Apa itu BitShares?

BitShares (simbol BTS), sebelumnya dikenal sebagai ProtoShares (PTS), adalah “crypto-ekuiti” kelas industri, peer to peer diedarkan lejar dan rangkaian berdasarkan algoritma Delegated Proof of Stake (DPoS). Ia dicipta pada tahun 2014 oleh Dan Larimer yang berwawasan (“Bytemaster”), pengasas bersama Steemit, EOS dan, Cryptonomex.

BitShares berdasarkan Grafena, implementasi blockchain C ++ sumber terbuka, yang bertindak sebagai mekanisme konsensus. Graphene digunakan oleh beberapa projek lain seperti Steemit.com (Reddit terdesentralisasi, platform blog), dan PeerPlays.com (laman permainan dan token PPY) yang menunjukkan penggunaan dunia nyata.

BitShares beroperasi lebih banyak sebagai ekuiti dan bukannya “mata wang” yang murni kerana token BTS digunakan sebagai jaminan untuk pelbagai perkhidmatan kewangan yang terdesentralisasi seperti kontrak pintar, pertukaran terdesentralisasi, perbankan, penciptaan derivatif (pasaran “bitAssets” yang disatukan oleh pasaran) dan rel mata wang.

https://files.coinmarketcap.com/static/widget/currency.js

Butiran Teknikal BitShares

Algoritma konsensus: Bukti DPOS Stake yang Delegasikan

Masa sekatan: Purata 1.5 saat, maksimum 3 saat, latensi ~ 1.5 saat untuk kepastian tidak dapat dipulihkan 99.9%

Sekat ganjaran: 1 BTS (dari kolam simpanan)

Blok yang tidak dapat dipulihkan: (2 * BLOCK_INTERVAL * SAKSI / 3) ~ 34s

Duit syiling tidak ada dalam simpanan dana: 2,599,900,000 BTS (2017 30 Sept)

Duit syiling dalam dana rizab: 1,000,668,097 BTS (2017 30 Sept)

Syiling Maksimum: 3,600,570,502 (malar)

Transaksi Maksimum Per Detik: 100,000+ potensi (terbukti 3,400+ tx / s)

Yang perlu diperhatikan adalah blockchain cepat yang pantas dengan purata masa sekatan 1.5 saat dan potensi throughput 100,000 transaksi sesaat (yang lebih daripada semua transaksi kad kredit di seluruh dunia).

Pengurusan BitShares dikendalikan oleh Decentralized Autonomous Company (DAC), kerangka yang membolehkan pemegang BitShares menyumbang dan akhirnya memutuskan hala tuju BTS masa depan. DAC ini beroperasi secara bebas tetapi selari dengan pangkalan kod sumber terbuka yang asli yang dikembangkan dan diubah secara berterusan.

Alamat dompet anda adalah nama pengguna anda

Ini jauh lebih baik daripada rentetan huruf dan angka yang membebankan yang hanya meminta pengalaman dan kesalahan pengguna yang buruk. Nama pengguna anda berfungsi sebagai alamat dompet anda (seperti log masuk media sosial atau google anda). Lebih mudah diingat dan taip “john-smith” kemudian 21x9d8sv37sd6m282u4j2hg9h4orbjht2u98f3.

Penawaran Perkhidmatan Kewangan BitShares

BitShares bersaing dengan bank dengan mengeluarkan cagaran bitAssets yang dipadankan oleh pasaran dan stabil (juga disebut duit syiling pintar)

Ini bermaksud aset berasaskan kripto mengesan aset pasaran dunia nyata seperti dolar AS “bitAsset” yang dikenali sebagai bitUSD. Ini mengesan pergerakan dolar dengan mengumpulkan pelbagai sumber data yang dikekalkan oleh komuniti BitShares.

Token Smart Coin ini selalu mempunyai sekurang-kurangnya 200% (atau lebih) nilainya yang disokong oleh mata wang teras BitShares (BTS), yang dapat ditukar pada bila-bila masa, sebagai jaminan dalam pinjaman berdasarkan kontrak pintar yang diuruskan oleh blockchain.

Apa yang menjadikan platform ini unik adalah bahawa ia bebas dari risiko rakan niaga tetapi masih mempunyai pinjaman yang disokong oleh cagaran. Ini dicapai dengan membiarkan rangkaian (dan protokol perisian) mendapatkan jaminan dan melakukan penyelesaian.

