Walaupun ia ditubuhkan pada tahun 2017, ketika sudah ada syarikat yang ditubuhkan di ruang pertukaran cryptocurrency, Binance dengan cepat menjadi pertukaran cryptocurrency terkemuka dan melampaui persaingannya.

Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi peniaga ketika memilih pertukaran: kecairan, turun naik, ketersediaan pasangan perdagangan tertentu, dll., dan juga penting bagi pertukaran untuk mempunyai kehadiran media yang terkenal dan reputasi yang boleh dipercayai.

Sekiranya satu syarikat mendominasi pasaran dan memperluas jangkauan mereka ke seluruh pelosok industri, ia dapat mewujudkan preseden berbahaya. Sekiranya satu syarikat berjaya memonopoli pasaran, ia akan dapat menentukan pilihan apa yang tersedia untuk mereka.

Ini berpotensi membantutkan perkembangan industri yang sihat dan merosakkan kualiti produk akhir. Melihat Binance dengan ini, mari kita lihat bagaimana platform ini telah berkembang dan menarik pengguna baru selama bertahun-tahun sambil menyekat sebarang persaingan yang mungkin berlaku, dan taktik apa yang mereka gunakan untuk sampai ke sana.

Sejarah Binance

Binance diasaskan oleh Changpeng Zhao, yang memulai kerjanya di bidang blockchain bekerja untuk Blockchain.info sebagai ketua pembangunan dan kemudian meluangkan masa di OKCoin sebagai ketua pegawai teknologi. Ideanya untuk Binance adalah untuk mewujudkan platform perdagangan yang bebas daripada mata wang fiat.

Bekerja sama dengan penginjil Bitcoin seperti Roger Ver dan Ben Reeves, dia mendapati bahawa dia dapat menghindari komplikasi peraturan tertentu yang datang dengan menggunakan mata wang fiat di platform pertukaran jika dia menghilangkan fiat sama sekali kerana ia meningkatkan risiko pengubahan wang haram..

Binance ICO bermula pada bulan Julai 2017 dalam industri yang berkembang pesat, dan para pelabur dengan senang hati melaburkan sejumlah $ 15 juta. Hanya dalam tiga bulan pertama keberadaannya, syarikat melaporkan jumlah transaksi harian sebanyak $ 500 juta. Dengan bayaran 0.1% dikenakan untuk setiap transaksi, Binance memperoleh sekitar komisen $ 7.5 juta sahaja pada bulan Oktober 2017.

Di Tempat Yang Betul pada Masa Yang Tepat

Syarikat tidak dapat memilih masa yang lebih baik untuk memasuki pasaran. Pada tahun 2017, permodalan pasaran Bitcoin meningkat sebanyak 15, dan jumlah permodalan pasaran kripto meningkat dari sekitar 17.5 bilion menjadi 612 bilion, kenaikan 3,400%.

Pada masa itu, Bittrex dianggap sebagai salah satu pertukaran altcoin terkemuka, dengan 190+ cryptocurrency ditawarkan dan jumlah urus niaga harian sekitar $ 2.6 bilion, yang menjadikannya pertukaran ketiga terbesar berdasarkan metrik volum mengikut CoinMarketCap. Namun, kerana peningkatan minat orang ramai, Bittrex tidak dapat menangani peningkatan lalu lintas dan menghadapi banyak kritikan untuk masalah teknikal sebelum akhirnya menghentikan pendaftaran di platform untuk pengguna baru. Pada masa itu, Binance sudah menawarkan 230+ pasangan perdagangan dan yurannya jauh lebih rendah daripada 0.25% Bittrex.

Secara kebetulan, pada tahun yang sama China memulakan tindakan kerasnya terhadap crypto dan banyak pertukaran yang berpangkalan di China mengalami atau ditutup. Hanya seminggu sebelum larangan itu diumumkan, pasukan Zhao memindahkan semua pelayan mereka dari daratan China ke pejabat baru di Hong Kong. Rangkaian peristiwa ini menjadikan Binance selamat dari pemeriksaan pemerintah China dan ia menjadi pertukaran altcoin terkemuka pada akhir tahun 2017, hanya 6 bulan sejak wujudnya.

