Perlombongan adalah cara yang popular untuk memperoleh BTC, tetapi adakah pelaburan dalam peralatan perlombongan berbaloi? Untuk menjawab soalan ini, ada baiknya kita melihat kos dan peluang jangka panjang dan jangka pendek. Artikel ini merangkumi faktor umum yang perlu dipertimbangkan pada bila-bila masa dan contoh khusus berdasarkan nilai BTC pada tahun 2019.

Kos Pendahuluan dan Berterusan

Persoalan berapa banyak yang dibuat oleh pelombong Bitcoin adalah rumit. Terdapat beberapa faktor utama yang menentukan keuntungan. Walaupun mungkin ada perkara lain yang perlu dipertimbangkan, berikut adalah senarai pendek yang harus anda perhatikan.

Kos dan Keupayaan Perkakasan

Kos peralatan perlombongan boleh sangat berbeza. Dari rig CPU yang kurang berkuasa hingga pelombong ASIC berkuasa tinggi, ini adalah perbelanjaan pendahuluan terbesar. Walaupun menggunakan rig yang lebih murah mungkin menjimatkan wang di muka, anda mungkin akan memperoleh BTC lebih sedikit (atau cryptocurrency lain) dari masa ke masa jika dibandingkan dengan pilihan yang lebih mahal yang mampu menghasilkan kadar hash yang lebih cepat.

Kos Elektrik (Lokasi, lokasi, lokasi)

Salah satu cabaran terbesar untuk menentukan keuntungan perlombongan Bitcoin yang tepat adalah lokasi geografi operasi perlombongan. Tempat yang mempunyai kos elektrik yang tinggi dan persekitaran yang lebih panas boleh menjadikannya lebih sukar untuk mencapai ROI yang kukuh. Lokasi dengan kos elektrik yang lebih murah dan persekitaran yang lebih sejuk sekurang-kurangnya menjadikan kemungkinan keuntungan. Biasanya, tempat-tempat yang mempunyai banyak tenaga hidroelektrik, misalnya, mempunyai operasi perlombongan yang lebih besar. Walau bagaimanapun, undang-undang tempatan yang dilaksanakan dalam beberapa tahun kebelakangan ini di seluruh bidang kuasa melarang perlombongan Bitcoin sama sekali.

Masa Persediaan dan Kos Perkakasan yang Berlanjutan

Oleh kerana melabur wang ke perlombongan perlombongan agak mahal, seseorang mungkin menganggap bahawa proses penyediaannya cukup mudah. Ini tidak berlaku. Kenyataannya ialah anda mesti pandai berteknologi tinggi untuk memasang pelantar dan mengekalkannya dari masa ke masa. Bagi banyak pelombong, hakikat bahawa Bitcoin belum mengalami perubahan algoritma perlombongan utama menunjukkan beberapa kestabilan berbanding cryptocurrency lain yang mempunyai.

Setiap kali projek crypto lain berubah menjadi algoritma tahan ASIC, rig perlombongan bernilai ribuan dolar seringkali menjadi tidak mampu dilakukan. Walaupun begitu, sokongan Bitcoin yang berterusan untuk ASIC bermaksud bahawa pelombong cenderung untuk membayar lebih banyak per pelombongan.

Kesukaran Perlombongan dan Persaingan

Walaupun di pasar beruang, ada beberapa berita baik. Secara umumnya, harga BTC yang lebih rendah menyebabkan persaingan yang kurang di kalangan pelombong Bitcoin. Berita buruk adalah bahawa orang yang ingin segera menukar kembali ke fiat mungkin akan melakukannya dengan kekurangan. Oleh itu, perlombongan umumnya lebih baik bagi mereka yang bersedia melakukan HODL semasa pasaran beruang.

Di sisi lain, pasaran lembu membawa lebih banyak persaingan, yang secara amnya bermaksud kurang BTC per pelombong. Walaupun demikian, ada kemungkinan baik untuk menukar kembali ke fiat dengan keuntungan pada masa-masa ini.

Berbagai Nilai Fiat dan Nilai Crypto

Istilah ‘keuntungan’ adalah relatif. Sudah tentu, nilai BTC boleh berubah-ubah secara liar. Walau bagaimanapun, juga penting untuk mengenali setara kos dalam mata wang fiat tempatan anda. Dalam banyak keadaan, inflasi mata wang fiat yang tinggi mungkin bermaksud bahawa anda dapat mencapai keuntungan relatif lebih cepat. Kemudian, ada soalan tambahan dan rumit untuk ditanyakan kepada diri sendiri. Sebagai contoh, adakah anda merancang untuk menggunakan ganjaran perlombongan BTC dengan segera untuk membeli barang? Adakah anda HODL crypto dengan harapan akan nilai yang lebih tinggi di kemudian hari? Adakah anda mahu menukar kembali kepada fiat dengan segera?