Matlamat koin pintar stabil harga (bitAssets):

  1. Harga stabil yang boleh diramalkan dengan turun naik
  2. Penyelesaian yang agak dipercayai untuk meramalkan nilai token masa depan
  3. Unit akaun yang berbeza dari aset dengan keuntungan atau kerugian modal (yang telah meningkatkan liabiliti cukai)
  4. Lindung nilai terhadap pasaran Cryptocurrency yang tidak menentu dan tindakan harga

Aset pasaran BitShares (MPA) dapat dilihat sebagai kontrak antara pembeli aset yang mencari kestabilan harga dan penjual pendek yang mencari pendedahan yang lebih besar terhadap pergerakan harga BTS.

Gambar 2: Menunjukkan penemuan harga dan penjual pendek yang membuat pertaruhan untuk mendapat keuntungan dari pergerakan harga BTS yang memastikan kecairan seperti panggilan paksa 24 jam (penjualan kedudukan) dari waktu panggilan

BitShares sebagai Pemberi Pinjaman

BitShares menawarkan kemampuan untuk meminjam pegangan BTS anda dengan tahap rizab yang dapat disesuaikan (minimum 200%, mencapai setinggi 1000 atau bahkan 2000% + rizab). BitShares berintegrasi dengan pasangan saham, komoditi atau mata wang dengan syarat terdapat suapan harga yang tersedia. Di samping itu, bitAssets termasuk bitGold, bitSilver, bitOil, dan pasangan komoditi berfokus crypto lain juga boleh wujud dalam konstruk ini.

Ini adalah ekonomi “pintar” yang dinamik dan berfungsi yang disesuaikan dengan keperluan pasaran. Untuk membantu mengekalkan kestabilan harga, pinjaman bercagaran besar (10-20x) dapat dibuat sehingga pinjaman dapat bertahan hampir selama-lamanya.

Pertukaran Desentralisasi (DEX)

Pertukaran tradisional menimbulkan risiko rakan niaga sebagai penerima fiat dan penerbit IOU

Biasanya dengan pertukaran, terdapat pusat penjelasan yang diperlukan untuk memudahkan pembeli dan penjual. Walaupun menyediakan perkhidmatan yang diperlukan untuk pasar, ada ruang untuk perbaikan kerana pengurusan terpusat adalah risiko keamanan yang tetap.

Bursa mempunyai had pengeluaran dan sekatan peraturan lain yang boleh merangkumi penyediaan pelbagai bentuk pengenalan, bil utiliti dan dokumentasi lain yang akan disertakan..

Bagaimana Pertukaran Cryptocurrency Tradisional Beroperasi:

  1. Terima cryptocurrency dan fiu yang mengeluarkan IOU sebagai gantinya
  2. Tebus dan benarkan pertukaran IOU
  3. Memproses buku pesanan

Menukar mengeluarkan dan menebus IOU dan mengekalkan lejar pasaran

Adakah yang pernah mempertimbangkan bagaimana entiti yang sama melakukan 3 langkah di atas adalah konflik kepentingan? Belum lagi risiko keselamatan. Orang yang sama bertanggungjawab terhadap keselamatan dana dan “buku” seluruh pasaran.

Kertas putih perkhidmatan kewangan BitShares menghuraikan lebih lanjut: “Tidak ada sebab mengapa entiti yang sama perlu bertanggungjawab mengeluarkan IOU dan untuk memproses buku pesanan. Sebenarnya, ini sebenarnya kelemahan dari sudut keselamatan. ”

Pertukaran Desentralisasi (DEX) menghilangkan satu titik kegagalan dan risiko rakan niaga

Kerana kedua peranan ini telah digabungkan ini menyebabkan pemusatan terutama di ruang Cryptocurrency dengan pertukaran. Ini terbukti bermasalah terutama ketika menukar dompet, kunci, atau aspek infrastruktur yang lain yang tidak betul. (Menyebabkan pelanggaran, peretasan dan kehilangan aset lain seperti Gunung Gox, Bitfinex, atau Mintpal)

Masuk dan keluar broker gerbang ke dalam pasangan aset yang berbeza

Gateways beroperasi sebagai portal tanpa kepercayaan untuk memperdagangkan pelbagai aset yang dicatatkan di blockchain BTS. Gerbang membeli duit syiling dan kemudian menghantarnya ke dompet anda, di bawah kawalan anda. Mereka tidak menyimpannya untuk anda seperti Coinbase dan pertukaran lain. Ini lebih selamat daripada meminta orang lain memegang syiling anda kerana anda memiliki kunci peribadi.