Pelanggaran Keselamatan

Menjelang 2018, Binance telah mempunyai 2 juta pengguna menjadi lebih dari 10 juta pengguna di platform ini. Popularitinya mencetuskan beberapa kontroversi pada Februari 2018, ketika penyokong crypto dan pengasas McAfee Associates, John McAfee, sampai pada kesimpulan bahawa pertukaran itu diretas kerana terdapat banyak laporan mengenai kesulitan teknikal dari pengguna Binance. Untuk membuktikan dia salah, syarikat itu secara terbuka disiarkan alamat dompet mereka untuk membuktikan bahawa semua dana pengguna selamat.

Tinggal beberapa soalan sahaja: Penghentian yang dirancang biasanya diumumkan ke pangkalan pengguna syarikat lebih awal. Aspek mengejutkan anda membimbangkan saya. Seterusnya, terdapat gambar skrin – mungkin di-photoshop – dari orang yang berbeza yang menunjukkan adanya peretasan. Boleh komen?

– John McAfee (@officialmcafee) 8 Februari 2018

Namun, McAfee tidak mendakwa bahawa dana dicuri oleh penggodam tetapi menyiratkan bahawa platform tersebut telah dikompromikan kerana pelanggaran keselamatan yang menyebabkan pengumuman kerja penyelenggaraan secara tiba-tiba.

Alamat awam yang dikongsi oleh syarikat itu juga harus diteliti. Dalam sebuah penyiasatan yang diterbitkan oleh Bellingcat, alamat-alamat ini menjalani analisis pengelompokan yang mengungkapkan hubungan dengan alamat yang digunakan oleh Al-Qassam, sebuah kumpulan pengganas yang dibebankan oleh AS dan EU untuk menerima sumbangan. Khabar angin ini tidak pernah ditangani. Namun, sebulan kemudian Binance bekerjasama dengan syarikat analitik blockchain CipherTrace untuk memperkukuhkan dasar anti pencucian wang (AML).

Kemudian pada bulan Mei, Binance mengalami serangan yang disahkan dengan penggodam mencuri Bitcoin bernilai $ 40 juta. Menurut a penyataan yang dikeluarkan oleh Binance, penggodam menggunakan taktik pancingan data untuk mendapatkan akses ke kunci API untuk akaun pengguna dan pada masa yang sama melaksanakan pesanan jual beli yang meningkat. Sistem keselamatan pertukaran telah diperbaharui dan pemberian 50,000 BNB diumumkan bagi mereka yang mempunyai jumlah dagangan lebih dari 1 BTC dalam usaha untuk mengekalkan pengguna di platform. Ini tentu saja tidak membantu memenangkan peniaga kecil. Peretasan itu juga mempersoalkan sama ada kecurigaan McAfee sebelumnya mempunyai kebaikan dan ini sebenarnya merupakan pelanggaran keselamatan pertama pada Binance.

Bayaran Penyenaraian atau “Pembayaran Jangka Panjang”?

2018 mempunyai satu lagi kontroversi untuk Binance. Dengan cepat menjadi jelas bahawa Binance terbuka untuk menyenaraikan cryptocurrency baru dengan kadar yang cepat dengan hampir 400 pasangan perdagangan ditawarkan.

Pada bulan Ogos tahun yang sama, Christopher Franko, pengasas bersama platform Blockchain Expanse, didedahkan dalam tweet bahawa Binance telah menawarkan untuk menyenaraikan Expanse (EXP) untuk 400 BTC. Pengguna lain, yang dikatakan sebagai sukarelawan Vertcoin, dituntut bahawa Binance meminta $ 90 ribu sebagai bayaran penyenaraian. Sudah tentu, Zhao dibela reputasi syarikatnya, menunjukkan alamat e-mel Binance yang diduga dari mana tawaran penyenaraian berasal dari e-mel palsu.

