Bagaimana Blockchain Merevolusikan Infrastruktur IT?

Blockchain & Infrastruktur IT

Kemajuan dalam teknologi blockchain tentunya memberi kesan besar kepada pasaran cryptocurrency. Oleh kerana token baru memberikan alternatif kepada sistem kewangan lama, banyak orang mungkin mengabaikan kekuatan teknologi blockchain di sebalik projek itu sendiri. Mari kita lihat beberapa projek blockchain terbesar di pasaran hari ini dan bagaimana ia berpotensi mempengaruhi masa depan infrastruktur IT.

Penyimpanan Fail

Apabila kebanyakan orang memikirkan penyimpanan fail dari sudut pandangan tradisional, ia kelihatan seperti sistem binari. Sama ada anda mempunyai simpanan yang mencukupi atau tidak. Hanya beberapa dekad yang lalu, orang harus bergantung pada CD dan disket, yang lambat dan menambah sedikit memori. Sudah tentu, cakera keras luaran memperbaikinya. Akhirnya, hari ini terdapat penyelesaian penyimpanan awan seperti Dropbox, OneDrive, iCloud, dan lain-lain yang menawarkan tahap peningkatan. Walaupun penyelesaian ini lebih baik, ia masih jauh dari optimum.

Projek blockchain seperti Filecoin (FIL) dan Storj (STORJ) boleh menjadi penyelesaian yang mengubah masa depan penyimpanan fail. Pertama sekali, penyelesaian ini dianggap jauh lebih baik daripada produk penyimpanan awan yang paling popular pada masa ini kerana mereka berjanji akan mempunyai lebar jalur yang lebih tinggi dan lebih sedikit gangguan yang tidak dijangka. Selain itu, aplikasi penyimpanan fail yang terdesentralisasi juga menangani masalah privasi. Kerana produk penyimpanan awan tradisional menyimpan data dalam pangkalan data terpusat, setiap fail pengguna berisiko diretas. Sebenarnya, ini berlaku pada Dropbox pada tahun 2012 ketika 68 juta pengguna diretas. Perkara yang paling membimbangkan ialah syarikat itu bahkan tidak melaporkan masalah ini sehingga 2016. Dengan penyelesaian penyimpanan fail yang terdesentralisasi, peretasan sangat sukar dilakukan, dan pelanggaran data tidak akan mempengaruhi hampir seberapa banyak pengguna.

Komponen penting lain yang mendorong penggunaan penyimpanan fail terdesentralisasi adalah hakikat bahawa harga akan jauh lebih rendah daripada penyelesaian semasa. Ini kerana fail akan disimpan di rangkaian P2P dan bukannya melalui pusat pangkalan data yang mahal. Ini mungkin akan dilakukan dengan menggunakan pembayaran cryptocurrency sebagai insentif bagi pengguna individu untuk menyertai rangkaian.

Lihat panduan lengkap kami untuk penyelesaian penyimpanan fail yang terdesentralisasi.

Rangkaian Mesh

Rangkaian jejaring telah berkembang dari teknologi yang digunakan secara komersial menjadi teknologi peringkat pengguna hanya dalam beberapa tahun yang singkat. Produk hari ini seperti Eero, Luma, dan Google Wi-Fi semuanya membantu mengurangkan titik mati sambungan internet tanpa wayar dan meningkatkan tahap kesambungan untuk peranti. Jaringan Mesh berfungsi dengan menambahkan node ke rangkaian Wi-FI sehingga peranti mempunyai banyak kemungkinan titik sambungan, bukan hanya satu titik sambungan yang ditawarkan oleh router tradisional dan infrastruktur IT yang ada.

Projek seperti Althea dan SmartMesh (SMT) dapat diaplikasikan untuk menyelesaikan masalah penyambungan internet di tempat terpencil yang sebelumnya tidak berkaitan dan juga dengan kesesakan rangkaian yang tinggi (iaitu stadium sukan dan tempat konsert). Kerana data dengan SmartMesh, misalnya, tidak perlu melalui rangkaian terpusat dan sebaliknya dapat tetap berada dalam jaringan mesh, kecepatan sambungan lebih cepat dan penggunaan elektrik lebih rendah. Althea melangkaui hanya menawarkan internet tanpa wayar ke kedai kopi dan lapangan terbang. Ini menawarkan kemampuan bagi masyarakat untuk membuat ISP desentralisasi mereka sendiri, yang juga menjadikan penyemakan imbas menjadi peribadi dan neutral secara lalai. Projek rangkaian jejaring yang terdesentralisasi tidak hanya menjadikan internet lebih pantas dan tersedia secara meluas tetapi juga akan meningkatkan kemampuan teknologi yang lebih baru seperti IoT dan IoE.

Pengiraan

Walaupun kekuatan pengkomputeran komputer biasa meningkat setiap tahun, kemampuan satu mesin masih tidak dapat dibandingkan dengan komputer super. Itulah sebabnya projek seperti Golem (GNT) dan iExec RLC (RLC) menjadi popular.

Membolehkan orang membeli dan menjual kuasa pengkomputeran yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas yang lebih kompleks pada dasarnya membolehkan sesiapa sahaja membuat superkomputer daripada menggunakan kekuatan beberapa komputer di seluruh rangkaian. Buat masa ini, Golem memfokuskan pada kes penggunaan tunggal: rendering CGI. Namun, kerana projek seperti ini terus mengembangkan teknologi mereka, mudah untuk melihat bagaimana konsep ini juga dapat diterapkan untuk menyelesaikan batasan pengiraan semasa. Contohnya, pemodelan saintifik, sains data, pembelajaran mesin, dan banyak lagi aplikasi yang berpotensi dapat memanfaatkan pengiraan terdesentralisasi.

Pengiraan yang terdesentralisasi akan membolehkan perniagaan meningkatkan infrastruktur IT mereka dengan memberi mereka lebih banyak kuasa pengkomputeran dengan kos yang lebih rendah. Bukannya perlu membeli komputer super yang boleh berjalan berjuta-juta atau bahkan berbilion dolar, perniagaan suatu hari nanti dapat mengakses tahap kekuatan pengkomputeran yang serupa dengan sebahagian kecil dari kos. Bahagian terbaik mengenai model ini adalah fleksibiliti yang dapat ditawarkannya bagi mereka yang memerlukan kekuatan pengkomputeran tambahan. Daripada harus membeli sejumlah besar peralatan khusus, pengguna hanya akan membayar rangkaian hanya apabila jumlah pengiraan tambahan diperlukan.

Kesimpulannya

Penyimpanan fail, rangkaian jejaring, dan pengiraan semuanya akan melihat faedah kemajuan dalam teknologi blockchain. Walaupun projek-projek yang disebutkan di atas telah menghasilkan beberapa hasil yang menjanjikan, mungkin ada lebih banyak lagi projek yang akan mengubah ini dan sektor IT penting lainnya. Pada tahun-tahun mendatang untuk infrastruktur IT, kemungkinan kita akan melihat peningkatan keselamatan dan privasi serta penurunan kos.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map