Bitcoin semakin hampir. Sesiapa yang berada di sekitar crypto selama lebih dari beberapa tahun tidak akan pernah mendengarnya buat pertama kalinya. Baru-baru ini segmen Wang Segera CNBC mengadakan pengebumian olok-olok untuk Bitcoin. Sebagai pasaran beruang terpanjang dalam sejarah cryptocurrency berterusan, pertunjukan perniagaan berjudul ironisnya mengisytiharkan berakhirnya Bitcoin.

Tidak ada kekurangan ramalan harga positif kripto dari para tetamu pertunjukan, terutama saham berwajaran tinggi seperti Mike Novogratz Galaxy Digital dan Tom Lee dari Fundstrat. Namun satu lagi pengisytiharan mengenai kematian Bitcoin tiba sebagai pasaran tradisional AS seperti S&P 500 inci lebih dekat ke tahap tertinggi sepanjang masa.

Mendapatkan Perspektif

Untuk penghargaan mereka, pertunjukan CNBC beralih ke Brian Kelly yang memperdebatkan kes untuk raja kripto. Nasib baik, Kelly telah membuat kerja rumahnya di Bitcoin. Ini bukan pertama kali pasaran mengalami penurunan drastik. Kelly terus menerangkan, “Anda tahu ketika bug Bitcoin itu muncul, itu baru hampir. Oleh itu, apabila kita mula mengisytiharkan pengebumian dan perkara-perkara menjadi sangat mengerikan, sentimen semakin hampir. ” Kata-kata bijak kerana setiap orang yang mengalami penurunan Bitcoin tahu.

Walaupun tidak ditunjukkan sepenuhnya pada carta ini, payudara besar pertama Bitcoin sebenarnya adalah yang terburuk. Dari bulan Jun hingga November 2011 Bitcoin turun 93 peratus. Dua penurunan ketara berikut masing-masing adalah 57 dan 83 peratus.

Penurunan besar dalam pertumbuhan harga eksponensial Bitcoin antara 2012 dan 2014

Penurunan besar dalam pertumbuhan harga eksponensial Bitcoin antara 2012 dan 2014

Volatiliti semacam itu akan menakutkan orang lain. Tidak menghairankan apabila media arus perdana menyebut kematian Bitcoin 347 kali sebenarnya, menurut sebilangan. Walaupun anda sering mendengar kritikan seperti itu di banyak tempat di sekitar Internetland dan di jalanan, banyak orang gagal menyedari satu perkara penting: ini adalah pasaran yang pesat meningkat.

Dengan kata lain, membeli dan menahan untuk jangka panjang akan menjana pulangan melebihi sepuluh, dua puluh, atau bahkan ratusan kali pelaburan anda. Kecuali masa anda bernubuat, cepat kaya bukanlah strategi yang sesuai. Mungkin HODLers benar-benar menyukai sesuatu di sini.

Kembali ke Perniagaan

Kenyataannya adalah bahawa tidak ada yang dapat dilakukan apabila harga naik peratusan dua digit dari hari ke hari. Di pasaran crypto bull, syarikat yang membina pelacak portfolio mungkin tersenyum dari telinga ke telinga. Twitter penuh dengan tangkapan skrin dan pertandingan membual. Hampir mustahil untuk tidak menjana wang. Jangan benci pada beruang sekalipun. Pasti, spekulator merasakan kesakitan ketika tiba, tetapi boleh dikatakan penyumbang paling penting untuk pergerakan ini (pembangun) sebenarnya sedang menyelesaikan sesuatu.

#BUIDL https://t.co/DKoPtTnLWD

– Vitalik Bukan pemberi Ether (@VitalikButerin) 7 Mac 2018

Pertukaran Cryptocurrency Coinbase walaupun dengan curang cuba memfailkan paten untuk istilah pengembangan industri crypto yang popular “BUIDL”. Mereka kemudian meninggalkan idea itu, tetapi hanya menunjukkan bahawa industri memerlukan keseimbangan yang sihat antara produk dan perkhidmatan bangunan dan melihat nilai mereka meningkat dalam jangka masa panjang.

