Freelancing adalah titik permulaan yang baik untuk perbincangan mengenai kesan teknologi terhadap evolusi mikrokosmos yang sangat aktif dan keusahawanan dalam tenaga kerja profesional yang hebat.

Satu dekad yang lalu, freelancing dilihat sebagai pulau mainan yang tidak sesuai – orang yang sebaliknya dilarang daripada tenaga kerja korporat yang lebih besar sama ada dengan kelayakan pekerjaan, lokasi geografi, atau diskriminasi seperti lengan tatu, atau orang-orang gila yang memutuskan untuk memulakannya hal sendiri.

Hari ini, ekosistem bebas berkembang telah menggegarkan jadual perjalanan profesional tradisional.

Daripada bekerja di restoran atau bar tempatan, pelajar kolej memilih untuk mengewangkan kemahiran profesional mereka yang baru muncul dengan memprogramkan atau menulis kandungan web dengan harga $ 20- $ 45 sejam. Tidak mengejutkan apabila ramai yang berusia awal 20-an melompat roket nomad digital dan mengembara ke dunia dan memperoleh gaji setahun penuh mengikut kadar dan waktu mereka sendiri.

Kajian 2017 oleh Kerja Atas dan Kesatuan Freelancer menganggarkan bahawa 57.3 juta orang Amerika (kira-kira 36% daripada tenaga kerja A.S.) bebas dalam beberapa kapasiti, dan menambah $ 1.4 trilion untuk ekonomi setiap tahun, melonjak hampir 30% sejak 2016.

Melebihi kadar pertumbuhan semasa ini meletakkan sebahagian besar A.S. ke dalam frekuensi freelance menjelang 2027.

Profesional yang mahir memasuki ekonomi lepas untuk melembutkan pukulan sewa San Francisco dan New York City pasca-gentrifikasi, jika tidak sekurang-kurangnya menghasilkan beberapa dolar tambahan pada $ 65- $ 150 + / jam.

Pencari buruh yang mahir internet di seluruh dunia juga mampu memperoleh gaji yang jauh lebih tinggi berbanding dengan gaji asal mereka. Ikuti ibu negara penulis Bulgaria ini, di mana gaji minimum bulanan adalah sekitar $ 290 USD (235.20 EUR). Pertunjukan kandungan web sederhana yang rata-rata sekitar $ 15 / jam pada hari kerja 8 jam biasa menjadikan pekerja ini 12x garis gaji minimum pada $ 3,600 / bulan (2,900 EUR). Itu banyak shkembe chorba dan bir Kamenitza.

63% daripada pekerja bebas menyatakan mereka bebas mengikut pilihan, meningkat 18% dari 2014 hingga 2017. Selain itu, 63% pekerja bebas menyatakan bahawa mereka lebih suka keselamatan portfolio pelanggan yang pelbagai daripada majikan tunggal.

Infografik kerja

Imej dari Upwork

Kebangkitan ekonomi freelance dan pergeseran bakat seismik melahirkan perantara yang mampu membuat pembunuhan mutlak yang menghubungkan pekerja bebas dan pelanggan.

Pengantara seperti Upwork, Toptal, dan Fiverr bertindak sebagai pasaran bakat, ejen escrow untuk melepaskan pembayaran ketika para freelancer dan klien saling setuju untuk menyelesaikan pekerjaan, dan sebagai semacam mesin pencari untuk meletakkan freelancer “Paling Dinilai” di puncak cadangan cadangan pekerjaan baru.

Upwork: Amalan Sasaran untuk Permulaan Blockchain

Untuk meletakkan peluang ini dalam perspektif, mari kita lihat Upwork, salah satu platform freelancing paling popular di dunia.

Halaman utama kerja

Halaman utama kerja.

Upwork seperti yang kita ketahui hari ini dilahirkan pada tahun 2015 sebagai penjenamaan semula dari penggabungan Elance (ditubuhkan 1999) dan Odesk (ditubuhkan 2003). Dengan anggaran lebih 9 juta pengguna berdaftar (jauh lebih sedikit aktif) di 180 negara dengan pengisian freelancer tahunan lebih dari $ 1 bilion, Upwork sebahagian besarnya dianggap sebagai pelopor ekonomi freelance.

