Adakah Bitcoin akan menggantikan fiat? Soalan ini telah membuat putaran lebih dari sekadar beberapa forum dalam talian, yang kebanyakannya berkaitan dengan cryptocurrency. Perdebatan itu nyata dan pihak lawan sering menjadi pengaturcara berbanding ahli ekonomi kerusi berlengan.

Fiat, atau mata uang yang disokong pemerintah, telah menjadi ciri negara kota, kerajaan, dan negara sekarang selama lebih dari seribu tahun. Pertempuran itu adalah pertarungan yang sangat epik antara pendirian dan kemajuan teknologi tanpa henti.

Analisis komprehensif mengenai kebaikan dan keburukan masing-masing mungkin memerlukan masa berminggu-minggu untuk menulis. Sebaliknya, mari kita lihat beberapa perbezaan mendasar antara kedua-dua sistem tersebut dan lihat apakah kesimpulan yang menonjol.

Model Inflasi

Sebilangan besar sistem berasaskan fiat hari ini dibina berdasarkan sokongan wang yang berpotensi tidak terbatas. Bank moden menggunakan sistem yang dikenali sebagai perbankan simpanan pecahan. Dalam sistem ini, bank dapat meminjamkan deposit pelanggan sebenar kepada pelanggan lain hingga ke tahap tertentu. Selebihnya perlu disimpan di bank sebagai simpanan sekiranya pendeposit ingin mengeluarkan wang tunai mereka. Keperluan rizab di AS biasanya 10 peratus. Mari kita gambarkan idea ini dengan contoh mudah.

Bermula dari awal, Joe mempunyai $ 100,000 yang dia lebih suka tidak menyimpan di bawah tilamnya, jadi dia menyimpannya di bank. Bank ini meminjamkan $ 90,000 kepada Tim, yang menggunakannya untuk membeli perniagaan kecil Mary. Mary juga menyimpannya di bank untuk simpanan yang selamat. Bank kini mempunyai deposit $ 190,000. Bank kini boleh meminjamkan 90 peratus deposit $ 90,000 Mary dan prosesnya berterusan.

Perbankan rizab pecahan berfungsi dengan baik pada awalnya untuk memulakan ekonomi dengan memberikan lebih banyak pinjaman daripada yang dapat diberikan. Ia menyebabkan beberapa masalah. Sekiranya pelanggan kehilangan kepercayaan terhadap sistem perbankan, terlalu banyak yang mungkin akan menarik balik wang mereka pada masa yang sama mengakibatkan bank berjalan. Kemudian ada dasar wang mudah. Sekiranya terlalu banyak pelanggan gagal membayar pinjaman mereka, ada kemungkinan mewujudkan krisis hutang serius seperti yang berlaku dalam krisis kewangan 2008.

Jam Hutang AS

AS dengan cepat mendekati titik di mana faedah hutang tidak dapat dibayar.

Model Deflasi

21 juta syiling. Cap atas meletakkan Bitcoin dalam senarai mata wang langka bersama dengan emas. Tidak ada mekanisme terbina dalam untuk membuat hutang atau menaikkan penawaran mata wang dalam model sedemikian. Itulah sebabnya kadar pertukaran fiat ke crypto begitu tinggi. Peraturan asas kekayaan adalah ini: semakin kurang sesuatu yang diinginkan oleh orang, semakin mereka sanggup membayarnya.

Itu mungkin baik dari sudut pelaburan, tetapi bolehkah mata wang deflasi seperti Bitcoin bertindak sebagai medium pertukaran yang layak? Pertukaran cryptocurrency terkemuka Bitmex baru-baru ini mempertimbangkan perbahasan dan mempunyai beberapa perkara menarik untuk disampaikan. Walaupun memuji sifat deflasi pada mereka lapor, ia kemudian menyatakan:

“Bitcoin mungkin memenuhi niche berguna, iaitu membuat pembayaran penapisan dan pembayaran digital, tetapi tidak mungkin menjadi mata wang utama dalam ekonomi.”

