Revolusi Pengiklanan Digital: 3 Projek Blockchain yang ingin Menurunkan Raja

Pada tahun 2017, Google dan Facebook memperoleh hampir 73% pendapatan iklan digital di Amerika Syarikat, dengan selebihnya untuk meraih pesaing seperti Amazon dan Snapchat. Belanja iklan digital dianggarkan hampir $ 270 bilion pada tahun 2018, dan hanya terus meningkat setiap tahun berikutnya.

Dengan had pasaran hampir $ 2 trilion di antara hanya empat syarikat di atas, oligarki iklan digital semasa mengalahkan pasaran pasaran cryptocurrency (sekarang) $ 250 bilion.

Projek cryptocurrency berikut menyerupai kecoak yang bergegas berusaha membina kediaman dan mengelakkan sengaja atau tidak sengaja dipijak oleh gusti Titans di bahagian atas.

Jadi, apa yang berlaku apabila Alphabet Inc. (Google), syarikat bernilai hampir trilion dolar yang menjana pendapatan 84% daripada jumlah pendapatannya, melihat ancaman? Apa yang berlaku ketika Facebook dan Twitter terbangun dengan keringat malam dari kemungkinan yang jauh bahawa beberapa syarikat muda yang kurang senang dapat memusnahkan model perniagaan mereka dengan teknologi baru dan tidak dapat diramalkan?

Mereka mengambil tindakan di mana ia perlu diambil. Tidaklah sukar untuk menganggap larangan menyeluruh untuk pengiklanan cryptocurrency di Google, Facebook, Twitter, dan bahkan Mailchimp sekurang-kurangnya bukanlah manuver yang mudah untuk menyekat persaingan.

Dengan cap 8x pasaran keseluruhan cryptocurrency, ribuan pekerja, beberapa bakat paling terang dari seluruh dunia, dan akses ke modal tambahan pada dasarnya sesuka hati, penjaga lama mempunyai tembok setinggi ribuan kaki yang melindungi kerajaannya.

Tidak mungkin Google, Facebook, Amazon, dan Twitter tidak menyedari mana-mana projek berikut. Membeli dan / atau memusnahkan sesuka hati tidak jauh dari repertoar mereka. Mereka bahkan membina penyelesaian berasaskan blockchain dalaman untuk meningkatkan pelbagai bahagian perniagaan mereka dan berpotensi melindungi diri dari sebarang ancaman luaran.

Cari Holy Grail: Data

Ketika Yahoo (1995), Ask Jeeves (1996), dan Google (1998) mempopularkan dunia pencarian Internet untuk rata-rata orang, ekosistem digital masih dalam tahap baru. Tidak hanya terdapat sedikit syarikat yang berusaha menggunakan Internet sebagai platform untuk menjual produk dan perkhidmatan, beberapa orang bahkan memiliki komputer.

AskJeeves

Enjin carian awal AskJeeves

Ini adalah hari-hari yang penargetan penonton digital sejauh AdWords dan Facebook Ad Manager adalah bahan pemasaran fiksyen sains nerd.

Ketika Internet berkembang, ciri-ciri luar biasa seperti kemampuan untuk melihat apa-apa pada bila-bila masa dan berhubung dengan rakan-rakan di seluruh dunia nampaknya merupakan hadiah dari para dewa teknologi. Sebilangan besar orang tidak (dan masih tidak) memahami bagaimana platform seperti Google dan Facebook adalah percuma.

Mark Zuckerberg

The Skandal Facebook-Cambridge Analytica pada bulan Mac 2018 adalah salah satu kejadian pertama di mana masyarakat umum didedahkan dengan konsep data peribadi di Internet dan kesannya. Ringkasnya, Cambridge Analytica adalah firma data politik yang disewa oleh kempen pilihan raya Trump 2016 yang memperoleh akses ke data peribadi lebih dari 50 juta pengguna Facebook. Firma ini menggunakan pelbagai strategi, salah satunya adalah kuiz Facebook bodoh yang mungkin seperti “Cari di rumah Harry Potter mana anda harus berada!” atau “Ketahui rupa anda sebagai lawan jenis!” Kuiz ini digunakan untuk mengenal pasti keperibadian pengundi Amerika dan berpotensi mempengaruhi tingkah laku mereka.

Sekarang, ini bukan masalah peretasan atau keselamatan, pengguna tidak mengendahkan syarat dan syarat Facebook yang mereka setujui, serta pemberitahuan amaran ketika mereka mengambil kuiz.

Baiklah, kembali kepada peranan data. Data anda berfungsi sebagai pengecam utama untuk anda dan orang seperti anda untuk ribuan pengiklan dan syarikat.

Bagaimana? Katakan anda mempunyai anggaran iklan $ 1,000,000 yang ingin anda belanjakan dalam usaha untuk menjual sebanyak mungkin widget. Adakah anda lebih suka menargetkan semua orang di dunia, setiap orang yang mempunyai wang untuk membeli, atau setiap orang yang mempunyai wang untuk membeli dan bersedia membeli? Dengan jenis data yang betul, anda akan dapat menargetkan semua orang yang dapat dan kemungkinan besar akan membeli produk anda. Ini bermaksud lebih sedikit perbelanjaan iklan yang akan dibazirkan, dan akhirnya lebih banyak pendapatan.

Seperti yang anda bayangkan, jenis data yang betul bernilai banyak wang untuk pengiklan yang tepat.

Untuk pengguna, Facebook, Google, dan Twitter telah memberikan perkhidmatan “percuma” di mana pengguna sendiri menjadi produk dan dipungut untuk mendapatkan data. Ini membawa kepada dua masalah utama bagi pengguna: mereka tidak mahu data mereka dikongsi (terutama dengan orang yang salah) dan mereka tidak mahu dihujani dengan iklan yang tidak berkaitan dengan mereka.