Menentukan Kejayaan

Mungkin masalah terbesar dalam menentukan kejayaan Bitcoin adalah dalam metrik yang digunakan untuk mengukurnya. Malangnya, banyak penipu hanya menumpukan pada harga. Itu cara yang agak dangkal untuk mengukur blockchain dan banyak bahagiannya yang berfungsi. Sudah tiba masanya untuk menggali lebih dalam. Di antara sebilangan alat analitis berguna lain yang boleh digunakan oleh sesiapa sahaja ialah carta transaksi harian Bitcoin.

Transaksi harian Bitcoin disahkan

Urus niaga Bitcoin yang disahkan setiap hari (Sumber: Blockchain)

Ini mencatatkan jumlah transaksi yang disahkan di rangkaian Bitcoin sejak ia disiarkan pada tahun 2009. Perhatikan apa-apa? Walaupun harga Bitcoin meningkat lebih rendah pada 2018 transaksi harian tidak. Sebenarnya, sebaliknya berlaku. Adopsi terus berkembang dan sekali lagi menghampiri penggunaan tinggi sepanjang masa.

Ini masuk akal apabila mengambil kira keadaan kewangan beberapa negara. Orang Amerika Selatan di Argentina dan Venezuela terus bertransaksi di crypto lebih daripada sebelumnya. Kadar inflasi yang mengejutkan memaksa semakin banyak warga di seluruh dunia untuk beralih ke gudang nilai alternatif yang menentang musim sejuk crypto ini yang sedang dialami pasaran.

Di samping itu, metrik lain seperti kadar hash, walaupun berada di tahap tertinggi, masih menunjukkan gambaran keseluruhan ekosistem Bitcoin yang sihat. Tiada metrik yang sempurna tetapi penggunaan yang meluas boleh dikatakan visi Satoshi yang lebih hebat berbanding dengan nilai spekulatif Bitcoin.

Bitcoin Sudah Mati, Bitcoin Hidup Langsung!

Pepatah terkenal berasal dari zaman raja ketika kematian seorang raja akan melihat yang baru menggantikannya. Kepintaran wang yang dapat diprogramkan bermaksud konsep seperti forking memperkenalkan cara untuk cryptocurrency mencipta semula diri mereka. Maksimalis Bitcoin suka membenci altcoin tetapi sekurang-kurangnya ada satu perkhidmatan penting yang mereka berikan: menjaga pemaju Bitcoin pada jari kaki mereka.

Tidak dinafikan, banyak altcoin dan ICO dipenuhi dengan perkhidmatan udara panas dan bibir. Itu tidak bermaksud, bagaimanapun, bahawa pembangun tidak membuat beberapa idea dan alat menarik di ruang alternatif. Sekiranya Bitcoin ingin terus berada di hadapan, pasukan dev akan terus berinovasi.

Revolusi tidak akan dibina dalam sekelip mata. Dan ia pasti tidak akan dibina berdasarkan pergerakan harga sehala. Anda dapat membayangkan bagaimana penurunan harga 90 persen pertama pada tahun 2011 akan membuat masyarakat mengangkat senjata dengan serius menanyakan soalan, “Adakah Bitcoin mati?”

Sekarang pada tahun kesembilan operasi dan penarikan balik yang serius kelima atau keenam, mana-mana HODLer yang berpengalaman mungkin tidak peduli. Pemulihan cryptocurrency sebenarnya bukan pemulihan. Walaupun penurunan 84 peratus dari puncak ke palung sejak Disember 2017, Bitcoin masih meningkat beberapa ratus peratus daripada hanya beberapa tahun yang lalu. Anda buat matematik.

Bitcoin tidak akan mati, hanya hibernasi. Dan apabila beruang terbangun, kebarangkalian sangat tinggi sehingga sekali lagi ia akan berubah menjadi lembu yang mengamuk.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me