Apakah Pertukaran Atom? Panduan Pemula

Apa itu Pertukaran Atom?

Pertukaran atom adalah perdagangan cryptocurrency yang dapat dilaksanakan seketika tanpa memerlukan perkhidmatan pihak ketiga untuk memudahkan pertukaran. Ini adalah tahap lain dalam evolusi pertukaran terdesentralisasi, percubaan untuk menjadikan perdagangan lebih selamat, lebih cekap, dan tidak percaya.

“Tunggu, jadi seperti, saya tidak boleh mempercayai pertukaran atom?” Tidak, bukan itu yang kita maksudkan ketika kita mengatakan tidak percaya – sebenarnya sebaliknya. Ironinya, pertukaran tanpa kepercayaan lebih dipercayai daripada pertukaran yang dipercayai. Contohnya, apabila anda menggunakan pertukaran berpusat seperti Binance, anda melibatkan diri anda dalam transaksi yang dipercayai. Yaitu, anda mempercayai Binance dengan dana anda. Anda melepaskan kunci peribadi anda ke bursa dengan kepercayaan bahawa operatornya tidak akan menyalahgunakannya, dan sebagai balasannya, anda diberi akses ke platform perdagangan Binance.

Untuk memberi contoh lain, katakan Molly dan Steve ingin menukar mata wang. Molly mempunyai 57 LTC, tetapi dia ingin memiliki 1 BTC untuk mengetahui bagaimana rasanya. Ternyata, Steve mempunyai 1 BTC dan dia menginginkan 57 LTC, jadi Molly dan Steve memutuskan untuk melakukan perdagangan. Tetapi kedua-duanya tidak mahu mengirim dana kepada yang lain terlebih dahulu, kerana takut dia akan ditipu. Mereka juga tidak mahu melalui perkhidmatan escrow (contoh lain dari perantara pihak ketiga yang dipercayai) untuk menjalankan perdagangan untuk mereka.

Nasib baik, mereka dapat menggunakan pertukaran atom untuk ini. Dengan pertukaran atom, Molly dan Steve dapat melakukan transaksi tanpa perlu melalui pihak ketiga, seperti Binance atau perkhidmatan escrow, dan tanpa perlu bimbang akan ditipu oleh pihak lain.

gambarajah pertukaran atom

Sumber: Streams.Lykke

Ajaib, bukan? Sekiranya anda terus membaca, kami akan melihat lebih banyak butiran di bawah.

Pertukaran Atom: Bagaimana Ia Berfungsi

Seperti yang anda fikirkan, pertukaran atom dirancang dengan mempertimbangkan dua mata wang yang berbeza. Ini adalah kaedah yang membolehkan anda memperdagangkan koin secara berantai secara langsung tanpa melalui pertukaran. Selain itu, pertukaran atom boleh dilakukan secara rantai atau di luar rantai, tetapi lebih banyak lagi mengenai perkara ini setelah kita mengetahui bagaimana ia berfungsi.

Seperti beberapa urus niaga Lightning Network, pertukaran atom menggunakan kontrak timelock hashed (HTLC) untuk memastikan bahawa kedua-dua belah pihak menepati tawaran mereka. Kontrak ini menggunakan sistem urus niaga multisignature yang membuat kedua-dua pedagang bertanggungjawab agar pertukaran berjaya. Untuk mewujudkannya, hashlock menggunakan algoritma kriptografi yang hanya membolehkan pengguna mengakses dana setelah kedua-dua pihak menandatangani transaksi masing-masing, dan timelock adalah seperti polisi insurans yang memastikan bahawa kedua-dua pengguna akan mengembalikan dana mereka ke mereka sekiranya perdagangan tidak berjaya di bawah jangka masa tertentu.

contoh pertukaran atom

Sumber: Penggodam tengah hari

Jadi dalam praktiknya, pertukaran atom akan turun seperti ini:

Molly dan Steve membuka saluran pembayaran antara satu sama lain untuk menukar 57 LTC ​​untuk 1 BTC. Penghasut urus niaga mesti membuat alamat kontrak. Dalam contoh ini, Molly adalah penghasut – dia maju seperti itu – jadi dia membuat alamat kontrak.

Alamat kontrak berfungsi seperti peti simpanan dana. Dalam membuat alamat, Molly menyimpan 57 LTC ​​dan menghasilkan nilai yang sesuai dengannya (rentetan data rahsia yang berfungsi seperti kunci). Pada dasarnya, hash seperti kunci untuk keselamatan, sementara nilainya adalah kuncinya. Untuk memudahkan transaksi, Molly mengirimkan hash kepada Steve.

Steve menerima hash dan menghasilkan alamat kontrak yang serupa dengannya. Dalam membuat alamat kontraknya sendiri, Steve memasukkan 1 BTC-nya ke dalam peti keselamatan (alamat kontrak) yang mempunyai kunci yang sama dengan milik Molly. Oleh itu, agar Molly mengambil 1 BTC, dia perlu menandatangani transaksi untuk alamat kontrak Steve, dan untuk Steve mengambil 57 LTC, dia perlu menandatangani transaksi untuk alamat kontrak Molly.

Untuk melakukan ini, Molly menandatangani alamat kontrak Steve dengan nilai (kunci) yang digunakan untuk menghasilkan hash yang digunakan Steve untuk alamat kontraknya. Dengan berbuat demikian, Molly membuka peti keselamatan yang mempunyai dana sambil juga menyatakan kunci ini kepada Steve. Oleh kerana sekarang Steve mempunyai kunci ini, dia dapat menandatangani transaksi untuk alamat kontrak Molly dan mengambil 1 BTC-nya, dan semua orang gembira.

