Pertumbuhan internet telah menyebabkan lonjakan media baru dan pencipta kandungan bebas. Institusi media lama kehilangan kuasa, pangsa pasar, dan khalayak ke kelas baru ini.

Walau bagaimanapun, pertumbuhan ini terancam. Pencipta ini bergantung pada platform pihak ketiga seperti Twitter, Youtube, dan Facebook untuk menyiarkan dan menyebarkan kandungannya. Baru-baru ini kami melihat syarikat-syarikat ini menekan pencipta yang mereka anggap tidak dapat diterima.

Selain itu, sukar bagi pencipta untuk mengewangkan kandungan mereka secara langsung melalui laman web ini. Terdapat sedikit cara untuk menghantar wang secara langsung ke kebanyakan platform media sosial.

Banyak pencipta mengumpulkan hasil dengan menggunakan perkhidmatan seperti Patreon, yang membolehkan khalayak mereka menyokong mereka secara kewangan. Masalahnya ialah syarikat-syarikat ini juga dapat menutup akaun sekiranya mereka memilih. Kami telah melihat ini berlaku dengan beberapa pengeluar terkenal baru-baru ini.

Semua ini menyoroti masalah yang dihadapi oleh pencipta dengan bergantung kepada pihak ketiga untuk penyiaran dan pendapatan.

Nasib baik, cryptocurrency dan projek blockchain dapat mengelakkan batasan ini. Mari kita lihat beberapa penyelesaian yang berpotensi.

Petua Petua

Salah satu aplikasi yang paling sederhana untuk memberi penghargaan kepada pencipta kandungan adalah tip bot. Ini adalah perisian yang membolehkan anda menghantar mata wang digital melalui platform seperti Reddit.

Terdapat banyak tip tip di luar sana untuk semua jenis aset crypto. Mungkin yang paling popular adalah Bot XRP yang boleh anda gunakan untuk menghantar XRP kepada pengguna atau pencipta kandungan lain melalui Reddit, Twitter, atau Discord.

Dengan semua tip bot, anda harus membeli aset di tempat lain, kemudian memasukkannya ke alamat bot. Namun, tidak semudah mengklik kirim kerana anda harus mempelajari perintah bot. Walaupun tidak rumit, ia tidak menyediakan antara muka pengguna yang lancar yang mungkin diperlukan untuk penggunaan secara besar-besaran.

Satu bot yang memberikan reka bentuk yang lebih mesra pengguna adalah Republik Zulu Lite.im untuk pembayaran Litecoin di Facebook, Telegram, dan SMS.

lite.im

Bermula dengan Lite.im

Malangnya, batasan utama pada semua bot adalah bahawa ia biasanya tidak boleh dikendalikan.

Aplikasi Kilat

Komuniti Bitcoin baru-baru ini sangat teruja dengan petunjuk Jack Dorsey bahawa dia terbuka untuk membolehkan pembayaran Lightning Network melalui Twitter. Syarikat Tippin juga berusaha mengintegrasikan pembayaran Bitcoin Lightning di Twitter melalui peluasan krom. Versi awal hanya akan membiarkan pengguna memberi petunjuk kepada orang lain yang sudah memiliki pelanjutan. Kejayaan akan bergantung pada pengguna yang cukup menggunakan teknologi ini sehingga Tippin dapat mencari jalan untuk membenarkan pengguna yang belum masuk.

tippin.me

Antaramuka Petir Bitcoin Tippin.me untuk Sekejap & Pembayaran Twitter Murah

Lightning Network sangat sesuai untuk pembayaran mikro kerana bayarannya rendah dan kelajuan tinggi. Hasilnya, ini adalah cara yang mudah dan murah bagi pemimpin pemikiran dan pencipta kandungan di Twitter untuk mengewangkan pendapat mereka.

Sebagai tambahan kepada keuntungan kewangan, pengulas menyatakan bahawa dengan menambahkan ganjaran wang ke dalam ekosistem Twitter, mungkin ada peningkatan dalam kualiti dan kedalaman komen dan analisis.

Fungsi ini tidak akan meluas hanya pada Bitcoin. Mana-mana aset crypto yang mempunyai prasyarat boleh menyambung ke Lightning Network.

Walau bagaimanapun, satu batasan seperti itu adalah, seperti menyerupai bot, sambungan kilat ini terhad kepada platform tertentu.

Ekosistem Kik

Kik adalah platform media sosial utama dengan berjuta-juta pengguna, terutamanya tertumpu pada kes penggunaan sembang, serupa dengan Whatsapp. Token Kin mereka sebahagiannya bertujuan untuk memberi maklumat kepada orang lain di dalam dan di luar ekosistem Kik. Anda boleh menyiarkan kandungan di aplikasi dan menerima ganjaran dengan token.

Kin semestinya mendapat manfaat kerana tidak perlu membina komuniti pengguna dari awal. Dengan memanfaatkan platform yang sudah berjaya dengan pengguna aktif, ia harus memiliki kecepatan awal yang cukup untuk mendapatkan adopsi. Namun, pada masa ini, sukar untuk melihatnya menjadi viral kerana tidak boleh dikendalikan dengan platform media sosial yang lain. Kejayaannya, buat masa ini, hidup dan mati dengan kejayaan Kik.