Upwork menjadikan amalan sasaran yang sangat baik untuk permulaan blockchain kerana telah berjaya mencapai apa yang gagal dilakukan oleh beberapa platform freelance: buat platform yang dipercayai dengan ekosistem pengguna aktif dan berpuas hati. Untuk setiap Upwork, terdapat puluhan platform mengerikan dan scamming yang mengenakan bayaran yang lebih tinggi tanpa menawarkan pengalaman yang hampir sama dengan Upwork.

Upwork bertindak sebagai ejen perantara dan escrow dan mengenakan bayaran kepada freelancer untuk setiap transaksi (20% hingga $ 500, 10% dari $ 500 hingga $ 10,000, 5% $ 10,000 +, dan pelanggan memproses pembayaran sebanyak 2.75%.) Upwork menghasilkan anggaran pendapatan sekitar $ 68,826,417 setahun, sebahagian besarnya berasal dari yuran ini.

Pengguna tunggal yang menghasilkan $ 65,000 / tahun dari pelbagai pelanggan di Upwork membuat Upwork di mana sahaja dari $ 3,250 hingga $ 13,000 setiap tahun dengan sedikit penyelenggaraan – tidak terlalu buruk untuk algoritma!

Apa sahaja pemeliharaan manusia yang diperlukan untuk pengantaraan dan sokongan pelanggan berlaku melalui sembang melalui staf sokongan Upwork, yang kemungkinan besar merupakan rangkaian pembantu maya skrip murah dari seluruh dunia.

Ribuan freelancer sepenuh masa dengan daftar pelanggan aktif dan aliran kerja yang stabil akan dengan senang hati mengucapkan terima kasih kepada Upwork kerana mereka memulakan perjalanan mereka. Platform ini menyajikan utopia untuk bakat mahir yang bercita-cita tinggi dengan kecenderungan untuk memanfaatkan sepenuhnya mata pencaharian mereka, menetapkan jam dan syarat kontrak mereka sendiri, dan bekerja di mana sahaja mereka pilih – sama ada di pantai di Thailand atau kedai kopi di jalan dari Mom’s rumah.

Malangnya, semua kegemilangan itu bukan emas. Ribuan freelancer yang meletakkan berat penuh sara hidup mereka di platform telah mengeluh kerana lantai ditarik dari bawahnya oleh pembekuan akaun yang tidak adil, maklum balas negatif yang menghancurkan reputasi dari pelanggan epal yang buruk, dan juga teruk teruk sokongan pengguna.

Malah pengalaman yang menyenangkan dengan Upwork tidak menjamin kesetiaan. Freelancing bukan tanpa perbelanjaannya. Sewa, makanan, insurans kesihatan, ruang kerja, tiket kapal terbang, dan keburukan yang disertakan dengan jalan kerjaya yang sangat penting.

Dengan freelancing juga terdapat ancaman segera dari salah satu pelanggan utama anda yang jatuh, meninggalkan anda menanggung kenaikan perbelanjaan tetap dan berebut untuk mengatasi perbezaannya.

Pada tahap tertentu, freelancer perlu membuat keputusan perniagaan sama ada 10% hingga 20% daripada gaji mereka pergi ke perantara adalah berbaloi. 10% hingga 20% itu boleh menjadi perbezaan antara kereta baru, wang pendahuluan di rumah, atau insurans kesihatan.

Bayaran yang tinggi adalah alasan besar mengapa platform freelancing seperti Upwork melihatnya pengeluaran pengguna mereka yang setia ke dalam perjanjian di luar laman web di mana kepercayaan hampir tidak menjadi faktor dengan klien jangka panjang yang mereka kenal dan dari mana mereka boleh mengharapkan pekerjaan dengan pasti.

Tanpa memerlukan nilai kepercayaan asas Upwork, freelancer dapat mengalihkan seluruh perniagaan mereka ke Gmail / Skype dan Paypal atau crypto. Pelanggan juga tidak keberatan menggunakan kaedah komunikasi pilihan mereka sendiri dan menjimatkan bayaran pemprosesan pembayaran 2.75%.

