Justin Sun berada di pucuk pimpinan Tron, platform perkongsian kandungan hiburan yang terdesentralisasi yang dikendalikan oleh pengguna yang mengisi pasar dan bukannya perantara pihak ketiga yang berpusat. Tron pada masa ini berada di sekitar pasaran $ 1.5B. Walaupun jauh lebih rendah daripada had pasaran tinggi sepanjang masa $ 16.7B, Tron telah sangat aktif dalam pasaran beruang 2018.

Sun mempunyai resume yang mengagumkan pada usia 28 tahun: Pengasas Peiwo (klon Snapchat yang popular di China), Forbes China / Asia 30 Bawah 30 tahun, peserta milenium pertama (dan lulusan baru) Universiti Jack Ma’s Hupan, dan sekarang, Pengasas & Ketua Pegawai Eksekutif Projek Top Block Market Block 15.

Justin Sun dan Jack Ma

Justin Sun dan Jack Ma

Salah satu kemas kini terbaru yang paling terkenal dari berita tron adalah pemerolehan BitTorrent, salah satu protokol perkongsian fail peer-to-peer terbesar dan paling dikenali di dunia. Pada bulan Februari 2013, BitTorrent bertanggungjawab untuk 3.35% daripada semua lebar jalur global dan menguasai pasaran lebar jalur perkongsian fail.

CoinCentral berpeluang untuk berhubung dengan Sun mengenai perkembangan terkini di Tron seperti pemerolehan BitTorrent, Project Atlas, dan banyak lagi.

Bolehkah anda memberi kami treler filem selama dua minit dalam hidup anda? Bagaimana anda berjaya dalam dunia blockchain?

Saya mula-mula bersentuhan dengan blockchain ketika saya belajar di AS. Saya membaca New York Times ketika saya menemui sebuah kisah mengenai Bitcoin. Saya langsung tertarik pada betapa terdesentralisasinya, ketelusan dan kualiti yang tidak berubah. Itulah sebabnya saya mula bekerja untuk Ripple dan memperluas protokol Ripple ke wilayah Greater China. Saya mahu menerapkan nilai-nilai yang saya percaya patut diperjuangkan.

Tetapi lebih sukar daripada yang saya bayangkan untuk melakukan ini melalui organisasi yang berpusat di perbankan. Komuniti yang autonomi dan terdesentralisasi adalah alternatif yang lebih baik. Saya kemudian memulakan TRON pada tahun 2017 untuk merealisasikan visi saya. Melihat ke belakang, saya dengan senang hati mengatakan bahawa saya membuat keputusan yang tepat.

Tron telah mengalami pertumbuhan dan pendedahan yang luar biasa pada tahun lalu. Bagaimana tahun lalu mengubah hidup anda secara peribadi?

Sejujurnya, ia tidak banyak berubah. Saya tahu betul bagaimana keadaan berkembang di luar TRON. Bagi saya, menyempurnakan teknologi semasa dan komuniti kita adalah asas projek. Tidak kira bagaimana perubahan harga, kami tidak akan berhenti meningkatkan pengalaman pengguna dan ekosistem TRON. Itulah yang penting.

Kami ingin membiarkan pembaca kami mengenali Justin Sun, manusia, sedikit lebih baik. Apakah minat dan hobi kita di luar dunia blockchain dan cryptocurrency?

Pergi (Weiqi) dan menulis mungkin merupakan hobi utama saya. Sebenarnya, saya menerbitkan buku pertama saya pada tahun 2017. Ia dinamakan Brave New World. Sekarang, semua tenaga saya tertumpu pada peningkatan teknologi dan seluruh ekosistem, yang memerlukan saya bekerja 70-80 jam seminggu. Saya sudah terbiasa, dan saya menikmatinya.

Bolehkah anda menerangkan bagaimana rasanya berada di Jack Ma’s Hupan University?

