Pergerakan untuk menggunakan mata wang digital menjadi semakin popular di kalangan individu sejak pelancaran Bitcoin sedekad yang lalu. Kini, lebih banyak perniagaan juga mula membuat francais bitcoin (perniagaan yang mengintegrasikan crypto dalam satu atau lebih cara). Berikut adalah beberapa kategori francais bitcoin yang paling popular dan beberapa contoh perniagaan dunia nyata di ruang ini.

Menerima Pembayaran Crypto

Salah satu kaedah termudah untuk perniagaan apa pun menjadi francais bitcoin adalah dengan mula menggunakan cryptocurrency sebagai bentuk pembayaran. Pada tahun 2019, ini jauh dari sekadar idea. Banyak syarikat teratas dunia (dan banyak perniagaan kecil) sudah menerima crypto. Pergerakan ini merangkumi pelbagai industri, dari kedai batu bata hingga kedai e-dagang.

Sebagai contoh, Shopify memberi pilihan kepada pemilik kedai untuk menerima Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH), Litecoin (LTC), dan 300+ cryptocurrency lain. Microsoft, CheapAir, dan beberapa syarikat terkenal lain semuanya menerima crypto. Walaupun berjaya, kami juga melihat beberapa kes di mana perniagaan berhenti menerima kripto. Punca utama untuk ini termasuk perkara seperti pasaran beruang dan yuran transaksi yang tinggi pada waktu penggunaan blockchain puncak. Namun, dengan peningkatan teknikal yang berterusan, trend keseluruhannya jelas: lebih banyak perniagaan ingin menerima pembayaran crypto.

Logo Shopify

Shopify adalah salah satu daripada banyak syarikat besar yang menerima pembayaran crypto.

Melombong Crypto

Perlombongan cryptocurrency juga memberikan laluan lain untuk usahawan. Walaupun mungkin memulakan perlombongan dari rumah sendiri sebagai penggemar hobi, sebilangan orang telah membuat perusahaan besar daripada perlombongan bitcoin. Bitmain, pengeluar rig perlombongan bitcoin terkemuka di dunia, adalah salah satu contohnya. Dalam sembilan bulan pertama 2018, syarikat ini menjana $ 500 juta dengan sedikit lebih daripada $ 3 bilion pendapatan.

Pengilangan rig perlombongan bukanlah satu-satunya peluang francais bitcoin dalam kategori perlombongan. Syarikat besar telah melabur dalam infrastruktur (gudang) untuk menjalankan operasi perlombongan berskala besar. TMGcore adalah salah satu contoh. Secara tradisional, pelantar perlombongan kemungkinan besar menguntungkan di lokasi yang sangat spesifik. Selalunya, ini merangkumi lokasi dengan iklim yang lebih sejuk dan akses kepada elektrik yang murah.

TMGcore mengubahnya melalui kemudahan perlombongan baru yang inovatif. Di East Texas, syarikat tersebut dilaporkan menggunakan teknologi Two Fase Liquid Cooling Immersion. Ini mengurangkan kos penyejukan sehingga 90 peratus. Sepatutnya, syarikat itu akan memulakan kolam perlombongan yang dijuluki LEGACYII pada satu ketika pada tahun 2019. Kolam perlombongan akan beroperasi dengan tenaga yang boleh diperbaharui. Ya, ukuran sebenar pelaburan modal awal ini tidak diketahui. Walau bagaimanapun, adalah normal bagi projek sebesar ini untuk menelan belanja berjuta-juta. Walaupun dengan kos awal yang tinggi, kemudahan perlombongan crypto serupa muncul di seluruh dunia.

Pada Januari 2018, ahli perniagaan Rusia Aleksey Kolesnik membeli dua stesen janakuasa di Perm, Rusia dengan anggaran $ 3 juta. Perolehan kemudahan ini dianggap untuk tujuan penubuhan pusat perlombongan dan data kripto. Terdapat contoh yang lebih relevan seperti ini. Sebagai contoh, pada bulan April 2018, dua syarikat di Australia (Hunter Energy dan IOT Group) mula mengerjakan rancangan untuk menukar loji tenaga arang batu yang dinyahaktifkan menjadi kemudahan perlombongan crypto.

Pembelian / HODLing

Pembelian cryptocurrency dan HODLing membawa kepada penciptaan beberapa jutawan bitcoin dan jutawan bitcoin dalam beberapa tahun kebelakangan. Sebahagian besarnya, pelaburan dilakukan secara tradisional di peringkat individu. Walaupun begitu, ini mula berubah dengan munculnya francais bitcoin seperti firma pengurusan aset digital.