Bitmex mencatatkan bahawa mereka yang berpendapat menentang deflasi sering melihat kembali kemurungan hebat pada tahun 1930-an. Ketika pasaran saham jatuh pada tahun 1929, orang mula mengumpulkan emas. Keadaan menjadi lebih teruk apabila institusi kewangan mula mengalami masalah. Orang awam menimbun logam kuning kerana hilang kepercayaan di bank dan akhirnya Dolar AS sendiri. Adakah masyarakat melihat keadaan yang serupa berlaku sekarang?

Kesejahteraan datang melalui pengedaran mata wang, bukan menimbunnya. Dan ini, menurut beberapa orang, mempersoalkan falsafah Bitcoin HODL. Sehingga orang benar-benar merasakan ada nilai wajar dari crypto hingga fiat, mereka mungkin tidak mahu menghabiskan Bitcoin mereka.

Sehingga sejauh mana eksperimen [Bitcoin] memberitahu kami apa-apa mengenai rejim monetari, ini memperkuat kes terhadap apa-apa seperti standard emas baru – kerana ia menunjukkan betapa rentannya standard seperti itu terhadap penimbunan wang, deflasi, dan kemurungan.

Paul Krugman

Halangan untuk diterima pakai

Bitmex selanjutnya menyatakan bahawa ironi dari semua perbahasan ini adalah bahawa tidak ada cara yang pasti untuk melihat kesannya (sama ada negatif atau positif) sehingga Bitcoin sebenarnya diterima secara meluas sebagai alternatif.

Sementara itu, Bitcoin masih mempunyai beberapa masalah lain yang perlu dibimbangkan. Pertama, ia sangat bergantung pada infrastruktur elektrik dan internet yang sering sangat berpusat. Walaupun ia sedang berubah, ia masih berlaku menimbulkan ancaman ke tempat-tempat seperti Venezuela di mana cryptocurrency mendapat permintaan tinggi. Mata wang fizikal dan nyata masih menjadi nadi di banyak bahagian dunia.

Persepsi masyarakat terhadap turun naik Bitcoin juga tetap menjadi masalah. Perubahan peratusan yang tinggi terhadap Fiat sangat bagus untuk spekulator tetapi mereka secara amnya tidak memberi keyakinan terhadap transaksi sehari-hari. Fiat mungkin cacat, tetapi cacat yang disukai orang. Kemeruapan mungkin perlu stabil terlebih dahulu sebelum pengguna, bukannya spekulator, adalah pengguna bitcoin utama. Nasib baik, turun naik itu sejak Bitcoin melanda pasaran.

Indeks turun naik

Indeks Volatiliti Bitcoin. Sumber – BeliBitcoinWorldWide

Ini hanya dua contoh. Sudah tentu ada yang lain. Wang digunakan dengan cara yang berbeza oleh orang yang berlainan di pelbagai budaya. Membangun wang di seluruh dunia yang dapat menampung semua orang bukanlah suatu pencapaian yang mudah.

Adakah Bitcoin Akan Mengganti Fiat?

Itu seperti bertanya pada tahun 90-an sama ada internet akan menggantikan mesin faks. Jawapannya sangat jelas bagi kita sekarang. Namun pada masa itu, ahli ekonomi Paul Krugman yang dipuji mendapatnya betul-betul salah. Sekiranya pemenang hadiah Nobel tidak tahu, pastinya tidak ada cara untuk meramalkan jalan wang dan cryptocurrency khususnya.

Jawapannya kemungkinan besar datang dari beberapa jenis kacukan dari keduanya. Kedua-dua pihak mungkin mahu mengambil satu atau dua bab dari buku permainan masing-masing. Terdapat banyak ruang untuk belajar dari masa lalu. Sebagaimana penulis fiksyen Amerika, F. Scott Fitzgerald, dengan artikular mengatakan:

“Uji kecerdasan tingkat pertama adalah kemampuan untuk menyimpan dua gagasan bertentangan dalam pikiran pada waktu yang sama dan masih mempertahankan kemampuan untuk berfungsi.”

Satu perkara yang pasti, internet dan teknologi terus memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian kita. Tidak mustahil untuk berfikir bahawa anak-anak generasi seterusnya akan membesar tanpa mengetahui apa itu Bitcoin atau Fiat. Sebagai gantinya, mereka mungkin dengan santai menggunakan sistem kewangan di seluruh dunia yang belum kita fikirkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me