Universiti Hupan sememangnya menjadi tonggak penting dalam hidup saya. Saya menjadi pelajar milenial pertama di sana sebelum saya mengasaskan TRON. Selama tiga tahun tersebut, saya belajar banyak dari Jack Ma dan usahawan luar biasa yang lain, terutamanya dengan cara menganalisis trend semasa dan bagaimana mengembangkan strategi yang betul dan lain-lain. Apa yang saya pelajari di Universiti Hupan memberi manfaat kepada TRON dan saya sendiri. Pengalaman seperti ini adalah hadiah paling berharga bagi saya.

Tron juga telah menerima banyak kontroversi dan kritikan daripada orang-orang yang mungkin atau tidak benar-benar memahami industri cryptocurrency. Bagaimana anda menangani tuntutan yang cuba menjadikan Tron sebagai gimik pemasaran tanpa teknologi?

FUD dan Shill biasanya digunakan untuk mengubah persepsi pelabur mengenai cryptocurrency untuk mempengaruhi harga. Tidak seperti beberapa projek, TRON mencapai semua tonggaknya (jaring ujian, jaring utama, pemilihan nod saksi, pelancaran mesin maya) tanpa ada masalah yang ketara. Saya percaya bahawa itu adalah contoh yang baik bahawa TRON bukan sahaja gembar-gembur seperti yang dikatakan oleh beberapa orang. Syarikat ini banyak melabur dalam R&D; Saya tidak sabar untuk melihat lebih banyak produk hebat di blockchain kami dan menunjukkan bahawa syarikat itu hebat dalam pemasaran tetapi lebih baik dalam membina teknologi bertaraf dunia.

Anda nampaknya menggunakan pendekatan pemasaran dan perkongsian yang lebih fokus daripada platform kontrak pintar dan Dapp yang lain. Apa alasan anda di sebalik ini?

Untuk menjadi berharga, rangkaian memerlukan teknologi, kes penggunaan, dan pengguna yang hebat. Dengan bekerjasama dengan syarikat-syarikat terkenal seperti LINE, Binance dll syarikat kami mendapat lebih banyak kes penggunaan bagi pemegangnya, mengembangkan teknologi baru, dan menjangkau lebih banyak orang.

Blockchain akan berkembang ke khalayak yang lebih luas yang bahkan tidak menyedari mereka menggunakannya, dan saya percaya di sinilah kita akan melihat perubahan paling banyak dalam masyarakat kita. Anda tidak perlu tahu bagaimana internet berfungsi untuk menikmatinya, sama dengan blockchain; kami ingin menjadikannya yang paling mudah, dan berkat perkongsian kami, kami akan berjaya. Saya teruja melihat perkongsian yang mendorong inovasi dan generasi baru Dapps.

Anda baru-baru ini mula bekerjasama dengan Binance’s Blockchain Charity Foundation untuk meneroka bagaimana blockchain dapat membantu sektor bukan keuntungan. Apa antara kombinasi blockchain dan bukan keuntungan yang paling menggembirakan anda?

Saya teruja untuk bekerjasama dengan @BinanceBCF untuk meneroka penyelesaiannya #blockchain boleh membawa ke sektor bukan keuntungan. Saya harap komitmen saya akan memberi inspirasi kepada orang lain untuk menyertai gerakan ini. Berharap untuk bekerjasama rapat dengan BCF dan @UNDP! https://t.co/UyDao9ZkKm

– Justin Sun (@justinsuntron) 18 Oktober 2018

Sebagai peneraju teknologi dan peneraju teknologi terdesentralisasi, saya gembira melihat lebih banyak industri dan organisasi merangkumi blockchain dan inovasinya. Bersama-sama dengan Binance’s Blockchain Charity Foundation, kami membina lebih banyak kes penggunaan untuk teknologi yang hebat ini. Kami memikul tanggungjawab penting, dan dengan berkolaborasi, kami sekarang dapat menggunakannya untuk kebaikan, ke arah inisiatif yang akan menguntungkan kebanyakan orang.

Komuniti memainkan peranan utama untuk menyokong tindakan tersebut dan TRON telah memutuskan untuk mengintegrasikan komuniti ke dalam teras syarikat sejak ia ditubuhkan pada bulan September 2017. Blockchain kami ditadbir bersama oleh 27 Perwakilan Super, semuanya dipilih oleh pemegang token TRON. Saya cukup bernasib baik kerana mendapat kepercayaan daripada masyarakat dan sebagai salah seorang Wakil Super terpilih, saya percaya adalah tanggungjawab saya untuk memimpin pergerakan dan menggunakan teknologi blockchain untuk kebaikan sosial.

