Apa itu Zclassic (ZCL)? Garpu Zcash dengan ganjaran 20% pengasas dan permulaan perlahan dikeluarkan

Apa itu Zclassic?

Zclassic adalah garpu Zcash yang diasaskan oleh Rhett Creighton tetapi dengan penghargaan 20% pengasas dan permulaan perlahan dikeluarkan. Alasan Creighton adalah bahawa cukai pendirian Zcash dan pintu tertutup, pusingan pendanaan swasta dengan firma VC teratas dan ikan paus Bitcoin tidak adil.

Oleh itu, dia membuang 22 baris kod dan melepaskan Blockchain baru ini ke alam liar. Dia menyingkirkan awal perlombongan di Zcash yang perlahan yang menyebabkan kekurangan bekalan token buatan.

kadar pengagihan zec

Permulaan perlombongan perlahan yang meningkatkan ganjaran kepada 12.5 ZEC setiap blok selama 30+ hari

Seperti yang dinyatakan dalam buku putih Zclassic: “Misi Zclassic adalah untuk tetap sama dengan Zcash dari perspektif teknologi, tetapi tidak pernah mengambil pra-tambang, hadiah pengasas atau jenis bayaran lain yang dikenakan kepada sekumpulan kecil individu dengan izin khas sama ada dipilih, dilantik atau sebaliknya. “

Walaupun nampaknya idea yang bagus untuk membuang pahala pengasas, apa yang anda dapati dalam kisah Zclassic ini ialah bahawa tiada anggaran untuk pembangunan membawa … kekurangannya. Ini bermaksud pengalaman pengguna yang cukup kasar, penghalang masuk yang maju (seperti akses baris perintah) dan kekurangan pilihan dompet yang selamat dan stabil. Mari kita masuk.

Statistik Zclassic

Bekalan maksimum: 21,000,000 ZCL

Bekalan Semasa: 3,458,950 ZCL

Algoritma: Equihash

Jenis bukti: PoW

Tarikh pelancaran: 06/11/2016

Semuanya bermula ketika Rhett Creighton mengeluarkan 22 baris dari pangkalan kod Zcash yang asal dan mengeluarkannya ke dunia. Ada yang berpendapat bahawa ia dilakukan dengan tergesa-gesa dan tanpa promosi yang tepat tetapi oleh pengakuan Creighton sendiri garpu ini dilepaskan ke alam liar untuk “melihat apa yang berlaku”.

Beberapa pelombong yang mengamati melihat peluang ini dan segera naik ke kapal, menjadi ikan paus semalaman. Sejak itu, ia mengambil kehidupan sendiri.

Ironinya, menurut Creighton, dia tidak memilikinya atau membelinya sama sekali walaupun dia adalah pemaju teras asal. Sebenarnya, dia bekerja sepenuh masa sementara juga pemaju utama dan ketua projek. Peranannya termasuk menguruskan semua permintaan tarik di GitHub yang akan mengemas kini rangkaian, dompet dan aplikasi teras.

Walaupun Creighton mengekalkan repositori GitHub, membina Zclassic adalah usaha berpasukan dari masyarakat. Kadang kala untuk mendapatkan jawapan yang tepat dengan cepat, anda mesti menghantar jawapan yang salah.

Zclassic bertindak sebagai peluncur untuk projek lain

Pasukan yang kini menjadi ZenCash menghubungi Creighton dengan idea mereka mengenai komunikasi yang selamat dan peningkatan protokol lain tetapi dia merasakan bahawa Zclassic perlu berpegang teguh pada akar terasnya tanpa pemberian penghargaan atau insentif lain untuk pembangunan.

Itu menyebabkan ZenCash melepaskan perceraian rantai 1: 1 yang membawa ZEN percuma kepada pemegang ZCL secara “airdrop” di blok 110,000 pada 23 Mei 2017.

Pembangunan terbaru

Pasukan itu mengeluarkan dompet Electrum baru pada bulan Januari kepada komuniti yang bersemangat. Ia dikarang oleh Duke Leto, pemaju teras HUSH, yang telah menggunakan dompet ini untuk mendapatkan token mereka.

