Adakah Tokenization Sama Kecairan? Mengatasi Dikotomi yang Biasa Digunakan

Berikut adalah catatan tetamu oleh Tiana Laurence, EVP di ABE Global & Pengarang Blockchain Untuk Dummies

Dalam komuniti pelaburan, token dilihat sebagai penyelesaian ajaib untuk kecairan?

Mari kita fikirkan pemikiran itu. Token ICO yang diamankan di blockchain mewakili sempadan baru, di mana perisian memotong orang tengah yang sial dan pemerintah yang membatasi. Anda boleh memiliki masa depan dan menjadi sangat kaya tanpa memerlukan aset fizikal. Oleh kerana akses terbuka mereka, mudah untuk difikirkan bahawa token adalah penyelesaian ajaib untuk masalah kecairan permulaan dan usaha niaga.

Hanya ada satu masalah: Mereka tidak dan STO (penawaran token terkawal, juga dikenali sebagai tawaran token keselamatan).

Membuat token pada blockchain memang mencapai banyak perkara, terutamanya kemampuan bagi sesiapa sahaja untuk memperolehnya. Tetapi ketersediaan tidak diterjemahkan ke dalam permintaan pasaran. Seseorang masih perlu membelinya. Semakin banyak orang yang menggunakan kereta itu dan menjadikan token anda menjadi komoditi yang dinamik, semakin cair pasaran anda. Tetapi untuk aset yang sesuai dengan apa yang dikenali sebagai “topi kecil“(Jutaan 300 juta – 2 bilion), hampir mustahil untuk mendapatkan nilai yang mencukupi. Dalam kes ini, banyak pasaran crypto boleh hancur oleh orang bujang dengan dana yang mencukupi, tanpa mengira populariti. Salah satu kes yang paling terkenal ini berpunca dari kemalangan besar Bitcoin baru-baru ini kerana penjualan Bitstamp yang banyak, pertukaran cryptocurrency Eropah.

Pembuat dan Pengambil

Pasar yang benar-benar tidak terkawal membuka pintu untuk fleksibiliti maksimum. Pada masa yang sama, kelenturan yang melekat digabungkan dengan risiko – semakin sedikit peraturan, semakin besar risikonya. Sebaliknya, pasaran yang diatur telah menyelesaikan masalah turun naik ini terima kasih kepada kumpulan yang disebut pembuat pasaran.

Pembuat pasaran penting untuk mengekalkan ekosistem pasaran modal yang sihat. Mereka bersetuju untuk selalu membeli dan menjual stok dan dapatkan rawatan khas untuk risiko yang mereka ambil dengan memberikan kecairan. Pembuat wang juga menghasilkan wang di tawaran tawaran.

Berasingan dari pembuat pasaran adalah pengambil pasaran. Pengambil pasaran memerlukan mudah tunai dan segera untuk memastikan bahawa harga yang berpatutan ada setiap kali mereka perlu memasuki perdagangan atau menutup kedudukan yang ada. Keberadaan mereka adalah pertukaran – dengan menyediakan perkhidmatan ini ke pasar crypto tertentu, mereka memberikan kelebihan di pasaran pelabur. Ini memberikan kestabilan yang lebih besar, dan masuk perolehan am kurang kerap berbanding market makers. Oleh kerana itu, mereka pada umumnya kurang mementingkan kos perdagangan.

Token Kebenaran

Terdapat idea bahawa kerana cryptocurrency sememangnya instrumen pembawa, mereka mungkin lebih stabil. Bagaimanapun, anda boleh menghantar token terus kepada orang lain tanpa orang tengah, broker atau ejen. Namun, walaupun itu benar, pihak-pihak dalam rundingan masih harus membuat kesepakatan mengenai harga. Mereka memerlukan pasaran untuk memenuhi dan menentukan harga terbaik pada masa ini. Tanpa ekosistem yang berfungsi sepenuhnya, STO dan token lain hidup dalam monokultur yang mengakibatkan transaksi kadangkala tidak berfungsi, terutamanya ketika pemula kripto terlibat. Niat untuk membuang perantara juga mengecualikan pihak berfaedah lain yang membantu menjadikan pasaran berfungsi.

Oleh itu, pertukaran crypto terlibat. Tetapi masalahnya ialah pertukaran boleh digodam. Sebenarnya terdapat sejarah pertukaran kripto yang diretas, yang bermaksud bahawa seperti yang boleh dipercayai seperti lejar, ia tidak boleh salah. Di sebalik itu, adalah senarai sebenarnya. Dan penyenaraian itu sendiri tidak menjadikan anda cair. Sering kali, a ikan paus crypto akan menyokong projek hanya untuk mengekalkan harga, membeli crypto setiap kali harga jatuh. Pada masa yang lain, pelaku pintar akan meningkatkan jumlah perdagangan atau bahkan menghasilkan data perdagangan palsu dengan berdagang antara beberapa akaun. Kegiatan penipuan ini dikenali sebagai perdagangan hantu dan dapat memberikan kemunculan kecairan sedangkan sebenarnya aktiviti itu ditahan oleh rumah kad.

Jalan Menuju Kecairan

Sekiranya semua jalan ini membawa kepada turun naik, maka pilihan apa yang anda ada? Alternatifnya adalah dengan mengabaikan kripto untuk penyenaraian di bursa tradisional, yang mahal dan mendedahkan anda kepada perdagangan frekuensi tinggi. Pertimbangkan semua kos yang berkaitan dengan pelaksanaan proses IPO: pengunderaitan, undang-undang, perakaunan, percetakan, yuran pendaftaran SEC, dan yuran penyenaraian pasaran. Sejauh ini, kos pengunderaitan merupakan komponen terbesar dari kos langsung yang berkaitan dengan penyebaran umum. Berdasarkan penyataan pendaftaran awam 315 syarikat, syarikat dikenakan bayaran pengunderaitan rata-rata sama dengan 4-7% dari hasil kasar, ditambah dengan kos tawaran tambahan sebanyak $ 3-5 juta berkaitan langsung dengan IPO.

Ini membuat bar masuk yang jauh lebih tinggi. Namun pada masa yang sama, ia memastikan keselamatan dan kestabilan, dan dalam hal kewangan, itu adalah elemen terpenting. Sekiranya token kripto dapat menggunakan beberapa perlindungan pasaran yang digunakan oleh sekuriti tradisional, tahap kestabilan yang serupa dapat dicapai.

Itu, pada akhirnya, mungkin satu-satunya cara untuk benar-benar mencapai kecairan yang diinginkan oleh semua orang dalam industri crypto. Lautan digital yang tidak terkawal mungkin menjadi impian, tetapi seperti bentuk kehidupan dalam talian yang lain, sebilangan buah epal buruk telah merosakkannya untuk kita semua. Oleh itu, sudah tiba masanya untuk mengeluarkan industri dari awan dan mula memikirkan realiti.

Sekiranya pasaran STO dan token dapat menggunakan beberapa perlindungan pasaran yang digunakan sekuriti tradisional, kita dapat melihat lebih banyak kestabilan dan kecairan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map