Anda boleh bergantung padanya. Setiap kali pasaran kewangan utama berjuang untuk bertahan hidup di pasar beruang yang dalam dan bertahan lama, para pengusaha dengan akses ke media kewangan dengan senang hati menyatakan kematiannya yang akan segera terjadi. Bagi Bitcoin, pernyataan buruk seperti itu telah tiba pada tahap yang stabil sejak musim panas 2018. Pada masa yang sama, banyak nama besar di dunia kewangan membayangkan Bitcoin sebagai mata wang digital universal yang tidak dapat dihentikan yang akan memberi manfaat kepada setiap orang di Bumi. Jadi, siapa yang betul? Adakah ada yang betul mengenai semua ini? Adakah masa depan Bitcoin adalah penerimaan yang meluas? Atau adakah ia selamanya diturunkan ke bayang-bayang sistem kewangan di seluruh dunia?

Mungkin kebenaran terletak di antara kedua-dua ekstrem ini.

Mengapa Polarisasi Pundit Bitcoin Itu?

Berikut adalah petikan yang menunjukkan ini hitam atau putih, tetapi pasti tidak kelabu pemikiran:

“Crypto adalah ibu atau bapa semua penipuan dan gelembung.”

– Nouriel Roubini, 11 Oktober 2018

“(Bitcoin) adalah simpanan nilai terbesar yang pernah dibuat.”

– Lou Kerner dari CryptoOracle, 21 November 2018, wawancara CNBC

“Saya datang untuk menguburkan Bitcoin, bukan untuk memujinya.”

– Paul Donovan, Chief Economist di UBS, November 2018

“Saya tidak membuat ramalan harga yang signifikan. Tetapi (Bitcoin) pastinya akan bernilai lebih tinggi daripada yang bernilai hari ini. Saya sudah lama berada di pasaran. “

Jeremy Allaire, CEO, Circle.com, wawancara CNBC, 14 Disember 2018

“Anda harus melarangnya (crypto). Saya sendiri terkejut kerana pengawal selia tidak melangkah lebih keras. “

– Andreas Utermann, Ketua Pegawai Eksekutif, Allianz Global Investors, 11 Disember 2018

“Itu (Bitcoin) bukan bunga tulip. Ini adalah mania yang dibina berdasarkan sesuatu yang nyata. Sebilangan besar gelembung dibina berdasarkan benda-benda yang nyata. Gelembung Internet terasa seperti mania, dan, adakah Internet mengubah dunia kita. Apabila saya melihat ke depan, saya cukup membina. “

– Mike Novogratz, wawancara Bloomberg Television, 17 Disember 2018

Tanpa berusaha memanggil sesiapa agenda mendorong, mungkin tidak ada motivasi kewangan atau ideologi di sebalik pemberontakan yang begitu berat?

The Naysayers

Paul Donovan dan Andreas Utermann adalah tokoh utama di bank utama dan rumah pelaburan masing-masing. Syarikat mereka mungkin berjaya pada rangsangan kewangan bank pusat (pencetakan wang). Itu kerana peningkatan spekulasi kewangan dan permintaan pinjaman yang lebih banyak. Bank pusat tidak menyukai Bitcoin (dan kripto secara umum) kerana mereka takut akan persaingan dengan kaedah perancangan terpusat mereka dalam ekonomi dunia dan pasaran kewangan. Nouriel Roubini adalah ahli ekonomi, profesor, dan bekas penasihat Bank Dunia, IMF, dan Federal Reserve. Tidak satu pun daripada kuasa besar monetari yang terkenal dengan ledakan dan pujian Bitcoin.

