Berikut adalah catatan tetamu yang diserahkan oleh ICOBox

IPO telah lama mewakili puncak pengumpulan dana korporat. Gaji besar. Momen buat atau rehat. Syarikat dapat mengumpulkan miliaran dolar dalam semalam, memberi mereka peluang dan akses yang belum pernah terjadi sebelumnya ke pentas dunia, dana untuk mewujudkan visi mereka yang tinggi, tetapi semuanya berharga.

Sebelum disiarkan di hadapan umum, syarikat-syarikat banyak memperhatikan pelanggan, pekerja, dan sekumpulan pelabur swasta terpilih. Pada peringkat ini, penyediaan produk atau pengalaman sebaik mungkin adalah yang terpenting. Selepas IPO, pihak baru diperkenalkan: pemegang saham, yang boleh menjadi keramaian yang menyenangkan.

Penilaian saham menjadi raja setelah didedahkan. Menjaga pemegang saham gembira bermaksud memberikan pulangan pelaburan yang besar. Malangnya, ini kadang-kadang mengorbankan pelanggan, persekitaran, dan kesejahteraan ekonomi, kerana syarikat berusaha untuk memaksimumkan keuntungan dan menjaga harga saham mereka terus meningkat.

Sebaik-baiknya, anda membuat semua orang gembira, tetapi jarang sekali ini menjadi kenyataan. Pelanggan mesti menanggung kenaikan kenaikan harga yang tidak perlu. Pekerja mungkin melihat pekerjaan mereka dihantar ke luar negara untuk tenaga kerja yang lebih murah. Peraturan alam sekitar mungkin dikesampingkan untuk mengurangi biaya produksi. Komponen produk mungkin ditukar untuk pengganti yang lebih tahan lama dan lebih murah.

Tidak ada masalah yang unik bagi syarikat awam, tetapi tekanan untuk melaksanakan pemegang saham, tidak kira apa, sering memburukkannya.

Perdebatan mengenai sama ada untuk menyenangkan pelanggan atau pemegang saham telah berlangsung selama beratus-ratus tahun sejak Syarikat Hindia Timur Belanda pertama kali menawarkan bon pada tahun 1602. Walaupun teka-teki ini bukan perkara baru, kedatangan ekonomi perkongsian mengubah segalanya. Pemain baru telah memasuki permainan: pemiliknya.

Peserta ekonomi berkongsi membahagikan “siapa yang saya perlukan untuk menyenangkan pai” sekali lagi. Platform seperti Airbnb, Uber dan Lyft (platform) perlu menggembirakan pencari (pelanggan), pemiliknya (orang yang benar-benar memiliki / mengendalikan aset yang dihubungkan oleh platform), dan pemegang saham.

Carta Kewajipan Kyrium 1

Airbnb atau Uber atau Lyft belum disiarkan, jadi pemegang saham pada masa ini bukan sebahagian daripada persamaan, tetapi mereka akan segera menjadi faktor kerana ketiga-tiga syarikat bersedia untuk melakukan IPO pada tahun 2019. Uber dan Lyft kini dalam perlumbaan menjadi platform perkongsian ulang tayang pertama yang disiarkan secara terbuka. Airbnb tidak jauh di belakang.

Tetapi ada masalah…

“Model IPO tidak memperhitungkan” pemilik, “yang boleh dikatakan merupakan peserta terpenting dalam ekonomi perkongsian.”

IPO menetapkan tindakan penyeimbangan syarikat dengan berhati-hati, membuat pelanggan senang berbanding membuat pelabur gembira. Ini adalah skala dengan titik pangsi tunggal. Penawaran awam, dalam bentuknya sekarang, tidak memadai untuk menyenangkan peserta “pemilik”.

Bayangkan anda adalah pemilik Airbnb. Anda menyewa rumah anda dengan pendapatan tambahan puluhan ribu dolar setiap tahun. Anda menghabiskan masa dan wang untuk menyiapkan kediaman anda dari segala-galanya dari hiasan bergaya hingga perkhidmatan pembersihan hingga kemudahan tambahan untuk para tetamu. Airbnb membolehkan anda menjana wang yang tidak akan anda lakukan, tetapi boleh menjadi proses yang memerlukan tenaga kerja. Sekiranya model Airbnb berubah menjadi kerugian anda, kecuali anda mendapat wang tunai, anda akan keluar. Airbnb baru sahaja kehilangan moden dan abad pertengahan yang indah, iaitu lima minit berjalan kaki dari bahagian paling panas di pusat bandar.

