Web terdesentralisasi atau diedarkan (DWeb) secara meluas sebagai evolusi semula jadi web berkat potensinya untuk mendapatkan kembali kuasa dari entiti terpusat yang kini menguasai landskap internet dan mengembalikannya kepada kami — para pengguna.

Pergeseran paradigma baru-baru ini telah menyaksikan pengguna menuntut kawalan terhadap data mereka, sementara peningkatan yang luar biasa dalam pengembangan sumber terbuka telah menimbulkan banyak teknologi seperti Tor, BitTorrent, dan blockchain, yang banyak dilihat sebagai blok asas DWeb.

Untuk lebih memahami keadaan terkini dari rangkaian teknologi yang berkembang pesat ini, kami di Fluence mengambil tugas untuk meninjau lebih dari 600 individu, dua pertiga daripadanya menyebut latar belakang teknologi langsung, dan 231 secara aktif mengerjakan projek DWeb. Dari tanggapan ini, kami menyampaikan beberapa pandangan dan pendapat yang menarik dan kadang-kadang serius mengenai keadaan DWeb semasa.

Catatan editor: Artikel berikut adalah catatan tetamu dari Evgeny Ponomarev dari Fluence Network dan Polygrowth.io. Artikel tersebut sering merujuk kepada a Laporan Pembangunan Web Desentralisasi 2020 oleh Fluence Network.

Rintangan Utama Kekal

Seperti banyak teknologi yang berpotensi mengganggu, banyak pekerjaan yang biasanya perlu dilakukan untuk membangun pelbagai pendahuluan lain, dan teknologi sinergis sebelum kemampuan sepenuhnya teknologi yang lebih baru dijelaskan sepenuhnya.

Sumber: Fluence Decentralized Web Report 2020

Sumber: Fluence Decentralized Web Report 2020

Tidak diragukan lagi hal ini terjadi pada DWeb, yang kemungkinan besar akan terbentuk dari berbagai macam teknologi aksesori, yang mungkin termasuk protokol komunikasi P2P, rangkaian fokus privasi, dan DNS yang terdesentralisasi, antara lain. Walau bagaimanapun, banyak di antaranya masih dalam tahap awal pembangunan, sementara beberapa cabaran teknikal yang signifikan untuk DWeb masih belum dapat diselesaikan.

kajian dweb

Lebih daripada separuh responden kajian bersetuju bahawa perkongsian fail P2P, penyimpanan yang dapat diatasi dengan kandungan, dan protokol komunikasi P2P diperlukan untuk mencapai DWeb. Sebaliknya, angka ini turun kepada hanya 40.5% untuk protokol pemilikan data seperti Solid dan 35% untuk blockchain.

Walaupun begitu, serupa dengan hasil keputusan kami Tinjauan Dapp 2019, hampir separuh (44%) dari mereka dalam bidang DWeb menyoroti kekurangan dokumentasi dan sumber pembelajaran sebagai perkara yang paling mengecewakan mengenai teknologi DWeb. Ini diikuti dengan kesulitan yang terlibat dalam menerapkan (42%) dan mengintegrasikan (40%) teknologi. Anehnya, sebilangan kecil responden (11%) percaya bahawa teknologi itu tidak berfungsi.

Walaupun demikian, beberapa projek DWeb sumber terbuka semasa berjaya memperoleh daya tarikan yang signifikan di kalangan responden — di antaranya, IPFS dan Ethereum masing-masing digunakan oleh 36% dan 25% responden, sedangkan Dat (14%), ActivityPub (13%), WebTorrent (12%), dan Libp2p (12%) juga menonjol sebagai platform dan protokol popular untuk pembangunan DWeb.

Secara keseluruhan, seperti banyak inovasi yang muncul, cabaran teknikal digabungkan dengan pemecahan sumber dan maklumat yang sederhana merangkumi sebahagian besar masalah yang dihadapi oleh pembangun DWeb.

Halangan untuk Adopsi

Walaupun cabaran teknikal merupakan halangan yang signifikan terhadap pengembangan dan pertumbuhan DWeb, sekitar 70% responden percaya bahawa kekurangan pemahaman pengguna secara umum adalah sekatan jalan raya yang signifikan. Secara perbandingan, 49% percaya bahawa ketidakmatangan teknologi adalah salah satu halangan terbesar, sementara 42% menyebut rintangan dari raksasa teknologi sebagai salah satu halangan terbesar menuju DWeb.

web terdesentralisasi

Dengan skala lebih jauh, kami menanyakan projek mengenai cabaran mereka dalam mencapai penggunaan pengguna secara besar-besaran, yang mana 59% menyebutkan kurangnya kematangan, 35.5% merasa sukar untuk memasuki dan mendidik pengguna baru, dan 24% percaya jumlah rendah jumlah pengguna DWeb adalah faktor yang signifikan. Seorang responden menyatakan seperti ini:

“Halangan terbesar untuk adopsi adalah membuat teknologi mudah digunakan. Buat masa ini, bagi orang yang tidak berteknologi, sukar untuk memahami apa itu DWeb, apalagi menggunakan teknologi. “

Cabaran ini mungkin menjelaskan mengapa banyak produk DWeb gagal mencapai penggunaan pengguna yang signifikan, dengan hanya 2% daripada 228 responden mengatakan bahawa projek mereka mempunyai antara 10,000 dan 100,000 pengguna bulanan. Sebagai perbandingan, 35% belum melancarkan, dan sekitar 21% mempunyai pengguna di bawah 100 bulanan.

