Ethereum Classic vs Ethereum (ETC vs ETH): Apakah Perbezaannya?

Ethereum Classic vs Ethereum (ETC vs ETH)

Melihat sekilas senarai harga cryptocurrency menunjukkan dua jenis Ethereum, salah satunya Ethereum (ETH) dan makhluk lain Ethereum Classic (ETC).

Kedua-dua cryptocurrency itu bukan sahaja berkongsi nama yang sama tetapi juga berkongsi kisah menarik yang merupakan salah satu peristiwa paling penting dalam semua sejarah cryptocurrency. Pertempuran antara Ethereum dan Ethereum Classic adalah salah satu etika dan ideologi.

Sebelum terdapat dua Ethereum yang berbeza, hanya ada satu Ethereum. Sejak itu, $ 50 juta dicuri oleh penggodam atau penggodam yang tidak diketahui, dan ini mengakibatkan dua kubu orang yang berbeza di dunia cryptocurrency terbentuk.

Inilah bagaimana Ethereum – seperti yang kita ketahui sekarang – dan bagaimana ia dibandingkan dengan Ethereum Classic.

Pengenalan Ethereum

Dalam pukulan luas, Ethereum dan Ethereum Classic adalah platform di mana pelbagai aplikasi dapat dibina.

A kontrak pintar adalah keadaan kontrak yang disimpan di blockchain, dan ia dilaksanakan apabila syarat-syarat tertentu dipenuhi. Mereka dikendalikan dan ditegakkan oleh blockchain, yang berfungsi sebagai pihak ketiga yang objektif dan tidak berat sebelah dalam transaksi tersebut.

Kontrak pintar ini pada dasarnya menjalankan seluruh ekosistem Ethereum. Oleh kerana kontrak ini automatik dan dikuatkuasakan, transaksi dan aplikasi yang berjalan di platform Ethereum menjadi sangat menarik bagi semua jenis aplikasi yang berbeza.

Aplikasi ini, disebut sebagai DAPP (aplikasi terdesentralisasi) memiliki pelbagai fungsi dan tujuan, semuanya menggunakan platform Ethereum untuk berfungsi.

Untuk mendapatkan idea untuk pelbagai DAPP di luar sana, lihat di Negeri Dapps.

Masukkan DAO

Momen paling penting dalam perpecahan ETC vs ETH ada kaitan dengan organisasi yang dikenali sebagai Organisasi Autonomi Berpusat, atau DAO.

DAO pada dasarnya adalah jenis modal usaha atau dana lindung nilai yang terdesentralisasi yang akan membiayai aplikasi desentralisasi (DAPP) yang dibina di atas ekosistem Ethereum.

Cara DAO ditubuhkan akan memberi pendanaan kekuatan untuk mengatakan DAPP mana yang mendapat dana. Pelabur mesti membeli Token DAO menggunakan Ether sebagai mata wang untuk membelinya. Token DAO menyatukan pemegang ke dalam sistem DAO dan memberi mereka sejumlah kekuatan suara.

Cara DAPP diluluskan mempunyai proses yang cukup mudah. Pertama, mereka mesti disenarai putih oleh tokoh-tokoh terkenal dalam komuniti Ethereum yang bertindak sebagai kurator. Seterusnya, DAPP akan dipilih oleh mereka yang memegang token DAO. Setelah cadangan mendapat persetujuan 20% dalam undian, mereka kemudian akan mendapat bahagian dari dana DAO yang diperlukan untuk memulakan.

Proses fleksibel dan potensi yang sangat besar yang ditawarkan DAO telah mengumpulkan kegilaan orang yang melompat masuk untuk mengambil tindakan. Dalam bulan pertama pembentukan DAO, ia mengumpulkan lebih dari $ 150 juta eter.

Pemberi dana yang ingin keluar dari DAO mempunyai akses ke pintu keluar yang disebut “Fungsi Berpisah”. “Split Function” ini akan memberi ether yang telah mereka laburkan, dan memberi mereka pilihan untuk membuat sendiri “DAO kanak-kanak”, yang pada dasarnya bertindak sebagai versi DAO yang lebih kecil. Satu-satunya ketetapan adalah bahawa pemberi dana harus menyimpan eter mereka selama 28 hari sebelum mereka dapat membelanjakannya. “Split Function” ini memperlihatkan celah raksasa dalam sistem DAO.

