10 Cara Teknologi Blockchain Mengubah Seni

Sepanjang sejarah, seni dan teknologi mempunyai hubungan yang kompleks tetapi bermanfaat. Kedua-dua disiplin ini mendorong imaginasi manusia ke hadnya. Semasa kita berinteraksi dengan seni atau teknologi, kita belajar sesuatu yang baru dan meneroka cara baru untuk melihat dunia. Hubungan teknologi-seni adalah penting dalam budaya manusia.

Sejak beberapa dekad yang lalu, seni dan teknologi telah mengembangkan hubungan cinta-benci dengan kebangkitan internet. Kini mudah untuk melakukan carian Imej Google untuk karya seni apa pun, dan tidak mustahil untuk menyalin fail digital. Walaupun ini bermaksud akses ke seni yang lebih besar, ini juga bermaksud seni sejati diperlambat dalam menghadapi banyak salinan.

Teknologi blockchain boleh mengubahnya. Dalam artikel ini, kita akan melihat cara blockchain membantu seni berubah.

Seni Berubah

Seni visual sukar didefinisikan, tepat kerana selalu berubah. Artis terus-menerus mendorong had yang mungkin. Baru-baru ini, had-had tersebut telah berkembang ke dunia seni digital-seni yang wujud sebagai fail pada komputer dan bukan di dunia fizikal. Peralihan ini mengaburkan jurang teknologi-seni lebih jauh.

1. Seni yang dihasilkan secara digital

Satu segmen pergerakan seni digital menumpukan pada mencipta seni di komputer. Ini mungkin bermaksud membuat sesuatu secara digital, melengkapkan gambar yang ada, atau mewakili sesuatu dalam bentuk GIF. Jenis seni ini memulakan kehidupan sebagai kod komputer.

seni yang dihasilkan secara digital

Lukisan ini dibuat dengan bantuan algoritma komputer

Teknologi blockchain menjadikan seni jenis ini lebih senang dibuat dan disahkan. Ramai orang mungkin menganggap permainan blockchain atau koleksi blockchain sebagai jenis seni yang dihasilkan secara digital. Rare Pepes, misalnya, telah memperoleh status kultus sebagai seni digital yang diinginkan. Bagaimanapun, seni hanya berharga seperti apa sahaja yang sanggup dibayar oleh seseorang.

2. Seni Yang Dipersembahkan secara Digital

Cabang lain dari dunia seni digital adalah seni yang diciptakan di dunia nyata, tetapi dimaksudkan untuk dipersembahkan secara digital. Terdapat pepatah dalam dunia seni digital, “skrin adalah dinding baru.” Lebih-lebih lagi, dengan peningkatan paparan definisi tinggi, layar dapat mewakili karya seni dengan kesetiaan yang sangat tinggi terhadap karya asalnya.

Tetapi bagaimana anda tahu fail yang anda paparkan adalah asli dan kualiti tertinggi yang ada? Teknologi blockchain dapat membantu dengan itu, mengesahkan rangkaian fail gambar berkualiti tinggi.

3. Dihasilkan secara Digital dan Mempersembahkan

seni digital

GIF ini dijual dengan harga $ 200 di lelong setelah disenaraikan dengan harga lebih dari $ 5,000.

Semakin banyak, seni dihasilkan dan dipersembahkan secara digital, menawarkan peluang untuk blockchain untuk mengamankan keseluruhan kitaran nilai karya seni. Perbezaan teknologi-seni tidak lagi wujud kerana teknologi menjadi bahagian yang tidak terpisahkan dalam membuat, mempamerkan, menandatangani, dan menjual seni.

4. Pembelian Seni Cryptocurrency

Industri lain yang berkembang menggunakan cryptocurrency untuk membeli seni. Cryptocurrency sangat sesuai dengan jenis urus niaga ini kerana ia membolehkan anda memindahkan sejumlah besar nilai kepada sesiapa sahaja di dunia dengan cepat. Tidak perlu menunggu bank mengizinkan pemindahan, dan tidak ada peratusan transaksi yang masuk ke pemproses pembayaran.

