Hasil pertanian adalah kaedah untuk memanfaatkan cryptocurrency yang tidak berfungsi seperti syiling, token, stablecoin, dan meletakkan aset tersebut untuk bekerja dalam dana kewangan yang terdesentralisasi, sering menghasilkan kadar faedah yang berkisar antara 0,25% konservatif untuk token yang kurang popular dan di atas 142% untuk beberapa MKR pinjaman.

Kadar pinjaman Crypto pada Defi Rate

Senarai lengkap kadar faedah dan projek boleh didapati di Berpantang.us dan DefiRate.

Pendapatan pasif dari pinjaman dan penagihan DeFi tidak dijamin dan pulangan sebenar akan bergantung pada pendekatan setiap protokol. Risikonya melancarkan kehilangan keuntungan yang dijanjikan kerana urus niaga yang perlahan atau turun naik pasaran, atau bahkan kehilangan keseluruhan cagaran anda.

Untuk memahami hasil pertanian, kita dapat membuat perbandingan dari kewangan tradisional: wang dikeluarkan oleh bank pusat, dan kemudian bank perdagangan meminjamkan dana tersebut kepada perniagaan dan individu. Bank mengenakan kadar faedah atas pinjaman tersebut, sehingga menghasilkan keuntungan.

Dalam ekonomi DeFi cryptocurrency, petani hasil memainkan peranan sebagai bank, meminjamkan dana mereka untuk meningkatkan penggunaan syiling dan token. Oleh itu, mana-mana pemilik cryptocurrency dapat menyimpan dana mereka sendiri sambil turut serta dalam aktiviti pinjaman, yang pada dasarnya menjadi bank perdagangan satu orang. Ini meningkatkan aliran nilai dalam sistem ekosistem terdesentralisasi, yang pada gilirannya, menghasilkan pulangan bagi pemberi pinjaman.

“Pertanian” merujuk kepada perolehan keuntungan peratusan tahunan yang tinggi sambil memberikan kecairan untuk pelbagai projek. Dengan cara tertentu, pertanian hasil menyerupai amalan menyimpan wang syiling yang lebih tradisional, di mana pengguna tetap mengawal aset mereka, tetapi menguncinya sementara untuk pertukaran pulangan.

Hasil pertanian dengan cepat menjadi tempat menarik bagi penggemar dan pelabur cryptocurrency, yang sering diiklankan kerana memberikan “keuntungan cepat” secara teori berikutan risiko tinggi.

Adakah pertanian hasil berbaloi? Mari kita selami mekanik pertanian hasil supaya anda dapat menjadi lebih terdidik mengenai pertanian hasil apa dan cara kerjanya.

Dalam artikel ini, kita akan meneroka:

  1. Hasilkan hasil pertanian dengan DeFi
  2. Bagaimana hasil pertanian berjaya
  3. Adakah dana anda selamat?
  4. Risiko pinjaman terdesentralisasi
  5. Projek DeFi terbaik untuk pertanian hasil
  6. Masa depan pertanian hasil

Adakah Hasil Hasil Pertanian DeFi?

Hasil pertanian adalah konsep yang agak baru dalam ekosistem Desentralized Finance (DeFi), dan istilah tersebut memasuki leksikon popular dunia cryptocurrency pada tahun 2020.

DeFi, salinan bercirikan sistem kewangan tradisional, sepenuhnya menggunakan protokol Internet yang terdesentralisasi. Daripada kerumitan undang-undang dan perantara pihak ketiga, DeFi menawarkan kemasukan tanpa halangan kepada pendedahan risiko.

DeFi muncul dari salah satu kes penggunaan untuk protokol Ethereum. Kemungkinan untuk transaksi murah dan tanpa sempadan mendorong penciptaan syarikat permulaan yang cuba meniru bank dan broker kewangan. Aplikasi DeFi tersusun dalam pelbagai arah termasuk algoritma perdagangan cryptocurrency baru, perdagangan derivatif, perdagangan margin, pemindahan wang, dan yang paling penting, pasaran pinjaman.

DeFi Pulse – pertumbuhan DeFi pada tahun 2020

Pinjaman Cryptocurrency memasuki fasa kematangan fungsional sebahagian besarnya disebabkan oleh dua projek raksasa – Maker DAO, dan Compound.

Platform DeFi penting lain menggabungkan pinjaman cryptocurrency dan akaun minat cryptocurrency menjadi platform mesra pengguna tunggal, seperti Rangkaian Celsius dan BlockFi. Kedua syarikat ini adalah peneraju industri di mana menawarkan lebih daripada 6% pada BTC dan 8.6% pada stablecoin seperti USDC dan USDT dianggap sebagai standard industri.

Aspek penting lain dari DeFi dan hasil pertanian adalah projek perdagangan dan pertukaran terdesentralisasi. Projek-projek ini juga menawarkan hasil pertanian, tetapi kecairan digunakan untuk perdagangan. Projek terkemuka termasuk Bancor, Augur, dan UniSwap.

