Lin Dai adalah kutu buku yang digambarkan sendiri. Dia memulakan kerjaya profesionalnya di dot com boom pertama semasa dia menjadi pelajar di Carnegie Mellon. Dai membina salah satu rangkaian sosial pertama untuk remaja bernama Kiwibox Media Inc. dengan kira-kira dua juta orang di laman web. Setelah menjadikan syarikat itu awam, Dai pindah ke New York City dan hidup melalui kemalangan dan pembakaran dot com.

Dai terus membantu syarikat media utama seperti Viacom dan Alloy memasuki industri periklanan digital. Setelah beberapa tahun dalam bidang korporat, Dai gatal untuk kembali ke dunia permulaan dan bergabung dengan permulaan rangkaian sosial video mudah alih yang disebut Keek, yang mana ia membantu berkembang menjadi 75 juta pengguna dalam kira-kira tiga tahun.

Hari ini, fokus utama Dai berjalan Rangkaian TAP, rangkaian berasaskan blockchain yang memberi kuasa kepada ekosistem yang memotong pedagang data pihak ketiga.

Apa yang salah dengan ekosistem iklan digital semasa?

Tidak kira bagaimana anda memotongnya dalam ekosistem iklan digital semasa, Facebook dan Google akan memenangi 99% perniagaan.

Setiap jenama media lain bergelut. Syarikat media memerlukan pendapatan iklan, yang diserang oleh Facebook.

Sebahagian daripada penyelesaian bagi syarikat media adalah kepelbagaian aliran pendapatan. Gabungan pendapatan masa depan dapat berupa products produk berdasarkan langganan, advertising pengiklanan media, dan ⅓ perdagangan.

Bagaimana rupa pemandangan iklan digital hari ini?

Sebilangan besar data pengguna dikumpulkan oleh dua syarikat: Google dan Facebook. Syarikat-syarikat ini memanfaatkan data tersebut dengan memberikannya kepada pihak ketiga. Pemasar pihak ketiga ini kemudian menggunakan data tersebut untuk beriklan.

Penyasaran iklan merangkumi dua set identiti: ID peranti (apa sahaja yang berlaku di telefon anda yang boleh mereka targetkan) dan ID penyemak imbas (kuki atau sesuatu yang menjejaki anda, dan tidak kira di mana anda mencari). ID penyemak imbas anda ditandai dengan sesuatu yang dapat disampaikan oleh pengiklan. Ratusan syarikat dapat mengumpulkan data anda melalui lokasi GPS, pelbagai pilihan yang anda tetapkan, tindakan yang anda lakukan melalui penyemak imbas.

Pengiklanan sangat berbeza hari ini daripada hari-hari awalnya. Sebelum itu seperti, “kami adalah syarikat pencukur dan ingin beriklan di majalah Men’s Health!”

Kini, pengiklan hanya membeli secara terprogram. Mereka tidak semestinya melihat di mana iklan mereka, dan juga tidak perlu. Mereka boleh menyasarkan anda, siapa yang mereka percayai sebagai calon pelanggan, di mana sahaja anda berada. Itu baik di mata kami, selagi anda memberi mereka kebenaran dan diberi pampasan. Tetapi bukan begitu cara kerjanya hari ini. Syarikat bernilai berbilion dolar adalah orang tengah yang membolehkan pemasar memanfaatkan data ini, dan itu bukan untuk kepentingan individu atau pemasar.

Walaupun model ini berfungsi, kami tidak benar-benar melihatnya sebagai lestari. Sebilangan besar data ini dikumpulkan tanpa izin pengguna, atau setidaknya penggunaannya oleh pihak ketiga tidak disetujui secara eksplisit oleh pengguna.

Pengguna menjadi sasaran tanpa persetujuan mereka, dan perantara mengambil komisen mereka tanpa mengira penjualan atau tidak.