Dompet Eleos Zclassic

Bitcoin Private mengumumkan, penggabungan bersama-sama Bitcoin dan Zclassic

Pengumuman Peribadi Bitcoin oleh RhettEvolusi Zclassic seterusnya adalah Bitcoin Peribadi. Sebilangan besar pasukan pemaju ZCL teras akan berpindah ke BTCP dan meneruskan pembangunan projek tersebut.

Anggota asal akan memudahkan penyerahan kepada pasukan yang kompeten melalui inisiatif penilaian cadangan untuk memeriksa idea dan pasukan. Mereka juga akan mengekalkan ZCL GitHub hingga Mac 2019 atau pasukan baru mengambil alih (mana yang lebih dahulu).

Satu jawatan sederhana dikeluarkan baru-baru ini untuk menerangkan masa depan Zclassic dengan lebih lanjut:

Masa depan pengumuman Zclassic

Cabaran dan Kritikan

Kritikan terbesar, seperti yang disebutkan sebelumnya, adalah sepenuhnya menghilangkan penghargaan pengasas. Dasar ini mewujudkan suasana sukarelawan dan masyarakat. Namun, banyak pihak berpendapat bahawa projek harus dibiayai secara sukarela dari masyarakat.

Tampaknya, bagaimanapun, bahwa hal itu juga dapat menyebabkan kurangnya kesatuan dalam hal pengembangan, oleh karena itu mengapa pasukan yang padu dan berdedikasi ada. Buku putih Bitcoin Private menghuraikan: “Malangnya, Zclassic mengalami idea yang sama yang dihasilkannya dari kehebatannya: ketiadaan cukai pengasas menyebabkan kurangnya perkembangan aktif.”

Beberapa soalan berlanjutan: Bagaimana mereka yang berusaha dalam masyarakat akan diberi pampasan? Sekiranya tidak ada pampasan, bagaimana mungkin ada harapan yang adil untuk pengembangan, pemasaran, dan kegiatan layanan pelanggan yang berkualitas?

Kenaikan dan penurunan harga ZCL meteorik

Zclassic meningkat dari $ 7 pada Januari 2018 menjadi $ 200 + sebulan kemudian dan kemudian kembali ke $ 7 pada minggu pertama bulan Mac.

Zclassic hanya bersantai dalam satu digit untuk masa yang lama tetapi, itu semua berubah apabila garpu keras untuk Bitcoin Private diumumkan. Walaupun Bitcoin juga menyediakan Bitcoin Private 1: 1, jelas ZCL adalah tawaran yang lebih baik dengan harga satu digit.

Ini menimbulkan kegilaan ramai kerana orang ramai dengan cepat membeli semua token Zclassic yang mereka dapat sebagai persiapan untuk tayangan udara, menyebabkan rekod sepanjang masa mencecah lebih dari $ 200.

Sebaik sahaja snapshot berlaku, harga jatuh kembali ke $ 7 dalam apa yang mungkin merupakan salah satu carta paling biadab yang pernah ada.

Carta 6 bulan ZCL / BTC di Bittrex

Aduh.

Masalah mengeluarkan syiling dari Cryptopia

Hasil daripada peningkatan jumlah dan kemudian pembuangan drastik, banyak duit syiling tersekat untuk pengguna selama 48-96 + jam. Ini disebabkan oleh kekurangan pelombong di rangkaian untuk membantu memproses transaksi yang menyebabkan tunggakan yang besar.

Pengumuman dan Kemas kini Cryptopia ZCL

Sesetengah pengguna melaporkan masih tidak mendapat duit syiling mereka walaupun pada penulisan ini.

Bittrex gagal dan dugaan perdagangan orang dalam ZCL

Cryptopia bukan satu-satunya pertukaran untuk berjuang dengan proses ini. Penanganan Bittrex ZCL adalah bencana dan kekacauan yang sebenarnya. Mereka mendakwa mereka akan “sebahagian” menyokong garpu tetapi tidak memberikan jaminan pengguna untuk mengharapkan token kerana kekurangan “dompet yang disokong sepenuhnya”. Selain itu, tidak ada tangkapan baki Bitcoin yang akan disokong.

