Walaupun kerentanan pertukaran berterusan, pasaran crypto terpusat terus berkembang. Tahun ini telah menyaksikan beberapa peretasan dan kegagalan pertukaran yang ketara di Cryptopia, QuadrigaCX dan terbaru Bitrue. Penggodam dapat mensasarkan kedua dompet pertukaran atau kelayakan log masuk pengguna melalui pancingan data. Acara ProofofKeys, yang bertujuan menarik aset dari bursa, datang dan pergi, dengan sedikit kesan yang ketara.

Menambah risiko ini adalah meningkatnya permintaan terhadap pertukaran terpusat (CEX) oleh pemerintah. Terdapat tekanan yang semakin meningkat untuk peruntukan KYC dan AML yang lebih luas, dan penghapusan aset yang mungkin merupakan sekuriti. Baru-baru ini kami melihat permintaan untuk peningkatan perkongsian data antara pertukaran. The Financial Action Task Force, sebuah organisasi global yang bertujuan untuk menyelaraskan dasar kewangan negara, baru-baru ini dinyatakan negara-negara tersebut harus memaksa pertukaran untuk saling berkongsi data pelanggan, termasuk nama, nombor akaun, dan alamat.

Terdapat kelemahan jelas untuk menggunakan pertukaran terpusat pada masa itu, namun ia masih berkembang.

Sebaliknya, pertukaran terdesentralisasi (DEX) berjanji untuk menyelesaikan kedua-dua masalah ini. Dalam semangat pemilikan langsung, DEX membenarkan pengguna untuk terus mengawal aset mereka. Perkhidmatan ini telah lama dinanti-nantikan selama beberapa tahun dan masih mendapat pangsa pasar yang signifikan. DEX menyumbang kurang dari 1% daripada jumlah pertukaran dan telah menunjukkan beberapa tanda untuk mencabar keunggulan rakan sejawat mereka yang berpusat.

Dalam artikel ini, kami melihat sebab-sebab di sebalik inersia ini dan apa yang diperlukan untuk mendesentralisasi pertukaran aset crypto.

Pengalaman pengguna

Seperti mana-mana perkhidmatan, pengguna berpindah ke pertukaran yang intuitif, sederhana dan mudah dilayari. Walaupun akan selalu ada minoriti yang lebih pintar dari segi teknikal yang senang menavigasi reka bentuk yang lebih menghalangi, sebilangan besar menavigasi ke laman web yang mudah digunakan.

Sebilangan besar DEX masih meminta pengguna membuat dompet mereka sendiri, mengurus dan menyandarkan kunci mereka. Ini memperkenalkan geseran dan menjadikan pengalaman itu membebankan dan bahkan menakutkan.

Memang, orang salah menganggap bahawa kebanyakan orang mahukan kawalan ke atas aset kripto mereka. Kita hanya perlu melihat jumlah yang disimpan pada bursa dan dompet terpusat.

Selain kesederhanaan, pengalaman pengguna juga bergantung pada kepantasan. DEX selalunya jauh lebih perlahan daripada setara terpusatnya. Walaupun pertukaran biasa menggunakan sistem buku pesanan pusat untuk mengatur dan melaksanakan perdagangan, DEX sering menggunakan kontrak pintar sebagai gantinya. Akibatnya, pengguna sering mendapati diri mereka menunggu pengesahan dalam talian sebelum perdagangan mereka diselesaikan. Pendekatan ini bukan hanya lebih perlahan tetapi juga boleh menjadi lebih tertekan, yang mana kedua-duanya menghalang pengguna, bahkan jika mereka dapat memiliki kawalan yang lebih besar terhadap aset mereka. Beberapa DEX seperti Waves mengorbankan ini dan sebaliknya memilih sistem pemadanan pesanan terpusat. Pendekatan hibrid ini tentunya menawarkan pengalaman yang jauh lebih lancar tetapi mula memanfaatkan kelebihan DEX yang melekat melalui pemusatan ini.

gelombang dex

Waves menawarkan pengalaman pengguna yang lebih baik melalui perkhidmatan pemadanan pesanan berpusat

Tambahan pula, jika pengguna melakukan kesalahan pada pertukaran tersebut atau terdapat gangguan perkhidmatan, sokongan pelanggan sering hilang. Ini adalah gejala ketidakmatangan lebih daripada yang lain dan merupakan sesuatu yang mudah diatasi. Syarikat yang dapat menawarkan pertukaran dengan infrastruktur terdesentralisasi sambil mengekalkan sokongan pelanggan yang sangat baik harus unggul.