Kami membayangkan cara pengguna dapat memberikan izin kepada jenama, dan jenama dapat memahami khalayak “ikut serta” mereka dengan lebih baik.

Kami mula memikirkan bagaimana kami dapat membuat lebih banyak nilai bagi pengguna dan juga memberi mereka hak milik atas data mereka. Sebahagian daripada penyelesaian itu bermaksud mencari cara untuk mengumpulkan data yang lebih tinggi daripada apa yang dikumpulkan oleh Facebook dan Google. Kami juga harus mencari cara untuk membantu membuat pengguna mengetahui kapan data mereka disusun untuk dimonetisasi.

Perbatasan terakhir untuk data adalah mencari data yang dapat ditindaklanjuti yang melakukan pekerjaan yang lebih baik untuk memenuhi syarat bagaimana individu atau khalayak akan bertindak balas di masa depan. Contohnya, jika saya Dominos, saya boleh menyasarkan orang yang menyukai foto pizza. Tetapi, jika saya dapat menyasarkan orang yang menyukai foto pizza yang JUGA membeli sesuatu dari Papa John dalam 10 hari terakhir, saya mendapat khalayak yang jauh lebih berkualiti.

Masalahnya ialah membuat orang senang berkongsi jenis data tersebut.

Bagaimana data yang dikumpulkan oleh TAP lebih unggul daripada apa yang dikumpulkan oleh Facebook dan Google?

Anggota TAP secara langsung memilih data pembelian mereka, yang jauh lebih tepat daripada data tingkah laku lain seperti “suka” atau minat di Facebook.

Contohnya, jika pengguna bersedia berkongsi berapa kerap dan berapa banyak perbelanjaan mereka di Domino setiap bulan, itu jauh lebih tepat daripada jika mereka hanya “menyukai” foto pizza di Facebook.

Juga, pembezaan utama adalah TAP mendapatkan kebenaran pihak pertama daripada pengguna secara langsung semasa mengumpulkan data pembelian, serta memberi pampasan secara langsung kepada pengguna dalam bentuk mata ganjaran atau dolar ganjaran dari jenama. Ini secara asasnya berbeza dari rangkaian sosial utama dan platform internet yang mengumpulkan dan mengewangkan data anda tanpa pampasan langsung kepada anda.

Bagaimana syarikat mengeluarkan nilai wang daripada data yang dikumpulkan?

Data pembelian yang tepat membolehkan rangkaian jenama dan pedagang kami memenuhi tawaran dan ganjaran tertentu kepada pengguna individu dan menghasilkan ROI yang lebih tinggi.

Contohnya, pembelian pelanggan sangat mempengaruhi nilai data mereka. Sebagai contoh. jika data dan sejarah pembelian saya menunjukkan bahawa saya seorang pengembara berat yang melakukan perjalanan 14 kali setahun dan membelanjakan $ 20,000 atau lebih setiap tahun untuk hotel dan tambang, kumpulan hotel utama di Rangkaian TAP akan menawarkan potongan sehingga 70% untuk harga yang tersedia untuk umum khusus kepada saya lain kali saya menempah perjalanan melalui enjin tempahan TAP.

TAP Network menerima komisen atas penjualan yang dihasilkan dan membagi sebahagian besar hasil dalam bentuk hadiah kepada pengguna.

Bolehkah anda menerangkan pasaran untuk mencari pembeli untuk data ini?

TAP tidak pernah menjual data pengguna. Data pengguna dijamin dan dianonimkan dalam sistem TAP, dan TAP bekerja secara langsung dengan jenama dan pedagang yang ingin membuat tawaran kepada ahli ganjaran TAP yang sesuai dengan kriteria atau corak pembelian tertentu.

Mungkin rangkaian pizza utama ingin menawarkan ganjaran bonus kepada sesiapa sahaja yang membeli $ 100 atau lebih sebulan untuk pizza, atau perkhidmatan penstriman ingin menawarkan kepada semua orang yang belum menggunakan perkhidmatan mereka tetapi tawaran percubaan. Data akan dimanfaatkan secara anonim untuk membina setiap kempen tetapi tidak pernah dijual di luar ekosistem TAP.

