Tidak lama kemudian dunia crypto mula tenang selepas yang ketiga Acara pembelahan Bitcoin, ketika satu lagi gelombang gembar-gembur mula terbentuk di sekitar Ethereum 2.0, yang pada awalnya diproyeksikan akan dikeluarkan pada bulan Julai ini. Ethereum 2.0 adalah tahap seterusnya dari platform Ethereum yang akan dicapai dengan memperkenalkan sharding, proof-of-stake dan mesin maya baru. Walaupun terdapat keraguan mengenai tarikh prospek, dalam kajian AMA ETH 2.0 Februari Justin Drake menyatakan 95% keyakinan fasa 0 projek itu akhirnya akan dilancarkan pada musim panas 2020. Seperti sekarang, tidak ada yang tahu apakah Ethereum akan mencapai tarikh sasaran, kerana, mengikut penyelaras testnet Afri Schoedon, spesifikasi penuh belum dilaksanakan pada mana-mana pelanggan setakat ini.

Peralihan Ethereum dari konsensus bukti kerja (PoW) yang terkini kepada algoritma bukti-kepentingan (PoS) telah menjadi perbincangan di bandar ini selama beberapa minggu terakhir. Sudah jelas bahawa banyak pengguna rata-rata dan pelabur besar yang terpikat dengan komitmen kuat pasukan untuk keselamatan yang lebih baik, desentralisasi lebih lanjut, dan pergantungan yang lebih rendah pada pelombong sangat menjangkakan pelancaran ETH 2.0. Tetapi dengan semua keributan, semakin sukar untuk memilah gandum dari sekam dan memahami sama ada sentimen positif masyarakat terhadap masa depan Ethereum didorong oleh fakta atau kosong. Jadi, mari kita fahami.

Ethereum mendapatkan semula tanah yang hilang

Pada awal tahun 2018, ketika pemegang Ether melihat harga mencecah sekitar $ 1400, jumlah alamat ETH sedikit melebihi 10 juta. Hari ini, menurut data dari Glassnode, kini terdapat 40 juta alamat ETH aktif, dengan lebih daripada 15 juta menyertai parti itu setelah Ethereum 2.0 diumumkan pada akhir Mei 2019, yang menunjukkan pertumbuhan 60% yang baik. Penggunaan keseluruhan cryptocurrency kedua paling popular di dunia juga mengalami peningkatan yang ketara sejak awal tahun 2020 dan, pada pertengahan Mei, jumlah transaksi harian ETH hampir dua kali ganda dari 450,000 menjadi kira-kira 900,000.

Sumber: Etherscan.io

Trend menaik yang sama juga dapat dilihat dalam rangkaian Ethereum yang dikuasakan oleh token Gas, yang memungkinkan pemindahan pembayaran atau maklumat kontrak pintar. Jumlah penggunaan Gas baru-baru ini melepasi 61 juta unit, mencapai tahap tertinggi sepanjang masa dan naik sekitar 60% berbanding dengan yang didaftarkan pada bulan Januari. Ini adalah petanda hebat bagi pemaju Ethereum 2.0, kerana semakin banyak orang yang menggunakan Gas untuk membuat seluruh rangkaian beroperasi, semakin lancar kemas kini dari PoW ke PoS akan.

Dengan itu, pelepasan ETH 2.0 diharapkan dapat mewujudkan permintaan sebenar untuk cryptocurrency dalaman, Ether dan Gas. Walaupun yang terakhir akan berfungsi sebagai bahan bakar untuk komputer yang terdesentralisasi, kelajuan transaksi ETH yang lebih tinggi dan yuran yang jauh lebih rendah akan menjadi lebih menarik bagi kedua-dua pengeluar dan pengguna, dan juga untuk pelabur runcit dan institusi.

Kemasukan pemain lebih besar yang merasa bullish terhadap Ether sangat dramatik, sejak dulu didedahkan yang kini melebihi $ 276.5 juta berada di bawah pengurusan Grayscale Ethereum Trust, sedangkan angka itu hanya $ 11.7 juta pada tempoh yang sama pada tahun 2019.

Hype atau pemasaran yang autentik?

Tetapi adakah pelabur besar benar-benar bersiap sedia untuk Ethereum 2.0? Beberapa media juga mengaitkan kenaikan jumlah ETH dengan minat institusi yang semakin meningkat. Pada pandangan pertama, nampaknya merupakan kesimpulan yang logik, bagaimanapun, angka adalah perkara yang keras kepala.

Carta Ethereum 2.0

Sumber: Coin360

Seperti yang anda lihat, jumlah harian ETH mencecah maksimum $ 10 bilion selepas kejatuhan pasaran crypto Mac pada 30 April. Ini adalah prestasi yang luar biasa memandangkan tahap sebelumnya $ 2.92 bilion pada awal Januari dan pergolakan kewangan global berikutnya. Walaupun begitu, jika kita mengambil nilai ini dan membaginya dengan jumlah transaksi yang didaftarkan pada malam Hari Pekerja – kira-kira 840,000 – kita dapati bahawa jumlah purata satu transaksi hanya sekitar $ 12,000. Melangkah lebih jauh, angka ini menurun hingga di bawah $ 10,000, dan kekal sehingga hari ini. Tidak kelihatan seperti penglibatan institusi yang kuat, adakah ia?