Oleh itu, di mana pertanian hasil dapat dimainkan?

Bagaimana Hasil Hasil Pertanian

Pertanian hasil bergantung pada aliran masuk dan aliran keluar aset utama tertentu, biasanya DAI, duit syiling berpasangan dolar yang berasal dari protokol Maker DAO. Pada Ogos 2020, DAI disokong oleh deposit ETH dan BAT, dan digunakan untuk pinjaman, perdagangan arbitraj atau algoritma. Pasak DAI dolar menjadikan sistem lebih dapat diramalkan dengan menetapkan nilai intuitif untuk setiap token, $ 1. Hasil pertanian bergantung pada cagaran ETH atau token lain, yang digunakan untuk pinjaman dan menjana pendapatan pasif.

Pengguna DeFi biasanya akan mengunci syiling yang dipilih dengan menggunakan pemalam penyemak imbas MetaMask. Mengunci dana bermaksud dompet akan berkomunikasi dengan kontrak pintar di rangkaian Ethereum. Bergantung pada logik kontrak pintar, terdapat pelbagai cara untuk mengekstrak nilai, walaupun yang paling tradisional adalah dengan mengenakan kadar faedah pinjaman cryptocurrency. Pengguna akan membayar yuran untuk bertransaksi di rangkaian Ethereum, dan kerana minat yang tinggi, bayaran tersebut dapat meningkat dengan cepat, atau membuat jaringan terlalu sesak untuk dapat berpartisipasi dengan jayanya.

Pada pertengahan Mac 2020, harga ETH turun tajam, mewujudkan ribut panik pasaran dan pencetus pelbagai algoritma pada platform Maker DAO. Rangkaian Ethereum juga memperlahankan urus niaga, tidak membenarkan pemiliknya menambah jaminan. Banyak deposit (dikenali sebagai peti besi) dilikuidasi, dan DAI sebentar kehilangan pegangan dolarnya.

Sekiranya harga jatuh, 150% lebihan jaminan dapat membantu mengimbangi risiko sebahagiannya. Projek seperti DeFi Saver secara automatik dapat meningkatkan cagaran untuk mengelakkan pembubaran. Pembubaran berlaku apabila keperluan cagaran minimum pecah kerana turun naik harga.

DeFi cenderung bekerja dengan lebih baik dalam kenaikan harga aset, kerana jaminan yang dikunci untuk pertanian hasil lebih selamat. Sebagai contoh, jika harga ETH turun 33%, ini akan membubarkan kebanyakan deposit di Maker DAO. Turun naik harga yang lebih kecil juga bermaksud memegang ETH, dalam jangka panjang, lebih menguntungkan daripada pertanian hasil.

Alexander Ivanov, pengasas protokol WAVES, membandingkan DeFi dengan kegilaan untuk persembahan duit syiling awal (ICO). Ivanov masih optimis tentang masa depan, hanya memberi amaran terhadap gelembung lain kerana semangat tidak rasional.

Jangan biarkan gelembung ICO baru keluar #DeFI

– Sasha Ivanov (@ sasha35625) 23 Jun 2020

Perbezaan antara ICO dan hasil pertanian adalah bahawa duit syiling dapat dikeluarkan dari protokol DeFi hampir setiap saat, sedangkan berpartisipasi dalam ICO bermaksud menukar ETH atau BTC untuk token baru.

Token baru boleh ditukar hanya dengan perdagangan, setelah ia disenaraikan di bursa. Di DeFi, token menjadi cepat cair ketika mereka berpasangan di bursa UniSwap, protokol perdagangan automatik yang terdesentralisasi.

Adakah Dana Anda Selamat Semasa Menuai Pertanian?

Semua jenis pelaburan cryptocurrency membawa risiko.

Di DeFi, pemberi pinjaman selalu mengendalikan dana mereka, kerana operasi berlaku dalam kontrak pintar automatik dan tidak memerlukan pengawasan pihak ketiga. Tidak seperti penjualan token, seseorang boleh menarik cagarannya pada bila-bila masa.

Walau bagaimanapun, kontrak pintar dapat menentukan bagaimana dan kapan anda dapat menarik cagaran anda, jadi berhati-hatilah dengan apa yang anda lakukan, khususnya semasa kes pembubaran.

Apakah Risiko Pertanian Hasil??

Mengunci dana anda di peti besi dan menggunakan kontrak pintar sememangnya berisiko. Eksploitasi kontrak pintar, yang menyalahgunakan logik kontrak untuk menghasilkan pulangan yang tinggi, dan pembubaran adalah ancaman besar kepada dana jaminan. Risiko besar yang lain adalah pegangan stablecoin DAI, yang mesti mengekalkan nilai $ 1. Memecahkan pegangan $ 1 akan mengurangkan nilai pinjaman, dan mewujudkan penjualan panik dan penghapusan kecairan cepat.