Untuk melampaui sumbangan pertama ini dan penglibatan saya sebagai Perwakilan Super, mulai hari ini TRON akan dapat menyokong mana-mana organisasi yang mencari lebih banyak ketelusan dan kecekapan berkat teknologi blockchain. Saya teruja melihat pembangun komuniti dan TRON bekerjasama dalam produk baru untuk memenuhi tujuan tersebut.

Apa lagi projek kegemaran anda yang lain di ruang selain TRON?

TRON – Saya yakin bahawa rangkaian TRON akan memberikan pengalaman Internet terdesentralisasi yang premium kepada pengguna kami.

Bitcoin – Ini adalah pintu masuk bagi banyak orang ke dunia teknologi blockchain, dan mempamerkan potensinya dengan sangat baik.

Ethereum – Ini adalah pengembangan pertama blockchain ke aplikasi.

Bolehkah anda memberitahu kami mengenai kepentingan pemerolehan BitTorrent baru-baru ini?

Sejak dibuat, protokol BitTorrent mempunyai sistem insentif yang dibangun ke dalam proses utamanya. Pengguna BitTorrent dapat memilih untuk memuat naik data ke pengguna yang memuat naik lebih cepat kepada mereka. Sebelum pemerolehan pada bulan Julai 2018, BitTorrent’s R&Pasukan D sudah meneliti cara untuk menambahkan insentif berasaskan blockchain ke protokol BitTorrent.

Bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai Project Atlas?

Project Atlas adalah asas untuk kaedah penyebaran kandungan baru. Untuk memulakan, produk akan memuat turun yang lebih pantas, lebih banyak benih, tidak ada perlombongan, dan keserasian ke belakang. Ia disesuaikan dengan dunia tempat kita hidup sekarang: mudah alih, bersambung, dan telus. Kami berhasrat untuk akhirnya memberi kuasa kepada semua pencipta kandungan dan komuniti mereka dengan menghilangkan orang tengah dan membolehkan pencipta kandungan menyebarkan terus kepada pengguna.

Kami mempunyai pasukan yang terdiri daripada 10+ orang yang sepenuhnya dikhaskan untuk Project Atlas. Kami berharap dapat melancarkan ciri-ciri pertama tidak lama lagi dan berharap dapat bekerja lebih jauh dengan pemain utama dalam industri hiburan.

Apa yang anda lihat sebagai aplikasi teknologi Tron yang paling menarik?

TRON mengubah bagaimana internet berfungsi ke terasnya. Saya yakin mana-mana aplikasi yang dibina di rangkaian kami akan membuka kekuatannya dan mendapat manfaat yang paling banyak. Saya teruja melihat industri hiburan tetapi juga sektor tradisional seperti telekomunikasi, perbankan, tenaga, harta tanah, pendidikan.

Seperti apa kejayaan untuk Tron?

Nampak hebat, orang mengatakan blockchain akan memakan masa lebih dari sepuluh tahun sebelum anda dapat mengalaminya. Pasukan kami berusaha 24/7 untuk mewujudkannya lebih kurang. Saya mengasaskan syarikat itu pada bulan September 2017; hari ini kita lebih kurang 300 orang. Ini hanya permulaan cerita yang hebat.

Apa pendapat anda mengenai pembuat pasaran dan pengurusan aset yang memasuki crypto?

Saya yakin mereka akan memainkan peranan penting pada tahun 2019 dan terus maju; kami hanya dapat menyambut peralihan dan minat ini terhadap blockchain dan cryptocurrency. Kami sedang berbincang dengan beberapa syarikat pengurusan aset besar; kami di sini untuk menyokong mereka, memudahkan peralihan dan membantu mereka mendidik pelanggan mereka mengenai teknologi secara keseluruhan.

Terima kasih!

Artikel di atas adalah jawatan yang ditaja. Kandungannya tidak diubah menjadi objektif yang lebih rendah daripada standard editorial kami.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me