Ada penjelasan lain dan mungkin lebih sahih. Dengan Ethereum 2.0, pengguna berpeluang menjadi ejen saham dan memperoleh ganjaran dari masa ke masa dengan memindahkan 32 ETH ke kontrak. Pada masa penulisan, 32 ETH bernilai $ 7,776, yang hampir sama dengan transaksi Ether purata semasa. Sehubungan dengan itu, permintaan yang meningkat ini menunjukkan pengguna dan pelabur runcit rata-rata merasa ingin tahu bagaimana ini akan berjaya dan berduyun-duyun ke pasaran ETH yang terdapat di bursa paling cair dengan keselamatan yang terbukti, seperti HitBTC dan Huobi, untuk keluar menang selepas pelepasan yang dinanti-nantikan.

Lonjakan aktiviti pengguna yang disebutkan di atas menyebabkan kenaikan harga ETH. Perlu diperhatikan bahawa sejak Ether bernilai $ 1400, harganya telah menurun sebanyak 85%. Pada masa ini, ETH diperdagangkan pada sekitar $ 243, setelah pulih dari kesan “Black Thursday” ketika harganya turun menjadi hanya $ 111. Walaupun begitu, ia masih tidak mendekati tahap tertinggi sepanjang masa.

Tetapi penjelasan ini untuk peningkatan aktiviti Ethereum telah diabaikan kerana menyokong naratif pelabur institusi.

Kenapa? Sama ada dibuat secara sedar atau tidak, tnaratifnya yang mempunyai pelabur institusi berduyun-duyun ke DeFi, dan khususnya Ethereum, lebih bermanfaat untuk ekosistem Ethereum. Nama besar yang terlibat dengan Ethereum lebih cenderung membawa kepada kenaikan harga yang lebih tinggi daripada pengguna biasa yang membuat pelaburan dalam projek yang mereka percayai.

Kegembiraan meningkat secara buatan?

Di ruang crypto, ada beberapa yang lebih baik dalam membuat gelombang yang beralih ke kewangan tradisional daripada kembar Winklevoss, yang sudah lama terkenal di masyarakat kerana pengalaman pelaburan crypto mereka dan kerana memegang kekayaan Bitcoin terbesar di dunia.

Dalam satu kebelakangan ini temu ramah untuk The Defiant, Tyler dan Cameron mengaku melakukan usaha bersama untuk mengumpulkan saham besar Ether, yang kini dikhabarkan “berada di galaksi yang sama” dengan pegangan BTC mereka: “Kami adalah peminat besar Ether. Kami mempunyai jumlah material. “

Tidak mengejutkan bahawa saudara-saudara telah melabur di ETH, tetapi hingga Mei ini mereka tidak pernah benar-benar berbicara mengenai jumlah pelaburan mereka. Terlepas dari kenyataan bahawa angka sebenarnya tidak didedahkan, Cameron mengisyaratkan ukurannya, mengatakan bahawa beberapa tahun yang lalu mereka menerima sejumlah besar keuntungan Ether, yang bermaksud bahawa mereka telah banyak melabur untuk sementara waktu sekarang.

Oleh itu, kemungkinan besar bilangan kembar Winklevoss adalah antara ikan paus ETH juga, dan kegembiraan masyarakat mereka tidak banyak berperanan dalam minat masyarakat terhadap Ethereum 2.0. Tetapi mengapa mereka memutuskan untuk menghentikan keheningan mereka dalam isu ini sekarang? Secara kebetulan atau tidak, wawancara itu diterbitkan pada 21 Mei, ketika harga Ether turun di bawah $ 200 untuk ketiga kalinya dalam dua minggu, dan, setelah penerbitannya, harga itu muncul secara langsung dan mulai naik lagi. Keghairahan Winklevoss disebarkan oleh sejumlah kedai media crypto terkemuka di mana peniaga runcit, yang ingin membuat keuntungan, menemui acara pasar besar mereka yang seterusnya. Kesannya terhadap pelabur institusi juga luar biasa, dan derivatif Ether semakin bertambah popular berbanding sebelum ini.

Membunuh dua burung dengan satu batu memang. Ini adalah cara kerjanya dan di atas semua, tidak ada yang boleh menyalahkan Tyler dan Cameron Winklevoss atas kepercayaan mereka yang tulus terhadap kepentingan rangkaian Ethereum untuk pembangunan kewangan yang terdesentralisasi.

Peluang “Jual berita”

Hype sekitar pelancaran Ethereum 2.0 juga dapat dilihat sebagai konsekuensi dari pepatah “beli khabar angin, jual berita” ketika peniaga bertindak menjangkakan pengumuman besar yang berpotensi menyebabkan pergeseran di pasaran. “Sekiranya kami mendapat tunjuk perasaan di Ethereum, saya harapkan,” tweet Pedagang kripto popular Ethereum Jack, yang biasa menggunakan “Bitcoin Jack” moniker, “maka bulan Julai kelihatan seperti saat yang tepat menjual berita dengan pelancaran ETH 2.0.” Paus ETH, jika mereka menggunakan strategi perdagangan ini, akan dapat memanfaatkan situasi ini, sementara masyarakat berspekulasi pada tarikh pelepasan dan media menambahkan bahan bakar untuk kebakaran.

Tetapi pada kenyataannya, acara itu sendiri tidak sepenting yang kita bayangkan, kerana, sekurang-kurangnya pada awalnya, Ethereum 2.0 kebanyakannya akan berfungsi sebagai testnet untuk sistem konsensus PoS yang dikemas kini. Oleh itu, tidak sepenuhnya jelas sama ada institusi melabur pada masa depan rangkaian kripto-kewangan atau hanya berusaha merebut sebilangan besar pai hype yang mereka boleh. Kita hanya boleh menunggu dan melihat bagaimana keadaan berlaku.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me