Penyataan Bittrex mengenai ZCL dan BTCP

Bittrex juga menyatakan beberapa masalah teknikal yang tidak ada pada Zcash tetapi dengan Zclassic. Ini memuncak dengan pasaran Zclassic dibekukan selama 15 minit sebelum snapshot selepas itu pasaran akan dibuka semula.

Bagus, jadi tunggu pertukaran dibuka semula dan semuanya akan berjalan lancar, bukan? Tidak cukup. Menurut Youtuber Cryptoplay House di Austin, harga Bittrex dibuka semula pada $ 30 yang merupakan penurunan 70% dari sebelum snapshot.

Walaupun penurunan dijangka berlaku selepas gambar, hakikat bahawa perdagangan berlaku semasa pasaran ZCL ditutup cukup merisaukan. Seperti … masuk penjara yang merisaukan jika ini adalah pasar tradisional.

Zclassic Dump di Bittrex dari @cryptoplayhouse

Pembuangan ZCL yang berlaku semasa pasaran “ditutup” di Bittrex (Sumber)

Pelajarannya di sini ialah pertukaran adalah raksasa mereka sendiri tanpa mengira duit syiling, teknologi dan pasukan pemaju. Kuasa beli adalah daya beli.

Dan ini adalah contoh hebat dari apa yang berlaku ketika ikan paus mengambil alih pasaran. Ini adalah bukan kali pertama pertukaran (diduga) memanfaatkan kekacauan jadi, mengemukakan persoalan mengenai perlakuan dan piawaian pertukaran yang sepatutnya.

Walaupun begitu, ini adalah liar liar, crypto west dan ini adalah persekitaran semasa kita berada. Sekiranya anda masih belum panik, mari kita pergi ke mana untuk membeli, menambang dan menyimpan binatang ini.

Di mana untuk membeli Zclassic

Hasil daripada pengurangan had pasaran dan jumlah dagangan yang drastik, Bittrex adalah pilihan mudah tunai teratas pada masa ini. Cryptopia berada di kedudukan kedua dalam kecairan tetapi gunakan atas risiko anda sendiri kerana pengguna melaporkan transaksi tersekat dan / atau perlahan.

Tempat perlombongan Zclassic

Zclassic mempunyai pelbagai kolam perlombongan yang tersedia dan walaupun terdapat kekacauan dari permukaan udara, tetap menjadi koin Equihash yang dapat dilombong. Beberapa kolam teratas termasuk tambang.zone, suprnova, dan zclmine.pro (Bayaran 0%)

Tempat menyimpan Zclassic

Pada masa ini, terdapat nod penuh dan dompet electrum untuk Windows, Mac, dan Linux juga dompet kertas.

Pemikiran Akhir

Zclassic adalah contoh sempurna dari apa yang berlaku apabila anda mengklon duit syiling, mengeluarkan anggaran pembangunan dan mengubahnya menjadi percuma yang didorong oleh komuniti untuk semua.

Kami terus lupa bahawa cryptocurrency bukan sahaja eksperimental tetapi juga boleh seperti “pembuatan sosej” di belakang tabir (yang tidak pernah menjadi pemandangan indah).

Walaupun terdapat jalan berbatu dan membuat pelabur kecewa, Zclassic masih bertahan. Dengan pengumuman Bitcoin Private, Creighton dan pasukan desentralisasi baru dari seluruh dunia membawa pengalaman mereka ke inisiatif ini. Di samping itu, pencurian sokongan masyarakat untuk Bitcoin Private mendorong lagi etos desentralisasi sejati yang pada awalnya melahirkan Zclassic.

Walaupun beberapa anggota komuniti Zclassic merasa ditinggalkan, Bitcoin Private masih menguruskan cadangan untuk menilai pasukan baru dan idea mereka. Pasukan BTCP akan memberikan kemas kini “pemecahan blockchain” sehingga Mac 2019, atau pasukan baru mengambil alih. Nampaknya Zclassic tidak ketinggalan dengan rancangan kajian semula cadangan.

Akibatnya, Zclassic terus berlanjut walaupun perairannya yang berbatu dan belum dipetakan. Seperti biasa, hanya masa yang akan memberitahu kita yang sebenarnya tetapi buat masa ini, Zclassic masih ada di sini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map