Anonymania.com

Bitcoin adalah wang yang mengerikan bagi penjenayah. Nama samaran aset yang longgar menjadikannya mudah untuk mengenal pasti alamat dan transaksi seseorang. Tetapi bukan hanya penjenayah yang mahukan privasi. Privasi penting di luar implikasi langsungnya.

Fungibility adalah salah satu sifat utama wang yang baik. Ini merujuk kepada harta di mana semua syiling kelihatan sama dalam ekonomi dan oleh itu boleh ditukar ganti. Tanpa fungsinya, mungkin untuk mengesan duit syiling kepada pemilik sebelumnya. Sekiranya anda kebetulan memiliki bitcoin yang sebelumnya dimiliki oleh penjenayah, maka pertukaran mungkin menolak untuk menerima deposit anda, pada dasarnya menjadikannya bernilai kurang dari tidak dicemari syiling, seperti bitcoin coinbase yang baru dicetak.

Anonymania.com, blog VPN, mengatakan bahawa kekurangan privasi dan kerentanan bitcoin telah lama menjadi sumber kekecewaan bagi pengguna dan pembangun yang tidak tahu menggunakan VPN untuk transaksi cryptocurrency. Oleh kerana ukuran ekosistem Bitcoin dan perlahan cadangan Penambahbaikan Bitcoin (BIP), kami masih jauh dari mencapai sesuatu yang menyerupai privasi penuh. Namun, sebaliknya, Bitcoin membuat beberapa langkah kecil secara serentak ke arah ini pada tahap yang berbeza. Mari kita lihat beberapa peningkatan ini.

privasi

Syarikat analisis data dapat memberitahu banyak tentang aktiviti Bitcoin.

Tahap Blockchain

Bentuk privasi yang paling penting dan paling sukar dilaksanakan adalah pada tahap protokol. Yang lebih bermasalah adalah perubahan protokol yang mengaburkan data seperti jumlah transaksi dan alamat di blockchain sebenarnya. Biasanya, kriptografi yang diperlukan menuntut pertukaran dalam skala kerana beban mekanisme data yang banyak.

Transaksi Sulit

Urus niaga sulit (CT) menyembunyikan jumlah keseluruhan transaksi, hanya melihat alamat pengirim dan penerima yang dapat dilihat. Masalah utama dengan CT adalah ukurannya yang besar. Sekiranya dilaksanakan sekarang dan digunakan secara meluas, mereka akan mengurangkan pengeluaran Bitcoin dengan ketara. Nasib baik, penembusan baru-baru ini, Kalis Peluru, membolehkan CT menjadi lebih padat dan oleh itu lebih sesuai. Adakah pengurangan itu memadai, bagaimanapun, adalah pertanyaan lain kerana throughput masih akan jatuh ke tahap tertentu.

Buat masa ini, CT hanya digunakan pada rantai sisi. Rantai sampingan cecair dari Blockstream menggunakan CT untuk menyamarkan jumlah transaksi dan jenis aset yang ditukar. Cecair melekat pada Bitcoin melalui pasak dua hala. Namun, pada masa ini hanya tersedia untuk pertukaran dan institusi, bukan pengguna biasa.

MimbleWimble

MimbleWimble adalah cadangan menarik yang sudah diadopsi oleh dua projek baru – Grin dan Beam. Ia juga dipertimbangkan oleh Litecoin.

MimbleWimble adalah reka bentuk semula lengkap struktur blockchain Bitcoin. Protokol ini dapat mencapai privasi blockchain total dengan menyembunyikan jumlah transaksi serta pengirim dan penerima. Yang penting, ia melakukan semua ini dengan cara yang berskala. MimbleWimble menawarkan blockchain yang dapat menangani throughput yang serupa dengan kapasiti semasa Bitcoin sambil menyamarkan data sepenuhnya.

mimblewimble

MimbleWimble sangat inovatif kerana dapat mencapai privasi blockchain yang boleh diskalakan.

Malangnya, kerana perbezaan reka bentuk yang radikal, pembangun tidak boleh menambahkan MimbleWimble ke blockchain Bitcoin semasa. Sama ada mereka melepaskan reka bentuk Bitcoin semasa termasuk fungsi skripnya atau menggunakan kaedah tambahan seperti blok penyambung untuk mendapat keuntungan dari kelebihan MimbleWimble. Sebagai alternatif, mirip dengan CT, MimbleWimble boleh dibina sebagai rantai sisi yang kemudian disambungkan ke blockchain Bitcoin yang asli. Ini akan membolehkan pengguna bertransaksi dengan penuh privasi dan kemudian kembali ke Bitcoin apabila mereka mahu.

Tahap Rangkaian

Tidak kira berapa banyak privasi yang ada di tingkat blockchain, tanpa langkah berjaga-jaga lain, nod masih rentan untuk dikenalpasti. Penonton dan pihak yang bermusuhan dapat dengan mudah mengenal pasti alamat IP, geolokasi, dan metadata lain sekiranya mereka mahu.