Walau bagaimanapun, pemfailan BlockStack dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S. (SEC) didedahkan ia telah membuat pembayaran $ 250,000 kepada Binance untuk menyenaraikan token STXnya. Blockstack juga membuat tiga pembayaran sekitar $ 250,000 untuk menampung tempoh penyenaraian tiga tahun tambahan bersama dengan biaya pemasaran tambahan. Secara keseluruhan, mereka akan membayar sekitar $ 1.1 juta yuran, jumlah yang secara langsung bertentangan dengan penyataan Binance sebelumnya mengenai yuran penyenaraian mereka.

Pada satu ketika mereka genap berjanji untuk menyumbangkan semua yuran penyenaraian yang diperoleh mereka kepada badan amal. Jurucakap syarikat membalas bahawa pembayaran yang diterima adalah bayaran pemasaran yang merupakan idea Blockstack: “Bayaran pembayaran jangka panjang adalah insentif yang dicadangkan oleh Blockstack untuk Binance untuk menyimpan token yang tersenarai di bursa.

Ini adalah bayaran pembayaran baru yang dicadangkan oleh Blockstack. ” Oleh kerana ini tidak dianggap sebagai bayaran penyenaraian, itu tidak disumbangkan kepada badan amal. Sebagai tindak balas terhadap kontroversi itu, wakil dari kripto bertukar OKEx dan Kraken memberi komen bahawa penilaian penyenaraian harus melibatkan banyak proses dan pertimbangan dan bahawa mereka tidak mengenakan apa-apa yuran penyenaraian untuk proses tersebut. Pada masa yang sama, Binance DEX mengenakan yuran penyenaraian tetap 1,000 BNB, yang diperlukan untuk mengelakkan penambahan token dengan sedikit atau tanpa daya maju ekonomi dan teknikal, menurut Changpeng Zhao.

Tuntutan untuk Aset yang Dirampas

Ini membawa kita ke tahun 2020, yang bermula dengan kontroversi lain. Seorang bekas pekerja Binance, Steven Reynold, mengajukan tuntutan mahkamah terhadap syarikat tersebut yang meminta mahkamah memberikan kepadanya penggantian tidak kurang dari $ 337,500.

Steven telah terlibat dalam saluran Binance Telegram rasmi, khususnya ‘Binance Support’ (@binance_support), di mana dia bekerja dari Julai hingga Disember 2017 sebagai moderator komuniti. Diduga, kumpulan Telegram yang dimaksud ditinggalkan dalam kawalan Steven. Pasukan Binance kemudian menghubungi dia untuk menghapus kumpulan tersebut dan membuang sebutan syarikat daripadanya. Reynolds memenuhi permintaan ini, menurut keluhan.

Reynolds lwn Binance Holdings Ltd

Reynolds lwn Binance Holdings Ltd

Seorang wakil Binance mendakwa bahawa Steven tidak mematuhi dan menyalahgunakan kumpulan dan penggunanya untuk keuntungan peribadinya. Walaupun mereka gagal melindungi pengguna dalam kumpulan itu, Binance membekukan akaun Steven di platform dengan semua pegangannya, menetapkan had penarikannya ke 0, sehingga merampas asetnya secara haram. Wakil itu juga mendakwa mereka mahu menuntut Reynolds tetapi tidak dapat mengesannya. Belum ada berita lebih lanjut mengenai keluhan ini sehingga kami menunggu keputusan pengadilan.

Pengumpulan Data Bebas

Cegukan kecil ini tidak menghalang Binance dan CEOnya Changpeng Zhao untuk terus maju dengan pemerolehan CoinMarketCap, agregator data crypto terbesar mereka. Pembelian tersebut diumumkan kepada umum pada 31 Mac. Jumlah yang dibayar tidak dinyatakan tetapi dikhabarkan berjumlah $ 400 juta.