Menggembirakan peserta peserta adalah faktor yang paling penting untuk masa depan gergasi ekonomi perkongsian semasa, dan model stok tradisional tidak dilengkapi untuk tugas ini. Pemilik mewakili produk, nadi kehidupan, platform ini berkembang maju dan IPO akan memaksa platform ini berlutut di hadapan kumpulan yang terpisah dan terputus. Pemilik entah bagaimana harus dimasukkan dalam pertimbangan yang biasanya ditujukan untuk menjaga para pemegang saham bahagia.

Anehnya, teknologi token kriptografi mungkin menawarkan penyelesaian tepat pada waktunya.

Pemilik beroperasi hampir seperti pekerja ke platform. Pemilik memberikan perkhidmatan yang mendapat keuntungan dari syarikat perkongsian. Sebelum IPO, pekerja sering diberi peluang untuk membeli stok. Oleh kerana pemilik bukan pekerja langsung syarikat-syarikat ini, menawarkan stok sebelum IPO dijalankan bukanlah pilihan yang mudah atau boleh dilaksanakan secara sah. Walau bagaimanapun, dengan melakukan Penawaran Token Keselamatan (STO) dan bukannya IPO, syarikat gergasi perkongsian mungkin dapat membuat pemilik, pemegang saham dan pelanggan senang.

Token keselamatan adalah jawapan dunia kripto untuk stok tradisional, mencipta semula model untuk era digital. Ringkasnya, token keselamatan menawarkan faedah dan kepatuhan yang sama seperti stok kertas, seperti dividen, hak mengundi dan pemilikan, sementara juga memberikan banyak kemungkinan dinamik baru untuk memberi penghargaan kepada pemegang token.

Kemungkinan baru ini adalah di mana pemilik dan pelanggan benar-benar dapat memanfaatkan model STO, dan bukannya dijauhi dalam usaha untuk menyenangkan pemegang saham, kerana mereka juga berkongsi sepotong pai.

Oleh kerana sifat digital mereka, syarikat boleh menyisihkan simpanan token yang terpisah dari yang dijual kepada pelabur semasa STO. Token ini diberikan secara automatik kepada pemilik kerana mencapai tonggak tertentu yang telah ditentukan, seperti sebilangan perkhidmatan yang diberikan, penilaian pengguna yang tinggi atau masa yang dihabiskan di platform sebagai ahli aktif. Malah pelanggan setia dapat diberi penghargaan dengan cara yang sama, secara langsung melalui aplikasi platform. Saham tidak mempunyai keupayaan untuk memberi ganjaran kepada pemilik dengan cara yang sama.

Token keselamatan dapat memungkinkan platform perkongsian untuk membuat gelung maklum balas positif antara syarikat dan pemilik individu sambil membenarkan syarikat itu untuk umum melalui STO. STO memiliki kemampuan untuk memberi insentif kepada prestasi berkualiti dari pemilik dengan memberi mereka saham dalam syarikat. Prestasi yang lebih baik bermaksud keuntungan yang lebih besar bagi syarikat, yang seterusnya bermaksud pemegang saham yang gembira (yang kini menjadi sebahagian pemiliknya). Kemudian kitaran berulang.

Kewajipan Pemangku Kepentingan Kyrium P2

Model awam telah dikritik berulang kali kerana memutuskan hubungan antara pemegang saham dan peserta yang sebenarnya. Kenaikan ekonomi perkongsian memerlukan sistem yang lebih baik dengan pemutusan minimum. Token keselamatan menawarkan cara yang lebih baik bagi syarikat untuk mengumpulkan dana sambil menyenangkan semua pihak yang terlibat. IPO tidak dapat mengatasi tantangan dan kolaborasi yang diperlukan agar ekonomi perkongsian digital baru berkembang.

Kelas pemilik baru perlu melihat beberapa sogokan yang sama yang akan diperolehi oleh platform perkongsian daripada disiarkan secara terbuka. Token keselamatan membantu mencapai keseimbangan ini, mendorong momentum kapitalis yang sama-sama menguntungkan yang menjadi teras ekonomi perkongsian.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me