Yang Amat Berharap

Sebaliknya, saksikan pemandu sorak Bitcoin. Lou Kerner baru-baru ini mengatakan bahawa Bitcoin adalah “simpanan nilai terbesar yang pernah dibuat.” Cuba beri laluan itu kepada HODLR miskin yang melonjak ke Bitcoin pada harga $ 10,000, $ 15,000, atau bahkan $ 19,000 pada tahun 2017. Tidak banyak nilai yang tersisa dalam portfolio mereka sekarang, adakah?

carta bulanan bitcoin masa depan bitcoin

BTCUSD, bulanan: Jangan sekali-kali mendasarkan keputusan Bitcoin anda pada ramalan sepihak, guru atau naysayer. Berasaskan keputusan perdagangan Bitcoin anda pada kriteria teknikal yang terbukti, setelah menilai semua asas. Imej: Motivewave.com

Bagaimana dengan Mike Novogratz dan pernyataannya baru-baru ini, “Itu bukan bunga tulip.” Carta harga Bitcoin mungkin mempunyai perselisihan yang jelas dengan Mr. Novogratz. Carta teknikalnya menyerupai carta gelembung tulip yang terkenal pada tahun 1600-an, walaupun tuntutannya bertentangan.

Jeremy Allaire, Ketua Pegawai Eksekutif Circle nampaknya sangat yakin bahawa Bitcoin akan bernilai “jauh lebih banyak” daripada sekarang.

Penilaian Yang Lebih Realistik?

Di suatu tempat di Bitcoin yang membosankan, membosankan, kelabu kawasan mungkin ada simpanan terbaik untuk kebenaran Bitcoin. Sebilangan kebenaran ini berpotensi mengganggu. Yang lain berharap, sementara yang lain mencadangkan masa depan Bitcoin yang sangat cerah.

Pada awal tahun 2018, penulis dan profesor Paul De Grauwe melukis gambaran jelas mengenai ketidakupayaan Bitcoin untuk berfungsi sebagai mata wang sejagat. Dia menyebut had bekalan Bitcoin sebagai penghalang utama. Sebagai contoh, dalam krisis kewangan tahun 2008, bank pusat menambahkan sejumlah besar kecairan (unit mata wang) untuk menopang sistem perbankan dan ekonomi. Dia mengatakan Bitcoin, dengan bekalan tetap, akan terbukti tidak berguna sebagai ubat mujarab krisis kewangan.

Dengan kata-katanya sendiri,

Secara lebih umum, masalah ekonomi Bitcoin adalah bahawa pada masa krisis kewangan, yang pasti akan timbul lagi, terdapat aliran umum menuju kecairan. Ketika itulah bank pusat diperlukan untuk menyediakan semua kecairan yang diperlukan. Sekiranya tidak ada, individu berebut kecairan menjual aset, menyebabkan deflasi aset dan kebangkrutan banyak orang. Ekonomi Bitcoin tidak mempunyai fleksibiliti ini dan oleh itu tidak akan menghadapi krisis kewangan. Ekonomi Bitcoin tidak akan bertahan dalam sistem kapitalistik, yang selalu menimbulkan krisis kewangan.

De Grauwe juga mendakwa bahawa bekalan tetap Bitcoin akan menimbulkan deflasi global secara besar-besaran, bukannya inflasi yang biasanya dilihat pada masa pengembangan ekonomi. Akhirnya, dia menunjukkan permintaan elektrik yang sangat besar untuk menyokong operasi perlombongan Bitcoin membazir. Sebilangan besar mata wang hari ini adalah digital (wang tunai adalah peratusan kecil dari transaksi di seluruh dunia) dan memerlukan lebih sedikit cara sumber asli untuk menghasilkan dan mengekalkan daripada wang kertas atau perlombongan Bitcoin. Oleh itu, De Grauwe memandang Bitcoin sebagai kaedah berlebihan, tidak cekap, dan tidak praktikal untuk menggantikan penjelmaan digital semasa mata wang fiat yang ditaja oleh kerajaan.

Pandangan Lebih Optimum

Bitcoin terus mendapat permintaan daripada pedagang yang bersedia menerima duit syiling sebagai pembayaran. Urus niaga untuk barangan pengguna dalam Bitcoin kurang menarik berbanding awal 2018 tetapi masih ketara. Pemproses pembayaran seperti Square and Circle (bolehkah Segitiga jauh?) Sepenuhnya menggunakan cryptos sebagai mekanisme pembayaran dan suatu hari nanti dapat menjadi peratusan yang bermakna bagi perniagaan mereka.

