Kes dan Projek Penggunaan Aplikasi Teragih 2019

Ketika kita melangkah ke tahun 2019, nampaknya masa yang tepat untuk melihat kembali perkembangan dari tahun sebelumnya. Pada tahun 2018 kita telah menyaksikan pelancaran EOS dan Tron, menambah ekosistem platform yang ada termasuk Ethereum, Lisk, dan Cardano. Terdapat banyak perbincangan mengenai pelbagai faedah platform aplikasi yang diedarkan ini termasuk keselamatan dan skalabiliti. Namun, juga menarik untuk mempertimbangkan penggunaan platform ini sebagai asas untuk pengembangan aplikasi yang diedarkan.

Di sini, kita melihat kes penggunaan aplikasi diedarkan yang paling popular setakat ini. Kami telah menilai populariti berdasarkan jumlah pengguna, dan sejumlah contoh setiap kes penggunaan di platform utama, seperti yang ditunjukkan di laman web seperti Radar Dapp dan Negeri DApps. Oleh kerana bilangan dan penilaian sering tidak sepakat antara satu sama lain di laman web yang berlainan, ini adalah gambaran umum tahap tinggi dan bukan ilmiah.

Kes Penggunaan Aplikasi Teragih

1. Permainan dan Perjudian

Permainan dan perjudian adalah salah satu kes penggunaan aplikasi diedarkan paling popular sejauh ini, dan ini adalah kategori yang luas. Ini merangkumi aplikasi sebagai permainan murni, yang banyak memanfaatkan kemampuan blockchain untuk menyimpan aset digital dalam bentuk koleksi dengan selamat. Cryptokitties adalah orang pertama yang menggunakan token ERC-721 Ethereum yang tidak mudah alih. Walau bagaimanapun, permainan koleksi blockchain sekarang juga merangkumi EOS Knights dan Etheremon.

EOS Knights permainan aplikasi diedarkan

Halaman utama EOS Knights

Permainan perjudian juga popular. Permainan dadu seperti dice2win dan Endless Dice sering disertakan sebagai permainan yang paling banyak digunakan.

Sebagai tambahan kepada permainan aplikasi yang diedarkan secara murni, terdapat juga beberapa platform permainan yang mulai memasuki kedudukan teratas. FunFair adalah satu, platform kasino dalam talian yang membolehkan sesiapa sahaja menjadi pengendali permainan dengan meletakkan token FUN. Decentraland adalah alam semesta maya yang terdesentralisasi di mana anda boleh membeli tanah dan membina perniagaan anda sendiri yang dikuasakan oleh token MANA sistem.

2. Pertukaran Berpusat

Pertukaran yang terdesentralisasi menjadi lebih popular. Kenaikan ini bukan disebabkan oleh masalah keselamatan yang berterusan dengan pertukaran terpusat dan kerentanan mereka terhadap penggodam. The Pencurian duit syiling adalah salah satu yang terbesar, dan ia berlaku hanya tahun ini Oleh itu, tidak menghairankan bahawa komuniti beralih kepada pertukaran yang tidak terdesentralisasi sebagai alternatif yang lebih selamat.

IDEX setakat ini adalah salah satu pertukaran terdesentralisasi yang paling baik digunakan, menyokong lebih daripada 200 token ERC-20. ForkDelta (asalnya EtherDelta) adalah satu lagi yang mempunyai kedudukan yang tinggi.

Walaupun secara teknikal bukan pertukaran yang terdesentralisasi tetapi protokol penukaran, Bancor juga sering dijumpai dalam senarai aplikasi teragih teratas.

Aplikasi diedarkan Bancor

Halaman utama Bancor

3. Kewangan

Walaupun pertukaran layak untuk kategori aplikasi tersebar mereka sendiri, di kawasan kewangan yang lebih luas terdapat banyak kes penggunaan yang lebih popular untuk dijumpai. Stablecoin MakerDAO adalah antara aplikasi kewangan peringkat teratas. Mungkin tidak menghairankan bahawa stablecoin menjadi sangat popular, memandangkan pasaran beruang yang berterusan.

Platform pinjaman peer-to-peer yang terdesentralisasi Ethlend adalah satu lagi aplikasi kewangan yang sentiasa popular, mungkin mencerminkan keengganan para pelabur crypto untuk menjual kedudukan mereka semasa pasaran masih turun.

4. Utiliti

Satu lagi kategori luas, tetapi mempunyai beberapa kes penggunaan aplikasi diedarkan yang benar-benar inovatif yang merangkumi apa yang boleh dilakukan oleh blockchain. Utiliti merangkumi desentralisasi sumber pengkomputeran, jadi di sini kita melihat projek seperti Golem. Platform berasaskan Ethereum bertujuan untuk mencipta komputer super yang terdesentralisasi yang dapat memberi kekuatan kepada algoritma AI dan proses rendering grafik. Dalam hubungan yang serupa adalah penyedia penyimpanan awan yang terdesentralisasi, Storj, kini juga dikuasakan oleh Ethereum.

Aplikasi lain yang diedarkan jenis utiliti adalah Origin Protocol. Ditujukan kepada ekonomi perkongsian, projek ini membolehkan pemaju untuk menubuhkan pasar mereka sendiri untuk berkongsi sumber seperti kereta, penginapan atau buruh.

5. Ramalan

Mungkin juga berkaitan dengan pasaran, aplikasi ramalan merupakan kategori terakhir dalam senarai kami. Nampaknya peminat kripto berminat untuk mengintip masa depan, menantikan masa ketika memo Lambo sekali lagi akan mempunyai beberapa konteks.

Aplikasi Ethereum sekali lagi menjadikan kedudukan teratas. Gnosis dan Augur adalah dua platform ramalan paling popular di jadual kedudukan. Kedua-duanya menggunakan mekanisme kebijaksanaan khalayak ramai yang serupa mengenai peristiwa masa depan.

Pandangan

Kami sengaja tidak menyenaraikan nombor sulit di sini. Pertama, seperti yang telah disebutkan, terdapat pelbagai laman web peringkat dan sedikit konsistensi dalam jumlah pengguna atau jumlah di antara mereka. Paling tidak, ini mungkin kerana mereka semua tidak menyenaraikan dapps yang sama.

Sebagai contoh, Dapp Radar menunjukkan bahawa terdapat lebih daripada 1500 dapps yang disenaraikan, dengan 91k pengguna setiap hari.

Radar Dapp

Coretan yang menunjukkan statistik Dapp Radar

State of the Dapps menyenaraikan hampir 2400 dapps, tetapi dengan hanya sekitar 60k pengguna.

Statistik keadaan Dapps

Coretan yang menunjukkan statistik State of the Dapps

Oleh itu, mencari sumber kebenaran agak sukar.

Satu perkara yang mencolok dalam senarai ini adalah bahawa begitu banyak contoh aplikasi yang diedarkan yang telah kami tarik dari senarai kedudukan teratas dibina di Ethereum. Kita hanya boleh menganggap bahawa ini kerana Ethereum telah wujud sejak 2014, sedangkan platform seperti EOS jauh lebih baru. Ini telah memberi lebih banyak masa kepada pembangun aplikasi yang diedarkan untuk membuat dan menyempurnakan produk mereka. Mereka juga memiliki lebih banyak waktu untuk usaha pemasaran dan membangun komunitas pengguna.

Seiring waktu, kemungkinan pembangun akan mula menggunakan platform yang mengatasi cabaran Ethereum, seperti skalabiliti. Ketika itu berlaku, dapps dari platform lain akan mula popular.

Kredit gambar pilihan: Pixabay

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map