi, sukarelawan — disebut sebagai “pelombong” —memastikan dan mengemas kini blockchain secara berterusan. Setelah jumlah transaksi tertentu disahkan, blok lain ditambahkan ke blockchain dan perniagaan berterusan seperti biasa.

Apa itu “Perlombongan”?

Daripada pelayan pusat tunggal yang mengesahkan setiap transaksi, pada dasarnya setiap orang lain di rangkaian mengesahkan setiap transaksi.

Petunjuk “pelombong.”

Izinkan saya mempermudah prosesnya agar kita semua faham: Pelombong disajikan dengan masalah matematik yang rumit dan yang pertama untuk menyelesaikan masalah matematik menambah blok transaksi yang disahkan ke lejar. Pengiraan dibuat berdasarkan Bukti Kerja (POW), atau bukti bahawa jumlah tenaga minimum dibelanjakan untuk mendapatkan jawapan yang betul.

Tidak ada manusia sebenar yang membongkokkan komputer dengan sekeping kertas notebook dan kalkulator yang membuat kerja rumah pra-kalkulus; perkakasan digunakan untuk melakukan perlombongan Bitcoin. Sekiranya anda mencari rakan kongsi yang sesuai untuk projek Bitcoin anda, mulailah melombong Bitcoin dengan D-TengahPerkhidmatan Colocation Hosting Perlombongan.

Sistem ganjaran terbina dalam Bitcoin mengimbangi pelombong yang berjaya dengan sebahagian bitcoin. Ganjarannya berubah dari masa ke masa bagi pengaturcaraan Bitcoin, dan ganjaran sekatannya berkurang setiap empat tahun sekali. Ganjaran semasa untuk setiap blok transaksi yang disahkan baru adalah sekitar 12.5 bitcoin.

Proses perlombongan menjadi semakin canggih. Kaedah yang paling popular menggunakan Litar Bersepadu Khusus ASICS. ASICS adalah sistem perkakasan yang serupa dengan komputer CPU yang dibina untuk satu-satunya alasan perlombongan bitcoin.

Operasi perlombongan Bitcoin memerlukan banyak usaha dan tenaga, dan jumlah persaingan yang besar menyukarkan pendatang baru untuk memasuki perlumbaan dan keuntungan. Seorang pelombong baru tidak hanya perlu memiliki kekuatan pengkomputeran yang mencukupi dan pengetahuan untuk menggunakannya untuk mengalahkan pertandingan tetapi juga memerlukan sejumlah besar modal yang diperlukan untuk membiayai operasi.

Contoh Transaksi Bitcoin Ringkas

Walaupun teknologi asas Bitcoin kelihatan sukar difahami, penggunaan Bitcoin tidak semestinya sukar. Berikut adalah contoh betapa mudahnya transaksi Bitcoin dunia nyata.

Infografik Transaksi Bitcoin Mudah

Dompet Bitcoin: Cara Menyimpan Bitcoin Anda

Jadi, anda mendapat mata wang digital ini. Anda tidak boleh memasukkannya ke dalam poket anda. Mari kita teliti beberapa definisi yang berguna sebelum kita menyimpan kripto:

  1. Platform pertukaran: di mana anda memperdagangkan wang untuk cryptocurrency seperti Bitcoin, Ethereum, atau Litecoin. Anda juga boleh menukar satu cryptocurrency dengan yang lain.
  2. Platform dompet: pada dasarnya akaun bank di mana cryptocurrency anda disimpan.
  3. Dompet keras: dompet “luar talian” yang tidak dihubungkan ke rangkaian.
  4. Kunci Kriptografi Awam: nombor akaun anda. Sama seperti cara seseorang mengirim wang ke akaun bank anda melalui nombor akaun anda, kunci kriptografi awam anda adalah maklumat yang anda berikan kepada seseorang untuk menerima kripto.
  5. Kunci Kriptografi Peribadi: kunci yang membolehkan anda menghabiskan Bitcoin anda dan cryptocurrency lain. Anda menjaga ini dengan hidup anda. Sekiranya seseorang mempunyai akses kepadanya, mereka dapat memindahkan (mencuri!) Bitcoin anda.

Oleh kerana kita sudah berjaya, kita dapat membincangkan dompet Bitcoin dengan lebih baik.