5. Persediaan Seni Blockchain

Aplikasi teknologi blockchain dalam seni tidak berhenti hanya dengan seni digital. Karya seni fizikal juga mendapat manfaat daripada pengesahan seni blockchain dan pasaran yang terdesentralisasi.

Salah satu aplikasi penting adalah seni rupa blockchain, membantu pembeli seni membuat sejarah pemilik sebelumnya hingga ke artis asal. Manfaat menggunakan blockchain adalah lejarnya tidak berubah dan hanya dilampirkan. Adalah sukar untuk memalsukan, memalsukan, atau mengubah asal-usul karya seni yang pernah disenaraikan di blockchain. Ketika blockchain memasuki pasaran seni walaupun untuk karya seni yang lebih tua, jurang teknologi-seni semakin hampir, membawa seni analog ke era digital.

6. Memperluas Sempadan Apa Itu Seni

Kesan sampingan utama dari pertumbuhan seni digital dan jurang teknologi-seni yang menyusut adalah rasa berkembangnya seni apa. Bukan hanya Rare Pepes dan Cryptokitties yang kini mendapat status sebagai karya seni. Kripto Anime Coin (ANI) dan juga lukisan MS Paint kini boleh dijual di pasaran digital. Sekiranya seseorang bersedia membayarnya, maka mereka mempunyai nilai.

sempadan seni

Projek seni teknologi seperti ini terus mencabar tanggapan kita tentang seni rupa.

7. Menjadikan Seni Lebih Mampu

Dengan menggunakan blockchain, anda dapat membeli karya seni digital secara langsung dari artis tanpa orang tengah. Akibatnya, tidak pernah lebih murah dalam sejarah untuk menjadi pengumpul seni. Sekarang, anda boleh membeli karya seni dengan harga kurang dari $ 10 dalam talian. Fail yang anda terima tidak akan dicetak semula yang asal. Sebaliknya, ia adalah salinan asli dan disahkan yang merupakan sebahagian daripada jangka masa terhad (atau mungkin unik di dunia).

8. Menjadikan Seni Lebih Mudah Diakses

Pasar seni tradisional adalah wilayah golongan elit. Mereka dikurasi dan sering memenuhi selera orang barat kelas atas. Sebaik sahaja anda mendigitalkan seni dan membuat pasar seni blockchain, menjadi lebih mudah bagi semua orang untuk mengakses pasar tersebut. Mana-mana artis boleh menjual kepada orang lain di dunia tanpa penjaga pintu atau kurator galeri yang menghalang.

9. Kuasa Desentralisasi untuk Menjual

Kecenderungan penjualan seni yang terdesentralisasi ini memberi para seniman dan pemilik kuasa mengenai apa yang harus dilakukan dengan seni mereka. Membeli dan menjual seni boleh berlaku sesama dengan harga lebih pantas daripada pasar seni tradisional. Mungkin anda ingin membeli sekeping untuk dipamerkan selama seminggu dan kemudian menjual semula barang itu pada minggu berikutnya. Dengan pasaran seni blockchain yang terdesentralisasi, itu mungkin.

Apabila anda menjual, anda akan dapat tawaran dari seluruh dunia. Tidak lama lagi, kontrak pintar akan memudahkan urus niaga, memastikan anda menerima dana anda, fail tersebut dipindahkan ke penerima, dan yang asli tidak lagi ada di komputer anda.

10. Galeri Digital

Galeri seni telah lama menjadi ruang fizikal, dan tidak mungkin ia akan hilang dalam masa terdekat. Walau bagaimanapun, peralihan teknologi-seni bermaksud bahawa galeri semakin digital. Dengan seni blockchain, mungkin untuk menubuhkan pasar seni yang merupakan DAO, sepenuhnya tanpa pemilik, dan menggunakan kontrak pintar untuk memudahkan perdagangan seni.

Teknologi, Seni, & masa depan

Hubungan seni blockchain masih berkembang, tetapi ini adalah aplikasi blockchain yang menarik dalam kes penggunaan industri sebenar di mana pengesahan dan keaslian sangat diperlukan. Apabila jurang teknologi-teknologi semakin mengecil, harapkan seni menjadi lebih murah, lebih mudah diakses, dan lebih eklektik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map