Apa yang mendorong rakan niaga untuk bekerjasama dengan TAP?

Dengan menawarkan ganjaran Universal, TAP Network mendorong ahli ganjaran untuk berbelanja secara aktif dengan rakan niaga dalam rangkaian untuk memperoleh mata ganjaran.

Rakan niaga menjana penjualan tambahan dari pengguna baru dan sedia ada, dan dapat mengukur hasil penjualan atau peningkatan frekuensi dengan tepat melalui analisis TAP.

Bagaimana TAP merancang untuk memperbaiki landskap iklan digital?

Sekiranya data anda disentuh, anda harus diberi pampasan. Anda harus mempunyai kawalan penuh terhadap siapa yang mempunyai akses ke data anda. Anda boleh katakan, itu adalah data saya dan saya tidak mahu membaginya dengan jenama atau orang tertentu.

Kami memulakan percubaan dengan Hooch, aplikasi ganjaran yang memberi ganjaran kepada pengguna dengan minuman percuma. Mereka akan mendapat satu minuman percuma setiap minggu selama mereka berkongsi data pembelian mereka.

Kami menggunakan OpenFinance API, yang membolehkan mereka menghubungkan semua kad kredit dan debit mereka kepada kami. Kemudian, kami dapat mengimbas transaksi mereka dan memahami pembelian mereka. Contohnya, jika anda seorang penawar yang aktif, dan data tersebut disokong oleh sejarah transaksi anda, anda adalah orang yang sangat berharga untuk dijadikan sasaran syarikat alkohol. Mereka akan memberi ganjaran kepada anda dan bersaing untuk perniagaan anda.

Minuman adalah nilai ganjaran. Kami memutuskan untuk berkembang menjadi program ganjaran penuh di mana pengguna dapat mengumpulkan mata ganjaran untuk apa sahaja dari kopi $ 5 atau bilik hotel $ 500.

Mata ganjaran adalah konsep yang sudah difahami oleh banyak orang. Mereka dapat menukar $ 20 dalam TAP dengan mudah dengan vendor dalam rangkaian.

Program penghargaan tradisional dirancang untuk memanfaatkan pengguna. Contohnya, jika anda cukup terbang, anda dapat mengumpulkan mata yang cukup untuk mendapatkan barang percuma. Masalahnya ialah 80% pengguna tidak mengumpulkan mata yang cukup untuk melakukan apa-apa. Kami ingin menjadikan ganjaran lebih adil dan lebih mudah dicapai oleh pengguna. Anda boleh mengumpulkan satu mata wang tunggal dan membelanjakannya dengan beratus-ratus jenama.

Adakah anda sudah mengumpulkan modal?

Hooch mengembangkan teknologi TAP dan rangkaiannya, dan sehingga pusingan Series Seed telah mengumpulkan $ 7.8 juta. Kami sedang berbincang dengan VC dan pelabur strategik mengenai pusingan Seri A pada awal tahun 2020.

Di manakah blockchain dimainkan?

Sebilangan besar pengguna mula berkongsi data mereka. Hipotesis kami adalah bahawa hanya 20% pengguna kami akan berkongsi data mereka, tetapi sekitar 80% orang membagikannya. Blockchain mula dilancarkan kerana kami ingin melindungi data ini dengan penuh tanggungjawab.

Kami ingin membenarkan pengguna mendelegasikan data mereka tanpa berkongsi maklumat peribadi. Ia dilakukan dengan hubungan token dengan bank penerbit, serupa dengan cara Mint dan Acorn menggunakan API yang serupa. Kami tidak mencatatkan nombor dan nama kad. Mereka tidak dihubungkan atau dikesan kembali kepada anda.

Anda diberi alamat dompet blockchain, pengecam palsu anda dalam sistem kami.