Apabila anda mendengar bitcoin diretas, anda mungkin akan mendengar tentang “platform pertukaran” yang diretas. Oleh kerana struktur blockchain Bitcoin menjadikannya sangat sukar untuk digodam (garis batas mustahil), ia dianggap sangat selamat.

Pertukaran, bagaimanapun, adalah cerita berbeza. Mungkin hack yang paling terkenal adalah hack MtGox yang berpusat di Tokyo pada tahun 2014, di mana 850,000 bitcoin dengan nilai lebih dari $ 350 juta tiba-tiba hilang dari platform. Ini tidak bermaksud bahawa Bitcoin itu sendiri digodam; itu hanya bermaksud bahawa platform pertukaran telah diretas. Bayangkan bank di Iowa dirompak: USD tidak dirompak, bank lakukan.

Industri di sekitar Bitcoin adalah baru dan tidak tanpa keraguan mereka. Penyokong Bitcoin dan kapitalis teroka terkenal Marc Andreessen dinyatakan, “MtGox harus mati untuk Bitcoin berkembang. Peranannya sejak awal Bitcoin telah digantikan oleh entiti yang lebih baik dan lebih kuat. “

Walaupun kebanyakan platform dompet dianggap sangat selamat, prospek penggodam menjadikan banyak pengguna paranoid. Hari-hari ini, banyak pertukaran bitcoin telah menerima pelaburan besar dari kapitalis teroka. Mereka juga sekarang diatur lebih ketat, terutama yang berpusat di Amerika Syarikat. Anda boleh membandingkan pertukaran bitcoin dengan yang lain dan melihat ulasan mendalam kami dalam Panduan Cara Membeli Bitcoin kami. Kami juga telah menyenaraikan dua pilihan teratas yang disyorkan di bawah: “

Itu membawa kita ke dompet keras. Dompet keras pada dasarnya adalah USB yang membolehkan pengguna menyimpan kunci kriptografi mereka di luar dan di luar pertukaran. Kunci kriptografi anda hanya ada di dompet keras anda dan mustahil untuk digodam (melainkan jika seseorang mencuri dompet keras anda secara fizikal).

.dompet perkakasan lejar nano

Dompet keras sangat selamat sehingga terdapat banyak kisah tentang orang-orang dengan tidak sengaja meletakkan dompet keras yang penuh dengan kripto dan tidak dapat memperoleh puluhan ribu, ratusan ribu, atau berjuta-juta bitcoin.

Beberapa pengguna memilih untuk menggunakan “dompet kertas, “ yang pada dasarnya adalah kunci kriptografi anda pada sehelai kertas yang disimpan di tempat yang selamat seperti peti besi bank. Walaupun dompet kertas tidak digalakkan, ia boleh dilakukan sama ada oleh penjana kunci dalam talian (tidak digalakkan kerana ancaman perisian hasad) atau tulisan tangan.

Untuk maklumat lebih lanjut mengenai dompet Bitcoin, baca Panduan Mencari Dompet Bitcoin Terbaik.

Mengapa menggunakan Bitcoin?

Bitcoin sering dianggap sebagai masa depan dunia monetari dengan pelbagai alasan.

  • Ia terdesentralisasi dan mengembalikan kuasa kepada rakyat. Dilancarkan hanya setahun selepas krisis kewangan 2008, Bitcoin telah menarik banyak orang yang melihat sistem kewangan semasa sebagai tidak berkekalan. Faktor ini telah memenangi hati mereka yang memandang ahli politik dan pemerintah dengan rasa curiga. Tidak hairanlah terdapat sebilangan besar komuniti ideologi yang aktif membangun, membeli, dan bekerja di dunia cryptocurrency.
  • Kebebasan. Konsep bahawa seseorang boleh membawa jutaan atau berbilion dolar Bitcoin melintasi sempadan, membayar apa sahaja pada bila-bila masa, dan tidak perlu menunggu kelewatan bank yang panjang adalah titik penjualan utama.
  • Keselamatan. Pembayaran Bitcoin tidak semestinya berkaitan dengan maklumat peribadi seseorang. Oleh kerana maklumat peribadi ditinggalkan daripada transaksi, pengguna tidak terdedah kepada ancaman seperti pencurian identiti. Bitcoin juga boleh disandarkan dan dienkripsi untuk memastikan keselamatan wang anda.
  • Yuran Transaksi Rendah. Bank dan syarikat seperti PayPal mengenakan bayaran untuk menghantar dan menerima wang. Bitcoin menggantikan “yuran transaksi” 2.5% dengan yang hanya sebahagian kecil daripada itu.

