Perlombongan telah mencipta banyak peluang bagi mereka yang berminat dengan cryptocurrency, tetapi terdapat juga beberapa cabaran bagi mereka yang ingin memulakan operasi perlombongan mereka sendiri. Salah satu masalah terbesar ialah kekurangan GPU. Dalam artikel ini, kita akan melihat apa yang dikatakan oleh beberapa pengeluar GPU teratas di dunia mengenai perkara ini dan juga berusaha untuk menentukan apakah ada penglihatan kekurangan GPU. Pertama, mari kita kaji mengapa terdapat kekurangan GPU di tempat pertama.

Mengapa Terdapat Kekurangan GPU?

Dengan permintaan yang tinggi untuk peralatan perlombongan cryptocurrency terus meningkat, mengapa pengeluar GPU seperti Nvidia dan AMD meningkatkan pengeluaran mereka? Bagaimanapun, jika jawapan kekurangannya mudah, masalahnya sudah dapat diselesaikan. Oleh itu, pengeluaran akan dapat memenuhi permintaan. Isu utama adalah kekurangan memori akses rawak dinamik (DRAM) di seluruh dunia, yang digunakan dalam jenis memori video seperti GDDR5 dan HBM2. Sejak pengeluar memori utama dunia mula mendedikasikan produk DRAM mereka kepada pengeluar telefon bimbit pada tahun 2017, syarikat seperti Nvidia dan AMD terhad dalam jumlah GPU yang dapat mereka hasilkan.

Betapa Mahalnya GPU?

Jawapan untuk soalan ini sangat bergantung pada bila anda mengajukannya. Menurut statistik mulai Januari 2018, harga GPU popular pada masa itu jauh lebih tinggi daripada tahun-tahun sebelumnya. Pemangkin utama kenaikan harga adalah pasaran cryptocurrency yang berkembang pesat. Sebagai contoh, harga untuk GPU Vega AMD meningkat dari harga asal $ 400 hingga sekitar $ 1000 pada Januari 2018. Nvidia GTX 1080s dan GTX 1080 juga meningkat beberapa ratus dolar. Walau bagaimanapun, harga untuk unit kelas bawah tidak banyak meningkat. Semasa Q1, harga GPU menurun sebanyak 50%. Statistik menunjukkan bahawa harga GTX 1080 Ti Zotac meningkat dari $ 1.400 menjadi sekitar $ 919. Penurunan harga GPU berkorelasi secara langsung dengan penurunan harga crypto di sebahagian besar Q1.

Harga GPU

Pendirian Nvidia

Pada persidangan GTC Nvidia, yang diadakan pada 27 Mac 2018, CEO Jensen Huang memberikan beberapa komen mengenai masalah kekurangan GPU. Menurut kenyataannya, Nvidia berhasrat untuk terus berdedikasi untuk menghasilkan unit yang cukup untuk permainan dan stesen kerja. Dia juga berharap agar produk Nvidia dapat digunakan oleh pembeli untuk tujuan ini. Bagi pemain permainan, sukar untuk mendapatkan akses ke banyak produk syarikat baru-baru ini. Jadi apa penyelesaiannya? Menurut Huang, syarikat itu hanya perlu menghasilkan lebih banyak unit untuk memenuhi permintaan komuniti permainan dan cryptocurrency.

Untuk perniagaan Nvidia, permintaan yang meningkat kerana populariti cryptocurrency meningkat adalah petanda yang sangat positif. Walau bagaimanapun, syarikat mesti bekerja dengan tekun untuk menghasilkan lebih banyak unit di tengah kekurangan bekalan DRAM. Walaupun masalah DRAM diselesaikan, menghasilkan banyak unit untuk menjangkakan lebih banyak pelombong cryptocurrency yang memasuki pasaran dapat dianggap sebagai potensi risiko penurunan harga. Walaupun demikian, Nvidia nampaknya bersedia untuk menangani cabaran tersebut dan memanfaatkan potensi keuntungan dari perlombongan crypto. Secara keseluruhan, Huang dan pasukan Nvidia memberi tumpuan pada masa depan Nvidia dalam permainan tetapi nampaknya yakin pada masa depan perlombongan crypto serta peranannya dalam penjualan Nvidia.

