Adakah terdapat konspirasi Bitcoin? Menurut sebilangan Bitcoiners, kekuatan yang kuat mengawal perkembangan BTC pada skala global. Cryptomarket tidak terkawal. Oleh itu, manipulasi pasaran memang berlaku. Manipulasi ini juga membawa kepada pengembangan teori konspirasi luas yang difokuskan di sekitar BTC. Banyak ahli teori konspirasi Bitcoin kini mengaku mempunyai bukti yang boleh dipercayai untuk menyokong (sekurang-kurangnya sebahagian) tuntutan mereka.

Satoshi Nakamoto, pencipta Bitcoin, kekal sebagai tokoh tanpa nama di cryptomarket. Anonimnya (atau dia) telah mendorong api teori konspirasi dan Bitcoiners. Memandangkan keadaan ini, mudah untuk melihat bagaimana imaginasi seseorang mungkin tertanya-tanya. Mari luangkan masa untuk menyiasat tujuh konspirasi Bitcoin teratas.

BTC Isyarat Masa Akhir

Teori ini berkisar pada buku Alkitab Tinjauan, bab 13. Ayat Alkitab ini membincangkan akhir dunia, menjelaskan “Tanda Binatang.” Dalam kisahnya, semua orang mesti mempunyai Tanda Binatang untuk terus hidup. Tanda ini diperlukan untuk membeli makanan dan hidup dalam masyarakat dystopian tanpa tunai ini.

Walaupun Bitcoin menunjukkan peralihan ke masyarakat tanpa tunai, sangat tidak mungkin ia adalah gadai syaitan. Pencarian Google yang sederhana dapat mendedahkan banyak contoh ketika fanatik agama menentang kemajuan saintifik dan matematik sepanjang sejarah. Sebagai contoh, ahli fizik terkenal Galileo adalah disabitkan kesalahan bidaah pada tahun 1633 kerana mendakwa Bumi bukanlah pusat alam semesta yang tidak bergerak.

Bilderberg Bitcoin

Konspirasi Bitcoin ini mendakwa bahawa anggota dari Kumpulan Bilderberg, Federal Reserve, dan Mastercard bersekongkol untuk mengambil alih pasaran BTC melalui penggunaan anak syarikat. Kumpulan Bilderberg adalah organisasi swasta yang terdiri daripada banyak orang yang paling berpengaruh di dunia. Teorinya adalah bahawa kumpulan Bilderberg, melalui anak syarikatnya, Usaha Strategik AXA, melabur $ 55 juta ke Blok aliran.

Bilderberg Lodge melalui Warga Negara

Bilderberg Lodge melalui Warga Negara

Blockstream adalah salah satu penyumbang utama pasukan pembangunan teras Bitcoin, dan Kumpulan Bilderberg mengandungi beberapa orang terkaya di dunia. Strategi ini untuk membuat pelaburan besar dalam pengembangan BTC akan memberikan kawalan yang signifikan terhadap triad jika teori tersebut terbukti benar. Ini juga akan terbukti menjadi komodifikasi visi asal Satoshi untuk mata wang yang terdesentralisasi.

NSA

Konspirasi Bitcoin NSA mendakwa bahawa Agensi Keselamatan Negara mencipta SHA-256 algoritma. SHA-256 adalah protokol matematik yang berfungsi dalam sistem Proof-of-Work BTC. Teori ini muncul berikutan pendedahan 2013 bahawa NSA mengintip, atau sekurang-kurangnya mempunyai kemampuan untuk mengintip, pada semua aktiviti web mudah alih melalui pintu belakang terbina dalam. Orang percaya dalam teori ini mendakwa bahawa mungkin NSA memasang algoritma pintu belakang yang serupa dalam protokol SHA-256.

Bangunan NSA melalui Elektrospasi

Bangunan NSA melalui Elektrospasi

Teori ini tidak dapat diterima dengan baik apabila anda menganggap bahawa SHA-256 adalah algoritma terbuka yang telah diperiksa oleh kriptografer terbaik di dunia selama lebih dari lima belas tahun tanpa menemui kekurangan. Juga, Institut Piawaian dan Teknologi Nasional masih menyenaraikan SHA-256 sebagai protokol selamat.

China mencipta Bitcoin

Konspirasi Bitcoin ini berkisar pada tindakan pemerintah China. Teorinya mendakwa bahawa China adalah pemaju cryptocurrency yang asal. Walaupun konsepnya kelihatan tidak masuk akal, China berpotensi menempatkan bilangan pelombong BTC terbesar di dunia. Mereka juga merupakan rumah kepada pengeluar rig perlombongan BTC terbesar di dunia, Bitmain.