Lejar Tidak Berubah. Buku besar awam blockchain Bitcoin adalah objektif. Orang mempercayainya untuk bersikap adil kerana berdasarkan matematik tulen, bukannya kesalahan manusia dan korupsi orang politik yang dipersoalkan.

Apakah kelemahan Bitcoin?

Untuk semua kelebihannya, Bitcoin masih menimbulkan beberapa masalah penting.

Mungkin salah satu sebab terbesar semua orang tidak naik kereta api Bitcoin adalah kerana harganya diselimuti oleh ketidakpastian. Ramai orang prihatin dengan …

  1. Kawasan Kelabu Perundangan. Sebilangan besar pemerintah utama tetap berada di luar, dan ini telah menimbulkan rasa potensi dan ketakutan untuk penyokong dan pengkritik Bitcoin masing-masing. Bitcoin tidak disokong oleh agensi pengawal selia dan pemerintah secara teknikal akan menyerahkan kuasa dengan menyokong mata wang yang terdesentralisasi. Ini sebahagian besarnya tidak ditangani secara rasmi. Walau bagaimanapun, harga Bitcoin cenderung sangat sensitif terhadap sebarang berita mengenai pendapat cryptocurrency pemerintah AS. Sebagai contoh, apabila SEC menolak kebenarannya produk perdagangan pertukaran berasaskan bitcoin– pada dasarnya aset yang disokong bitcoin di pasaran saham — pada tahun 2017, harga Bitcoin turun 18%. Walaupun harga dan penggunaan Bitcoin akan dipengaruhi oleh tindakan pemerintah, pemerintah tidak dapat mengkriminalkan Bitcoin. Sebenarnya, kerajaan seperti Amerika Syarikat dan China telah melabur di dalamnya dengan beberapa kapasiti.
  2. Tukar hack. Seperti yang dinyatakan di atas, penggodaman pertukaran tidak ada kaitan dengan integriti sistem Bitcoin … tetapi pasaran menjadi tidak kira. Trend ini nampaknya berkurang kerana pengguna melihat bahawa kripto pulih dari penggodaman pertukaran. Apabila pertukaran berubah dan menjadi lebih aman, ancaman ini menjadi masalah. Selain itu, pelaburan luar yang masuk ke bursa menyediakan modal untuk mereka bertambah kuat.
  3. Ketidakseimbangan. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh had pasaran Bitcoin $ 47 tetapi ia masih membuat pengguna berpeluh. Sangat tidak mungkin harga Bitcoin akan jatuh dan anda tidak dapat mengambil tindakan, tetapi masih tidak menentu. Oleh kerana semakin banyak pelabur melabur, likuiditas menjadi risiko yang dapat diabaikan, kerana kemungkinan akan selalu ada pembeli untuk Bitcoin menunggu.
  4. Turun naik. Sebab mengapa banyak spekulator tertarik dengan Bitcoin adalah alasan yang sama banyak pengguna berpotensi ragu untuk terlibat. Pengguna yang melihat Bitcoin sebagai pilihan pelaburan spekulatif pada dasarnya berjudi dalam proses itu, dan harga Bitcoin masa depan sebahagian besarnya tidak diketahui. Terdapat anggaran bahawa Bitcoin akan bernilai dua sen dalam beberapa tahun, sementara ada yang meramalkan bahawa satu bitcoin akan bernilai $ 500k dalam tiga tahun. Oleh kerana pelabur baru terus melabur dan cap pasaran meningkat, harga Bitcoin boleh menjadi lebih stabil.
  5. Kurangnya penggunaan oleh perniagaan. Turun naik harga adalah alasan besar bahawa banyak perniagaan belum menggunakan Bitcoin sebagai bentuk pembayaran. Peningkatan penggunaan pengguna dan kestabilan harga akhirnya akan mengurangkan keburukan ini.

Kelemahan lain adalah bahawa walaupun banyak orang pernah mendengar mengenai Bitcoin, hanya sedikit yang memahami apa sebenarnya atau bagaimana ia berfungsi. Panduan seperti ini membantu mendorong jarum dan membina asas, tetapi pada akhirnya pengguna perlu mencari lebih banyak maklumat.

Kekuatan Bitcoin terletak pada kesan rangkaiannya. Semakin banyak kita menyebarkan berita dan mengembangkan komuniti Bitcoin, semakin baik bitcoin kita.