Apa yang menarik berjuta-juta freelancer dan pelanggan ke platform ini adalah konsep kepercayaan dan penguatkuasaannya, suatu proposisi nilai yang telah diancam secara eksklusif oleh blockchain “tanpa kepercayaan”.

Walaupun platform freelancing sudah terjebak dengan dilema penyimpanan pengguna mereka, puluhan pesaing berasaskan blockchain yang menawarkan penyelesaian kontrak pintar telah keluar dari senjata.

Ancaman gangguan yang meluas muncul dari perantara dalam dunia pasca-blockchain, dan lalu lintas yang tinggi dan ekonomi freelancing yang mudah menghasilkan wang sudah siap untuk diambil.

BolehYa

Canya.io adalah platform terdekat untuk Upwork. Pasaran perkhidmatan bertenaga blockchain ini mengumpulkan AUD $ 12 juta pada ICO November 2017 mereka dan mendakwa telah melebihi 7600 pengguna dan 3,400 penyedia perkhidmatan.

Laman utama CanYa.

Laman utama CanYa.

CanYa pada dasarnya akan menawarkan perkhidmatan yang sama dengan platform freelance tradisional dengan bayaran yang ditetapkan sekitar 1% yang dilakukan dalam token utiliti asli CanYaCoin. CanYaCoin digunakan untuk menguatkan rangkaian transaksi serta mendorong pertumbuhan platform dan tingkah laku pengguna.

Apa yang membezakan CanYa daripada platform freelancer dalam talian (selain kelebihan blockchain dan rangkaian yang terdesentralisasi) adalah ia juga bertujuan untuk menyediakan perkhidmatan di rumah, seperti menyewa tukang paip.

Untuk maklumat lebih lanjut, lihat di Laman web CanYa dan kertas putih.

Steemit

Walaupun Steemit tidak semestinya menjadi platform bagi para freelancer untuk berhubung dengan pelanggan, ia terus melepasi keperluan pelanggan dengan menawarkan pengeluar kandungan cara mengewangkan kandungan mereka.

Keterlibatan khas antara freelancer kandungan web dan adalah seperti berikut:

Model pengewangan kandungan tradisional melibatkan memanfaatkan kandungan untuk lalu lintas dengan harapan dapat menjana pendapatan iklan atau komisen gabungan. Pengusaha yang mahir dalam pemasaran digital dengan pemahaman tentang jenis konten yang berkinerja baik, bagaimana seharusnya ditulis, bagaimana ia harus dioptimumkan untuk mesin pencari, dan lain-lain, menyewa pekerja bebas untuk membuat kandungan.

Freelancer menerima kontrak untuk sesuatu seperti “24 Manfaat Minyak CBD untuk Menyembuhkan Hangover Anda” dan menyerahkan artikel tersebut kepada pelanggan untuk persetujuan. Sekiranya diluluskan, artikel tersebut disiarkan secara langsung, dan pelanggan menggunakan kemahiran mereka untuk mendorong lalu lintas ke kandungan (atau mereka mengupah seseorang yang boleh). Ratusan atau ribuan pengguna yang berminat membaca artikel itu. Pemilik laman web dibayar oleh hasil periklanan dari AdWords, komisen dari pautan afiliasi di laman web ini, atau jenis perjanjian perkongsian lain.

Laman utama Steemit

Halaman utama Steemit

Steemit pada dasarnya mengurangkan keperluan pelanggan perantara dan membolehkan pekerja bebas menyiarkan kandungannya https://steemit.com/, di mana pengguna akan membaca, memberi komen, dan terlibat dengan kandungan.

Pencipta kandungan kemudian diberi ganjaran dalam Steem sebanding dengan jumlah orang yang membaca dan terlibat dengannya berdasarkan jumlah “Steem Power Units” pengguna tertentu.