Lebih khusus lagi, banyak konsep dari kewangan tradisional kini diterapkan dalam crypto. Seperti yang digariskan sebelumnya, Grayscale Investments telah menubuhkan sejumlah amanah pelaburan crypto. Produk kewangan ini dikelaskan sebagai amanah pemberi dana. Beberapa tawaran terkenal termasuk produk aset tunggal (iaitu ETC, XRP, ZEC) dan produk pelbagai (koleksi pelbagai kepercayaan pelaburan).

Di AS, status ETF Bitcoin tidak dapat ditentukan (sehingga Februari 2019). Walau bagaimanapun, konsep ini semakin mendapat perhatian. Kelulusan peraturan masa depan boleh bermakna lebih banyak perniagaan dalam pengurusan aset dan lebih banyak pilihan pelaburan institusi.

Sebagai alternatif daripada pilihan di atas, beberapa perniagaan bahkan mungkin memutuskan untuk menukar sebahagian keuntungan fiat menjadi crypto dan menggunakannya sebagai cara untuk menyimpan rizab modal.

Pertukaran Crypto dan ATM Bitcoin

Terdapat sebilangan pertukaran cryptocurrency yang memberi kesan besar kepada industri crypto. Perniagaan ini memberikan kecairan yang sangat diperlukan ke pasaran dan mempermudah proses memperoleh dan menggunakan cryptos untuk pembayaran P2P. Pertukaran terpusat, pertukaran terdesentralisasi, platform perdagangan niaga hadapan, dan juga ATM Bitcoin adalah beberapa contoh francais bitcoin jenis ini.

Beberapa pertukaran menyediakan pilihan untuk menukar fiat-ke-crypto, berfungsi sebagai sambungan penting yang membuka kemungkinan baru penggunaan crypto. Yang lain menyediakan perkhidmatan atau protokol untuk menukar crypto-ke-crypto, memenuhi keperluan penting untuk akses kepada pelbagai crypto.

Biasanya, kebanyakan pertukaran mengenakan yuran standard untuk perdagangan dan / atau pengeluaran dana. Coinbase, pertukaran fiat-ke-kripto yang paling popular di dunia, mencapai anggaran Pendapatan $ 1.3 bilion pada tahun 2018 dan $ 1 bilion pada tahun 2017. Binance, pertukaran crypt-to-crypto paling popular di dunia, dibuat $ 446 juta keuntungan pada tahun 2018.

gambar ATM Bitcoin

ATM Bitcoin menjadi salah satu jenis francais bitcoin yang popular.

Kembangkan Penyelesaian Teknikal yang Mengintegrasikan Blockchain dan Crypto

Bahagian penting lain dari ekosistem francais bitcoin adalah pelbagai teknologi yang menggunakan pembayaran blockchain dan crypto. Aplikasi desentralisasi (dapps), platform blockchain sebagai perkhidmatan (BaaS), dan pelbagai penyelesaian lain semakin popular.

Lebih-lebih lagi, teknologi ini bertujuan untuk memberikan lebih banyak kecekapan daripada penyelesaian tradisional. Dalam bidang gaji / HR, Bitwage menyediakan perkhidmatan berasaskan gaji, pembayaran gaji dan invois untuk individu dan syarikat. Pilihan dana untuk pembayaran termasuk cryptos (BTC dan ETH) serta banyak mata wang fiat yang dapat diproses melalui kad kredit, wayar, dan ACH.

Selain perkhidmatan B2B seperti Bitwage, aplikasi terdesentralisasi (dapps) seperti CryptoKitties adalah pilihan yang popular bagi pembangun yang ingin membuat perniagaan yang berfokus pada pengguna di sekitar crypto. Dengan pelancaran permainan dapps seperti CryptoKitties, syarikat mempunyai kemampuan untuk memungut yuran dari pengguna secara langsung di crypto. Bagi pengguna, kualiti permainan ini terus meningkat. Pada akhirnya, mereka mencipta pengalaman baru yang sebelumnya tidak mungkin dilakukan dengan aplikasi web atau mudah alih tradisional.

Oleh kerana teknologi ini bertambah baik dari masa ke masa, penyelesaian dan dapps BaaS yang berkaitan mempunyai kemampuan untuk mendapatkan lebih banyak pengguna dan mempunyai pengaruh yang lebih besar di ceruk pasaran mereka.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me