Pada dasarnya, ketika Molly membuat alamat kontrak, mendepositkan wangnya, dan membuat nilai untuk alamat ini, dia mengirimkan Steve hash untuk nilai tersebut, “Jika anda menginginkan 57 LTC ​​ini, anda perlu menghasilkan semula kunci hash.” Oleh itu Steve kemudian membuat alamat kontraknya sendiri dengan hash ini untuk mengatakan, “Baiklah, tetapi saya tidak dapat memiliki kuncinya sehingga anda memberikannya kepada saya, jadi gunakannya untuk membuka kunci 1 BTC anda dan kemudian saya dapat mengambilnya untuk membuka kunci 57 LTC ​​saya. “

contoh pertukaran rantai silang atom

Sumber: @ n1clker

Cukup sejuk, bukan? Kami fikir begitu. HTLC mengatur urus niaga sedemikian rupa sehingga kedua-dua pihak bergantung pada pihak lain untuk memastikan pertukaran itu berjaya. Sekiranya atas sebab apa pun pertukaran itu gagal (mis., Kegagalan rangkaian atau satu pihak tidak menahan kesepakatannya), maka timelock mengembalikan semua dana kepada pemiliknya yang sah – tidak ada kerugian yang dilakukan.

Pertukaran Atom: Rantai Dalam vs Rantaian Luar

Penting untuk diperhatikan bahawa pertukaran atom dapat dilaksanakan sama ada sebagai fungsi on-chain atau off-chain.

Pertukaran atom di rantai, seperti namanya, berlaku di blockchain salah satu mata wang. Pada masa ini, untuk pertukaran ini berfungsi, kedua-dua mata wang mesti menggunakan algoritma hash yang sama, dan mereka juga mesti menyokong HTLC. Kembali pada Septemeber 2017, Litecoin dan Decred melakukan pertukaran atom on-chain yang berjaya, yang pertama seumpamanya.

Baru selesai yang pertama $ DCR <> $ LTC pertukaran atom rentas rantai dengan @SatoshiLite. Teriakan besar untuk membuat debug dengan kami! Maklumat lanjut tidak lama lagi ™… pic.twitter.com/o2viQm3LTR

– Dinyahkritik 19 September 2017

Pertukaran atom di luar rantaian membenarkan, anda dapat menebaknya, pertukaran mata wang yang di luar blockchain. Ini berlaku pada lapisan nod sekunder, dan pada ketika ini, pertukaran atom off-chain adalah lanjutan dari Bitcoin Lightning Network. Bitcoin dan Litecoin melaksanakan pertukaran atom off-chain pertama menggunakan Lightning Network pada bulan November 2017.

Hari ini kami teruja untuk mengumumkan pertukaran rentas rantaian Lightning pertama dari Bitcoin ke Litecoin ⚡ ⛓️⛓️&# 128177;

Lihat kod dan demo di sini: https://t.co/92CMslUrV4 https://t.co/hnaAUWktuN

– Makmal Kilat⚡️ (@lightning) 16 November 2017

Mengemas: Mengapa Pertukaran Atom Penting

Pertukaran atom dapat membawa keamanan yang lebih besar pada suasana pertukaran yang penuh dengan risiko, termasuk pendanaan yang salah dan serangan penggodaman. Ada sesuatu yang boleh dikatakan mengenai ciri perdagangan yang membolehkan anda melakukan perdagangan tanpa perlu melalui perantara terpusat.

Pada titik ini, pertukaran atom melancarkan keseluruhan proses perdagangan hingga ke tahap kemudahan. Secara teorinya, pertukaran atom dapat dikembangkan untuk menyediakan pasangan perdagangan sejagat dari mata wang ke mata wang. Ingin berniaga ARK untuk LINK? Anda faham. Bagaimana dengan IOTA untuk DASH? Selagi pengguna membuat permintaan dan tawaran dan membuat pasaran untuk pertukaran ini, anda boleh berniaga dengan pasangan ini. Selain itu, pertukaran atom dapat melihat integrasi dompet, yang membolehkan anda memperdagangkan mata wang secara langsung dari perisian, telefon bimbit, atau dompet web anda – tidak ada lagi dana yang bergerak ke dan dari bursa.

Seperti yang saya nyatakan sebelumnya dalam artikel, pertukaran atom dapat menjadi evolusi berikutnya dalam perdagangan yang terdesentralisasi. Terdapat beberapa projek di luar sana yang ingin mengubah impian ini menjadi kenyataan yang terdesentralisasi. Altcoin.io, sebagai contoh, sedang membina pertukaran dan dompet yang terdesentralisasi dengan ciri pertukaran atom terbina dalam. Projek ini pada masa ini mempunyai live test beta untuk pertukaran atomnya, dan pasukan berharap platform yang berfungsi sepenuhnya tidak lama lagi. Komodo juga membina pertukaran terdesentralisasi sendiri dengan pertukaran atom on-chain yang diaktifkan, bahagian integral dari penyelesaian blockchain all-in-one.

Mudah-mudahan, projek seperti ini dapat memenuhi janji mereka dan memenuhi penyelesaian perdagangan yang sangat diperlukan untuk dunia cryptocurrency. Sekiranya berlaku, cari pertukaran atom untuk mengganggu model pertukaran semasa, kerana kemungkinan mereka akan menggali potensi revolusi lengkap bagaimana mata wang bertukar tangan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map