Steem: Penyelesaian Kandungan Blockchain

Semua perkara di atas adalah penyelesaian untuk merapatkan dunia bukan kripto dan kripto. Pendekatan lain adalah membina semua yang ada di ekosistem crypto dengan harapan pengguna akan berhijrah ke rangkaian sosial berasaskan blockchain. Kes yang paling terkenal adalah platform Steemit dan cryptocurrency asalnya, Steem.

Di antara pengalaman Facebook dan Reddit, Steemit membolehkan pengguna menyiarkan kandungan dan seterusnya memberi ganjaran kepada pengguna lain untuk kandungan mereka dengan Steem.

Cabaran utama untuk Steemit adalah bergantung kepada pengguna yang berpindah dari laman media sosial dominan yang ada ke Steemit. Bukan hanya ciri dan UI Steemit yang lebih primitif, tetapi selain dari aspek tip, ia kini menawarkan sedikit insentif untuk pengguna berpindah. Oleh itu, ia berusaha untuk mengatasi kesan rangkaian yang telah dimanfaatkan oleh Facebook dan Twitter.

BAT dan Penyemak Imbas Berani

Penyemak imbas Brave adalah penyemak imbas web dan menyokong Brave’s Basic Attention Token (BAT). Token ini direka untuk memberi penghargaan kepada pengguna kerana melihat iklan dan untuk memberi tip kepada pencipta kandungan.

Masalah dengan BAT, seperti banyak cadangan lain, adalah bahawa ia hanya dapat digunakan dalam Brave. Kejayaannya bergantung pada pengguna yang cukup menarik diri dari Chrome dan penyemak imbas lain.

Interoperabiliti antara laman web dan penyemak imbas akan menjadi kunci untuk membina sistem yang benar-benar memberi kesan.

Kerentanan melalui ReddID

Projek Reddcoin sedang berusaha untuk menyelesaikan masalah interoperabiliti ini melalui Perisian ReddID. Pada masa ini dalam versi beta, ReddID membolehkan pengguna membeli dan membuat nama pengguna yang sesuai dengan kunci peribadi Reddcoin mereka sendiri. Mereka kemudian dapat menghubungkan nama pengguna ini ke profil media sosial mereka dan memberi petunjuk kepada pengguna lain dengan Reddcoin secara langsung dari laman media sosial yang berbeza.

Versi beta pada masa ini menyokong Facebook, Twitter, Youtube, dan Reddit di penyemak imbas Chrome dan Firefox.

Setelah pengguna memuat turun peluasan, membuat nama pengguna, dan memautkan profil mereka, butang tip ReddID yang ringkas akan muncul di setiap siaran di setiap laman media sosial. Dengan mengandaikan bahawa pembuat kandungan di hujungnya juga mempunyai peluasan, anda boleh menghantar tip hanya dengan mengklik butang, memilih jumlah, dan mengklik kirim. Dengan menggantikan keperluan menyalin dan menampal alamat panjang dengan nama pengguna yang mudah, ReddID bertujuan untuk menjadikan pemberian sesederhana dan tanpa tekanan mungkin.

nama pengguna reddid

Pengguna membeli nama pengguna ReddID mereka dalam pelanjutan dengan Reddcoin

Tidak seperti Steemit yang menghubungkan nilai fiat dengan petua, pembangun ReddID berharap dengan memberikan petua dalam Reddcoin, pengguna mempunyai pengalaman yang lebih menyeronokkan dan kurang bertransaksi.

Cabaran Menjelang

Untuk benar-benar mengambil dan mendapatkan kesan rangkaian yang mencukupi, perlu memberi petunjuk kepada pengguna yang tidak mempunyai sambungan. Pasukan pengembangan kini sedang mengerjakan versi lengkap yang memberitahu pengguna dan pencipta kandungan bahawa mereka telah menerima petua dengan arahan mengenai cara menuntut duit syiling. Selain itu, integrasi untuk Safari, IOS, dan Android serta laman media sosial lain seperti Instagram sedang dalam proses.

Manfaat utama ReddID adalah platform dan penyemak imbas penyemak imbasnya. Tidak seperti kebanyakan penyelesaian lain, secara teori, anda boleh menggunakannya di semua peranti, laman web dan penyemak imbas. Luas ini dapat menetapkan ReddID untuk menjadi perisian de facto untuk memberi tip dan membuat kandungan di seluruh web.

Walaupun semua ini terdengar sangat menjanjikan, penskalaan perisian terbukti sangat mencabar. Lebih-lebih lagi, kerana setiap tip adalah transaksi on-chain, tidak seperti penyelesaian Lightning Network, throughput blockchain Reddcoin kemungkinan akan membebankan kapasiti ReddID. Walaupun, jika pasukan dapat menyelesaikan sekatan jalan ini, ReddID boleh menjadi penyelesaian yang sangat mudah dan berharga untuk pencipta kandungan yang sukar.

Dilema Fiat

Apa yang belum diselesaikan oleh penyediaan ini, adalah jambatan antara crypto dan fiat. Sebilangan besar pencipta kandungan tinggal dan menggunakan mata wang fiat. Sehingga mana-mana sistem ini menawarkan kemampuan untuk menukar antara cryptocurrency dan fiat, sukar untuk melihat pencipta kandungan bergerak secara beramai-ramai dari sistem warisan.

Ini lebih merupakan masalah peraturan dan bukan teknikal kerana undang-undang seperti KYC dan AML. Nasib baik, sebilangan sistem ini berusaha menyelesaikan masalah ini.

Sudah semestinya masa sebelum pencipta kandungan merangkumi cryptocurrency dan pembebasan yang dapat mereka hasilkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me