Platform Steemit diarkibkan untuk menghasilkan unit baru “Steem” untuk memastikan jaringan tetap berjalan sehingga tidak akan ada keperluan untuk iklan pihak ketiga atau pemasaran afiliasi untuk terus menyala.

Etearnal

Ethearnal adalah platform bebas berasaskan blockchain yang terutama memfokuskan pada tokenisasi reputasi sebagai pembezanya yang utama. Ia juga menyediakan perkhidmatan penguasaan wang dan penyederhanaan yang sama.

Halaman utama Ethearnal

Halaman utama Ethearnal

Reputasi freelancer dikira berdasarkan berapa banyak ERT yang mereka ada. Freelancer kemudian “mempertaruhkan” sejumlah ERT yang ditetapkan oleh pelanggan untuk memasuki kontrak pintar tertentu.

Majikan mesti mempertaruhkan ERT untuk mengambil pekerja bebas, dan moderator mesti mempertaruhkan ERT untuk menyelesaikan pertikaian.

Setiap kali kontrak selesai tanpa memerlukan arbitraj, platform Ethearnal menggunakan $ kontrak untuk membeli token ERT di pasaran terbuka untuk memberi ganjaran kepada majikan dan pekerja bebas dengan 0.5%, yang membolehkan mereka menerima token peningkatan reputasi setanding dengan nilai kontrak.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat di Etearnal laman web dan kertas putih.

Protokol Asal:

Protokol Asal bertujuan untuk mendesentralisasi keseluruhan ekonomi perkongsian dan mempunyai Uber, Airbnb, Fiverr, dan Getaround. Walaupun skop misinya lebih luas daripada model freelancer yang berfokus pada laser, ia memainkan peranan yang lebih besar dalam konspirasi untuk melemahkan keseluruhan ekonomi perkongsian, yang diperkirakan akan berkembang menjadi $ 335 bilion pada tahun 2025.

Laman utama Origin Protocol.

Laman utama Protokol Asal.

Dengan menggunakan Origin Protocol, perniagaan atau individu dapat menjalankan operasi mereka di web yang terdesentralisasi. CanYa, misalnya, sedang membangun pasaran perkhidmatan mereka untuk ekonomi pertunjukan pada Origin Protocol.

Protokol Asal

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat di Protokol Asal laman web dan kertas putih.

OpenBazaar:

OpenBazaar adalah pasaran terdesentralisasi terbesar di dunia dan tidak mengenakan bayaran platform.

Terlepas dari idea kemenangan pasar gelap dari hackathon Toronto pada tahun 2014, OpenBazaar dibuat untuk menjadi rakan sebaya sepenuhnya tanpa organisasi kawalan pusat.

Laman utama OpenBazaar.

Halaman utama OpenBazaar.

Pengasas kemudian memulakan syarikat yang dipanggil OB1 dengan pelaburan modal teroka bernilai $ 1 juta dari Union Square Ventures dan Andreessen Horowitz. OB1 menerima pusingan kedua pelaburan dengan harga $ 3 juta pada musim gugur 2016.

OpenBazaar berfungsi sebagai sejenis Craigslist global yang juga membolehkan freelancer berhubung dengan pelanggan baru.

Pengguna dapat membayar dengan lebih dari 50 cryptocurrency seperti Bitcoin, Ethereum, Litecoin, Zcash, dan Fash, dan penjual dapat menerima pembayaran dalam Bitcoin, Bitcoin Cash, atau Zcash.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat di OpenBazaar tapak.

Moneo:

Moneo adalah platform freelancer berasaskan blockchain yang memeriksa dan mengesahkan freelancernya dengan tujuan utama untuk menyediakan pelbagai ahli blockchain untuk disewa.

Laman utama Moneo.

Halaman utama Moneo.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat di Moneo laman web dan kertas putih.

Blockchain Keluar Kayu

Segera setelah mempopularkan kesadaran akan potensi blockchain tiba hampir komodisasi platform berasaskan blockchain.

Pengulangan pada lelaran pada konsep “platform bebas kontrak pintar berasaskan blockchain” mula dilancarkan secara beramai-ramai dengan nama-nama yang tidak semestinya cuba bersaing dalam Sukan Olimpik Kreativiti.