Dandelion

Dandelion adalah pendekatan baru untuk mencapai privasi rangkaian. Pada masa ini, transaksi menyebarkan melalui rangkaian Bitcoin oleh banjir. Ini bermaksud bahawa nod menyampaikan urus niaga secara rawak ke nod lain yang mempunyai kaitan dengannya. Oleh itu, pihak lain dapat memperoleh data yang berguna dan dapat dikenal pasti melalui triangulasi.

dandelion

Protokol Dandelion akan membawa privasi tahap tinggi ke semua nod Bitcoin.

Di Dandelion, bagaimanapun, sebuah node mengirimkan datanya ke satu simpul lain yang dipilihnya secara rawak. Node ini kemudian melakukan perkara yang sama. Proses ini berlaku beberapa kali sehingga, setelah beberapa saat, simpul menghantar maklumat ke seluruh rangkaian sekaligus. Kaedah penyebaran alternatif ini menjadikannya mustahil bagi penonton untuk menguraikan maklumat berharga mengenai nod asal.

Sejak dilancarkan pada tahun 2017, Dandelion telah melakukan beberapa peningkatan dan semestinya menjadi sebahagian daripada pelepasan Bitcoin Core pada masa akan datang, mungkin pada satu ketika tahun ini.

Protokol Lapisan Kedua

Walaupun privasi pada tahap blockchain masih banyak yang menginginkan Bitcoin, pengguna akan mendapat keuntungan dari kemampuan dan privasi yang lebih kuat pada protokol lapisan dua seperti Lightning Network.

Rangkaian Kilat

Lightning menggunakan Sphinx, sistem penghalaan bawang, yang menghalang node mengetahui pengirim dan penerima pembayaran. Semasa pembayaran melalui saluran pembayaran, nod dapat melihatnya. Namun, mereka tidak mempunyai kaedah untuk menentukan sumber atau titik akhir saluran. Node hanya dapat melihat simpul satu hop di depan dan satu hop di belakang mereka di saluran, dan mereka tidak tahu berapa lama saluran itu.

Tambahan pula, tidak ada penonton yang dapat menghubungkan paket yang mengalir melalui saluran yang sama. Manfaat Sphinx berbanding sistem penghalaan bawang lain seperti Tor adalah bahawa ia menghalang keperluan simpul keluar yang boleh digunakan oleh entiti pengawasan untuk mengumpulkan data.

privasi rangkaian kilat

Data dienkripsi antara semua nod pada Lightning Network.

Untuk tujuan ini, pengguna Bitcoin yang mementingkan privasi akan jauh lebih baik menggunakan Lightning untuk pembayaran daripada transaksi dalam talian.

Kekeliruan Antara Lapisan

Pembangun Bitcoin Core dan komuniti penyelidikan Bitcoin telah mengusahakan beberapa cadangan untuk mengaburkan garis antara pelbagai jenis transaksi dan kontrak pintar. Peningkatan sedemikian juga akan menjadikan mustahil untuk mengenal pasti transaksi dalam talian dari luar rantai.

Skim Tandatangan

Pada masa ini, Bitcoin menggunakan skema tandatangan ECDSA untuk membuat tandatangan digital. Satu masalah antara lain ialah ECDSA menghendaki setiap pengguna dalam transaksi multisignature untuk mengungkap kunci awam mereka. Tanda tangan Schnorr adalah skema alternatif yang memungkinkan penggabungan tandatangan dan oleh itu menghilangkan keperluan bagi setiap peserta untuk mendedahkan kunci awam masing-masing. Oleh itu, sebarang pengaturan multisignature akan melindungi identiti individu peserta.

MAST

MAST (Merkelized Abstract Syntax Trees) adalah cara untuk memperkenalkan semula kontrak pintar yang lebih luas ke Bitcoin dengan mengurangkan jumlah data yang mereka kuasai dengan ketara. Lebih daripada itu, ia mempunyai kesan penting untuk privasi.

Peningkatan kecekapan MAST bermaksud hanya kontrak pintar yang dilaksanakan yang dinyatakan, mengurangkan jumlah maklumat lain yang sebaliknya akan didedahkan. Ini, secara ringkas, membantu mengurangkan kemampuan menguraikan urus niaga dari urus niaga luar rantai. Walau bagaimanapun, ia jauh dari sempurna.

Taproot & Graftroot

Taproot dan peningkatan percuma, Graftroot, menebus kekurangan privasi yang ditinggalkan oleh MAST.

Bersama-sama, peningkatan ini menjadikan transaksi biasa dan multisignature kelihatan sama pada blockchain. Secara keseluruhan, ketika Rangkaian Lightning berkembang, perubahan ini akan meningkat dalam kesannya, kerana semua transaksi Bitcoin, apa sahaja rangkaian atau lapisan yang mereka jalankan, akan kelihatan sama.

Pendekatan Kura-kura

Privasi dan kebolehfungsian telah menjadi tujuan komuniti Bitcoin sejak sekian lama, jadi anda mungkin terkejut sejauh mana protokol belum berjalan. Walaupun ciri-ciri privasi tahap rangkaian dan protokol lapisan kedua membuat kemajuan besar, blockchain yang mendasari masih jauh dari kepuasan.

Sekiranya Bitcoin benar-benar menjadi wang yang baik dan aset rizab global, pemaju perlu mencari BIP komprehensif yang menjamin fungabiliti kukuh di peringkat blockchain. Sehingga itu, semua peningkatan lain, walaupun bermanfaat, gagal mencapai matlamat akhir.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me