Bagaimana anda menjana wang?

Kami membuat perjanjian dengan kira-kira 250,000 rakan niaga, perjalanan, makan, hotel, peruncit, syarikat eCommerce, dll.

Apabila anda membuat pembelian dengan mereka, ia dilacak dengan pautan digital atau dikesan dari kad. Kami dapat mengesan dompet secara peribadi. Rakan kongsi tersebut membayar TAP Network untuk mendorong penjualan tersebut. Kira-kira 50% daripada apa yang kami terima ditukar menjadi TAP Coin (stablecoin yang disambungkan ke USD) dan dimasukkan ke dalam dompet pengguna.

Kami ingin membina projek untuk pengguna massa, jadi ganjarannya harus ditukar dengan mudah menjadi sesuatu yang nyata yang dapat mereka gunakan daripada beberapa tanda yang membingungkan.

Sekiranya anda pengguna, anda memuat turun Aplikasi Hooch dan pautkan sebilangan besar kad debit dan kredit. Aplikasi ini mula mengesan pembelian. Sekiranya anda pergi ke salah satu peniaga rakan kongsi kami, katakanlah Starbucks, kami mengesan transaksi dilakukan dengan rakan kongsi tersebut. Setelah transaksi disahkan, Rangkaian TAP menerima komisen daripada rakan kongsi tersebut. Kemudian, sebahagian daripada komisen tersebut dimasukkan ke dalam dompet pengguna.

** Catatan editor: Pautan yang disertakan adalah pautan afiliasi yang memberi anda $ 5 dalam TAP. **

Di pihak peniaga, ini semua berkaitan dengan hubungan dengan pelanggan anda. Pada awal Facebook, Facebook akan memberitahu seseorang seperti Pepsi untuk membawa penonton mereka di platform Facebook kerana mereka dapat melakukan banyak perkara menarik seperti menyasarkan mereka dengan cara yang berbeza dan belajar lebih banyak mengenai mereka. Beberapa tahun kemudian, mereka membalik skrip. Mereka mengubah algoritma mereka sehingga syarikat hanya dapat menjangkau sebilangan kecil penonton mereka sendiri dan harus membayar Facebook untuk mencapai yang lain. Ini adalah salah satu umpan dan pertukaran syarikat terbesar yang pernah ada.

Rakan niaga peniaga diberi insentif untuk membina saluran langsung mereka sendiri dengan data pelanggan mereka.

Apa tunggu masa depan untuk TAP?

Kami mempunyai rancangan untuk menjangkau 30 juta pengguna dalam dua tahun akan datang.

Kami melakukannya dengan bekerjasama dengan syarikat yang ada seperti syarikat media dan hiburan utama untuk melesenkan dan melabelkan teknologi kami atas nama mereka sendiri.

Setiap dolar iklan digital baru yang masuk ke pasaran, Facebook dan Google mengambil kira-kira 94 sen daripadanya. Syarikat-syarikat utama memperjuangkan lebih dari 6 sen setiap dolar kerana data yang diberikan oleh Facebook dan Google sangat dapat dilaksanakan.

Kami ingin pergi ke syarikat-syarikat ini dan memberitahu mereka bahawa kami mempunyai cara agar pengguna mereka menghantar data mereka terus kepada mereka. Mereka boleh melabelkan program ganjaran dengan nama mereka sendiri dalam 60-90 hari, yang memerlukan masa 2 tahun bagi mereka untuk membangun secara dalaman.

Kami mengadakan pelancaran label putih pertama kami pada pertengahan November sehingga sangat menggembirakan. Ini adalah syarikat dalam industri hiburan dengan 10 juta + pengguna. Kami ingin meningkatkan kepada puluhan juta pengguna dengan cepat.

Kami ingin membantu membawa gelombang kedua pengguna dan melakukan peranan kami dalam membawa blockchain kepada orang ramai.

Terima kasih, Lin!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me