Open Ledger adalah pertukaran terdesentralisasi (DEX) dan Gateway

Buka Lejar adalah projek oleh syarikat Denmark yang membolehkan pengguna membeli pelbagai aset (disebut aset terbuka) yang merupakan IOU seperti mana-mana duit syiling Gateway. (Sama dengan membeli dari sistem pertukaran IOU lain seperti Bitfinex). Melalui platform ini, ICO dapat dibuat dan dikeluarkan dengan mudah dengan cara yang selamat dan terdesentralisasi.

DEX menghilangkan pesanan Perdagangan Frekuensi Tinggi (HFT), pesanan hadapan dan tersembunyi

DEX memberi aras persaingan untuk berdagang dengan menghilangkan kemampuan untuk melakukan shenanigans Wall Street yang biasa. Dalam sistem itu, orang dalam yang cerdik meletakkan infrastruktur perdagangan mereka dekat dengan bursa untuk mengisi pesanan lebih cepat ditambah dengan algoritma perdagangan yang menutup kebanyakan orang bukan orang dalam.

Anda boleh memperdagangkan pelbagai instrumen berasaskan Crypto dan derivatif lain

Perkara seperti perak, emas, minyak, dan derivatif berasaskan kripto lain termasuk stok, bon, dan bakul pasaran lain. Pasangan ini boleh diperdagangkan satu sama lain sehingga anda dapat menukar perak ke emas atau bitUSD ke BTC.

Smart Coins adalah aset bertanda (MPA) yang disokong oleh nilai dunia nyata

Ini adalah ciri bawaan dan disatukan ke aset seperti bitUSD yang mencerminkan nilai fiat USD. 1 bitUSD akan sentiasa ditebus untuk sekurang-kurangnya $ 1 BitShares. Paritas harga dikekalkan melalui suapan harga yang dipelihara oleh Saksi. Ini membolehkan celana pendek dan pilihan yang dijamin membuka pintu bagi BitShares untuk mengambil keuntungan dari pasaran derivatif anggaran $ 1 kuadrillion.

Tiada had perdagangan dan yuran rendah mewujudkan tahap kebebasan kewangan yang baru

Sebilangan besar pertukaran memerlukan penyediaan maklumat peribadi, bil, dokumen cukai dan data lain yang dipaksa melalui Know Your Customer (KYC), Anti-Money Laundering (AML) dan banyak peraturan lain. Dengan DEX tidak akan ada batasan dan tidak ada gelung untuk melompati atau tantangan untuk melakukan transaksi anda sendiri.

Antara muka pengguna grafik GS BitShares (GUI)

Bukti Kepentingan Delegasi (DPoS) dan Tadbir Urus

Masalahnya dengan bukti kerja yang mahal dan haus kuasa dan peraturannya hanya sebilangan kecil

Proof of Work (PoW) seperti yang dilihat dengan Bitcoin mengunyah sejumlah besar tenaga menggunakan sumber pengkomputeran untuk menyelesaikan masalah matematik. Ramai yang menganggap jangka panjang ini tidak berkekalan. Selain itu, dengan munculnya ASIC, banyak pengguna ditutup yang tidak mampu atau naik dengan cepat dengan kesulitan. Pelombong tersebut akhirnya mempunyai kekuatan untuk menyokong rangkaian atau tidak, kerana mesin mereka adalah tulang belakang keselamatan dan kesahan blockchain.

Masukkan Bukti Pertaruhan yang Delegasikan (DPoS)

Traditional Proof of Stake (PoS) dikendalikan oleh pengguna yang memegang syiling yang menghasilkan syiling tambahan. Delegated Proof of Stake (DPoS) menghilangkan Proof of Work dan menambahkan ke dalam seni bina Proof of Stake tradisional dengan lapisan Governance. Pengguna “mendelegasikan kepentingan mereka” dan mengizinkan pemilihan Saksi yang mengumpulkan transaksi, mengikatnya menjadi blok, dan menyiarkan ke rangkaian. Saksi dan dibayar dalam bahagian untuk perkhidmatan ini dari kumpulan simpanan.