Pada puncaknya, walaupun DAO mengumpulkan sekitar $ 150 juta oleh crowdfunding, ia mempunyai beberapa masalah keselamatan yang serius. Strukturnya, terutamanya “Split Function”, di belakang DAO itu sendiri tidak terlalu kedap udara, dan pada 17 Jun 2016, beberapa orang atau orang yang tidak dikenali mengambil sekitar $ 50 juta. Sebilangan orang mendakwa bahawa ia adalah peretasan, tetapi untuk menyebutnya peretasan akan sangat menilai kehebatan teknikal yang diperlukan untuk masuk ke platform yang tidak dijaga dengan baik ini.

Dengan kata lain, sistem ini dapat dipecah oleh siapa saja yang mempunyai beberapa kemahiran asas.

Hack DAO – ETC vs ETH Origin

Untuk keluar dari DAO, semua yang harus dilakukan seseorang adalah mengirim permintaan dan fungsi pemisahan kemudian akan mengembalikan pengguna Ether mereka sebagai pertukaran untuk token DAO mereka, dan mengemas kini lejar dengan transaksi dan mengemas kini baki token dalaman.

Penggodam membuat fungsi rekursif dalam permintaan, yang pada dasarnya memungkinkan mereka mengulangi permintaan itu berkali-kali untuk token DAO yang sama sebelum transaksi dapat didaftarkan.

Untuk lebih menekankan betapa besarnya celah ini, perlu diingat bahawa fungsi rekursif dapat berjalan dan dijalankan sehingga KETIGA dana DAO dikeluarkan.

Pada masa itu, DAO mempunyai peratusan besar (sekitar 14%) dari jumlah Ethereum yang ada. Dengan $ 50 juta, kira-kira satu pertiga daripada dana awal DAO dicuri, komuniti DAO dan Ethereum mengalami kekacauan. Mereka dengan cepat mula mencari jalan keluar untuk mengatasi masalah ini.

Keputusan majoriti untuk penyelesaian adalah bahawa Ethereum perlu membuat garpu, atau hentikan blockchain sepenuhnya dan buat sesuatu yang baru dari awal. “Sesuatu yang baru” inilah yang sekarang kita lihat sebagai Ethereum (ETH). Ethereum Classic (ETC) adalah, seperti namanya, Ethereum pertama masih menggunakan blockchain asal.

Keputusan untuk membuat garpu secara semula jadi menyebabkan banyak perpecahan dan kontroversi, dan walaupun majoriti memilih untuk membebaskan blok block, masih ada peratusan kecil tetapi signifikan (kira-kira 10%) orang yang setia kepada blockchain yang asal. Rangkaian Ethereum yang bercabang dapat memperoleh kembali $ 50 juta yang telah diretas.

ETC vs ETH – Perbezaannya

Ethereum (ETH) berfungsi pada blockchain baru, dan sebahagian besar pelombong, pengguna, dan protokol dari versi Ethereum sebelumnya menggunakan versi baru ini.

logo klasik ethereum

Ethereum sebenarnya adalah garpu Ethereum Classic.

Ethereum Classic (ETC) berjalan pada protokol yang sama melakukan fungsi yang serupa, tetapi ia mempunyai beberapa perbezaan yang berbeza dalam komunitinya. 10% atau lebih dari orang-orang dari Ethereum yang asal agak dalam bayang-bayang dan setia pada konsep lejar yang tidak berubah. ETC terutamanya mempunyai nilai kerana pasaran spekulator, seperti banyak koin alt lain di luar sana.

Ethereum (ETH), sebaliknya, lebih seperti syarikat perisian yang ingin berkembang dan mungkin mempunyai lebih banyak garpu keras pada masa akan datang. Pemimpin komuniti ETH jauh lebih bersifat umum daripada yang ada di dunia ETC. ETH mempunyai nilai terutamanya kerana gabungan pasaran spekulator, tetapi lebih lagi kerana penggunaan senario kes dan sokongan masyarakat. The Perikatan Ethereum, sebagai contoh, terdiri daripada firma berbilion dolar seperti Accenture, JP Morgan, Microsoft, dan UBS. Sokongan ini, pada gilirannya, telah menambah kredit kepada ETH berbanding ETC.

