Sebelum Blockchain, Ada Web

Sebelum blockchain dan sebelum ERC-721 ada World Wide Web (atau hanya web). Penggunaan komersial pertama untuk internet muncul pada akhir 1980-an, dan pada tahun 1989 Tim Berners-Lee membuat web di atas internet. Web terdiri daripada HyperText Transfer Protocol (HTTP), HyperText Markup Language (HTML), Universal Resource Identifiers (URI’s) dan penyemak imbas web. HTTP adalah protokol yang mendasari untuk menyatukan semua bahagian. HTML menyediakan bahasa untuk membuat laman web yang boleh dikunjungi pengguna. URI mengenal pasti sumber seperti laman web, dokumen dan gambar yang dapat digunakan orang. Penyemak imbas membolehkan pengguna mengunjungi dan menggunakan pelbagai sumber ini.

Tujuan asal laman web adalah untuk membolehkan para penyelidik berkongsi dokumen dan untuk memudahkan pertukaran idea secara percuma. Ini bukan sahaja berjaya di luar jangkaan yang munasabah tetapi juga mengubah dunia dalam beberapa tahun yang singkat.

Masalah dengan Web:

Batasan web menjadi jelas. Pertukaran idea secara percuma gagal memperhitungkan hak milik digital dan hak milik. Sekiranya seorang jurutera membuat ciptaan perisian baru dan melepaskannya ke web, tidak ada apa-apa dalam protokol yang melindungi pengarang – pengguna memuat turunnya, melaksanakannya, menyalinnya; penemuan ini sesuai dengan tujuan yang tidak pernah disengajakan dan mungkin tidak disetujui oleh pencipta. Protokol tidak menyediakan mekanisme untuk memberi kompensasi secara kewangan kepada pengarang atas penggunaan karyanya, dan protokol itu bahkan tidak menyediakan mekanisme untuk mencegah seseorang mengambil perisian pencipta, meletakkan nama mereka sendiri, dan menjualnya sebagai milik mereka sendiri.

Ketika web telah berkembang, individu dan organisasi yang ingin melakukan perdagangan telah mencari cara untuk melindungi hak harta benda mereka, tetapi kekurangan perlindungan yang terdapat dalam protokol itu sendiri membatasi kemungkinan.

Dunia blockchain berbeza.

Lindungi Aset Anda di Blockchain

Dalam persekitaran blockchain, seseorang memiliki aset dengan memiliki kunci peribadi. Mereka membuktikan pemilikan dengan menandatangani aset itu dengan tandatangan digital awam yang dibuat dari kunci peribadi itu. Blockchains bertransaksi mata wang digital dalam persekitaran yang tidak amanah dan terdesentralisasi, tetapi pengguna melakukan transaksi aset selain mata wang digital juga. Sebarang barang atau perkhidmatan yang dapat diwakili dalam perisian boleh berfungsi sebagai aset digital pada blockchain.

Aset dikelaskan sebagai fungible atau non-fungible. Aset fungible adalah di mana setiap unit sama dengan setiap unit lain di kelasnya. Dolar A.S. mudah alih. Sekiranya anda pergi ke kedai dan membuat pembelian, peniaga tidak akan peduli jika anda menggunakan dolar ini atau dolar itu untuk transaksi kerana semua dolar adalah sama. Aset tidak mudah alih unik dalam kelasnya. Anggaplah anda pergi ke restoran dan memesan sandwic ayam yang harganya berjumlah X, dan pelayan membawa anda sandwic ikan yang harganya tepat X. Kedua-duanya tidak mudah dijangkiti kerana walaupun mereka mempunyai sifat yang sama (keduanya sandwic) dan mempunyai nilai yang sama, mereka sama sekali tidak sama.

(Kelaskan Bitcoin sebagai tidak mudah alih. Walaupun setiap bitcoin mempunyai nilai yang sama pada waktu tertentu, setiap bitcoin mengandungi sejarah yang diketahui, dan satu bitcoin dibelanjakan untuk pengubahan wang haram, penjualan ubat-ubatan, atau aktiviti haram lain pada masa lalu menjadi kurang diinginkan daripada yang lain bitcoin dengan sejarah yang bersih.)

Piawaian ERC-20 dan Token

Di rangkaian Ethereum, standard token ERC-20 wujud untuk membuat aset mudah alih. Singkatan ERC bermaksud Ethereum Request for Comment, dan angka itu hanyalah indeks pengenal. Piawaian ERC-721 telah dibuat untuk berurus niaga aset tidak mudah alih (erc721.org).

Piawai token ERC berfungsi seperti antaramuka dalam pengaturcaraan orientedd. Antaramuka menentukan kontrak yang mesti diikuti oleh pengaturcara untuk membuat objek. Pengaturcara membuat beberapa objek dari satu muka, tetapi mereka mesti melaksanakan setiap harta dan kaedah antara muka tersebut. Objek dapat menerapkan sifat dan kaedah tambahan di luar yang ditentukan dalam antara muka. Sebagai contoh, antara muka mungkin menentukan “kenderaan” dengan sifat yang ditentukan sebagai “tayar” dan “mekanisme kemudi”.