Cara Membeli Bitcoin

Seperti yang dinyatakan di atas, pada tahun-tahun awal Bitcoin sukar untuk mencari tempat yang boleh dipercayai untuk membeli cryptocurrency khas untuk mereka yang tidak tahu cara membeli bitcoin. Dengan peningkatan permintaan untuk Bitcoin, banyak syarikat baru telah berkembang untuk membantu mempermudah pembelian Bitcoin.

Hari ini, banyak pertukaran Bitcoin telah menerima pelaburan besar dari kapitalis teroka. Mereka juga sekarang diatur lebih ketat, terutama yang berpusat di Amerika Syarikat. Anda boleh membandingkan pertukaran dan melihat ulasan mendalam kami dalam Panduan Cara Membeli Bitcoin kami. Kami juga telah menyenaraikan dua pilihan teratas kami yang disyorkan di bawah:

  • Pangkalan Wang Syiling dilancarkan pada tahun 2012 dengan harapan dapat memberi pengguna cara yang lebih mudah untuk membeli Bitcoin. Sejak dilancarkan, permulaan yang berpusat di San Francisco telah menjadi pilihan membeli yang paling biasa disyorkan untuk pemula. Anda boleh mengetahui lebih lanjut dalam Ulasan Coinbase lengkap dan Panduan Pengguna kami.

Coinbase membeli bitcoin

  • Gemini ditubuhkan pada tahun 2015 oleh Tyler dan Cameron Winklevoss. Walaupun mereka melancarkan baru-baru ini daripada banyak pesaing mereka, pertukaran cryptocurrency yang berpusat di New York dengan cepat membina reputasi hebat dalam komuniti crypto. Anda boleh mengetahui lebih lanjut di Ulasan Gemini dan Panduan Pengguna kami.

Siapa yang mencipta Bitcoin?

Satoshi Nakamoto dikreditkan dengan merancang Bitcoin. Nakamoto mengaku sebagai lelaki yang tinggal di Jepun yang dilahirkan pada 5 April 1975 tetapi terdapat spekulasi bahawa dia sebenarnya adalah pengaturcara individu atau kumpulan pengaturcara dengan kecenderungan sains komputer dan kriptografi yang tersebar di seluruh Amerika Syarikat atau Eropah.

Nakamoto dipercayai membuat pangkalan data blockchain pertama dan menjadi yang pertama menyelesaikan masalah perbelanjaan berganda yang gagal dilakukan oleh mata wang digital yang lain. Walaupun pencipta Bitcoin diselimuti misteri, status Wizard of Oznya tidak menghentikan mata wang digital menjadi semakin popular di kalangan individu, perniagaan, dan juga kerajaan.

Populariti Bitcoin

Penting untuk melihat populariti Bitcoin dari masa ke masa kerana … baiklah, lihat di bawah:

Jumlah carian Bitcoin

Isipadu carian untuk “Bitcoin”. Nilai 100 adalah populariti puncak.

Google Trends menyusun carta untuk mewakili minat carian relatif ke titik tertinggi dalam carta. Nilai 100 adalah populariti tertinggi untuk istilah “Bitcoin” dan nilai 50 bermaksud separuh popular pada masa itu. Skor 0 menunjukkan bahawa istilah tersebut kurang daripada 1% yang popular seperti puncaknya. Sangat mengagumkan bagaimana carian yang berkaitan dengan Bitcoin meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan.

Ketika Bitcoin mula beredar pada tahun 2009, pengguna awalnya terdiri daripada pengaturcara dan kumpulan teknikal yang tepat. Popularitinya dari masa ke masa menunjukkan bahawa banyak kelemahan Bitcoin kemungkinan akan hilang kerana Bitcoin menjadi lebih standard.

Tidak menghairankan, harga Bitcoin telah meningkat dengan peningkatan permintaan. Seperti yang anda lihat, lebih banyak pembeli memasuki pasaran dan menaikkan harganya kerana semakin ramai orang mengetahui mengenai Bitcoin dan aplikasi teknikalnya.