Sebelum ini, syarikat itu berusaha untuk bersaing dengan CMC, melancarkan agregator datanya sendiri Maklumat Binance. Namun, ia tidak memperoleh seberapa banyak pengguna sebagai sumber penjejak harga yang paling banyak dirujuk dalam industri crypto. Oleh itu, CZ memulakan rundingan dengan Brandon Chez, pengasas CMC, yang telah dimuktamadkan dalam pembelian terbesar yang dilakukan oleh Binance setakat ini. Pada masa itu, Zhao membuatnya jelas bahawa pemilikan baru tidak akan menjejaskan kebebasan CoinMarketCap: “Binance tidak mempunyai kaitan dengan kedudukan CoinMarketCap. CoinMarketCap tetap komited untuk menyediakan data cryptocurrency yang paling tepat, tepat waktu, dan berkualiti di industri sambil memanfaatkan kepakaran, sumber daya, dan skala Binance. “

Namun, keadaan dengan cepat berubah dengan kaedah pemeringkatan CoinMarketCap. The kemas kini yang paling ketara sebelum pembelian adalah metrik Kecairan CMC. Ia diposisikan sebagai peringkat yang lebih tepat untuk pertukaran kripto yang mengelakkan pengiraan dalam jumlah yang mungkin meningkat. Dari saat ciri ini dilaksanakan, HitBTC mengukuhkan kedudukannya di tangga teratas dengan kecairan terkemuka di industri tetapi kehilangan tempatnya bersama dengan kebanyakan pemimpin lain setelah pembelian tersebut. Binance, tentu saja, menunjukkan pertumbuhan pesat dalam jumlah.

Naratif rasmi mengenai perubahan metrik adalah bahawa, dengan menjatuhkan nilai wang dan memperkenalkan skala baru dari 0-1,000, laman agregat dapat mempermudah data untuk pengguna. Namun, tidak pernah dijelaskan mengapa kedudukan pertukaran berubah begitu drastik.

Kemas kini utama yang lain adalah pengenalan metrik “Web Traffic Factor” baru. Ia diumumkan pada 31 Mei di catatan blog oleh CoinMarketCap. Pada masa ini, Binance berada di kedudukan teratas dengan skor 1000 daripada kemungkinan 1000. Skor gabungan juga meletakkan Binance di tempat # 1 dalam kedudukan pertukaran keseluruhan.

Kritikan yang dibenarkan terjadi ketika masyarakat mengingatkan kenyataan masa lalu yang dibuat oleh ketua pegawai strategi CoinMarketCap, Carylyne Chan, yang kini menjadi CEO sementara. Sebelumnya dia mengkritik metrik ini, dengan mengatakan: “Kami telah melihat orang lain melakukan perkara seperti yang anda katakan, lalu lintas web sebagai cara [untuk mengesahkan pertukaran adalah sah] tetapi orang berdagang menggunakan kunci API sehingga sebab itu lalu lintas web tidak bagus penunjuk. ” Namun, dia memberi jaminan bahawa CoinMarketCap adalah entiti bebas dan tidak terpengaruh dengan kepentingan pemilik barunya. “Kami tidak mengemas kini algoritma atau peringkat agar sesuai dengan agenda siapa pun, ini bertentangan dengan sejarah dan nilai CoinMarketCap,” katanya.

Pilih dengan bijak

Penyelidikan mendalam mengenai sejarah ringkas Binance nampaknya sangat teladan dari beberapa utas biasa dalam industri cryptocurrency. Beberapa syarikat beralih kepada amalan keji atas nama pertumbuhan. Walaupun ini bukan dakwaan Binance seperti itu, penerokaan di atas menunjukkan beberapa peristiwa penting yang perlu difahami.

Sebilangan besar pertumbuhan Binance dapat dikaitkan dengan pasukan PR yang luar biasa dan CEO vokal yang terus mencatat namanya. Walau bagaimanapun, nampaknya terdapat perbezaan jangkaan reputasi antara dunia kewangan tradisional dan cryptocurrency. Pada penghujung hari, mempercayai sebarang pertukaran cryptocurrency, yang mungkin berpusat seperti dalam kes Binance, reputasi harus memainkan faktor penting yang perlu dipertimbangkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me