Acara Separuh Masa

Bitcoin mempunyai ganjaran penambangan yang dirancang untuk mengurangkan sebanyak setengah pada blok tertentu. Pada tahun 2019, pelombong Bitcoin menerima 12.5 BTC setiap kali mereka berjaya menambang blok. Pada akhir Mei 2020, acara separuh seterusnya akan berlaku. Apabila ini berlaku, ganjaran perlombongan hanya akan 6,25 BTC.

Berapa Banyak Yang Dilakukan Penambang Bitcoin pada tahun 2019?

Memandangkan umum, jangka panjang kos dan keuntungan (dipaparkan dalam bahagian di atas) adalah penting. Namun, orang mahu memahami seperti apa keuntungan di jangka pendek. Jawapan mudah adalah bahawa keuntungan BTC (pada akhir April 2019) suram. Ini disebabkan oleh nilai BTC yang agak rendah jika dibandingkan dengan pasaran bull sebelumnya pada tahun 2017. Sudah tentu, ini selalu boleh berubah pada bila-bila masa sekiranya nilai BTC meningkat. Untuk meletakkan keuntungan 2019 ke perspektif yang lebih baik, ada baiknya menggunakan senario dunia nyata berdasarkan faktor realistik.

Senario 1

Dalam senario ini, katakan pelombong ingin menggunakan Bitmain Antminer S9. Perhatikan bahawa dengan menukar ke pelantar perlombongan yang berbeza, hasilnya akan berbeza tetapi hanya sedikit. Antminer S9 mempunyai kadar hash yang lebih tinggi (14.0 TH / s) dan penggunaan kuasa 1350 W daripada banyak pesaing.

Seperti yang dilakukan oleh kebanyakan pelombong crypto, kemungkinan anda akan menyertai kolam perlombongan. Bayaran dengan ini boleh berbeza-beza, tetapi satu peratus dianggap standard.

Akhirnya, kos elektrik adalah perbelanjaan yang paling penting untuk diambil kira. Sekiranya kita melihat keadaan di AS, misalnya, pulangan atau kerugian bersih sangat bergantung pada kadar ini. Oklahoma, misalnya, mempunyai kos elektrik purata terendah pada $ 0.088 kWh pada Januari 2019. Berdasarkan harga BTC April 2019, akan memerlukan sedikit masa untuk mendapatkan pulangan pelaburan.

Walaupun pengiraan ini dalam grafik di bawah menunjukkan anggaran pulangan $ 1.56 sebulan, ia tidak termasuk kos rig pelombongan tertentu ini (~ $ 3.000) Dengan andaian bahawa harga BTC tetap sama (~ $ 5,325), akan memakan masa lebih dari 162 tahun untuk mendapatkan keuntungan, bahkan di tempat dengan kos elektrik termurah di AS. Ini bahkan tidak mempengaruhi kemungkinan kenaikan kos elektrik dari masa ke masa.

Keuntungan perlombongan BTC

Kalkulator keuntungan ini tidak termasuk kos pendahuluan untuk membeli rig perlombongan. Dengan Bitmain Antminer S9, misalnya, akan memakan masa lebih dari 162 tahun untuk mencapai ROI jika nilai 1 BTC kekal pada $ 5,325.54.

Senario 2

Dalam Senario 2, mari kita simpan semua faktor di atas dalam Senario 1 sama selain lokasi / kos elektrik. Dengan memilih untuk melombong di Hawaii, negeri dengan kos elektrik paling mahal dengan rata-rata $ 0.3209 KWh, anda akan mengalami defisit $ 224.82 sebulan. Ini belum termasuk kos pelantar perlombongan. Oleh itu, hampir mustahil untuk mencapai keuntungan di Hawaii, walaupun nilai BTC meningkat dengan ketara.

Kembali ke Keuntungan Perlombongan?

Walaupun di lokasi yang ideal dengan pelantar perlombongan berkualiti tinggi, jelas bahawa mencapai keuntungan dalam jangka masa yang wajar melalui perlombongan BTC hampir mustahil dicapai (sekurang-kurangnya pada awal hingga pertengahan 2019). Namun, ini tidak bermaksud perkara ini akan selalu berlaku.

Sekiranya bull bull berlaku, mereka yang berjaya menambang BTC akan berpeluang mendapat pulangan. Namun, ini sukar untuk diramalkan. Ringkasnya, jika anda ingin mendapatkan pemulihan ROI yang singkat, mungkin lebih baik untuk tidak mempertimbangkan perlombongan BTC. Namun, selalu ada kemungkinan nilai BTC dapat kembali ke paras tertinggi sebelumnya, menjadikan perlombongan menguntungkan dalam jangka panjang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me