Populariti Bitcoin tidak dapat dinafikan menjadi kelebihan nombor satu berbanding banyak cryptocurrency lain. Dengan memperoleh sebilangan besar pengguna dan pengguna, Bitcoin telah mencapai kesan rangkaian yang menarik lebih banyak pengguna. Pengguna yang sebaliknya akan lebih berhati-hati melabur dalam mata wang digital yang relatif tidak diketahui dan tidak terbukti akan diyakinkan oleh prestasi Bitcoin dari masa ke masa, komuniti yang berkembang, dan fakta bahawa orang yang mereka kenal menggunakan kripto.

Kelebihan, populariti, dan kesan rangkaian penggerak pertama Bitcoin telah menjadikannya sebagai cryptocurrency paling popular dengan cap pasaran terbesar. Saingan seperti Litecoin mungkin mempunyai banyak kelebihan teknikal berbanding algoritma Bitcoin (lihat lebih banyak mengenai hal itu di sini), tetapi mereka hanya mempunyai sebahagian kecil daripada cap pasaran Bitcoin dan komuniti mereka yang semakin berkurang sebahagian besarnya terdiri daripada setia, spekulator, dan pembeli anti-Bitcoin antagonis.

Apa yang Boleh Kami Pelajari Dari Populariti Bitcoin

Memahami apa yang menjadikan Bitcoin begitu popular membolehkan kita bukan sahaja berkonsepkan ke mana Bitcoin menuju tetapi juga bagaimana cryptocurrency lain umumnya berfungsi. Bitcoin mampu menarik pengguna lebih baik daripada cryptocurrency lain kerana…

  1. Ia mempunyai kesan rangkaian. Rangkaian Bitcoin mengesahkan nilainya kepada pendatang baru dan memberi Bitcoin kadar pertumbuhan virus.
  2. Cap pasaran yang tinggi adalah selesa. Cap pasaran Bitcoin yang besar memberi pengguna rasa keselamatan dan kestabilan kerana lebih sukar untuk memanipulasi dan kurang rentan terhadap perubahan harga yang drastik. Dengan had pasaran lebih dari $ 100 bilion, Bitcoin adalah pelaburan crypto yang jauh lebih selamat.
  3. Spekulasi mendorong nombor. Banyak pengguna Bitcoin memegang bitcoin mereka dengan harapan menjualnya untuk keuntungan besar suatu hari nanti. Dengan artikel berita menggambarkan jutawan Bitcoin sebagai anak-anak bertuah yang masuk awal, anda tidak boleh menyalahkan mereka Contohnya, jika anda telah menghabiskan wang $ 5 latte anda pada 2,000 bitcoin pada suatu pagi pada tahun 2010, mereka akan bernilai sekitar $ 5,4 juta hari ini. Membuat anda benar-benar berharap anda dapat menguruskan belanjawan Starbucks anda dengan lebih baik, bukan?

Berita mendorong perhatian, dan perhatian mendorong pemahaman. Walaupun banyak orang mengumpul mata wang kripto semata-mata untuk mencari keuntungan kewangan, ada banyak orang yang hanya ingin tahu. Beberapa orang berpegang teguh dan cuba memahami apa itu cryptos. Walaupun lebih banyak pengguna meningkatkan kesan rangkaian Bitcoin, lebih banyak orang yang memahami secara mendalam mengenai kripto juga memperkuat komuniti Bitcoin yang aktif.

Pemikiran Akhir

Bitcoin masih merupakan mata wang yang agak muda tetapi telah mencapai penggunaan dan pertumbuhan pengguna yang besar. Rangkaian Bitcoin hanya bertambah kuat apabila lebih ramai orang memperoleh perkhidmatan ATM bitcoin untuk mengetahui tentang teknologi dan potensi asas Bitcoin berhubung dengan kaedah penyimpanan nilai lain.

Sebagai mercu tanda armada cryptocurrency, Bitcoin dianggap sebagai cryptocurrency “gateway”. Memahami potensi Bitcoin adalah langkah pertama yang penting untuk melihat penyelesaian cemerlang yang sedang dikerjakan di dunia cryptocurrency.

Bitcoin melukis masa depan yang secara drastik berbeza dengan dunia berasaskan fiat hari ini. Ini adalah sesuatu yang menggembirakan atau tidak menyenangkan bagi sebahagian besar. Lengkapkan diri anda dengan sumber terbaik. Jadilah aktif dalam komuniti yang meneroka lebih jauh bukan sahaja aplikasi teknikal Bitcoin dan cryptos lain tetapi dengan potensi keseluruhan mereka untuk mengganggu hampir setiap pasaran. Bersiaplah. Cryptos akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map