Walaupun rasa sakit yang semakin meningkat diharapkan dengan teknologi baru, cabaran yang timbul dari pengalaman pengguna yang rumit dan persaingan yang ketat dari pilihan terpusat yang lebih lengkap telah terbukti menjadi halangan penting untuk pertumbuhan.

Blockchain Menjanjikan, Tetapi Tidak Ada Peluru Perak: Adakah Internet Blockchain Memotret?

Walaupun satu-satunya penyelesaian yang tepat untuk semua cabaran untuk mengembangkan DWeb pasti akan menjadi perkembangan yang baik, permasalahannya sangat banyak sehingga hal ini tidak mungkin terjadi.

Sebaliknya, tinjauan kami menunjukkan bahawa 75.5% responden percaya masalah kedaulatan data dengan pelaksanaan web semasa harus ditangani terlebih dahulu. Sebagai perbandingan, privasi data (59%), ketahanan teknologi dan ketahanan terhadap gangguan (56%) dan masalah keselamatan (51%) juga merupakan pilihan popular untuk barisan pertama pembangunan.

Hasil ini sesuai dengan narasi pengguna yang semakin meningkat yang semakin ingin mengambil privasi dan keselamatan mereka sendiri, menghindari ranjau data dan hub terpusat yang mendasari banyak keluhan terbesar dengan web semasa — seperti penapisan, pengewangan data tersembunyi, dan penyalahgunaan privasi.

Walaupun blockchain mewakili sistem peer-to-peer yang paling serbaguna dalam penggunaan semasa dan sering disebut-sebut sebagai jalan keluar untuk masalah privasi, gangguan, dan pemusatan data yang dialami oleh banyak sistem, majoriti responden tinjauan (58%) percaya bahawa teknologi bukan penyelesaian perak untuk cabaran yang berkaitan dengan DWeb.

web terdesentralisasi

Pendapat blockchain dari kajian.

Walaupun begitu, kami mendapati bahawa banyak responden percaya bahawa blockchain mempunyai kegunaannya, kerana 54% bersetuju bahawa ia berguna untuk mata wang yang terdesentralisasi, 36% mengatakan bahawa ia berguna untuk aplikasi identiti yang terdesentralisasi, dan 33% percaya teknologi ini mempunyai pelbagai kes penggunaan yang berkaitan dengan DWeb. 14% percaya bahawa blockchain adalah “membuang masa.”

Ini memberitahu kita bahawa masih ada jurang yang jelas mengenai potensi blockchain — teknologi yang masih belum terbukti dalam banyak aspek tetapi masih dipuji sebagai masa depan banyak industri. Dua petikan yang kami terima merangkumi pendapat responden kami yang sangat berbeza.

“Penyelesaian yang menarik, tetapi tidak praktikal kerana keperluan tenaga yang besar. Ia juga tidak berskala! ” kata seorang responden. “Mungkin berguna untuk sistem P2P di mana orang dapat menyumbang sumber (mis. Penyimpanan) ke kolam atau membayar untuk menggunakannya,” kata yang lain.

Model Perniagaan Perlu Dijelaskan

Kami mendapati bahawa model perniagaan di sekitar DWeb tetap menjadi salah satu rintangan utama bagi pemaju, yang kebanyakannya telah berjuang untuk mengenal pasti cara yang sesuai untuk mengewangkan projek mereka.

web terdesentralisasi

Laporan web terdesentralisasi

Secara keseluruhan, hanya 15% responden yang menyebut projek mereka termasuk produk berbayar, sedangkan hanya 1% yang mendapat hasil iklan – jauh berbeza dari yang dilihat oleh kaedah pengewangan data terpusat. Sebaliknya, sebanyak 30% tidak mengeluarkan wang dari projek mereka sama sekali dan 22.5% lagi merancang untuk mengetahui pengewangan di kemudian hari.

Oleh itu, lebih daripada separuh projek Web Desentralisasi ini dibiayai sendiri, sementara hampir seperlima dibiayai oleh VC / Angel.

Semua-dalam-semua, walaupun jelas bahawa terdapat keperluan yang besar untuk teknologi DWeb dan sokongan penting yang ditunggu-tunggu, pelbagai rintangan teknikal, cabaran UX, dan sekatan jalan perlu ditangani untuk benar-benar bersaing dengan kesederhanaan dan fungsi ditawarkan oleh model terpusat dalam penggunaan popular hari ini. Walaupun begitu, visi DWeb semestinya layak dicapai, dan asasnya perlahan-lahan, tetapi pasti diletakkan hari ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me