Jensen Huang

Pendirian AMD

Walaupun Nvidia nampak yakin dengan permintaan pengguna GPU pada masa hadapan untuk tujuan perlombongan cryptocurrency, AMD mempunyai sedikit pendirian yang berbeza. Syarikat ini jauh lebih berhati-hati dan tidak melihat perlombongan cryptocurrency lebih banyak dari segi positif seperti yang dilakukan Nvidia. Berikut adalah kenyataan rasmi dari Laporan syarikat tahunan AMD, yang dikeluarkan pada Februari 2018.

“Pasaran cryptocurrency tidak stabil dan permintaan dapat berubah dengan cepat. Sebagai contoh, China dan Korea Selatan baru-baru ini menetapkan sekatan perdagangan cryptocurrency. Sekiranya kami tidak dapat menguruskan risiko yang berkaitan dengan penurunan permintaan untuk perlombongan cryptocurrency, perniagaan GPU kami boleh menjadi sangat buruk. “

Walaupun syarikat tidak bergantung pada permintaan berterusan penambang cryptocurrency, ia masih bertujuan untuk menghasilkan GPU yang mencukupi untuk memenuhi permintaan yang berpotensi.

amd

Cabaran dan Penyelesaian Berpotensi yang Berterusan

Walaupun beberapa orang mengunjurkan bahawa kenaikan pengeluar perlombongan ASIC seperti Bitmain akan mengambil alih pasaran, ini belum berlaku. Pada mulanya, pelombong ASIC nampaknya hampir tidak terkalahkan, tetapi ini telah berubah dengan cepat kerana lebih banyak projek dan komuniti cryptocurrency menyuarakan pendapat mereka mengenai perlunya penentangan ASIC dan desentralisasi bekalan token. Walaupun BTC dapat dilombong melalui ASIC, banyak projek lain telah mengambil sikap menentang bentuk perlombongan ini.

Apa maksudnya ini bagi pengeluar GPU besar seperti AMD dan Nvidia? Walaupun terdapat catatan positif bahawa lebih banyak orang bersedia menggunakan produk mereka pada masa akan datang, hakikat bahawa mereka tidak dapat menghasilkan lebih banyak GPU untuk memenuhi permintaan pengguna kerana kekurangan DRAM agak memalukan. Oleh kerana lebih banyak projek seperti Monero mengambil sikap proaktif dalam rintangan ASIC, AMD dan Nvidia nampaknya terjebak dengan masalah bekalan jangka panjang. Namun, jika lebih banyak pengeluar DRAM dapat mendedikasikan lebih banyak sumber daya kepada pengeluar GPU dan bukannya pengeluar telefon bimbit, masalah ini dapat diselesaikan tepat pada waktunya.

Bilakah Harga Akan Turun?

Melihat dari sisi penawaran persamaan ini, tidak ada yang benar-benar dapat memberikan jawapan yang jelas tentang kapan komponen yang diperlukan untuk meningkatkan pengeluaran GPU akan tersedia. Sehingga kekurangan DRAM diperbaiki, nampaknya harga semua bergantung pada permintaan dari persamaan ini.

Sejauh ini, kami telah melihat beberapa tanda syarikat GPU dapat memenuhi permintaan pelombong cryptocurrency pada Q1 2018. Walau bagaimanapun, dengan cryptocurrency yang meningkat pada bulan pertama Q2 2018, lebih banyak orang cenderung ingin terus memasuki pasaran perlombongan cryptocurrency kerana terdapat peluang untuk keuntungan yang berpotensi untuk perniagaan dan individu.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me