Tahun lalu, China dikepit ke bawah di cryptomarket dengan melarang Penawaran Syiling Permulaan (ICO) dan menutup semua pertukaran China. Pada waktu yang sama, China mendominasi sektor perlombongan, dan pemerintah masih meneliti blockchain. Manuver ini mewujudkan situasi di mana warganegara China dibatasi dalam akses crypto mereka sementara pemerintah negara terus meningkatkan aktiviti crypto mereka. Mungkin negara itu mengenali nilai masa depan BTC, tetapi strategi bertentangan ini dapat membuat Anda bertanya-tanya, apakah motif sebenar China?

AI Satoshi

Bitcoin mengandungi 31 ribu baris pengekodan. Pengekod profesional akan memberitahu anda bahawa ini bukan jumlah yang banyak. Untuk meletakkan ukuran protokol BTC ke dalam perspektif, Windows mempunyai 50 juta baris kod. Namun, kualiti pengekodan dan kesan teknologi telah menyebabkan sekumpulan kecil Bitcoin untuk mempercayai Artificial Intelligence (AI) mengembangkan BTC.

Bitcointalk perbincangan mengenai kebarangkalian teori ini banyak. Sehingga kini, tidak ada bukti kukuh yang muncul, dan sukar untuk membayangkan bahawa seseorang dapat memprogram AI dengan begitu maju. Walaupun kekurangan bukti mengenai tuntutan ini, ini mungkin terus ada di benak sekumpulan kecil Bitcoiners hingga Satoshi Nakamoto tampil ke depan, jika dia pernah melakukannya.

Seorang Pedagang Tunggal yang Diatur Kerosakan Gox

Bukti yang dikemukakan oleh Pasaran Bitcoin di Reddit nampaknya menghubungkan Mt. Gox runtuh dengan pergerakan satu peniaga. Mt. Gox adalah pertukaran crypto terbesar di dunia sehingga runtuh pada Februari 2014 kerana banyak peretasan. Kejatuhan bursa menyebabkan seluruh pasaran BTC mengalami kemerosotan selama berbulan-bulan.

Menurut bukti yang baru dijumpai ini, pada 22 Disember 2017, seorang pemegang amanah memindahkan 6.000 BTC yang menyebabkan nilai duit syiling itu jatuh dari $ 16,000 kepada $ 10,000 sebentar. Penjual yang sama membuang 6,000 BTC lain pada 31 Januari dan 6,000 BTC lain pada 5 Februari.

Ada kemungkinan peniaga tunggal ini adalah sekumpulan individu yang beroperasi dari alamat BTC yang sama. Data nampaknya menunjukkan usaha bersama untuk menangkis pasaran. Mt. Hantu Gox nampaknya tidak pernah meninggalkan ruang crypto terlalu lama. Penjelmaan semula terbaru ini hanyalah sebahagian daripada rentetan panjang Gunung terkenal. Insiden Gox termasuk menghancurkan pasaran dan menjadi penerima 80 menghantar BTC secara tidak sengaja.

Kerajaan Membeli Semua Bitcoin

Teori konspirasi terakhir ini tidak banyak dibayangkan. Menurut penganut teori ini, pemerintah di seluruh dunia secara diam-diam membeli semua BTC di dunia.

Walaupun sukar untuk membuktikan dengan tepat berapa banyak yang dimiliki oleh pemerintah BTC, terdapat peningkatan dalam penyitaan crypto. Penyitaan ini telah menyebabkan peningkatan dana yang serius untuk negara-negara yang terlibat. Terdapat senarai negara, termasuk AS, yang tidak menyimpan BTC secara rasmi tetapi telah menjutakan berjuta-juta daripada menjual syiling yang dirampas.

Kemungkinan Konspirasi Bitcoin

BTC mempunyai sejarah terlibat dalam teori konspirasi yang luas. Asal misteri cryptocurrency ini pasti mencetuskan imaginasi ahli teori selama bertahun-tahun akan datang. Anda semestinya akan melihat lebih banyak lagi konspirasi Bitcoin berkembang kerana kesan teknologi blockchain terus menyebar ke peringkat global. Buat masa ini, adalah bijak untuk mengambil konsep ini dengan sebilangan garam.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me