Boleh dikatakan bahawa kedua-dua ETH dan ETC mempunyai kekuatan dan kelemahan yang berbeza, tetapi kekuatannya sebagian besar terletak pada ETH kerana memiliki kapital kira-kira $ 15 bilion, sedangkan ETC memiliki salah satu dari sekitar $ 1.5 miliar.

ETC vs ETH – Perpecahan Ideologi

Pada titik ini dalam perbincangan kami, anda harus mempunyai pemahaman yang mendalam tentang perbezaan antara Ethereum dan Ethereum Classic.

Untuk meneroka lebih jauh, kami mula mendedahkan beberapa perbezaan ideologi antara kedua-dua komuniti. Titik ideologi ini penting untuk difahami kerana ideologi menarik komuniti, dan sokongan komuniti di sebalik kebanyakan cryptocurrency inilah yang akhirnya menentukan nilai jangka panjang mereka.

ethereum

Walaupun garpu, Ethereum kini menjadi rangkaian yang lebih popular.

Penting untuk membezakan bahawa Ethereum tidak bersalah dalam apa yang berlaku dengan DAO, kerana DAO benar-benar bebas daripada Ethereum. Namun, peretasan $ 50 juta itu membongkar kepercayaan masyarakat terhadap Ethereum dan harganya turun dari $ 20 menjadi $ 13.

Keputusan untuk membuat garpu akhirnya didasarkan pada fakta bahawa Ether yang bernilai $ 50 juta masih ada di DAO anak penggodam, dan ia tidak dapat diakses selama 28 hari kerana kontrak pintar DAO. Komuniti Ethereum mempunyai satu daripada tiga pilihan:

  1. Tidak bertindak – Jangan buat apa-apa Pendekatan “kod adalah undang-undang” adalah komponen yang tidak terpisahkan bagi banyak penganut blockchain yang tidak berubah yang menyokong Ethereum. Penyokong-penyokong ini sebahagian besarnya adalah kumpulan yang terus mencari ETC. Majoriti orang tidak senang dengan penghilangan $ 50 juta, jadi mereka memutuskan untuk mengambil tindakan dan memberikan suara di tempat lain.
  2. Garpu lembut: Garpu lembut pada dasarnya memberikan pilihan kepada pemegang sama ada untuk mengemas kini atau tidak. Apa sahaja keputusan yang mereka pilih, pemegang kemas kini dan tidak dikemas kini masih boleh berinteraksi. Konsep di sebalik garpu lembut adalah mengasingkan dan memisahkan semua blok yang mengandungi urus niaga penggodam dengan tujuan untuk menghentikan mereka memindahkan eter yang dicuri mereka. Soft Fork menimbulkan masalah, kerana akan mengakibatkan a Vektor serangan “Penolakan Perkhidmatan”. Serangan DoS pada dasarnya adalah manipulasi bagaimana penambang dihargai dalam ekosistem Ethereum, dan untuk alasan ini, masyarakat memilih untuk pergi dengan Hard Fork.
  3. Garpu Keras: Perbezaan utama antara garpu lembut dan keras adalah bahawa garpu keras tidak membenarkan pemegang kemas kini dan tidak dikemas kini untuk berinteraksi. Sekiranya anda tidak menyertai blockchain yang ditingkatkan, anda tidak dapat berinteraksi dengan pengguna sistem baru.

Komuniti memilih Hard Fork…

Cara kerja garpu keras adalah bahawa ETH yang kita tahu hari ini berpisah dari blockchain utama pada titik tertentu. Titik ini adalah sekitar blok 1,920,000 – tepat sebelum penggodaman DAO.

Jadi, bagaimana ini menyelesaikan masalah serangan DAO?

Garpu keras membantu mengembalikan semua orang yang telah melabur ke DAO, menggunakan apa yang disebut sebagai mengembalikan kontrak pintar. Untuk setiap 100 DAO, pemegang token diberi 1 ETH.

Gavin Wood, pengasas bersama Ethereum, menyebut momen ini sebagai momen terpenting dalam sejarah cryptocurrency sejak kelahiran Bitcoin.

Sekarang, anda pasti mempunyai idea bagaimana acara ini memisahkan masyarakat Ethereum.