Penghalang sekatan menawarkan Pasar Kerja Autonomi Terdistribusi (DAJ) yang dijalankan di blockchain Ethereum. Platform ini bertujuan untuk mengatur diri sepenuhnya dengan bayaran minimum dan sistem pengadilan yang terdesentralisasi untuk menjamin penyelesaian sengketa yang adil dan meminimumkan penipuan.

Coinlancer melakukan perkara yang sama dan hampir tidak lebih daripada platform kontrak pintar yang disertakan dengan pengalaman yang mesra pengguna.

Seperti di dunia usahawan teknologi Silicon Valley tradisional, banyak syarikat akan mula mencari pasaran produk yang sesuai dengan niche yang dapat menghasilkan wang, tetapi kali ini dengan blockchain sebagai kelebihan daya saing berbanding penjaga lama.

Pemikiran Akhir – Adakah Platform Freelancing Berasaskan Blockchain Masa Depan?

Secara teorinya, blockchain yang tidak dipercaya nampaknya memegang kunci untuk pembebasan freelancer, atau paling tidak berpotensi menjadi dorongan kepada penyusunan semula struktur struktur bayaran tinggi tebusan raja yang dikenakan oleh perantara.

Walau bagaimanapun, kata kunci adalah secara teori.

Platform seperti Upwork telah menghabiskan berjuta-juta untuk mempermudah antara muka pengguna dan pengalaman pengguna untuk semua pihak, serta mendidik penduduk umum mengenai kemudahan penggunaan dan faedah ekonomi freelancer.

Sudah tentu, syarikat permulaan dapat membalikkan jurutera UI / UX dari platform yang berkuasa, tetapi cabaran penjenamaan adalah nyata.

Buah gantung paling rendah untuk platform baru adalah pengguna yang mempunyai waktu, fleksibiliti, dan kesabaran untuk menguji pilihan baru, yang tidak semestinya demografi besar.

Permulaan Blockchain pastinya mempunyai pekerjaan mereka di hadapan pemerolehan pengguna, terutama sejak itu Facebook dan Google kedua-duanya telah mengambil sikap keras terhadap pengiklanan cryptocurrency. Walaupun begitu, permulaan ini perlu mengatasi rintangan seterusnya untuk membina komuniti dua sisi yang bersaing dengan aktiviti metropolis digital seperti Upwork.

Sebaliknya, platform freelance yang berkuasa kini terperangkap dalam masalah mereka sendiri. Penyelesaian utama untuk masalah yuran tinggi, blockchain, memerlukan penyerahan cadangan nilai inti perantara dan penyerahan sumber pendapatan utamanya.

Sekiranya platform seperti Upwork berpusing ke blockchain untuk mengurangkan yuran, mereka akan meraih pendapatan tahunan (anggaran) $ 70 juta mereka. Itu mungkin membuat gaji mesyuarat untuk mereka 250+ pekerja agak sukar.

Jadi, naratifnya adalah untuk menampakkan diri.

Adakah pemula berasaskan blockchain pasca-ICO yang kecil, lincah dan dapat dibiayai dengan cukup mampu berjaya dalam jumlah besar freelancer dan pelanggan dan mewujudkan ekosistem yang dapat dikekalkan sendiri atau adakah mereka akan cepat-cepat kehabisan dan menghancurkan diri mereka sendiri dalam kalangan kecil penggemar cryptocurrency?

Adakah platform penjaga lama yang sakit dapat menghentikan pembuangan mereka lembu tunai paling berharga freelancer berbakat, atau adakah mereka akan menjadi satu lagi peninggalan kuno oleh arus inovasi teknologi yang marak?

Hanya masa akan menentukan.

Namun, satu kepastian telah mulai terwujud: ekonomi freelance yang berkembang pesat memiliki jalan lain untuk melaksanakan pilihan ketika datang untuk mengewangkan pengalaman, kemahiran, dan tenaga kerja, serta menghubungkan bakat bercita-cita tinggi dengan projek yang berpotensi memajukan peradaban.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me