Ledakan DeFi juga membawa banyak protokol yang belum diuji, menggunakan kontrak pintar baru yang menyebabkan kerosakan. The YAM Protokol DeFi memperoleh hampir $ 300 juta dana, tetapi kerana tingkah laku kontrak pintar yang tidak dijangka, menyebabkan percetakan ribuan bilion token tambahan. Projek lain juga melepaskan kontrak pintar yang belum diuji, yang boleh menyebabkan kehilangan dana.

Kebimbangan utama yang lain adalah perkembangan yang lebih baru: dana Compound DeFi menunjukkan lebih banyak daripada 1.3 bilion DAI di pasaran pinjaman dan pinjaman, sementara ada di sekitar 421 juta DAI duit syiling yang dihasilkan pada 14 Ogos 2020. Keadaan ini menyerupai gelembung hutang, di mana aset cryptocurrency dibuat melalui proses pinjaman, sehingga mengedarkan nilai yang diperkuat secara artifisial oleh petani hasil.

Keadaan ini boleh memberi tekanan pada dolar DAI, dan menyebabkan kejatuhan yang lebih serius sekiranya berlaku pembubaran. Setakat ini, sehingga Ogos 2020, keserakahan dan lonjakan harga memungkinkan pertumbuhan Compound DeFi yang pesat.

Apakah Projek Terbaik untuk Pertanian Hasil

Maker DAO adalah salah satu percubaan awal yang berjaya dalam pinjaman cryptocurrency. Pada mulanya, pinjaman DAI yang disokong oleh ETH menarik sebahagian besar modal ke DeFi.

Compound, platform pinjaman serupa, diikuti tidak lama kemudian. Compound juga berkembang di luar pinjaman, melancarkan token COMP insentifnya sendiri. Ini menyebabkan ledakan dana DeFi antara 15 Julai dan awal Ogos, apabila jumlah dana yang terkunci dalam pertanian hasil meningkat dua kali ganda, dari kira-kira $ 2 bilion hingga melebihi $ 4 bilion.

Kedua-dua Compound dan Maker DAO bersaing untuk mendapat tempat teratas di DeFi, berdasarkan nilai terkunci dan jenama terkenal mereka. Dari segi perdagangan algoritma, projek seperti Augur, Bancor, dan dy / dx tetap menonjol di ruang crypto.

Sebagai alternatif, dan tidak semestinya “hasil pertanian” sendiri, platform pinjaman terdesentralisasi dan akaun faedah cryptocurrency seperti BlockFi dan Celsius memberikan kenaikan sebanyak 8.6% APY pada stablecoin tanpa banyak komplikasi hasil pertanian yang digariskan dalam artikel ini, jadi patut diperiksa sama ada di lorong anda.

Pemikiran Akhir – Apa Masa Depan Hasil Hasil Pertanian

Perkara cenderung berlaku sangat cepat di dunia cryptocurrency, dan hasil pertanian nampaknya telah melambung ke arus perdana dalam sekelip mata.

Sekiranya seseorang terpaksa membuat ramalan untuk masa depan Yield Farming, kami mengesyorkan melihat semua kemungkinan – positif dan negatif.

Sebagai contoh, pertanian hasil dapat menggerakkan token yang tidak berfungsi, berpotensi menjana pendapatan pasif bagi pemegangnya.

Sebaliknya, kemungkinan negatif berkisar dari peristiwa krisis seperti kejatuhan harga atau eksploitasi yang berjaya menipu kontrak pintar dan meraih keuntungan dari cagaran. DeFi tidak dikawal selia dan tidak dilengkapi dengan perlindungan undang-undang yang disertakan dengan institusi kewangan yang lebih berpusat.

Sebagai contoh, token DeFi tidak dianggap sekuriti, dan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS tidak mengambil tindakan tegas terhadapnya.

Walaupun beberapa projek pertanian hasil dibuat dengan baik dan mendapat sebahagian besar cagaran, algoritma DeFi baru terus muncul. Beberapa DeFistartups menggunakan kontrak pintar yang disalin dan tidak diaudit, menimbulkan risiko operasi dan kesan yang tidak dijangka. Projek pertanian hasil YAM, misalnya, baru-baru ini hancur, mengambil sebahagian dari jaminan pasaran dengannya.

Pada bulan Ogos 2020, platform WAVES berkembang menjadi DeFi. Senarai panjang bekas token ICO yang digunakan semula untuk pelbagai bentuk DeFi, bermula dengan BAT, LINK, 0x, Kyber Network. Senarai lengkap token DeFi terkini dan aktif boleh didapati di CoinGecko.

Hasil pertanian adalah pendekatan seperti mercenary untuk cryptocurrency, di mana pengambil risiko mencari hasil tertinggi, menyebabkan turun naik harga token sepanjang jalan. Banyak projek DeFi masih dalam fasa baru dan agak sukar difahami, namun banyak pendatang baru bergegas mendapatkan sepotong pai. Kami menasihati pembaca kami untuk membuat kajian sendiri mengenai selok-belok setiap platform – jangan mengunci dana yang anda tidak mampu kehilangan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me