Ethereum pertama kali dibuat sebagai pendirian terhadap rasuah kewangan. Blockchain yang tidak berubah itu dimaksudkan untuk bebas dari kecenderungan manusia untuk melakukan kerosakan. Peretasan DAO (yang tidak ada kaitan dengan integriti platform Ethereum) memecahbelahkan komuniti Ethereum kerana keputusan untuk berusaha keras – dan pada dasarnya memanipulasi blockchain – bertentangan dengan tujuan asal Ethereum sejak awal.

Ahli ideologi yang tidak goyah dalam kepercayaan mereka terjebak dengan ETC, sementara yang lain berpisah menjadi Ethereum demi kelangsungan hidup dan berkembangnya masyarakat. Terdapat antagonisme semula jadi antara kedua-dua kumpulan kerana alasan ini. Selain itu, banyak orang anti-Ethereum melompat ke kem ETC untuk menyebabkan gangguan dalam komuniti Ethereum.

ETC vs ETH – Isu

Dalam perbahasan ETC vs ETH, kedua-dua pihak membuat hujah yang sah, dan setiap rantai tanpa kesalahan mereka.

Ethereum Classic

Masalah terbesar dengan ETC adalah bahawa ia tidak serasi dengan ETH Hard Fork, dan banyak pemain besar komuniti Ethereum kini menggunakan ETH. Oleh kerana ETC tidak serasi dengan Hard Fork, pengguna ETC tidak akan dapat menikmati kemas kini yang dibina di ETH, seperti perpindahan Ethereum dari Proof of Work ke Proof of Stake.

Ethereum

Masalah terbesar dengan ETH adakah sekarang bahawa segel garpu keras telah pecah, banyak spekulatif bahawa mungkin ada lebih banyak garpu keras di masa depan. Oleh kerana komuniti Ethereum dapat berkumpul untuk membuat perubahan besar dalam harga dan masa depan blockchain, sesuatu yang dipuji kerana objektif matematiknya yang kejam. Sebilangan orang telah menjadi spekulatif atau benar-benar didorong oleh konspirasi bahawa pemimpin dalam komuniti Ethereum dapat memanipulasi garpu keras di masa depan. Risiko ini menambahkan sedikit turun naik pada harga jangka panjang.

ETC vs ETH – Pemikiran Akhir

Dalam pertempuran ETC vs ETH, sebahagian besar penyokong crypto telah memilih untuk memihak kepada Ethereum. Masalah di atas dengan ETH hanya disebutkan untuk keadilan kepada kedua-dua komuniti, tetapi sebagai peminat crypto, anda harus mengetahui semua maklumat yang ada.

Walaupun Ethereum (ETH) dapat dilihat sebagai mutasi dan pelanggaran prinsip kebolehubahan di belakang Ethereum, ia juga berfungsi sebagai kemenangan penting bagi komuniti Ethereum untuk dapat bersama dan menangani peretasan terburuk dalam sejarah cryptocurrency.

Hujah boleh dibuat bahawa jika tidak kerana garpu keras, Ethereum, platform yang membolehkan Dapps inovatif dan spektakuler yang tidak terkira berjalan, mungkin tidak ada hari ini. Seperti yang anda lihat, kedua-dua kubu hujah ETC vs ETH memberikan titik kukuh.

Kekuatan Ethereum terletak pada komuniti kerana ia adalah platform yang membolehkan orang lain untuk membina projek yang dapat merevolusikan hampir semua industri. Ethereum Classic, bagaimanapun, diwarnai dengan sejarah DAO yang malang. Idea utama di sebalik DAO dapat memberi kesan besar pada masa depan teknologi, dan kelemahan inti dalam keselamatannya melahirkan platform yang lebih kuat.

Saiz pasaran yang besar dan komuniti yang kuat di belakang Ethereum (ETH) menggambarkan masa depan yang cerah. ETC, di sisi lain, nampaknya perlahan-lahan menyusut dalam perbandingan cap pasaran dengan seluruh dunia crypto dan lebih terdiri daripada gabungan loyalis blockchain yang tidak berubah, antagonis ETH, dan spekulator pasaran umum. Tetapi dengan penambahan Ethereum Classic ke Coinbase, nampaknya persaingan ETC vs ETH mungkin belum selesai.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map