Dari antara muka ini, pengaturcara membuat objek “roda tiga”, objek “motosikal”, dan objek “kereta”. Objek “Motosikal” dan “kereta” termasuk harta “tangki gas” yang tidak diperlukan oleh objek “roda tiga”. Piawaian token ERC beroperasi dengan cara yang sama.

CryptoKitties dan Fajar ERC-721

cryptokittyPiawaian ERC-721 diperkenalkan oleh Dieter Shirley daripada Aksioma Zen. Tujuan asal standard adalah untuk membuat CryptoKitties. CryptoKitties adalah karya seni digital kucing yang unik. Anda bukan sahaja dapat memiliki koleksi CryptoKitties yang unik, tetapi anda juga dapat membiakkan kucing untuk membuat CryptoKitties baru.

Ini membuka peluang pendapatan yang berpotensi di mana anda boleh membuat kucing baru dan menjualnya. Sekiranya anda mempunyai CryptoKitty yang sangat diingini yang orang lain ingin membiak dengan mereka, anda boleh mendapat wang mengenakan yuran stud.

Pada waktunya CryptoKitties sendiri mungkin terbukti tidak lebih berharga daripada hula hoop atau topi kulit kepunyaan Davy Crockett yang merupakan mode besar pada zaman kanak-kanak baby boomer. Pada masa itu, teknologi canggih adalah televisyen siaran hitam dan putih. Nilai sebenar CryptoKitties mungkin terbukti bahawa mereka memberikan bukti konsep untuk pemilikan aset digital yang tidak fungsional.

Kod Bukan Rahsia

Kod standard token ERC-721 adalah kontrak yang menentukan peristiwa dan fungsi. Penjelasan umum mengenai kod cukup di sini, dan maklumat teknikal terperinci terdapat di Laman web ERC-721.

Pengaturcara mesti melaksanakan tiga acara: Transfer (), Approval (), dan ApprovalForAll (). Pindahkan pencetus apabila pemilikan berubah. Persetujuan dicetuskan apabila alamat yang diluluskan untuk Token Non-Fungible (NFT) berubah atau disahkan semula. ApprovalForAll mencetuskan apabila pengendali mengaktifkan atau melumpuhkan pemiliknya.

Fungsi yang mesti dilaksanakan oleh pengaturcara adalah:

bakiOf () untuk mengira semua Token Non-Fungible (NFT’s) yang diberikan kepada pemilik

pemilikOf () untuk mencari pemilik NFT

selamatTransferDari () untuk memindahkan hak milik NFT dari satu alamat ke alamat lain dan membuang pengecualian jika parameter mempunyai masalah

pindahDari () untuk memindahkan hak milik NFT

terima() untuk menetapkan atau mengesahkan semula alamat yang diluluskan untuk NFT

setApprovalForAll () untuk mengaktifkan atau melumpuhkan persetujuan pihak ketiga (“operator”) untuk menguruskan semua aset msg.sender

getApproved () mengembalikan alamat yang diluluskan untuk NFT ini atau alamat sifar jika tidak ada

isApprovedForAll () kembali benar jika pengendali adalah pengendali yang diluluskan untuk pemiliknya, jika tidak, akan menjadi palsu

menyokongInterface () kembali benar jika kontrak mengimplementasikan interfaceID yang sah, sebaliknya mengembalikan false

Pemikiran Akhir: Sembilan Kehidupan Teknologi Muncul

Tepat dari get-go ERC-721 menunjukkan beberapa batasan yang berpotensi hanya berdasarkan sifat teknologi digital. Mana-mana objek digital hanya membina kumpulan bit, dan bit dapat diubah. Katakan anda adalah seorang seniman yang telah mencipta potret digital terhebat yang pernah ada. Sekiranya seseorang memilih untuk menyalin potret dan melukis kumis di atasnya, bolehkah anda menghalangnya hanya kerana anda dapat membuktikan pemilikan aset asal? Adakah anda memiliki aset baru yang berasal dari harta tanah anda? Sekiranya aset itu bukan karya seni tetapi sekeping kod yang boleh dilaksanakan, adakah anda dapat mengehadkan penggunaan kod tersebut?

Apabila teknologi baru muncul di tempat kejadian, semua kemungkinan dan batasan tidak jelas. Akibatnya, para jurutera mencetuskan potensi dan cabaran, dan jika otak tidak mampu menghadapi ribut, gerimis ringan dan kadang-kadang sering berlaku. Apa yang dapat kita katakan pada ketika ini adalah bahawa ERC-721 adalah pendekatan yang bijaksana, dan ia memberikan harapan yang sederhana dalam mengurangkan beberapa kekurangan asal protokol World Wide Web.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me