Anda tahu bahawa duit besar mempunyai pernyataan yang besar dalam apa yang berlaku dalam politik, perniagaan, dan bahkan dalam kehidupan anda sendiri. Oleh itu, fikirkan hakikat bahawa ada rancangan untuk dua kontrak niaga hadapan Bitcoin baru pada tahun 2019. Satu akan diperdagangkan di bursa NASDAQ, yang lain di bursa Bakkt ICE. SEC masih bermain dengan persetujuan ETF Bitcoin. Perma-bull Tom Lee, John McAfee, dan biggies Bitcoin yang lain terus memberikan alasan rasional (biasanya) untuk Bitcoin terus mencapai tahap tertinggi sepanjang masa.

Bolehkah anda bayangkan kegoncangan bahawa ETF Bitcoin yang baru diluluskan dapat memberkati harga Bitcoin? Bayangkan beberapa bilion dolar mengalir ke ETF itu dalam masa hanya tiga puluh hari. Adakah anda fikir bahawa kontrak niaga hadapan Bitcoin 2019 adalah idea rawak? Atau adakah mereka yang mempunyai pemikiran wang yang besar yang difikirkan dengan teliti yang berminat untuk menghasilkan sejumlah wang tunai dari spekulator Bitcoin?

Bitcoin sebagai Mata Wang Rasmi vs Spekulasi Murni

Oleh itu, katakan masa depan Bitcoin sebagai mata wang berdaulat mungkin diragukan. Sekurang-kurangnya buat masa ini. Baiklah, tapi bagaimana?

Bitcoin masih mempunyai masa depan yang baik sebagai kenderaan perdagangan dan pelaburan. Wang besar tidak akan dinafikan yang dirasakan wajar, dan jika spigot benar-benar terbuka dan berlumba tunai ke Bitcoin, niaga hadapan Bitcoin, dan Bitcoin ETF, generasi baru dapat merangkul pasaran kripto dengan cara yang sama seperti Baby Boomers yang pernah menggunakan saham AS pasar.

isyarat bitcoin perdagangan masa depan bitcoin

BTCUSD, setiap hari: Dengan bersikap terbuka, anda masih boleh mendapat keuntungan daripada tindakan harga pasaran bull and bear Bitcoin. Imej: Motivewave.com

Fikirkan pasaran saham AS. Selama satu abad, dana bersama, broker, dan juga pemerintah semua mempromosikan idea untuk melabur di Amerika, atau osaham wning dalam syarikat, dll. Kemudian pada akhir 90-an, era perdagangan hari tiba. Ketika itulah peniaga menyedari bahawa memiliki saham dalam syarikat selamanya tidak begitu menarik seperti membalikkan saham untuk keuntungan lima atau sepuluh peratus setiap minggu. Pemilikan? Siapa yang peduli? Dividen? Siapa yang memerlukan mereka? Pasar lembu atau beruang? Tidak ada perbezaan sama sekali untuk peniaga.

Adakah Bitcoin Mempunyai Masa Depan??

Jangan terperangkap dalam idealisme yang mendorong sebilangan orang melabur dalam Bitcoin untuk jangka masa panjang. Sudah tentu, buat beberapa kerja untuk tujuan persaraan anda, tetapi juga sedar bahawa perdagangan dan pelaburan Bitcoin seperti meletakkan wang di kasino besar. Anda dapat membuat peluang anda sendiri. Anda berpeluang menggunakan strategi swing swing, mengikuti trend, dan menjana harga dolar. Seperti seorang profesional, anda juga boleh mengurangkan Bitcoin apabila perlu, melindung nilai pegangan jangka panjang anda. Yang terbaik, anda boleh belajar bagaimana mengaut keuntungan, tanpa mengira masa depan Bitcoin apa pun. Ketahui pentingnya ukuran kedudukan, kawalan risiko, dan pengurusan wang. Cari mentor perdagangan Bitcoin yang baik dan pelajari semua yang anda dapat dari mereka.

Belajar berfikir dan melabur untuk diri sendiri dan tidak pernah mempercayai pandangan orang lain mengenai masa depan Bitcoin lebih daripada pendapat anda sendiri. Kemudian, anda dapat menikmati masa depan yang berpotensi makmur, tanpa mengira nasib akhir Bitcoin.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me