Pengundian proksi membolehkan pengundi memberikan dan menarik kembali kuasa kepada seorang Saksi

1 BitShare = 1 suara di rangkaian BitShares. Bagi kebanyakan pengguna, proses ini membebankan dan itulah sebabnya pengundian proksi dicadangkan. Ini membantu mengurangkan sikap tidak peduli pengundi dan membolehkan para pemegang saham bertindak pantas terhadap masalah perniagaan dan keselamatan segera. Birokrasi tradisional, “kerenah”, lambat dan membuat pemerintahan menjadi perlahan. Dengan Saksi yang didelegasikan, anda mendapat pengurusan terpusat secara kontrak sementara dengan hak untuk menarik kembali kuasa tersebut sehingga dapat mempertahankan desentralisasi.

Saksi mengemas dan mengesahkan urus niaga, menerbitkan suapan harga (asas untuk pelacakan pasaran bitAsset), mengekalkan blockchain dan memperbaiki ekosistem BitShares.

Jawatankuasa

Ahli jawatankuasa bertanggungjawab untuk menyesuaikan jadual bayaran transaksi untuk memastikannya tetap pada tahap yang rendah ketika harga BTS meningkat. Untuk dipilih, protokol mengira perbezaan antara undi naik dan turun untuk setiap Ahli Jawatankuasa. (Sama dengan pengundian pasca Reddit) Kemudian, median pengguna yang diberi nilai tertinggi akan menjadi Ahli Jawatankuasa.

Kod bertindak sebagai saluran untuk mengemukakan cadangan, menyumbang nilai dan memperoleh BitShares

Anda boleh menyediakan “pekerja”, akaun BTS tertentu, untuk mencadangkan kerja untuk rangkaian BitShares. Anda akan merangkumi skop kerja, tarikh mula / akhir dan kadar gaji anda yang akan dihantar ke rangkaian pemegang token BTS. Mereka menerima dan memilih proposal yang dapat diterima atau ditolak oleh jaringan. Tawaran balas (seperti dengan kadar gaji yang diminta) juga boleh dikeluarkan kembali kepada pengguna awal yang mencadangkan.

BitShares berkongsi yuran rangkaian antara ahli

BitShares menawarkan langganan keahlian yang memberikan keahlian “seumur hidup” dengan pengurangan yuran untuk menggunakan rel BitShares. Di samping itu, ada program rujukan untuk anggota yang berada dalam tahap satu yang membolehkan mereka menerima bayaran yang dikurangkan dan peratusan dari bayaran yang dibayar oleh mereka yang mereka rujuk.

Masalah dan Risiko

Kedengarannya hebat, tetapi bagaimana dengan kejatuhannya? Selalu ada sesuatu …

Risiko jaminan “peristiwa angsa hitam” (kejatuhan nilai secara tiba-tiba)

Aset yang disatukan pasaran mengesan harga aset sebenar melalui derivatif crypto yang disokong oleh cagaran dengan nilai pasaran yang ditetapkan. Akhirnya semua bitAssets didenominasikan dan dijamin oleh BitShares (BTS). Token ini tidak kebal dari tindakan harga termasuk penurunan nilai yang drastik.

Walaupun terdapat konstruk bawaan untuk mencetuskan panggilan margin (menjual kedudukan untuk melindungi prinsipal asal), ini tidak mudah dilakukan. Risiko terbesar adalah nilai jatuh terlalu cepat dan jaminan tidak lagi dapat membeli aset tersebut. Jenis seperti jika rumah jatuh nilainya di bawah jumlah pinjaman kerana kejatuhan pasaran.

Walaupun jumlah kapitalisasi pasaran Cryptocurrency telah meningkat secara eksponensial hingga kini, itu tidak lama lagi. Acara Black Swan ini akan sangat mengikis kepercayaan pada sistem dan mengganggu kemampuan untuk melakukan transaksi yang selamat (seperti pinjaman), terutama pada skala besar.

Orang dan perniagaan (lebih-lebih lagi bank) peka dengan wang mereka, jadi wang mesti berfungsi dengan sempurna. Ini masih merupakan teknologi yang sangat eksperimental, yang mungkin menakutkan bagi “orang yang mempunyai wang besar”.

Pembatalan penyenaraian Bittrex menangkap pasaran dan masyarakat lengah menyebabkan FUD besar

Ah FUD (Ketakutan, Ketidakpastian dan Keraguan), perkataan kegemaran masyarakat. Ini adalah ketika orang membuat banyak pesanan negatif mengenai duit syiling (atau apa-apa sebenarnya). Pasaran sangat sensitif terhadap FUD (terutamanya pasaran yang lebih kecil) dan boleh turun dengan ketara.