Untuk pengiklan, Facebook, Google, dan Twitter telah membuat platform untuk membantu mengumpulkan dan menyempurnakan data, serta melancarkan iklan yang sangat disasarkan sambil mengambil potongan belanja iklan yang cukup besar. Ini membawa kepada dua masalah utama bagi pengiklan: mereka tidak mahu bergantung pada platform yang dapat mengubah algoritma mereka dalam sekelip mata dan meruntuhkan strategi sepanjang minggu / bulan, dan mereka tidak mahu mengurangkan margin keuntungan mereka jika mereka tidak ‘ perlu.

Oleh itu, setelah kita melihat landskap pengiklanan digital dan peranan data pada tahap tinggi, mari kita beralih ke cryptocurrency yang berusaha memanfaatkan 4 isu utama model semasa untuk berpotensi mengubah landskap digital selamanya.

Bitclave

Bitclave adalah salah satu pelopor utama dalam perlumbaan menjatuhkan oligarki teknologi dan “mengambil Internet kembali” dan membawanya kepada orang ramai.

Ini bertujuan untuk melakukan ini melalui enjin carian terdesentralisasi yang menghilangkan semua perantara pengiklanan pihak ketiga untuk mewujudkan hubungan yang lebih kuat dan lebih efisien antara pengguna dan perniagaan.

BitClave akan menggunakan bentuk carian insentif, di mana ia hanya akan menampilkan iklan kepada orang yang telah menyatakan minat untuk melihatnya. Ini bukan sahaja menjadikan pengalaman pengguna jauh lebih baik, tetapi juga memenuhi syarat untuk perniagaan, yang bermaksud lebih sedikit wang iklan yang sia-sia. Wang iklan ini boleh digunakan untuk menurunkan harga produk atau membuat bentuk nilai lain untuk pengguna.

Pengguna yang mencari di platform BitClave akan melihat iklan yang disusun, sementara juga memperoleh CAT token BitClave yang asli ketika terlibat dengan iklan tersebut.

Pada bulan Mac 2018, Bitclave melancarkan lelaran pertama enjin carian mereka di https://desearch.com/ dan ia memberi tumpuan terutamanya pada carian cryptocurrency.

mencari

Token Perhatian Asas

Basic Attention Token (BAT) adalah token pengiklanan digital berasaskan blockchain yang memberi kuasa kepada penyemak imbas Brave. The Berani penyemak imbas adalah penyemak imbas sumber terbuka yang secara automatik menyekat pelacak dan iklan yang mengganggu.

Rumah Berani

Melalui kontrak pintar, BAT membolehkan pengiklan menghantar iklan dengan pembayaran token dalam keadaan terkunci kepada pengguna. Pembayaran token dapat dibuka apabila pengguna melihat iklan. Selebihnya pembayaran dihantar ke penyemak imbas Berani dan penerbit yang menghoskan iklan.

Pengguna mampu menghabiskan BAT mereka untuk apa sahaja dari artikel dan produk premium, foto beresolusi tinggi, perkhidmatan data, atau menyumbang kepada penyedia kandungan.

Cadangan nilai BAT membolehkan pengguna melayari Internet dengan selamat dan tertutup sambil mengewangkan perhatian mereka secara serentak. Penerbit juga mendapat lebih banyak pendapatan yang akan hilang oleh perantara dan bot. Pengiklan mendapatkan data yang lebih baik dalam kempen mereka dan dapat membuat pesanan yang lebih baik.

AdEx

AdEx (ADX), atau “pertukaran iklan” menawarkan platform yang terdesentralisasi di mana penerbit dan pengiklan dalam talian dapat merundingkan kontrak iklan. Platform ini benar-benar telus, tidak mempunyai sebarang bayaran, dan menyediakan akses tanpa had.

apa itu adex

AdEx juga memiliki portal pengguna untuk pengguna Internet untuk memilih jenis iklan yang ingin mereka lihat, mengurus privasi mereka, dan mengawal siapa yang melihat datanya.

Token asli ADX memudahkan pertukaran, dan AdEx merancang untuk melaksanakan gerbang fiat langsung pada masa akan datang.

Komponen utama platform AdEx untuk pengiklan adalah pengiklan dapat memanfaatkan tahap penyesuaian dan penargetan khalayak yang tinggi, yang menghasilkan ROI yang lebih tinggi. AdEx juga merancang untuk melaksanakan program verifikasi tera dan klik yang akan mengurangkan dan berpotensi menghilangkan semua aktiviti penipuan.

Pemikiran Akhir

Satu tema umum timbul semasa mengkaji model perniagaan puluhan projek cryptocurrency: perantara pihak ketiga tradisional di seluruh negara menjadi sasaran untuk projek berasaskan blockchain muda yang ingin mengurangkan model perniagaan “orang tengah” secara langsung.

Tiga projek yang disenaraikan di atas bukanlah satu-satunya pemain yang kompetitif dalam memburu pasaran iklan digital. Projek seperti Qchain, Adchain, dan Jenis Iklan bertujuan untuk mencapai matlamat yang serupa melalui strategi yang sedikit berbeza.

Pengiklanan dalam talian merangkumi hampir 40% daripada semua perbelanjaan iklan, meningkat dari 30% pada tahun 2015. Terlepas dari apa yang mendorong projek-projek ini, sama ada wang, kuasa, atau keinginan tulen untuk mendesentralisasi industri hampir $ 270 bilion / tahun, peluangnya adalah di sana. Blockchain telah memberikan ratusan projek peluru perak untuk menjatuhkan perantara yang memerintah – persoalannya adalah jika mereka mempunyai apa yang diperlukan untuk membina senjata api dan benar-benar menembaknya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me