Kecairan

Pedagang yang bergerak masuk dan keluar dari kedudukan sepenuhnya bergantung pada kecairan yang mencukupi. Kecairan merujuk kepada kemampuan membeli atau menjual aset pada harga pasaran tanpa mengalami kemerosotan. Tanpa kecairan yang mencukupi, tidak ada jumlah sebenar kerana peniaga sederhana dan besar mengelakkan pertukaran sepenuhnya.

Kecairan rendah adalah perkara biasa di hampir semua DEX. Ini adalah hasil insentif yang tidak mencukupi untuk berpindah dari CEX berprestasi tinggi dan juga fungsi pembuatan pasaran yang belum dikembangkan.

DEX boleh sangat berguna untuk memperdagangkan aset yang lebih kabur atau aset yang dihapus oleh CEX kerana ketakutan peraturan. Walau bagaimanapun, buat masa ini, hampir semua kecairan aset utama kekal di CEX utama. Sehingga ada insentif yang cukup bagi pembuat pasaran dan pemain yang lebih besar untuk bermigrasi, kemungkinan besar perubahan ini akan terjadi.

Kecanggihan

Pedagang dan pelanggan institusi yang lebih besar sering tertarik dengan perkhidmatan pertukaran di luar perdagangan spot sederhana.

Pengguna sedemikian sering mengharapkan perkhidmatan yang lebih kompleks seperti perdagangan margin, keupayaan untuk membuat aset pendek, kontrak niaga hadapan dan kontrak derivatif seperti opsyen. Penawaran ini, buat masa ini, bergantung pada infrastruktur terpusat dan kecairan yang sangat baik.

Secara teorinya, penawaran sedemikian boleh dilakukan pada DEX melalui kontrak pintar dan mekanisme lain. Memang, evolusi ini kemungkinan akan menutup jurang antara keduanya sambil membawa peningkatan kecairan kerana besarnya kedudukan peniaga yang mencari perkhidmatan ini. Ini pada gilirannya akan mendorong lebih banyak permintaan untuk perdagangan spot dan meningkatkan penggunaan lebih jauh.

Privasi

Isu seterusnya adalah perkara yang sering diabaikan. Walaupun banyak orang mempromosikan penggunaan DEX sebagai cara untuk mengelakkan keperluan KYC yang berat oleh CEX, sebenarnya ada alasan privasi yang serius untuk mengelakkan DEX sama sekali..

Sekiranya DEX menjalankan perdagangan pada blockchain seperti Ethereum, maka pedagang meninggalkan catatan tetap dan dapat dilihat secara umum dari setiap perdagangan yang mereka jalankan. Pertukaran seperti ForkDelta, misalnya, termasuk dalam kategori ini seperti mana-mana perkhidmatan yang menggunakan penyelesaian lapisan satu untuk pelaksanaan perdagangan.

forkdelta

ForkDelta bergantung pada transaksi Ethereum, sehingga menjejaskan privasi pengguna dalam prosesnya

Secara teorinya, masalah ini dapat dielakkan dengan menggunakan blockchain dengan privasi yang lebih baik. Namun, buat masa ini, ini tidak dapat dilaksanakan kerana peningkatan besar dalam ukuran transaksi yang berlaku. DEX yang lebih canggih namun sekarang biasanya menggunakan rangkaian lapisan kedua dan sampingan, di mana privasi pengguna dapat dijamin.

Insentif

Pada akhirnya, bagi kebanyakan pengguna, cukup banyak tekanan atau insentif untuk beralih ke DEX.

Walaupun industri terus mengalami peretasan pertukaran, pertukaran utama mempunyai keselamatan yang kuat dan bertindak balas secara profesional dalam peristiwa seperti yang ditunjukkan oleh peretasan Binance baru-baru ini.

Pengalaman pengguna, kecairan dan rangkaian perkhidmatan yang unggul buat masa ini hanya mengatasi risiko yang dirasakan hak penjagaan pihak lawan dan pengawasan pemerintah. DEX masih mewakili perkhidmatan pinggiran, namun, dengan kemajuan teknologi yang berterusan dan sikap yang lebih profesional, pertukaran semacam itu dapat mulai menyaingi pesaing mereka yang berpusat dalam beberapa tahun ke depan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me