Atas sebab-sebab yang tidak diketahui oleh Bittrex, BitShares dijadualkan untuk dihapuskan dari pertukaran mereka pada 13 Oktober 2017. (Tetapi masih belum) Ada yang mengatakannya kerana BitShares DEX bersaing sebagai pertukaran terdesentralisasi. Yang lain menyebutnya FUD untuk menurunkan harga. Kemudian simpul mereka “terlalu besar” untuk dijalankan.

Perkara di atas adalah sangkaan yang tidak disahkan. Yang kita tahu ialah, Bittrex mengatakan bahawa mereka tidak lagi memilih Bitshares tetapi tidak dengan penjelasan sifar untuk menukar pengguna atau pasukan BitShares.

Spekulator berubah-ubah dan sama ada salah atau tidak itu BitShares, kebanyakan spekulator menakutkan seperti biri-biri domba yang cepat membuang berita menyebabkan harga BitShares menjadi tangki.

Satu perkara yang perlu diperhatikan adalah bahawa walaupun terdapat berita negatif ini, masih terdapat sedikit aktiviti membeli dan “sokongan”. (Banyak duit syiling yang dihapus yang lain hancur atau mati sama sekali)

Tidak ada yang dapat mencegah kemungkinan pelanggaran, bug perisian atau eksploitasi yang tidak dijangka

Walaupun hujah ini dapat dibuat mengenai sebarang projek hingga kini termasuk Bitcoin, ia masih berlaku untuk projek ini. Seperti yang dilihat dengan $ 53 juta DAO hack di Ethereum, mereka terpaksa mengerjakan jaringan yang menyebabkan perpecahan menjadi dua syiling yang berbeza: Ethereum dan Ethereum Classic.

Atau bagaimana dengan yang baru-baru ini Ethereum wallet Parity bencana? (Kerentanan menyebabkan $ 300 + juta Ethereum dibekukan dan tidak dapat diakses)

Kesalahan pengguna adalah penyebab didokumentasikan kebanyakan masalah dengan IT dan keselamatan siber. Ini adalah ancaman berterusan bukan hanya dengan Cryptocurrency tetapi Teknologi pada umumnya. Seperti semua Crypto, ini adalah teknologi eksperimental sehingga banyak keraguan dan kehati-hatian yang sihat mesti dilakukan, selalu.

Pemikiran Akhir

Pada akhirnya, BitShares memimpin kumpulan dengan pemikiran dan seni bina yang teladan

Hanya untuk merangka idea utama yang diliputi:

  • BitShares adalah rangkaian, protokol dan platform kelas industri yang terdesentralisasi – Berdasarkan algoritma Delegated Proof of Stake (DPoS) dan Graphene (mesin backend Steemit) yang berpotensi menangani 100,000+ transaksi sesaat.
  • BitShares menawarkan pelbagai perkhidmatan kewangan yang terdesentralisasi – Mengeluarkan bitAsset duit syiling pintar termasuk Market Pegged Assets (MPA) dan pasangan lain yang berasal dari crypto dari aset komoditi yang diiktiraf (mis. Emas, Minyak, S&P 500)
  • Algoritma Delegated Proof of Stake (DPoS) menambah lapisan pemerintahan – Mengembangkan model Proof of Stake tradisional yang meningkatkan dan menghasilkan syiling berdasarkan pegangan.

Walaupun terdapat semua risiko dan cabaran yang disebutkan, pasukan ini bertahan, berkembang dan terus menerus menghilangkan kerenah. Perkhidmatan mereka sangat hebat (walaupun terdapat risiko dan perangkap). Saya secara peribadi telah menggunakan DEX mereka dan merasa cukup intuitif, lancar dan cepat.

Apabila platform ini matang dan membuktikan dirinya, ia akan menjadi menarik minat pemain FinTech dan perkhidmatan kewangan.

Saya cenderung menunjukkan minat yang tinggi terhadap projek yang mempromosikan desentralisasi dan kes penggunaan dunia nyata. Gila ICO ini hanya mual kadang-kadang (serius, Paris Hilton ?! LOL) dan ruang sangat memerlukan inisiatif berkualiti tinggi

Keyakinan pasaran yang goyah, pengurangan token, penggodam tersembunyi, peraturan mengintai, dan perangkap yang tidak dijangka lain menanti kita. (Terus terang banyak “syiling”, bahkan mungkin kebanyakan, tidak akan menjadikannya jangka panjang)

Itulah sebabnya sangat mustahak kita memberi perhatian untuk membantu membina komuniti dan projek berfokus jangka panjang yang bermakna.

Saya percaya BitShares adalah salah satu daripadanya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me