Membuat Cryptocurrency Anda Sendiri

Cryptocurrency pertama muncul ketika Satoshi Nakamoto mengandung Bitcoin pada tahun 2008. Pada masa itu, ekonomi dunia semakin hampir dengan pergolakan dengan kedatangan Kemelesetan Besar. Krisis ekonomi biasanya mengakibatkan bank dan pemerintah berpusat membeli diri mereka dari masalah dengan mencetak lebih banyak wang dan membanjiri ekonomi. Sebaliknya, Bitcoin mencipta sistem kewangan bekalan terhad dengan pencetakan duit syiling baru yang ditentukan pada selang sepuluh minit yang ketat. Sistem ini memastikan bahawa pihak berkuasa berpusat tidak akan mengubah bekalan Bitcoin terhadap parameter berdasarkan matematiknya untuk menurunkan nilai mata wang melalui inflasi besar-besaran.

Dengan lelaran pertama dalam Bitcoin, teknologi blockchain memberi kuasa kepada semua individu untuk membuat cryptocurrency mereka sendiri. Jadi bagaimana anda melakukan ini?

Gulung Cryptocurrency Anda Sendiri

Cryptocurrency Rube Goldberg

Seorang jurutera yang penuh semangat mungkin ingin menulis semua kod dari awal. Terinspirasi dengan konsep inovatif untuk menyelesaikan masalah yang ada dan kompleks, dia mungkin ingin membuka jalannya sendiri, mencadangkan penyelesaian baru. Pendekatan ini menjadi cabaran yang menakutkan. Bukan untuk hati yang lemah. Dan itu tidak dapat dicapai tanpa sumber daya yang kuat dan kerja yang memakan masa.

Saya Akan Memiliki Apa yang Dia Miliki

Sebagai alternatif, perisian sumber terbuka menyediakan mekanisme yang popular bagi pengaturcara untuk menerbitkan perisian mereka dan berkongsi kod mereka. Projek yang dikendalikan sebagai sumber terbuka melepaskan kod sumbernya kepada orang ramai di repositori seperti GitHub. Projek-projek ini membolehkan sesiapa sahaja menggunakan perisian mereka dalam perjanjian pelesenan yang ditentukan.

Bitcoin, misalnya, adalah perisian sumber terbuka yang anda boleh cari di GitHub. Sesiapa sahaja boleh melihat kodnya, memuat turunnya, mengubahnya, dan memasukkannya ke dalam projek mereka sendiri. Oleh itu, sesiapa sahaja boleh mengambil kod Bitcoin dan menggunakannya sebagai asas untuk projek cryptocurrency mereka sendiri.

Laksanakan beberapa pengubahsuaian kod dan anda kini mempunyai cryptocurrency baru anda sendiri. Sebarang projek cryptocurrency sumber terbuka yang ada sesuai dengan proses ini.

Charlie Lee mencipta Litecoin dengan cara ini. Dia mengambil kod Bitcoin, melakukan pengubahsuaian kecil pada komponen seperti memperbesar ukuran blok, lalu mengeluarkannya sebagai projek baru dan terpisah. Litecoin berhasrat untuk menjadi versi Bitcoin yang lebih cepat dan lebih murah yang akan memudahkan pembayaran dan berfungsi sebagai mata wang untuk melengkapkan peranan Bitcoin sebagai kedai atau nilai.

Garpu kod sumber seperti Litecoin membezakan diri dengan garpu keras dengan mewujudkan pangkalan kod baru dan berjalan pada set nod rangkaian baru. Garpu keras hanyalah peningkatan projek asal; ia mengemas kini asas kod duit syiling induknya dan menggunakan nod rangkaian yang sama dengan blockchain asal yang dilaluinya.

Litecoin juga mempunyai yang tersendiri GitHub.

Repositori Kod Bitcoin GitHub

Repositori Kod Bitcoin GitHub

Berdiri di Bahu Raksasa: Melancarkan Token

Rangkaian Ethereum membolehkan pengguna membuat token cryptocurrency mereka sendiri dengan mudah tanpa mengekod keseluruhan sistem dari awal dan tanpa meminjam dari kod syiling lain. Piawaian Ethereum ERC-20 menentukan senarai fungsi yang perlu diikuti oleh pengaturcara untuk membuat token baru yang akan beroperasi pada blockchain Ethereum. ERC bermaksud Ethereum Request for Comment, sementara angka tersebut adalah indeks untuk merujuk cadangan tersebut.

Untuk melaksanakan standard token ERC-20 untuk membuat cryptocurrency anda, anda akan memasukkan semua elemen yang diperlukan. Elemen-elemen ini merangkumi nama untuk mata wang dan simbolnya (mis., Ticker untuk mata wang, seperti BTC untuk Bitcoin dan ETH untuk Ether). Anda akan membina kod untuk menentukan jumlah bekalan syiling untuk mata wang anda, dan kemudian anda akan memprogram fungsi untuk mengembalikan baki semasa akaun tertentu. Akhirnya, anda juga akan memprogram fungsi untuk memindahkan duit syiling dari satu akaun ke akaun lain, serta pelbagai fungsi pengekodan lain yang diperlukan.

Kelebihan pendekatan ini adalah anda tidak perlu melaksanakan blockchain anda sendiri. Token anda akan disimpan di dompet yang ada; anda tidak perlu membuat dompet baru atau menambah ciri baru ke dompet yang ada. Dari kata go, ia juga akan beroperasi pada rangkaian nod aktif yang sesuai.

Organisasi Ethereum menyediakan langkah demi langkah panduan mengenai bagaimana melakukan ini dari awal hingga peringkat akhir penyebaran.

Platform Waves menjadikan pelancaran token anda lebih mudah. Untuk Gelombang, anda tidak perlu tahu cara memprogram, dan mata wang baru dapat disiapkan dalam satu atau lebih minit.

Token Ethereum ERC-20 dapat mewakili banyak aset token (kontrak pelaburan, IOU, token permainan, dan lain-lain), tetapi Waves memberi tumpuan untuk membuat token untuk memperdagangkan wang di bursa. Token yang dibuat di Gelombang diikat dengan mata wang fiat, dan kemudiannya diperdagangkan pada dasarnya sebagai penunjuk untuk mata wang itu. Sebagai contoh, token Wave baru yang disebut MyLovelyNewCoin mungkin terikat dengan dolar A.S. Setiap MyLovelyTokenCoin mewakili satu dolar. Ini mengurangkan kos untuk pemindahan dan mempercepat transaksi. Sebagai alternatif, Waves juga dapat menggunakan cryptocurrency yang mapan seperti Bitcoin untuk menjadi asas di belakang token Waves.

Turun ke Dolar Bawah

Syiling Simpsons Cryptocurrency

Andy Warhol terkenal mengatakan bahawa, pada masa akan datang, semua orang akan terkenal selama lima belas minit. Secara tradisinya, hanya pemerintah dan organisasi berkuasa yang mengeluarkan mata wang. Tetapi pada zaman sekarang ini, teknologi memberi kekuatan kepada setiap orang dengan kemampuan untuk membuat mata wang peribadinya sendiri. Anda boleh mencipta ekonomi anda sendiri, walaupun bertahan kurang dari lima belas minit.

Terlepas dari proses yang digunakan, kemungkinan kita akan melihat individu terus menambah senarai lebih dari 1,500 cryptocurrency yang sedang beredar. Orang mungkin melakukan ini jika tidak ada alasan lain selain mencetak duit syiling dengan identiti mereka sendiri.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me